2018-04-24, 00:53
Medlem
Butchertwins avatar
Tjena hej!

Jag ska deklarera min dricks från jobbet då jag har fått den utbetald till mitt konto.
Då är frågan, måste jag betala in det?
Vad händer om jag inte gör det?
Och om jag måste vart fyller man in beloppet?
Jag har bara godkänt tidigare deklarationer så har ingen koll på det här.
Beloppet ligger på 7000kr
Citera
2018-04-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butchertwin
Tjena hej!

Jag ska deklarera min dricks från jobbet då jag har fått den utbetald till mitt konto.
Då är frågan, måste jag betala in det?
Vad händer om jag inte gör det?
Och om jag måste vart fyller man in beloppet?
Jag har bara godkänt tidigare deklarationer så har ingen koll på det här.
Beloppet ligger på 7000kr
Om det är arbetsgivaren som fördelat ut pengarna så bör arbetsgivaren redan ha lämnat kontrolluppgift på det. Då ska du inte göra något.
Om arbetsgivaren inte har uppgett dricksen så ska du ändra din lön till rätt summa, dvs lägg till dricksen. Det är pensionsgrundande och arbetsgivaren ska betala sociala avgifter på det.
Om du fått dricksen själv, ex kontant direkt från kunden, så anger du det som inkomst som inte är pensionsgrundande.

Om du inte gör något så händer i regel ingenting.
Citera
2018-04-24, 18:06
Avslutad
Tjena, har inte läst tråden så ursäkta om min fråga redan ställts. Kom på nu att deklarationen ska göras, får den digitalt så är väl rätt smooth tänkte jag. Problemet är att när jag läser igenom inkomstdeklaration 1 så står det ingenting under inkomster. Under hela 2017 har jag jobbat heltid så något stämmer ju inte... Blanketten är ifylld på andra ställen så inte direkt så att dom har "glömt" att fylla i min inkomst.

Hur går jag vidare? Har min tidigare arbetsgivare fuckat mig? Tror skatteverket att jag har haft 0 kr i inkomst under 2017? Kommer skatteverket göra kaoz med mig och ge mig en skatteskuld som heter duga?

Kan tilläggas att jag bara gjort deklarationen i ett par år så är fortfarande rookie på det här...
Citera
2018-04-24, 18:56
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enday
Tjena, har inte läst tråden så ursäkta om min fråga redan ställts. Kom på nu att deklarationen ska göras, får den digitalt så är väl rätt smooth tänkte jag. Problemet är att när jag läser igenom inkomstdeklaration 1 så står det ingenting under inkomster. Under hela 2017 har jag jobbat heltid så något stämmer ju inte... Blanketten är ifylld på andra ställen så inte direkt så att dom har "glömt" att fylla i min inkomst.

Hur går jag vidare? Har min tidigare arbetsgivare fuckat mig? Tror skatteverket att jag har haft 0 kr i inkomst under 2017? Kommer skatteverket göra kaoz med mig och ge mig en skatteskuld som heter duga?

Kan tilläggas att jag bara gjort deklarationen i ett par år så är fortfarande rookie på det här...

Svårt att säga då du lämnat mycket lite uppgifter. Är det ett vanligt Svenssonjobb där man förväntar sig att allt ska skötas rätt har det blivit något allvarligt fel. Kanske angett fel personnummer på dig eller liknande. Har du jobbat svart så stämmer det med 0 kr - det är vad svart betyder.

Jobbat som frilans? Då brukar man ha eget företag och lämna in sina egna uppgifter / skatt.

Eller så har din arbetsgivare skitit i att lämna in uppgifter och det är samma som svartjobb även om du trodde de betalade in skatterna.
Citera
2018-04-24, 19:13
Medlem
Citat:

Kolla dina lönespecar och lägg till den sammanlagda bruttolönen i deklarationen på ruta 1, inkomst av tjänst. Skriv en upplysning att du haft lön från arbetsgivaren (namn på arbetsgivaren) och hur mkt skatt som betalats in (står på lönespecarna). Uppmana gärna arbetsgivaren att skicka in en kontrolluppgift.
Citera
2018-04-24, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Svårt att säga då du lämnat mycket lite uppgifter. Är det ett vanligt Svenssonjobb där man förväntar sig att allt ska skötas rätt har det blivit något allvarligt fel. Kanske angett fel personnummer på dig eller liknande. Har du jobbat svart så stämmer det med 0 kr - det är vad svart betyder.

