Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Den största risken är att folk vaggas in i tron att allt är som vanligt igen. Det var besvärligt, men nu är faran över (att svenskarna till ännu högre grad blivit utbytta mot ett arabiskt dito talar man förstås tyst om). Det är den bilden som kommer att spridas av 7K och tidningar ända fram till valet (om det så skjuts 10 pers om dagen) - för det är deras ända chans att vinna (dvs se ett ytterligare sjunkande SD).
Den risken finns helt klart och kan absolut inte uteslutas. Men jag är ganska säker på att denna risk inte är speciellt stor. Det uppvaknande som skett hos många har pågått under en tämligen lång tid nu, även hos dem som för första gången kommer att lägga sin röst på SD i årets val. De vacklade kanske redan inför förra valet, men åtskilliga kommer troligtvis inte att göra det igen med tanke på hur samhällsutvecklingen ser ut nu. Och just det att detta uppvaknande sker gradvis, men under rätt lång tid tror jag gör att har man väl bestämt sig då kör man utan att titta tillbaka. Att det finns tillräckligt många därute som redan gått igenom den här processen är jag övertygad om, men naturligtvis finns det också de som svajar mellan S och SD, eller mellan M och SD. Hos dessa finns fortfarande en tvekan, man kanske borde ge Löfven en chans till nu när de "stängt gränsen", och Kristersson säger ju att det kommer att bli andra bullar nu...
Min käpphäst det senaste året i denna tråd - som jag gång på gång återvänder till - är att jag är helt övertygad om att det finns en stor, fet, grå, nästan ogreppbar massa därute som aldrig kommer att säga till några opinionsinstitut att de kommer att rösta SD. Folk i denna stora gråa massa talar säkert inte ens om det för sina arbetskamrater eller den egna släkten.
Är ganska säker på att denna gång lyckas inte Löfven, Kristersson, Lööf, Björklund och de andra vagga in folk i tron att allt är som vanligt igen, det har hänt alldeles för mycket skit i landet under alltför lång tid - och glöm inte att denna skit pågår ännu; exemplen är otaliga. Och folk hör, ser och läser om det varje dag.
Skulle svensken tro att faran är över? Har väldigt svårt att tro det. När t o m 92-åriga mostrar och 81-åriga fastrar, som röstat på S hela livet, nu helt öppet under söndagsmiddagarna säger att det blir SD i riksdagsvalet, då har det definitivt hänt nåt i landet... Likaså när elektrikern, VVS:aren eller grannen som har en chefsbefattning på Arla säger att det blir SD i höstens val. Nej, mörkertalet är större än vad vi alla anar.