2018-04-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag refererar bara till Missans uppgift att familjen hade bara en bil vid tiden när O körde A till Tyskland. Av den anledningen kunde H inte skjutsa Moa till henne.
2016 hade dom en bil. Var det inte så att bil nummer 2 köptes hösten 2017? Och några undrade här varför Oskar skaffade ny bil i oktober 2017?
Citera
2018-04-25, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Jo visst har de förstått att de tyckte det var jobbigt att inte få någon riktig diagnos på töserna.
O hade tunga uppgifter på arbetet....A vart så så gott som helt frisk efter Tyskland och antibiotikakurer och var på väg tillbaka till skolan.Allt blev för en tid bättre och O fick istället för Uppsala ett erbjudande om professur i Lund.Plötsligt drabbas bägge töserna åter igen när allt verkade ordna upp sig.Denna gång var det ju dubbelt upp kan man ju säga då bägge töserna blev sjuka.

Men varken O el H har ju inte visat tecken på någon djupare depression....inget som kunnat föranlett till detta vansinniga beslut.Sedan kan man ju aldrig veta vad som händer bakom stängda dörrar !

Tack för ditt svar. Mycket märkligt.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-04-25 kl. 08:20.
Citera
2018-04-25, 08:19
Medlem
Citat:
Det finns ingen anhörig i Bjärred.Och nej det finns inget sånt brev !
Hade det funnits så hade det ju underlättat både för utredningen och anhöriga !
Krisgruppen har heller inte skickat ut något brev ?!
Skolan sammanfattade något utskick till förälder och elever på flickornas skola.

Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Med Krisgruppen menade jag naturligtvis skolans brev.
Så vitt jag förstår, bor du inte i Bjärred.
Alla som hade ngt att säga har polisen förhört, eller hur? Hur kunde ett anonymt brev med känsligt information underlättat polisens utredning eller haft ngt värde för anhöriga? Det kan mycket väl vara desinformation, försök att styra opinionen åt fel håll.
Det som står nedan är alltså fel?

Nåväl. Om ingen från byn hör av sig om detta, tänker jag inte spinna på det vidare.

Kanske jag kommer någon gång att läsa alla inlägg igen fom 6/2 när jag skrev om detta (fallande alltså). Men det kommer inte att ge mer än att eventuellt en Bjärredsbo till har fått brev/meddelande. Om det inte finns någon anhörig i Bjärred, inte ens på långt håll, så handlar det om medveten desinformation eller rykten. Jag var intresserad därför att jag antog att brevets innehåll och därmed mycket annan info som har spridits har i tråden inte var sant. Men det spelar inte så stor roll numera när tiden har gått. Bättre att få info från polisens håll.
Citera
2018-04-25, 08:21
Medlem
[quote=Vinbergssnacka|63873260]
Citat:

Jag kan egentligen bara förklara mig detta genom att den som formulerade hade en djup depression, med en fel verklighetsuppfattning och egocentrisk tänkande. Men sen är det frågan om det var så det upplevdes eller om brevet inte berättar de egentliga orsakerna.

Elli09 när du skriver verkar det som om anhöriga inte har uppfattat några signaler alls. Hur ser man på det utsagan som finns som kommer från EK och OHs chef. Dessa personer har väl uppfattat att O inte mådde bra. Något som också skrevs nyligen i tråden. På Os arbetsplats var man orolig för Os hälsa. Så klart kan man inte förutse det som hände, men att O inte mådde bra? Men kanske man sågs inte sista halvåret. Inte så konstig det.
Det är en omöjlighet att inte förstå att Oskar mådde dåligt. Jag tror många på hans arbetsplats förstod det.
När jag träffade familjen så var farföräldrarna på besök i Bjärred några gånger. Men jag tror inte att dom hälsade på deras sista jullov i livet. Det betyder att Oskar isolerade sig ännu mer. På telefon kan man lättare låtsas att allt är okej. Men hade hans föräldrar träffat honom så hade dom bett honom söka hjälp akut.
Citera
2018-04-25, 08:22
Bannlyst
Nu har vi i tråden fått presenterade ett ganska stort antal sammanhängande och ambitiösa händelseförlopp om vad som föregick detta familjemord och om familjemordet som sådant. Alla dessa berättelser har haft en logisk följdriktighet, varit varsam med den fakta som vi har till vårt förfogande och flera har även innehållit djupare psykologiska förklaringsmodeller och personporträtt bakom handlingarna. En annan gemensam nämnare har varit att alla har innehållit ett empatiskt förståelseperspektiv, inte för handlingarna som sådana, utan för att få en förklaring på hur något så ofattbart kunde ske och hur dessa två människor kunde begå ett så förfärligt och obegripligt brott.

