2018-05-01, 10:21
Avstängd
Adelaides avatar
Denna tråd riktar sig alltså mot er som faktiskt har fuskat på tentor (tur att man är anonym på Flashback, hehe).
Har väl egentligen bara 2 intressanta frågor till er:

1. Hur fuskade ni? Vilken metod körde ni på?

2. Blev du upptäckt och fick påföljder? Eller klarade du dig bra?
Citera
2018-05-01, 10:50
Medlem
Det är inte vidare svårt att fuska på en tentamen. Det räcker med att köra igenom så många gamla tentor som möjligt och skriva ut lösningsförslag för hand på ett A4-papper, varpå man beger sig iväg på toaletten och tar fram pappret. Pappret kan man rimligtvis knyckla ihop i strumpan, skon eller kallingarna (inte så bekvämt). Jag tycker personligen att detta är moraliskt förkastligt och att man inte har någonting att göra på högskola om man känner att fusk är ett rimligt tillvägagångssätt för att klara sina studier. Universitetet handlar om att man ska lära sig ta ansvar för sitt eget lärande, som i sin tur lägger grunden för ens fortsatta professionella (och privata) liv. Har man ens fuskat på en tentamen tycker jag således att man borde stängas av en längre period så att man förstår att sådana grava karaktärsdefekter inte tillhör i en sådan institution, och därefter få en anmärkning så att tentamensvakterna håller extra koll på just dig i fortsättningen för att undvika ytterligare fusk. Om du funderar på att fuska avråder jag dig starkt från det, framförallt eftersom du å ena sidan förstör för alla andra (om du inte ska ha ett visst betyg pga låg kunskapsnivå ska du helt enkelt inte ha det betyget) och å andra sidan för att du förstör för dig själv och upprätthållandet av institutionens trovärdighet gentemot andra studenter och allmänheten.
Citera
2018-05-01, 11:24
Medlem
Tropicanans avatar
gills gymnasiet
Citera
2018-05-01, 12:17
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
gills gymnasiet
Hade du tentor där?
Citera
2018-05-01, 12:33
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Hade du tentor där?

Tentor/prov, samma skit olika namn
Citera
2018-05-01, 12:53
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Tentor/prov, samma skit olika namn
Inte direkt, om dy fuskar på tentan kan du ju bli avstängd från undervisning och examination. Ganska relevant i frågan då riskerna är betydligt högre än på ett prov man har i gymnasiet, med högskoleprovet som ett undantag kanske.
Citera
2018-05-01, 12:58
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Inte direkt, om dy fuskar på tentan kan du ju bli avstängd från undervisning och examination. Ganska relevant i frågan då riskerna är betydligt högre än på ett prov man har i gymnasiet, med högskoleprovet som ett undantag kanske.

Enligt skolverket kan du precis som på högskolan bli avstängd för fusk, av den anledningen att gymnasiet är frivilligt. Så skillnaden kanske inte är så stor, konsekvenserna verkar ju vara lika.
Citera
2018-05-01, 14:17
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Enligt skolverket kan du precis som på högskolan bli avstängd för fusk, av den anledningen att gymnasiet är frivilligt. Så skillnaden kanske inte är så stor, konsekvenserna verkar ju vara lika.
Man kan bli avstängd i två veckor på gymnasiet, sex månader på högskola. Bara en av dessa räcker för att studiemedlet ska dras in, plus att du lär missa en jäkla massa från kursen som du eventuellt inte kan ta igen. Två veckor är inte bra det heller, men det sabbar inte hela skolgången.
Citera
2018-05-01, 14:28
Medlem
MonkMans avatar
1. Jag brukade lägga in nyttig info och ibland hela exempel-uträkningar pa matte och fysik tentorna/proven i min miniräknare.

2. Den klassiska "skriva pa armen"

3. En gang när det skulle vara prov i franska snodde jag med mig papper fran franskalektionen som jag visste att provet skulle skrivas pa. läraren hade varit sa pantad att hon berättade att provet skulle ga ut pa att skriva en berättelse om sin senaste semester. Skrev skiten hemma, smugglade in pappret i byxorna och ladsades sitta och skriva hela provet. Lämnade in det förskrivna. I win (sort of..talar saklart 0 Franska nu, 3 ar av helt meningslösa studier)

4. Liten lapp med typ micro-skrift insmugglad i mössan. Mössan strategiskt lagd lite casual pa bordet sa jag kunde se lappen. Detta var ganska ouppmärksamt av läraren som inte tillät mer än penna och papper pa bordet under prov men här flög jag tydligen under hans radar och lyckades fa ett G i Fysik B utan att ha pluggat nagot och knappt närvarat pa lektioner. Här kan man verkligen säga att jag vann. Fysik B = Den tristaste, obergripligaste, svaraste och ovärdaste kursen jag nagonsin tagit del av.
Senast redigerad av MonkMan 2018-05-01 kl. 14:30.
Citera
2018-05-01, 16:18
Medlem
Körde ofta Texas instruments räknare där man kunde lägga in text i minnet. Ibland krävde lärare att man skulle tömma minnet - då hade man ett program som låtsades tömma minnet! Haha tider det, ca 2002-2003

En gång på uni postade jag hem till examinatorn en cd mot poison ivy rat (gammal remote access trojan) krypterad med ngt program på en cd. Läraren hade startat det o jag laddade hem tentan som låg i dokumentmappen! Borde varit runt 06-08 kanske om jag minns rätt

Aldrig åkt dit!
Senast redigerad av cashisking 2018-05-01 kl. 16:20.
Citera
2018-05-01, 17:10
Medlem
Hävdar väl förvisso att en av de bättre inlärningsmetoderna är att skriva fusklapp.
Hursomhelst, på Universitetet, ställde en kasse böcker på toa.
Efter att ha gjort det jag kunnat gick jag på toa o läste på om det jag hade problem med.
Funkade fint.
Citera
2018-05-01, 21:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Denna tråd riktar sig alltså mot er som faktiskt har fuskat på tentor (tur att man är anonym på Flashback, hehe).
Har väl egentligen bara 2 intressanta frågor till er:

1. Hur fuskade ni? Vilken metod körde ni på?

2. Blev du upptäckt och fick påföljder? Eller klarade du dig bra?

Har själv aldrig fuskat men hört diverse knep från folk som gjort det:
  • Använda miniräknare med minnesfunktion där man kan skriva in text. Man skriver då in begrepp, formler etc. etc. och lär sig det inte utantill innan tentan.
  • För tentor där man fick ha med sig material (t.ex. lagbok i juridik) var det vissa som markerade enskilda bokstäver i texten, så att dessa kunde läsas och bilda meningar "s_k_u_l_d_e_b_r_e_v" osv i den löpande texten.
  • Fusklapp som man har i byxfickan (kollas i regel aldrig trots att detta fusk är hur enkelt som helst upplagt).
  • Gömda lappar på diverse ställen på toan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in