2018-04-17, 22:49
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Man har varit uppe på 27 % många gånger under mandatperioden. Trenden är nu klart nedåtgående sen andra partier börjar sikta in sin retorik på att ta över SDs kärnfråga. Medel senaste halvåret är 17,8% i alla undersökningar. Helt klart en besvikelse.

Definitivt INTE. Det är mycket bra om man väger in den stora underskattningen som funnits även gällande detta månadssnitt. Ett valresultat på 20% eller mer, säg 21-23% skulle jag vara mycket nöjd med. Det är en oerhört stark, bra och kraftfull utveckling som knappast existerat i det här landet tidigare. 5,7% --> 12,9% --> 21-23% och du talar om besvikelse? Det vore en ännu starkare uppgång än succévalet 2014. Ökning 2010 --> 2014 = 7,2 procentenheter. Ökning 2014 --> 2018 vid 21% = 8,1 procentenheter och en enorm succé!

Att siffrorna var ännu bättre efter hösten 2015 och när Kinberg Batras kris var som värst vet alla vid det här laget och inser att det var tillfälliga toppar. Men ett valresultat på 21% vore ju helt fantastiskt bra för Sverigedemokraterna.
2018-04-17, 23:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Man har varit uppe på 27 % många gånger under mandatperioden. Trenden är nu klart nedåtgående sen andra partier börjar sikta in sin retorik på att ta över SDs kärnfråga. Medel senaste halvåret är 17,8% i alla undersökningar. Helt klart en besvikelse.

Men detta är det för mig så svårt att ta mig in.

Att folk faktiskt tror på vad 7K säger, att det blir en förändring. För efter valet.., så kommer det att rulla på som det har gjort tidigare, det var/är bara retorik vid valrörelsen. Med reservation för ngn kosmetisk förändring..

Syns att vid detta laget, efter flera val och år.., så borde folk faktiskt "tänka till".

Ja, jag vet inte.., men det är obegripligt för mig att SD faktiskt sjunker..
2018-04-17, 23:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Att folk faktiskt tror på vad 7K säger, att det blir en förändring. För efter valet.., så kommer det att rulla på som det har gjort tidigare, det var/är bara retorik vid valrörelsen. Med reservation för ngn kosmetisk förändring..

Syns att vid detta laget, efter flera val och år.., så borde folk faktiskt "tänka till".

Vi vet inte om SD sjunker, det skulle likväl kunna vara brus. Säger inte att det är så, men faktum är att ingen vet förrän den 9 september.
2018-04-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Självfallet är 21,4% för SD i en aprilmätning, ett valår, ingen katastrof och absolut inget att hetsa upp sig över. Inte på något sätt. Att SD kommer att få +25% i valet den 9 september är jag övertygad om.

Mörkertalet därute är sanslöst stort inför detta val, något som inte bara Inizio, Sifo och de andra kommer att få erfara utan även Sentio och Yougov. Vänta bara. Så som snacket går nu... det liknar inget annat jag upplevt inför något annat riksdagsval. Och då är det ändå nästan fem månader kvar. Underskattningen av SD är monumental. Ett politiskt jordskalv väntar i valet. Som sagt: vänta bara.
Den största risken är att folk vaggas in i tron att allt är som vanligt igen. Det var besvärligt, men nu är faran över (att svenskarna till ännu högre grad blivit utbytta mot ett arabiskt dito talar man förstås tyst om). Det är den bilden som kommer att spridas av 7K och tidningar ända fram till valet (om det så skjuts 10 pers om dagen) - för det är deras ända chans att vinna (dvs se ett ytterligare sjunkande SD).
2018-04-18, 00:21
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Den största risken är att folk vaggas in i tron att allt är som vanligt igen. Det var besvärligt, men nu är faran över (att svenskarna till ännu högre grad blivit utbytta mot ett arabiskt dito talar man förstås tyst om). Det är den bilden som kommer att spridas av 7K och tidningar ända fram till valet (om det så skjuts 10 pers om dagen) - för det är deras ända chans att vinna (dvs se ett ytterligare sjunkande SD).