Det som fortfarande saknas i tråden – trots att man har haft över fyra månader och 30k inlägg på sig – är en sammanhängande logisk händelsekedja där fadern är en ensam mördare, där hans djupa psykopatiska, sadistiska, patologiskt kontrollerande och narcissistiska sidor vävts in i berättelsen, som en för denna naturligt och förnuftsmässigt konsekvent del. Inte heller några bevis eller indicier – utöver flyktiga och godtyckliga fragmentariska påståenden – för detta ensammord har lyfts. Inget av detta, trots att vi fortfarande har en hel del som alltjämt framhärdar i att detta är en solitär handling.

Jag kan inte låta bli att fundera över vad det beror på.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-04-25 kl. 09:19.
Citera
2018-04-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
2016 hade dom en bil. Var det inte så att bil nummer 2 köptes hösten 2017? Och några undrade här varför Oskar skaffade ny bil i oktober 2017?

Det med bilen är också märkligt. Varför skulle man ange att man bara har en bil om man har två?
Alltså att en familj i den inkomstklassen i Bjärred, både jobbar, båda ha körkort bara skulle ha en bil - det är minstsagt ovanligt det också. Hade inte varit viktigt om det inte angavs som grund att H inte kan göra vissa ärenden dock.
Citera
2018-04-25, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att i Sverige med skolplikt få igenom detta på något annat sätt än med läkarintyg på sjukskrivning av Agnes och Moa är näst intill omöjligt.
FEL! Det kan räcka med ett barn som vägrar gå till skolan av vilket skäl det än må vara.
Citera
2018-04-25, 08:59
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
FEL! Det kan räcka med ett barn som vägrar gå till skolan av vilket skäl det än må vara.
Du har rätt. Jag har själv tidigare gett ett ytterst konkret exempel på det. Något som en del verkar ha missat.
Det krävs dock en gedigen dokumentation av elevhälsoteamet, barnets mentor och rektorn. Och flertalet möten med föräldrar.
Att insats med anpassat schema först. Och sedan att olika insatser provas. Tex lektioner med specialpedagog och stöd av en elevassistent.
Citera
2018-04-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Men hur var det nu, de föräldrar som lider av munschausen tar väl inte död på sina åkommor då de inte har nånting att tjäna på det och är för måna om sina barn? Och skulle båda föräldrarna lida av munschausen?

Då båda föräldrarna undertecknat mord/självmordsbrevet....
Enligt vad jag läst mig till så slutar ofta Münchhausen by proxy med att barnet dödas.
En förälder kan ha Münchhausen och den andra av något skäl fogar sig, böjer sig. Det är ju inte alls ovanligt att en person i ett parförhållande av olika skäl helt fogar sig för den andres vilja.
Senast redigerad av Vastmanlanning 2018-04-25 kl. 09:30.
Citera
2018-04-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Münchhausen by proxy utesluter ju inte behovet av förfalskat läkarintyg....

Münchhausen by proxy återfinns i 3-10 fall årligen i Sverige, mörkertalet torde vara betydligt större, men det är en väldigt ovanlig åkomma. Jag har träffat på Munchausenpatienter som skadat och gjort sig själva sjuka, men aldrig by proxy. Vet inte om döttrarnas symptomatologi är typiskt för M.b.p?
"Föräldern iscensätter onödiga och potentiellt smärtsamma eller skadliga sjukvårdsinsatser genom:
•Ideliga kontakter med vårdgivare för utredning eller behandling av symtom utan att några hälsoproblem kan identifieras hos barnet.
•Begränsningar av barnets lek, aktiviteter, kontakter med andra barn, förskole- och skolverksamhet med hänvisning till hälsoproblem som inte kan bekräftas. "

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-far-illa/Barnmisshandel-genom-sjukvardsinsatser-Munchhausen-syndrom-by-proxy/

"I dess mest uttalade form är BMSI ovanligt, men risken för bestående skada eller död hos barnet är stor. Därför måste alla som arbetar med barn inom hälso- och sjukvården känna till BMSI och veta hur de ska agera när det misstänks. Tröskeln till att misstänka att man som professionell blir manipulerad av vårdnadshavare är och bör vara hög. Det är därför viktigt att diskutera misstankar om BMSI med andra erfarna kollegor, till exempel i ett tvärprofessionellt team bestående av läkare, sjuksköterska och kurator.

Misstankar om BMSI föranleder en noggrann genomgång av alla barnets tidigare utredningar och behandlingar, även hos andra vårdgivare. Vid allvarliga fall, till exempel när framkallande av symtom misstänks, bör barnet övervakas på sjukhus. Hälso- och sjukvården bör involvera socialtjänsten omgående för att i samverkan få till stånd en utredning av situationen. Detta bör alltid ske innan misstankarna diskuteras med föräldern. Sådana fall kan också diskuteras med någon av enheterna med särskild erfarenhet av BMSI, exempelvis BUP-elefanten i Linköping eller Barnskyddsteamet i Uppsala."
Senast redigerad av Vastmanlanning 2018-04-25 kl. 09:36.
Citera
2018-04-25, 09:55
Medlem
Spånar lite-Hemundervisning-av vilken anledning väljer man det? ja skälen kan vara många men O har ialla fall stridit för det och på något sätt övertalat alla inblandade om att det va det enda rätta. Att man inom skola har vissa regler att följa vad gäller specialundervisning, särskilt stöd för elever och hjälp av elevvårdshälsoteamet är enligt lag reglerat enligt skollagen och en skyldighet att erbjuda till dom elever som är i behov av det men tyvärr ganska sällan förekommande. Har själv fått strida för att mina barn skall få extra stöd i skolan och då har det erbjudits i perioder. Allt har varit en ekonomisk fråga. Och ja man får vara påstridig, tjata och vara obekväm samt hela tiden hävda sitt barns rätt. Har tyvärr vänner vars barn inte får det trots stora behov. O var ju vältalig och helt klart en man med pondus och auktoritet, samt jurist då han kan sina lagar, där hade nog skolan inte så mycket att sätta emot. Är det inte lite så i många sammanhang att i skola, vården och rättsväsendet den som "gapar" högst får lättare sin vilja igenom.
Att O skulle ha förfalskat läkarintyg är nog snarare så att skolan där iså fall varit påstridig om att det i alla fall måste in ett intyg( för att dom skall ha ryggen fria) i sitt medhåll till hemundervisning vilket inte var prio för O som till slut för att slippa tjatet bara "fixar" ett.
Falska intyg, försäkringsbedrägeri och anmäla bilen stulen för att sedan hitta den igen?! Låter mycket konstigt men han hade säkert hade form av vinning med det, ansåg han.kan tänka att man med den utbildningen han hade känner till många kryphål i lagar och bestämmelser, vet hur man gör så att säga. Trots allt är det ju relativt vanligt att folk som vet hur man gör och har möjlighet till det utnyttjar systemen till fullo, höginkomsttagare av olika slag med skattefiffel b.la
Citera
2018-04-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
"Föräldern iscensätter onödiga och potentiellt smärtsamma eller skadliga sjukvårdsinsatser genom:
•Ideliga kontakter med vårdgivare för utredning eller behandling av symtom utan att några hälsoproblem kan identifieras hos barnet.
•Begränsningar av barnets lek, aktiviteter, kontakter med andra barn, förskole- och skolverksamhet med hänvisning till hälsoproblem som inte kan bekräftas. "

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-far-illa/Barnmisshandel-genom-sjukvardsinsatser-Munchhausen-syndrom-by-proxy/

"I dess mest uttalade form är BMSI ovanligt, men risken för bestående skada eller död hos barnet är stor. Därför måste alla som arbetar med barn inom hälso- och sjukvården känna till BMSI och veta hur de ska agera när det misstänks. Tröskeln till att misstänka att man som professionell blir manipulerad av vårdnadshavare är och bör vara hög. Det är därför viktigt att diskutera misstankar om BMSI med andra erfarna kollegor, till exempel i ett tvärprofessionellt team bestående av läkare, sjuksköterska och kurator.

Misstankar om BMSI föranleder en noggrann genomgång av alla barnets tidigare utredningar och behandlingar, även hos andra vårdgivare. Vid allvarliga fall, till exempel när framkallande av symtom misstänks, bör barnet övervakas på sjukhus. Hälso- och sjukvården bör involvera socialtjänsten omgående för att i samverkan få till stånd en utredning av situationen. Detta bör alltid ske innan misstankarna diskuteras med föräldern. Sådana fall kan också diskuteras med någon av enheterna med särskild erfarenhet av BMSI, exempelvis BUP-elefanten i Linköping eller Barnskyddsteamet i Uppsala."
Usch ja , lyssnade för ett tag sedan på en dokumentär om en mamma som led av munchausen by proxy, och då skriver jag led av det för det gjorde hon verkligen. Hon hade också en dotter som hon ansåg var dödligt sjuk och sprang flera gånger i v på vårdinrättningar med dottern, men blev inte alltid väl mottagen då man inte ansåg att dottern hade de sjukdomar mamman påstod, Isolering av dottern förekom även där då mamman var övertygad om att dottern blev ännu sjukare av att vistas med annat folk. Dottern trodde starkt på detta själv och blev mer o mer apatisk för att till slut bli sängliggande. Denna mamma mådde mycket dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in