2018-04-19, 12:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast det är inte ointressant. Bara för att nån kör 2 mil om dagen för det mesta så betyder det inte att man ibland måste åka och lämna husvagnen på en camping. Eller åka med skit till soptippen eller hjälpa något att flytta eller sjösätta båten. Ska man då hyra en bensin/dieselbil vid dessa tillfällen? Eller ska man ha en reservbil för när man ska göra viktiga saker och ha elbilen för att åka och handla
Varför skulle man inte kunna använda elbilen till det menar du? Hur många har mer än 10 mil till soptippen, hur många kör mer än så med båtsläp? (Om man räknar med att räckvidden med släp begränsas till 20 mil), de som åker längre än så för att ställa upp husvagnen kan väl hyra bil eller ta familjens andra bil för det?
Det du säger är alltså eftersom ett fåtal människor har behov som en elbil inte klarar av att lösa så är en elbil dålig för alla.

Jag säger inte att man inte behöver anpassa sig, att man kanske behöver göra saker på ett annorlunda sätt.
Majoriteten av alla svenska bilägare behöver dock inte det. Vi skulle, och väldigt många med oss, utan problem kunna ha en av våra två bilar som elbil. Den största nackdelen idag är priset på bilarna, inte skitskoj att slanta upp närmare 400000:- när det finns alternativ för halva priset.
Citera
2018-04-19, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det kan man inte. Varken med en elbil eller en mobiltelefon.

Om du laddar ur ett Lithiumbatterierpack _helt_ och sedan laddar det igen så förstör du det, omedelbart. Batteripacket sväller och brandfara föreligger.

Alltså finns det logik som förhindrar detta.

En Lithiumcell håller 4,2v fulladdad. Och vid (cirka) 3,4-3,5V är den förbrukad, och där skall logiken bryta.

När jag syftade på ladda ur så är det på det för användaren angivna spannet då det alltid finns 4-10% kvar som inte är för användaren tillgängligt. Det är som du säger annars.
Citera
2018-04-19, 12:18
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Äsh den riktiga käftsmällen kommer sen när regeringen beslutar om att utreda hur fordonsel skall beskattas då det visat sig att det inte var så miljövänligt som man först trott.
Citera
2018-04-19, 12:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaderKent
När jag syftade på ladda ur så är det på det för användaren angivna spannet då det alltid finns 4-10% kvar som inte är för användaren tillgängligt. Det är som du säger annars.

Snarare runt 90% kvarvarande energimängd om vi skall vara petiga.

Återigen, man drar bara en Lithiumcell från 4,2 ned till cirka 3,5. Man kan ta ut all kvarvarande energi om man VILL... men bara en gång.
Senast redigerad av EckiEcki 2018-04-19 kl. 12:25.
Citera
2018-04-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter ju rätt motsägelsefullt att du säger att det är lätt att nåt 40 mil (tidigare sa du minst 40 mil) men sen säger att det kommer att vara flera dagar på ett år det fungerar. Men vanligt folk vill nog ha bilar där minst det omvända gäller, alltså stt man klara minst 40 mil av all normal vardagskörning hela året om förutom nån enstaka dag med kanske extremt väder och körning. Ser vi sen till att det nog är rätt få som har råd att köpa en elbil som har de högre kapaciteterna då de kostar för mycket i dagsläget, och även om vissa kostnader blir klart billigare så är det nog för mycket för de flesta vanliga familjer ändå. Dessutom är det bara ett pennstreck bort för politikerna att ändra allt vad subventioner, skatterabatterade etc etc heter.

Tolka mig inte fel nu, jag är i grunden inte emot elbilar alls. Men ser man krasst på det så är de ännu inte bra nog och billiga nog för att kunna ersätta våra vanliga bilar, detta trots att de ändå är imponerande på många sätt. Men utveckligen går ju framåt.

Ja jag skrev minst 40 mil med en Tesla, jag skrev inte minst 40 mil med det lilla batteriet vilket jag beskrivit räckvidden för senare. Och ja, 40 mil med det större kommer fungera även vintertid. Där får man helt enkelt välja hur mycket man personligen behöver.

