Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Jag hade nog inte tänkt så mycket på det. Men det är nästan den enda uppgiften jag själv har fått muntlig utanför tråden, att ett brev, ett meddelande cirkulerade i byn kort efter händelsen. Och att avsändaren ska bo i Bjärred samt ska vara anhörig. Tyckte det låt mycket osannolikt, men jag undrar varför denna uppgift finns och vem som är intresserad att sprida uppgiften i Bjärred. Brevet/meddelande skulle innehåller information som bara en anhörig kan veta, dvs detaljer om händelseförloppet (eller någon som var på brottsplatsen).
Jaha! Intressant… då är det inte färdigt avhandlat.
Elli09, nu ska vi försöka reda ut det. Om jag förstår rätt, fanns det 3 brev: nr 1 från krisgruppen, ev nr 2 vars existens Vinbergssnacka nu bekräftar och så avskedsbrevet. Det är bara brev nr 2 som är föremål för mitt intresse.
Mig veterligen finns det inga anhöriga som bor i Bjärred? Att de, nerbrutna av sin sorg, skulle hålla på och sprida ett sådant brev i byn som de själva inte har ngn anknytning till, blanda sig i en polisiär utredning, avslöja känsliga fakta, bl a, så vitt jag förstår, att dådet planerades månader i förväg och att Hannas roll var drivande. Det är för mig helt otänkbart att anhöriga kan stå bakom ett sådant brev och med all sannolikhet är de omedvetna om dess existens.
Så min fråga är: fanns det ett sådant brev och i så fall vem skulle ha intresse att sprida det?