2018-04-28, 08:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
.

I sann stalinistisk anda har, så vitt jag kan se, inte någonting om mötet publicerats i NK-media, det verkar som om man i vanlig ordning försöker att undanhålla information för den nordkoreanska befolkningen.
Man måste noga överväga hur det ska presenteras så att befolkningen inte inser att Kim har ”tappat ansiktet”

Jodå, Rodo Sinmun ägnade hela förstasidan åt mötet idag. Kom ihåg att de har inte tillgång till sociala medier så all nyhetsförmedling släpar efter en dag. Nu har jag bara skummat materialet, men de verkar generellt mer försiktiga jämfört med västerländska medier och de kan heller inte hålla sig borta från anti.amerikanska slagord. Doch aningen mer modesta än vad åtminstone jag är van vid.
Citera
2018-04-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om Accrosinus kunde släppa sin föreställning om att Kim är ett dumt fetto så skulle hen nog inse att NK har förutsett alla tänkbbara framtida scenarier inklusive hårda sanktioner.
Är arbetet mer förvirrad än vanligt idag? Arccosinus undrar vad ditt inlägg har för relevans beträffande de de hårda reserestriktioner som gäller alla nordkoreaner?
Citera
2018-04-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jodå, Rodo Sinmun ägnade hela förstasidan åt mötet idag. Kom ihåg att de har inte tillgång till sociala medier så all nyhetsförmedling släpar efter en dag. Nu har jag bara skummat materialet, men de verkar generellt mer försiktiga jämfört med västerländska medier och de kan heller inte hålla sig borta från anti.amerikanska slagord. Doch aningen mer modesta än vad åtminstone jag är van vid.

Jo, jag har sett att mötet har nämnts, bl.a lite om trädplanteringen, men jag har inte sett något om utfallet av mötet
Citera
2018-04-28, 08:56
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jo, jag har sett att mötet har nämnts, bl.a lite om trädplanteringen, men jag har inte sett något om utfallet av mötet

Det är nog lite för tidigt att tala om något slags konkret utfall av mötet, skulle jag tro. Det är ju inte så att de beslöt sig för att öppna gränsen imorgon. Kom ihåg att det tog sju år innan relationerna USA och Kina var normaliserade efter Nixons Pekingbesök 1972. De lägger ut färdriktningen, sedan blir det byråkratiernas uppgift att färdas längs denna.
Citera
2018-04-28, 09:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Är arbetet mer förvirrad än vanligt idag? Arccosinus undrar vad ditt inlägg har för relevans beträffande de de hårda reserestriktioner som gäller alla nordkoreaner?
För tidigt på morgonen antagligen. Missade rese-
Senast redigerad av arbetet 2018-04-28 kl. 09:06.
Citera
2018-04-28, 09:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är nog lite för tidigt att tala om något slags konkret utfall av mötet, skulle jag tro. Det är ju inte så att de beslöt sig för att öppna gränsen imorgon. Kom ihåg att det tog sju år innan relationerna USA och Kina var normaliserade efter Nixons Pekingbesök 1972. De lägger ut färdriktningen, sedan blir det byråkratiernas uppgift att färdas längs denna.
Vad säger de i Japan?
Citera
2018-04-28, 09:11
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vad säger de i Japan?

De glider mellan mycket försiktig optimism och en kvarhängande grad av skepticism. Uppenbart är att den äldre generationen är ytterst misstänksamma. De är också nyfikna på om Moon tog upp frågan om de kidnappade japanerna. Personligen tvivlar jag på det, men det är möjligt att hans säkerhetsrådgivare kanske gjorde det i samtalen med sin motpart.
Citera
2018-04-28, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De glider mellan mycket försiktig optimism och en kvarhängande grad av skepticism. Uppenbart är att den äldre generationen är ytterst misstänksamma. De är också nyfikna på om Moon tog upp frågan om de kidnappade japanerna. Personligen tvivlar jag på det, men det är möjligt att hans säkerhetsrådgivare kanske gjorde det i samtalen med sin motpart.
Vi har väl också den gamla anomisiteten mellan Korea och Japan som nu kanske blottläggs och måste adresseras. Ett förenat Korea har ju en gemensam och starkare röst.
Citera
2018-04-28, 09:54
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vi har väl också den gamla anomisiteten mellan Korea och Japan som nu kanske blottläggs och måste adresseras. Ett förenat Korea har ju en gemensam och starkare röst.