Jobbat som frilans? Då brukar man ha eget företag och lämna in sina egna uppgifter / skatt.

Eller så har din arbetsgivare skitit i att lämna in uppgifter och det är samma som svartjobb även om du trodde de betalade in skatterna.
Ja det är ett vanligt svenssonjobb 7-16, dock har dom strulat väldigt mycket under hösten i och med att jag var sjukskriven (dom missade skicka in arbetsgivarintyg, sjukanmälde mig inte till försäkringskassa osv..) så jag är väl medveten om att dom slarvar, inte ett dugg förvånad om det visar sig att dom har klantat till det igen. Tänker på ditt sista stycke där, jag har kontrakt och arbetsgivarintyg så det är ett "vitt" jobb. Kommer dom få skiten om det visar sig att dom inte har skickat in uppgifter? Min plånbok klarar inte av någon blowback just nu.

@ardathbey ok så det behöver inte vara svårare än så? Kommer det bli nåt jidder med obetald skatt osv? Såklart svårt för er att svara på men jag är riktigt nojjig över detta.
Citera
2018-04-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ja det är ett vanligt svenssonjobb 7-16, dock har dom strulat väldigt mycket under hösten i och med att jag var sjukskriven (dom missade skicka in arbetsgivarintyg, sjukanmälde mig inte till försäkringskassa osv..) så jag är väl medveten om att dom slarvar, inte ett dugg förvånad om det visar sig att dom har klantat till det igen. Tänker på ditt sista stycke där, jag har kontrakt och arbetsgivarintyg så det är ett "vitt" jobb. Kommer dom få skiten om det visar sig att dom inte har skickat in uppgifter? Min plånbok klarar inte av någon blowback just nu.

@ardathbey ok så det behöver inte vara svårare än så? Kommer det bli nåt jidder med obetald skatt osv? Såklart svårt för er att svara på men jag är riktigt nojjig över detta.

Skatteverket kommer att stämma av med vilka uppgifter din arbetsgivare lämnat. Troligen kommer du då beskattas och tillgodoräknas skatt enligt vad du uppgett. Det är bra om du kan visa bankinsättningar på lönerna.
Citera
2018-04-24, 22:31
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Om du kan visa att företaget har gjort fel så kommer SKV vara väldigt intresserade i företaget då det inte är okej. Skatten ska företaget betala in och arbetsgivaravgifter, har de inte gjort det ligger de risigt till. Har de bara missat att lämna in uppgifter så är det mindre allvarligt, men din deklaration kan bli försenad. Ta kontakt med både företag och SKV innan 2 maj dock, annars kommer de nog undra varför du nolltaxerar.
Citera
2018-04-25, 10:14
Medlem
rockypatel66s avatar
Första gången jag ska betala kvarskatt och funderar över när jag kan betala det?

Förstår inte riktigt vad som menas på hemsidan med att räntan börjar räkna från början i maj?
Citera
2018-04-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Första gången jag ska betala kvarskatt och funderar över när jag kan betala det?

Förstår inte riktigt vad som menas på hemsidan med att räntan börjar räkna från början i maj?

Du kan betala när som helst till och med förfallodagen, 90 dagar efter beslutet. Förmodligen blir förfallodagen i november. Bg och OCR för inbetalning kan du hitta om du loggar in på Skatteverket med Bank-ID.

Du måste betala ränta på skulden. Den tas ut på skulden från 2 maj tills skulden är betald.
Citera
2018-04-25, 12:29
Medlem
Jag fick 35 000 kr tillbaka. Fin liten present - men mindre fint när man tänker att man skattat så mycket för mycket, men att man ändå skattar helt sinnessjuka summor i det här landet. Okej om allt med "den så viktiga välfärden" vore frid och fröjd och att allt var fantastiskt. Men att vi har världens högsta skatter och att jag får betala 30% på en viss del, och 50% på en annan del av min lön... känns så jävla värdelöst.

Som en viss person sa; Vad fan får jag för pengarna?
Citera
2018-04-25, 13:04
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kan betala när som helst till och med förfallodagen, 90 dagar efter beslutet. Förmodligen blir förfallodagen i november. Bg och OCR för inbetalning kan du hitta om du loggar in på Skatteverket med Bank-ID.

Du måste betala ränta på skulden. Den tas ut på skulden från 2 maj tills skulden är betald.

Tack för snabbt svar.

Men när jag är i inloggad på Skatteverket står det:

Citat:
* Enligt beräkningen har du inga skattekontoskulder till Skatteverket. Du behöver alltså inte betala in något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in