Den risken finns helt klart och kan absolut inte uteslutas. Men jag är ganska säker på att denna risk inte är speciellt stor. Det uppvaknande som skett hos många har pågått under en tämligen lång tid nu, även hos dem som för första gången kommer att lägga sin röst på SD i årets val. De vacklade kanske redan inför förra valet, men åtskilliga kommer troligtvis inte att göra det igen med tanke på hur samhällsutvecklingen ser ut nu. Och just det att detta uppvaknande sker gradvis, men under rätt lång tid tror jag gör att har man väl bestämt sig då kör man utan att titta tillbaka. Att det finns tillräckligt många därute som redan gått igenom den här processen är jag övertygad om, men naturligtvis finns det också de som svajar mellan S och SD, eller mellan M och SD. Hos dessa finns fortfarande en tvekan, man kanske borde ge Löfven en chans till nu när de "stängt gränsen", och Kristersson säger ju att det kommer att bli andra bullar nu...

Min käpphäst det senaste året i denna tråd - som jag gång på gång återvänder till - är att jag är helt övertygad om att det finns en stor, fet, grå, nästan ogreppbar massa därute som aldrig kommer att säga till några opinionsinstitut att de kommer att rösta SD. Folk i denna stora gråa massa talar säkert inte ens om det för sina arbetskamrater eller den egna släkten.

Är ganska säker på att denna gång lyckas inte Löfven, Kristersson, Lööf, Björklund och de andra vagga in folk i tron att allt är som vanligt igen, det har hänt alldeles för mycket skit i landet under alltför lång tid - och glöm inte att denna skit pågår ännu; exemplen är otaliga. Och folk hör, ser och läser om det varje dag.

Skulle svensken tro att faran är över? Har väldigt svårt att tro det. När t o m 92-åriga mostrar och 81-åriga fastrar, som röstat på S hela livet, nu helt öppet under söndagsmiddagarna säger att det blir SD i riksdagsvalet, då har det definitivt hänt nåt i landet... Likaså när elektrikern, VVS:aren eller grannen som har en chefsbefattning på Arla säger att det blir SD i höstens val. Nej, mörkertalet är större än vad vi alla anar.
Senast redigerad av Smoothman 2018-04-18 kl. 00:35. Anledning: Tillägg o förtydligande
2018-04-18, 00:50
Medlem
maxatdunders avatar
vart fan får ni alla siffror ifrån? Jag är inne på https://val.digital/Party-SD/ och där visar det sig att SD gått ner sig till 16,5?? Ni är bombsäkra på 20+?? Möjligen att det skulle gått om det var förra året som vi skulle rösta efter drottninggatan attacken men nu kommer folk glömma och jag tror SD får runt 18..
2018-04-18, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
vart fan får ni alla siffror ifrån? Jag är inne på https://val.digital/Party-SD/ och där visar det sig att SD gått ner sig till 16,5?? Ni är bombsäkra på 20+?? Möjligen att det skulle gått om det var förra året som vi skulle rösta efter drottninggatan attacken men nu kommer folk glömma och jag tror SD får runt 18..

http://www.status.st/

Fortfarande bäst för att följa SD speciellt.

Valdigital har t ex inte fått med senaste Sentio ännu.

Men tror du på runt 18, så in och spela allt du har på ex Unibet då det just nu ger dubbelt pengarna om de får under 20.5%.
2018-04-18, 07:39
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Vad partierna verkligen tänker genomföra och vad som är bara retorik vet ingen utom de själv och det gäller SD också så klart. På längre sikt måste dock alla partier visa att det finns nån sorts koppling mellan vad man säger och vad man gör annars förlorar man väljare.

Tänk efter det är inte alls konstigt att det går dåligt. SD har haft en viktig valfråga där man varit ensam om att vara på den populära sidan och helt plötsligt spelar mer än halva riksdagen på samma planhalva. SD kommer gå ner ännu mer om S och M fortsätter med samma budskap.

Man kan bara kolla på skillnaden mellan Skop och andra opinionsinstitut eftersom Skop frågar vilket parti man tycker är bäst medan alla andra frågar om hur man skulle rösta. Vi har en massa folk som ogillar SD som parti men som ändå röstar på dem. Undertecknad är övertygad att på sikt kommer alla dessa röster att förloras.
2018-04-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SD försitter inga tillfällen att påtala att invandringen fortfarande är lika stor som innan krisen 2015 och att den "stängda gränsen" är en illusion. Åkesson tar upp det i intervjuer, Sjöstedt tog upp det i finansdebatten. Det kommer säkert att vara en central del av valpropagandan (det tillsammans med att en röst på M = en röst på C blir förhoppningsvis huvudbudskapen). Även folk utanför SD berör ämnet (SvD ledare har skrivit om det, Kvartal tog upp det i fredagsintervjun med Billström osv).

