2018-04-22, 03:19
Medlem
Avicii var en helt lysande producent. Alla som tror att house handlar om att trycka på en knapp så att datorn spottar ur sig en Billboards-etta har fel.

Personligen avskyr jag dock Aviciis musik, tycker att det låter som house-estetisk eurovisionschlager och jag placerar hans musik i samma genre som Pink och dom läskiga tvillingarna från Norge.

Det finns en uppsjö av Avicii-inspirerade producenter idag som kan fylla luckan av tuggummipop Avicii lämnar efter sig och jag tror därmed att dagens generation är för evigt garanterad tillräckligt med prepubertala slagdängor för att hans tragiska bortgång inte skall lämna några djupare gropar i skivindustrins fickor.
Senast redigerad av Mmm...Martin 2018-04-22 kl. 03:26.
Citera
2018-04-22, 04:54
Medlem
libbens avatar
Alla som inte förstår att Tim faktiskt producerade något på en nivå utöver lite pillande i FL studio bör se dokumentären som sändes för något år sedan som visade hur han arbetade och hur musikalisk han var när han samarbetade med andra artister för att skapa nya hits.

Visserligen kan det vara så enkelt att han brute forceat sig fram till att höra hur "bra" musik i hans öron ska låta. Bland det första han säger i dokumentären är att han spenderade sina första år med att kopiera tusentals av att sno andra artisters loopar och försöka skapa något utifrån det han gillade.

När man gjort några tusen sådana som han själv sa så börjar man bli kreativ själv.
Jag såg dokumentären nyligen och det var ett kvitto av hårt arbete och stort intresse av att skapa något.

Ni som tror att det är så enkelt bör veta att det absolut är lika enkelt att skriva en låt och plinka på en gitarr.

Men vad som gör att man står på en scen inför 50 000 fans som skriker ens namn är hårt arbete samt "talang" oavsett instrument.
Citera
2018-04-22, 05:03
Medlem
ShadowStepzs avatar
Alltså, ni som säger att "det är bara att klicka på datorn".. Försök själva!

Jag är själv i branschen men kommer inte ens i närheten av Aviciis musikalitet.

Som svar på TS fråga, jävligt mycket.
Citera
2018-04-22, 07:09
Medlem
Germanofils avatar
Ger det ett par veckors gråtande på sociala medier. Sedan kommer folk glömma och gå vidare. Avicii kommer inte att uppnå legendstatus. Det är inte typ Lemmy vi pratar om!
Citera
2018-04-22, 07:31
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanderius
Kurt Cobain gav röst åt sin generation, varpå Nirvanas stora popularitet. Hans inverkan på sin samtid stannar inte bara vid musiken; rörelsen som gungade i takt med Nirvana skapade attityder och världsåskådningar som formade dåtidens ungdomar. Då han dog 1994 kan man säga att han dog med sin generation, för att ge plats åt den kommande.

Nu när Bergling har somnat in väcks frågan om vad han stod för, för sin generation. Är/var han kopplad till vår samtidsanda? Den allt mer frigörande sexualiteten?

Några frågor/kommentarer:

Menar du faktiskt "den allt mer frigörande sexualiteten" eller menar du "frigjorda"? Båda antagandena kan nog ifrågasättas (förstås beroende på vilken epok man jämför med) men framförallt det första antagandet är nog svårt att leda i bevis.

Angående Cobain: jag var med på den tiden, lyssnade på Nirvana och var i perfekt ålder. Jag var inget megafan men hade många vänner som var det. Visst, Cobain & Nirvana påverkade musik och attityder - åtminstone på ytan. Men det är nog svårt att se exakt hur den påverkan ändrat världen, och hur den lever vidare bland de dåvarande die hard-fansen i dag. Jag menar visst kan man möjligen, genom en stor undersökning, kanske hitta vissa särdrag i atityderna hos denna grupp. Men det var kanske de särdragen som redan från början gjorde att de drogs till Nirvana. Och de kunde säkert också fått de attityderna från tidigare musik (många bekanta som var die hard-fans hade punkrötter osv).

Det jag undrar är om man - om man själv var med - har en tendens att överskatta den allmänna påverkan som ens egen generations "hjältar" haft. Det kan i så fall säkert delvis ha att göra med medierna. Var man musiknörd som läste musiktidningar i början av 90-talet visste man att Nirvana under en period fanns på en massa omslag. Vad mostvarigheten, medialt, för Avicii under hans storhetstid var vet jag inte. Kanske nån app eller någ forum som oldtimers inte hade pejl på.
Citera
2018-04-22, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
I det stora hela så blir det inte mycket mer än en notis i musikhistorien.
Men samtidigt är det väl sant det som redan tagits upp här, dagens populärmusik är främst skapad för kommersiell framgång snarare än att vara nyskapande eller hållbar över tid.
När det gäller Tim så gjorde han åtminstone en hel del bra musik.
Till skillnad från de flesta andra artisterna som ligger på topplistorna nuförtiden.
99% handlar bara om sponsrad skivbolagsreklam.
Dvs skivbolagen väljer ut vilka som ska bli framgångsrika och sen inleder man massiva reklamkampanjer som går ut på att dessa ska höras och synas överallt, hela tiden, tills konsumenterna blivit så hjärntvättade att man tror att det man hör rent faktiskt är bra eller t.om. det bästa som finns just nu.
Tims musik må väl varken ha varit särskilt nyskapande eller ens genredrivande men ja.
I sammanhanget så krossade det ändå all den dynga vi lämnas kvar med i hans frånvaro.