Priset är en klar nackdel för de flesta idag ja. Sen tycker jag personligen att de är värda kostnaden men alla värderar olika.
Citera
2018-04-19, 12:25
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Borde vara sunt förnuft att räckvidden som anges är under optimala förhållanden, borde vara sunt förnuft att det kostar att ha förbrukare igång.

Och med optimala förhållanden menar du medvind och nedförsbacke då eller?
Citera
2018-04-19, 12:32
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Elbilarna i sig är inte ett problem egentligen utan det är politikers övertro på dagens elbilar. För att konceptet ska fungera bra så måste varje elbilsägare ha någon typ av snabbladdare hemma. Kanske inte en som laddar på 30 min men iaf max 2-3 timmar och priserna på snabbladdare är väldigt höga. Elnäten är för klena och skulle inte ens klara av om 20% av Sveriges bilägare skulle byta till elbilar, vi har inte den kapaciteten helt enkelt.
Håller med.
Jag hatar dessa elbilsfanatiker och politiker som nästan är religiöst övertygade om dess förträfflighet och frälsning till folket och miljön.
Men jag har inget emot elbilar egentligen. Jag skulle kunna ha en laddhybrid absolut, det är ju det bästa.
Då kan man köra på el när man ska till affären och ändå ha värme och kapacitet för långsträckor, kan vara en bensinsnål motor också.
Konstigt att det inte slagit mer.
Citera
2018-04-19, 12:35
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Även elbilar behöver olja.

En Ford Nucleon med dagens teknik hade varit något i elbilsväg.
Citera
2018-04-19, 12:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vi skämtar inte! Kemiska batterier är ingen lösning! Det måste bli skenor i gatan eller trådar i luften eller möjligen batterier med radioaktiva isotoper om vi vågar.

Skenor i gatan vore bra, speciellt med snö och samt vägsalt.

Återigen en som inte är ute i Sverige som kommer på sådant.
Citera
2018-04-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Största problemet med elbilar, om man nu tänker på miljön, är väl ändå vad man gör med batterierna när de är slut. Mig veterligen, rätta mig gärna om jag har fel, finns det inget sätt att återvinna dem. Dvs vi kommer sitta med flera tusen ton batterier på hög om några år.

Det kan jag lova dig blir det absolut minsta problemet. Ställ ut ett bilbatteri på gatan och det försvinner fortare än en pantburk om natten.

Så vida du inte bor i en landsbyggdssocken helt förskonad från våra öppna-gränser-entreprenörer.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-04-19 kl. 12:42.
Citera
2018-04-19, 12:42
Medlem
Elbilarna kommer ta över förbränningsbilarna i princip fullständigt av en enda simpel anledning. Och det är inte på grund av miljönvänligheten, trendigheten eller Teslas sportighet.
Det är för att det kommer vara sjukt mycket billigare att ha en elbil. Att köra en elbil är billigare redan idag, att köpa en elbil kommer snart att vara billigare. Underskatta inte folks vilja att spara pengar.

Idag är batteriet dyrt. Men det har gått ner runt 65% i pris på fem år* och trenden verkar inte bromsas in än. Motor och drivlina är signifikant billigare än en i en förbränningsbil redan idag.

*Källa, men finns de som hävdar både mer och mindre, men trenden är tydlig oavsett.
https://cleantechnica.com/2017/12/11/batteries-keep-getting-cheaper/
Citera
2018-04-19, 12:45
Medlem
I snitt åker vi inte mer än 3,6 mil om dagen, och för kvinnor handlar det om 2,4 mil om dagen.

Elbilen passar inte alla, men majoriteten hade klarat sig alldeles utmärkt med den om man endast ser till räckvidden.

De flesta har inte mer än 2-4 mil till jobbet, IKEA eller matbutiken. Vi koncenterar oss allt mer i städerna/storstadsregionerna i takt som urbaniseringen fortlöper. Urbaniseringen har förvisso avtagit något på senare tid, men den är fortfarande hög.

http://www.vibilagare.se/nyheter/man-fardas-50-procent-mer-i-bil-an-kvinnor-38498

De få dagar om året man åker längre sträckor går det fint att hyra en bil. Det har blivit löjligt billigt att hyra bil. Hyrde en SUV från Hertz i 5 dagar nyligen för 900 kr.
Senast redigerad av Eventor 2018-04-19 kl. 12:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in