2018-04-24, 16:40
Medlem
Av någon anledning så har jag alltid gillat sättet som ungerska människor pratar, och jag undrar ifall det finns några generella drag som gäller för de flesta delar av det landet?
Jag är nämligen ett fan av accenter i största allmänhet och brukar lära mig en del av dem så gott jag kan, och nu tänkte jag nog ta och testa ungerska lite grand.
Så, vad finns det för typiska kännetecken för det här språket?

Ett par saker som jag har märkt är att de verkar använda "rullande R-ljud" ungefär som i rikssvenska, samt att de verkar sakna diftonger - exempelvis så verkar de uttala de engelska ordet "no" som "nå", och så vidare (och utifrån vad jag har uppfattat av den här accenten så skulle jag gissa att en fras i stil med "I can go with you" skulle låta ungefär som "Aa can gå wit yoo" eller nåt liknande).
Jag har också upplevt att det ibland kan låta lite grand som italienska, så att de väldigt mycket går upp och ned i tonhöjder (växelvis växande och sjunkande intonation, alltså).
Finns det några andra kännetecken?
Jag har försökt att lyssna på en del folk som talar i den här accenten, men det är ganska svårt att hitta såna videoklipp som är längre än några enstaka sekunder.
Senast redigerad av Mikael861 2018-04-24 kl. 16:47.
Citera
2018-04-24, 17:07
Medlem
MaryGoores avatar
Kolla klassiska gamla Dracula med Bela Lugosi? "Aij vaant to trink your blaaad.."
Citera
2018-04-24, 17:25
Medlem
Peyzs avatar
Det ska ju vara samma språkträd som finskan.
Om det är likt vet jag inte. Men borde ju finnas en hel del likheter.
Citera
2018-04-24, 18:03
Medlem
WGASs avatar
Jo, långa A:n, E:n och Ä:n och många Cse och Tche ljud. Svårt underligt språk i den Finsk/Ugriska språkgruppen.
Citera
2018-04-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Jo, jag har sett en del ungerska filmer och många gånger tyckt att det låtit som finska.
Citera
2018-04-24, 18:22
Medlem
Betoning på första stavelsen, tror jag. Vidare brukar ungrare ha svårt för korta versus långa vokaler i svenskan—i ungerskan skriver man ju a/á, e/é osv. Från minnet tror jag att de gärna uttalar alla vokaler korta och liksom springer genom meningen utan pauser.

"Svensk prosodi är svår att tillängna sig" blir "svenskprosodiärsvårrattillÄggnasäj" med kort å i "svår", hårt g i "tillägna" och betoning på -ägn-.

En klassiker är ju att uttala g hårt även när det följs av e.

Jag tycker för övrigt också om ungersk brytning.
Citera
2018-04-24, 18:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz

Jo det sägs att de kommer från samma ursprung, men de är rätt olika. Mer olika än germanska språk som svenska jämfört med tyska.. Skulle nog kunna klämma till att svenska/tyska liknar lika lite indo-europeiskan som idag talas i Indien, även om språken har samma ursprung.
[Edit: Givetvis talar indierna inte indo-europeiska, men ni fattar kanske vad jag menar..]

Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Jo, långa A:n, E:n och Ä:n och många Cse och Tche ljud. Svårt underligt språk i den Finsk/Ugriska språkgruppen.

Budapest uttalas exempelvis liknande "Bodapescht", dock inte varken med svenskt mjukt "B" eller finskt "B" där finnar uttalar "B" som "P", utan mitt-e-mellan.. (Finskt uttal av B exemplifieras av min finske grannes uttal av bensin: Pensin. Ungrare har en liten "lutning" åt "P", men det låter mer som B än P, kanske kan man kalla det för ett "hårt B"?)

Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Jo, jag har sett en del ungerska filmer och många gånger tyckt att det låtit som finska.

Då har du i så fall rätt begränsade erfarenheter i finska. Språkmelodin låter rätt olika. Jämför språkmelodin i två närbesläktade språk, mer besläktade än ungerska/finska: Svenska och danska, eller danska och norska. DK/NO har nästan exakt samma skriftspråk, men totalt olika uttal.

Citat:
Ursprungligen postat av Velentr
Betoning på första stavelsen, tror jag. Vidare brukar ungrare ha svårt för korta versus långa vokaler i svenskan—i ungerskan skriver man ju a/á, e/é osv. Från minnet tror jag att de gärna uttalar alla vokaler korta och liksom springer genom meningen utan pauser.

"Svensk prosodi är svår att tillängna sig" blir "svenskprosodiärsvårrattillÄggnasäj" med kort å i "svår", hårt g i "tillägna" och betoning på -ägn-.

En klassiker är ju att uttala g hårt även när det följs av e.

Jag tycker för övrigt också om ungersk brytning.

Gillar också ungersk brytning, har många ungerskor som mycket nära vänner.. (Fast deras brytning låter inte så trevlig när de blir arga..)
Citera
2018-04-24, 18:39
Medlem
Lyssna på porrstjärnan Aletta Ocean snacka engelska på Youtube. Där har du den kraftigaste Ungerska brytningen!
Citera
2018-04-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Lyssna på porrstjärnan Aletta Ocean snacka engelska på Youtube. Där har du den kraftigaste Ungerska brytningen!
Haha, jag känner faktiskt till en ungersk porrskådespelare med namnet Vera Versanyi, och hennes brytning låter en aning rysk, tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=mGuvdFXQTnY

(blonda tjejen i mitten)

Den här killen är tydligen också från Ungern, närmare bestämt Budapest:

https://www.youtube.com/watch?v=G8oFvOfA5q4
Senast redigerad av Mikael861 2018-04-24 kl. 21:10.
Citera
2018-04-24, 22:09
Medlem
Jag behärskar inte ungerska; men när jag någon gång vill uttala en ungersk fras eller ett ungerskt namn vet jag att jag måste ägna särskild uppmärksamhet åt vokalkvalitén hos a-ljuden, som med avseende på vokallängd är distribuerad rakt motsatt mot i svenskan. Gissningsvis har även ungrare samma problem med svenskan (undantagandes de svenska bygdemål där vokalen har samma kvalitet oavsett längd)!
Citera
2018-04-25, 09:30
Medlem
PeterNosters avatar
Ungerska efternamnet Nagy som betyder Stor uttalas väl som Nådj?
Stämmer det fonetiskt enligt nedan?
Nagy (Hungarian: [ˈnɒɟ])
Citera
2018-04-25, 14:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ungerska efternamnet Nagy som betyder Stor uttalas väl som Nådj?
Stämmer det fonetiskt enligt nedan?
Nagy (Hungarian: [ˈnɒɟ])

Nästan korrekt. "Nådjsch" kanske. Ungrare har dock den österländska typen av namn, dvs. förnamnet sist, efternamnet först. Väldigt likt Korea, där alla (i svenskt synsätt) verkar heta "Kim" i förnamn..

(Koreanska namn: Kim Jong Il, "Jong Il" är alltså förnamnet, efternamnet är "Kim")
Ungrare kör samma sätt, dvs. den österländska namnskicket:

Här är ett bra exempel (två) från Wikipedia på det om Nagy, beroende på språk:
Ungerska sidan om Nagy
Svenska sidan om Nagy
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem