Citat:
Ursprungligen postat av
Flanderius
Kurt Cobain gav röst åt sin generation, varpå Nirvanas stora popularitet. Hans inverkan på sin samtid stannar inte bara vid musiken; rörelsen som gungade i takt med Nirvana skapade attityder och världsåskådningar som formade dåtidens ungdomar. Då han dog 1994 kan man säga att han dog med sin generation, för att ge plats åt den kommande.
Nu när Bergling har somnat in väcks frågan om vad han stod för, för sin generation. Är/var han kopplad till vår samtidsanda? Den allt mer frigörande sexualiteten?
Några frågor/kommentarer:
Menar du faktiskt "den allt mer frigörande sexualiteten" eller menar du "frigjorda"? Båda antagandena kan nog ifrågasättas (förstås beroende på vilken epok man jämför med) men framförallt det första antagandet är nog svårt att leda i bevis.
Angående Cobain: jag var med på den tiden, lyssnade på Nirvana och var i perfekt ålder. Jag var inget megafan men hade många vänner som var det. Visst, Cobain & Nirvana påverkade musik och attityder - åtminstone på ytan. Men det är nog svårt att se exakt hur den påverkan ändrat världen, och hur den lever vidare bland de dåvarande die hard-fansen i dag. Jag menar visst kan man möjligen, genom en stor undersökning, kanske hitta vissa särdrag i atityderna hos denna grupp. Men det var kanske de särdragen som redan från början gjorde att de drogs till Nirvana. Och de kunde säkert också fått de attityderna från tidigare musik (många bekanta som var die hard-fans hade punkrötter osv).
Det jag undrar är om man - om man själv var med - har en tendens att överskatta den allmänna påverkan som ens egen generations "hjältar" haft. Det kan i så fall säkert delvis ha att göra med medierna. Var man musiknörd som läste musiktidningar i början av 90-talet visste man att Nirvana under en period fanns på en massa omslag. Vad mostvarigheten, medialt, för Avicii under hans storhetstid var vet jag inte. Kanske nån app eller någ forum som oldtimers inte hade pejl på.