DJ listorna hade integritet men allt som blir för stort förvandlas till skit. Det blir korrupt, fel folk kommer in på scenen, folk paratiserar och är där för egen vinning och tar död på själen. Sen har vi den typiska trendhopparen som svenskarna, de har ingen kompass att gå efter utan går dit vinden blåser och sprider sin dynga där.

Svenskarna har inte gjort så mycket mer än att skada den elektroniska scenen, med undantag såklart, men det är min egna åsikt. Det finns en anledning till varför svenskar överlag är ogillade utomlands.
Citera
2018-04-22, 08:58
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinRaeka
"Men han var inte en artist som förändrade något i musikhistorien"
Eh, du vet att han fick EDM musik att bli mer mainstream bland "normalt" folk?
Talang hade han, om du inte tror det så rekomenderar jag att du borde titta på dokumentären om honom.

Där har du fel. EDM blev populärt innan han kom till scenen. Han är den som blev mest känd, helt klart. Men denna typ av musik var väldigt populär långt innan hans tid.
Citera
2018-04-22, 09:28
Medlem
Dashades avatar
Det råder ingen tvivel om att han satte Sveriges house elit på kartan tillsammans med Eric Prydz, Shm 2013 , därmed kommer han vara saknad. Länge. Slutdiskuterat.

Vad framtiden har att erbjuda de unga, level up? Heh vagt försök att sprida en anekdot ett försök att lätta upp stämningen.

Rip
Citera
2018-04-22, 09:34
Medlem
Flanderiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Några frågor/kommentarer:

Menar du faktiskt "den allt mer frigörande sexualiteten" eller menar du "frigjorda"? Båda antagandena kan nog ifrågasättas (förstås beroende på vilken epok man jämför med) men framförallt det första antagandet är nog svårt att leda i bevis.

Angående Cobain: jag var med på den tiden, lyssnade på Nirvana och var i perfekt ålder. Jag var inget megafan men hade många vänner som var det. Visst, Cobain & Nirvana påverkade musik och attityder - åtminstone på ytan. Men det är nog svårt att se exakt hur den påverkan ändrat världen, och hur den lever vidare bland de dåvarande die hard-fansen i dag. Jag menar visst kan man möjligen, genom en stor undersökning, kanske hitta vissa särdrag i atityderna hos denna grupp. Men det var kanske de särdragen som redan från början gjorde att de drogs till Nirvana. Och de kunde säkert också fått de attityderna från tidigare musik (många bekanta som var die hard-fans hade punkrötter osv).

Det jag undrar är om man - om man själv var med - har en tendens att överskatta den allmänna påverkan som ens egen generations "hjältar" haft. Det kan i så fall säkert delvis ha att göra med medierna. Var man musiknörd som läste musiktidningar i början av 90-talet visste man att Nirvana under en period fanns på en massa omslag. Vad mostvarigheten, medialt, för Avicii under hans storhetstid var vet jag inte. Kanske nån app eller någ forum som oldtimers inte hade pejl på.

Jag håller med om att begreppet/formuleringen "frigörande sexualiteten" är något vag. Begreppet laddas med innebörden av dagens mer öppna sexuella kultur, som ger näring åt rörelser som Pride och LGBT. Det blir en slags abstrakt sammanhållning, men kulturen präglas just av de samtida tankarna om fri sexualitet (speciellt en vidareutveckling av den kvinnliga), och populärmusiken blir här en del av den större kulturströmningen.

Absolut har människor tendenser att överskatta och i viss mån överdriva sina egna liv och vad man har varit med om. Ens egna generation blir ju en slags "mall" gentemot de andra som man jämför med. Jag vill ogärna överdriva Avicii och hans person, men jag tror likt flertalet andra i tråden att hans person kom att representera mer än bara sig själv. Till och med Obama refererade till honom i ett tal. Avicii är därmed sammanknuten till vår moderna kultur, och blir således en symbol för allt vad den står för, oavsett om Tim Bergling ville det eller inte.
Citera
2018-04-22, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Att dagens kids är idioter är inge nytt.

Hans musik gjordes på en jävla dator. Gäller bara att ha någon kontakt eller någon kändis i släkten så kan de flesta göra "musik" och hamna på Spotify.

Alla de stora vänder sig om i graven över denna nya "musik" en 11åring kan göra. Nej det krävs inte talang till house.

Ungefär samma folk som tycker de som gör pranks på youtube är de största komikerna någonsin.
Allt görs på en dator idag, din mupp.
Citera
2018-04-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Allt görs på en dator idag, din mupp.

Precis som rockstjärnorna som blev stora, det enda dom behövde var en bra röst. Behövde inte ens talang. Då skrev man också låtar enbart för att bli känd och få så många lyssnare som möjligt. Att vissa inte fattar det är sjukt.

De som gör musik på datorn idag är bättre än dom gamla stjärnorna, idag gör man allt själv, man är producent och det är producenten som får cred vilket är bra. Förr då fick en person som hade bra röst sjunga nåt skit man skrivit som går att plinka igenom på bas, trumma, gitarr. Den enda talangen var att man hade bra röst.
Citera
2018-04-22, 10:45
Medlem
Det betyder ingenting, om någon vecka är det glömt. För dem som gillar den typen av musik finns det gott om andra artister att vända sig till.

Jag har svårt att tro någon "generation" någonsin har traumatiserats av en musikers död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in