Den är i mycket bilagd. Kejsaren har i Seoul gått väldigt långt i framförandet av en ursäkt som vände sig till hela den koreanska diasporan. Eftersom de saknar diplomatiska relationer med NK har en sådan möjlighet inte stått tillbuds. Det är när NK behöver något från Japan som de kommer dragandes med gamla oförrätter men i princip finns det snart ingen kvar med levande minnen från den tiden, därmed övergår det till att bli en akademisk fråga för historikerna.
Citera
2018-04-28, 10:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Den är i mycket bilagd. Kejsaren har i Seoul gått väldigt långt i framförandet av en ursäkt som vände sig till hela den koreanska diasporan. Eftersom de saknar diplomatiska relationer med NK har en sådan möjlighet inte stått tillbuds. Det är när NK behöver något från Japan som de kommer dragandes med gamla oförrätter men i princip finns det snart ingen kvar med levande minnen från den tiden, därmed övergår det till att bli en akademisk fråga för historikerna.
Vad jag har hört så är frågan om t.ex. Comfort Women inte tillfredsställande löst även i syd enl. vissa. Jag tänker att om nu huvudkonflikten, eller den på agendan s.a.s., lägger sig så kommer andra upp till ytan. Vi har ju fler som mellan Kina och Japan.
Citera
2018-04-28, 10:07
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vad jag har hört så är frågan om t.ex. Comfort Women inte tillfredsställande löst även i syd enl. vissa. Jag tänker att om nu huvudkonflikten, eller den på agendan s.a.s., lägger sig så kommer andra upp till ytan. Vi har ju fler som mellan Kina och Japan.

På nationell nivå, staterna emellan alltså, så är den bilagd. Sedan finns det naturligtvis fortfarande de som söker skadestånd bland ianpu som fortfarande är i livet. Du får skilja på interstatlig och mellanfolkliga relationer.
Citera
2018-04-28, 10:26
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ja, dessa framgångar visar tydligt att sanktionspolitiken har fungerat.

Inget tyder på att sanktionerna har haft någon särskild effekt. Marknadspriserna på t ex ris och bränsle har inte stigit. Du saknar således fundamental empirisk grund för ditt påstående, förutom att stigande priser etc. även logiskt måste leda till de politiska mål som du föreställer dig, en logisk koppling som också saknas. Så både på empirisk som rationella grund saknar ditt påstående grund.

I stället är det så att Kim med sin styrkeposition i kraft av kärnvapnen nu har tillträde till alla världens ledare, vilka en del även tigger om att få träffa honom, som t ex premiärminister Abe i Japan.

Detta är unikt. Under tidigare epoker, då DFR Korea inte hade en färdig kärnvapen- och missilarsenal, då ville inga världsledare träffa ledaren i Pyongyang. Men styrka är det som gäller i internationella relationer och kamrat Kim Jong Un är den starkaste parten då det kommer till vad som händer i Korea. Efter gårdagens deklaration om att Krig aldrig mer skall uppstå i Korea, så blir det svårt för USA att hota med krig utan att riskera att även få S.Korea som motståndare. Trumps hot om krig är nu effektivt neutraliserat och kan inte längre uttalas utan att S.Korea kommer att starkt reagera. Så Korea som EN nation har all anledning att promota fred och avspänning.

I detta program hos Al-Jazeera framträder en panel av experter som kommenterar toppmötet, ett program som är väl värt att titta på. Denna kinesiska kommentator är inne på rätt spår, där han korrekt drar slutsatsen att både Kina och USA idag konkurrerar om bra kontakter med DFR Korea och Kim Jong Un - och han nämner också att sanktionerna inte har drivit fram dagens utveckling, utan just det som jag nämner ovan, att Kim har fullbordat sin kärnvapenprogram, vars missiler nu är i massproduktion:

Is peace on the horizon between North and South Korea? | Inside Story
https://www.youtube.com/watch?v=YNrNiFXLOpY&feature=youtu.be&t=17m17s

Edit. Den kinesiska experten är Tong Zhao, verksam vid Carnegie.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-04-28 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in