Av någon anledning så har jag alltid gillat sättet som ungerska människor pratar, och jag undrar ifall det finns några generella drag som gäller för de flesta delar av det landet?
Jag är nämligen ett fan av accenter i största allmänhet och brukar lära mig en del av dem så gott jag kan, och nu tänkte jag nog ta och testa ungerska lite grand.

Så, vad finns det för typiska kännetecken för det här språket?
Ett par saker som jag har märkt är att de verkar använda "rullande R-ljud" ungefär som i rikssvenska, samt att de verkar sakna diftonger - exempelvis så verkar de uttala de engelska ordet "no" som "nå", och så vidare (och utifrån vad jag har uppfattat av den här accenten så skulle jag gissa att en fras i stil med "I can go with you" skulle låta ungefär som "Aa can gå wit yoo" eller nåt liknande).
Jag har också upplevt att det ibland kan låta lite grand som italienska, så att de väldigt mycket går upp och ned i tonhöjder (växelvis växande och sjunkande intonation, alltså).
Finns det några andra kännetecken?
Jag har försökt att lyssna på en del folk som talar i den här accenten, men det är ganska svårt att hitta såna videoklipp som är längre än några enstaka sekunder.