Dock måste alla förstå att facit till hur stort SD:s väljarstöd borde vara inte finns utanför just deras fönster. Den utsikten säger ingenting om platser många mil därifrån. Det brinner inga bilar i Klockrike, det är inga gruppvåldtäktsgäng som härjar i Tärnaby, det sker inga gängskjutningar i Asphyttan, det är ingen som ansöker om tillstånd till böneutrop i Jukkasjärvi. För många svenskar ÄR din beskrivning "det var besvärligt, men nu är faran över" sann. Jag talar då främst om de (många) orter som fann sig under plötslig ockupation under 2015-2016. Perioden då en busslast med asylanter kunde dumpas utan förvarning var som helst där Migrationsverket utan att förvarna hade lagt vantarna på ett helt hotell eller en hel herrgård. Perioden då Jokarjo hade så mycket klirr i kassan att Bert fick ryggskott av pengasäckarna.

För dessa väljare har vardagen i många fall återgått till det normala. De tillfälliga asylboendena har tömts, fågelkvittret har återvänt, inga svartmuskingar dräller utanför lanthandeln. I många fall är upplevelsen säkert att allting är bättre än innan. Om man har haft cancer och blivit friskförklarad blir det goda hälsotillståndet såklart mycket mer påtagligt än om man hade varit frisk hela tiden. Att hoppas på att glesbygden ska rösta i lojalitet med hårt invandringsdrabbade storstadsområden är ungefär som att hoppas att stockholmare på Hornsgatan ska rösta i lojalitet med glesbygden pga höjda bensinskatter.

Även om SD har sjunkit tillbaka sedan 10.000/vecka-peaken så har grundnivån höjts ett par procentenheter jämfört med våren 2015, så det finns trots allt en andel väljare som inte har glömt. Men man kan inte räkna med att valresultatet ska bli som att det vore december 2016.

Demoskop släppte just en mätning där invandring återtagit förstaplatsen som viktigaste valfråga:
https://www.expressen.se/nyheter/invandringen-ar-valjarnas-viktigaste-fraga-infor-valet-/
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-04-18 kl. 10:51.
2018-04-18, 12:43
Medlem
Dr_Kronas avatar
Uppgången kommer snart att märkas i alla undersökningar.

Enligt Demoskop så är nu åter invandringen den viktigaste frågan för väljarna.
Även lag och ordning och integration ligger i topp 5 och dom tillhör ju också invandringsfrågan.
I princip så har ju nästan alla frågor orsaker som härstammar från massinvandringen.

https://www.expressen.se/nyheter/invandringen-ar-valjarnas-viktigaste-fraga-infor-valet-/
2018-04-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Även om SD har sjunkit tillbaka sedan 10.000/vecka-peaken så har grundnivån höjts ett par procentenheter jämfört med våren 2015, så det finns trots allt en andel väljare som inte har glömt. Men man kan inte räkna med att valresultatet ska bli som att det vore december 2016.

Demoskop släppte just en mätning där invandring återtagit förstaplatsen som viktigaste valfråga:
Intressant, så jo det kanske man kan, om invandringsfrågan ligger kvar på denna höga placering, då tvingas media åtminstone diskutera dessa frågor i valdebatterna (trots att man helst, och till stor del kommer att, förstås låtsas som det regnar) och SD kan återta sin forna glans (alternativt att de får sällskap av AfS i riksdagen).
2018-04-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Uppgången kommer snart att märkas i alla undersökningar.

Enligt Demoskop så är nu åter invandringen den viktigaste frågan för väljarna.
Även lag och ordning och integration ligger i topp 5 och dom tillhör ju också invandringsfrågan.
I princip så har ju nästan alla frågor orsaker som härstammar från massinvandringen.

I stort sett är nästan alla frågor kopplade till massinvandringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in