2018-04-16, 01:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har precis ställt den frågan men bra att du också tog upp den. För övrigt är det lite rörande att se hur förtjusande trevlig du kan vara i tonen när det kan gagna dig själv.

Det andra fetade Om det skulle vara så antar jag att nya rutiner kommer att införas. Jag har lite svårt att tro att en läkare i Tyskland vill riskera sin legitimation genom att skriva ett förfalskat intyg.

Till skillnad mot alla andra med egen insyn i Bjärredsfallet, har Rockkungen faktiskt uppgett att hen är anhörig.

Hur tycker du att man ska vara mot någon som nyligen förlorat 4 anhöriga genom mord och självmord?

Jag tycker att visst mått av vänligt respektfullt bemötande nog är på sin plats då.
Men det är ju bara mina egna åsikter och inget du behöver tycka likadant om.

Läkarintyg som skrivs av läkare som uppgett korrekt namn etc är inte förfalskade. Möjligen intygade läkaren något falskt, och då blir det ett falskt intyg.
Dock är detta inte detsamma som ett förfalskat läkarintyg.

Jag har svårt att se att ett utländskt läkarintyg - äkta, falskt eller förfalskat - skulle ha något användningsområde i Sverige gentemot skola eller FK. Men det kan ju ha funnits något som O skulle ha det till som jag inte kan förstå.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-16 kl. 02:47.
Citera
2018-04-16, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Till skillnad mot alla andra med egen insyn i Bjärredsfallet, har Rockkungen faktiskt uppgett att hen är anhörig.

Hur tycker du att man ska vara mot någon som nyligen förlorat 4 anhöriga genom mord och självmord?

Jag tycker att visst mått av vänligt respektfullt bemötande nog är på sin plats då.

Läkarintyg som skrivs av läkare som uppgett korrekt namn etc är inte förfalskade. Möjligen intygade läkaren något falskt, och då blir det ett falskt intyg. Dock blir det inte ett förfalskat läkarintyg. Annat än om någon annan ändrat i intyget.

Jag har svårt att se att ett utländskt läkarintyg - äkta,falskt eller förfalskat - skulle ha något användningsområde i Sverige gentemot skola eller FK.

Snömos. Red gärna ut detta.
Citera
2018-04-16, 02:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Snömos. Red gärna ut detta.

Men snälla - även du måste väl förstå skillnaden mellan följande:

* ett förfalskat intyg där man skriver under med en annans namn och titel eller ändrar i texten i ett befintligt, av någon annan, underskrivet intyg. En förfalskning kort sagt.

* falskt intygande - dvs att påstå något i ett intyg som inte stämmer och skriva under med sitt namn och sin titeln. Att intyga något osant.

Varför en läkare skulle upprätta förfalskade läkarintyg är lite svårt att förstå när hen bara kan skriva under så blir det ett äkta läkarintyg....

Om vederbörande läkare däremot skrivit ett intyg och falskeligen intygat att till exempel Agnes och Moa var svårt sjuka i något som inte stämde - är det straffbart men mer begripligt.

Vad Oskar skulle ha för nytta av såna intyg utfärdade i Tyskland förstår jag dock inte.
Men det kanske finns något bra användningsområde i Sverige som jag inte känner till.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-16 kl. 02:44.
Citera
2018-04-16, 03:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Tänk snälla, tänk innan du skriver.

Jag tar fram blädderblocket och de snälla färgerna och förklarar:

Cancerrecidiv, depression m.m. (likt kumulativa rekvisit) resulterade i så stark förtvivlan att föräldrarna begick dessa brott. Därför är de indirekt dödsorsaker.

Jo jag förstår precis hur du tänker. Det är bakomliggande orsaker till att någon blir till mördare.
Föräldrarnas depression eller bakomliggande förtvivlan på grund av en eventuell cancersjukdom.

Men om vi drar det till sin spets skulle man då kanske hävda att arbetslöshet, utvisningsbeslut, ekonomiska problem och jihad var indirekta dödsorsaker hos de döda på Drottninggatan.
Eller att IFs vägran att utbetala miljonerna till Johanna Möller är indirekt dödsorsak hos hennes döde far.

Det blir onekligen lite tokigt då.

Orden "dödsorsak" och "bidragande dödsorsak" är liksom redan upptagna och har andra definitioner. Det finns dödsorsaksintyg och dödsorsaksregister.

Jag skulle hellre vilja kalla det för bidragande eller indirekta mordorsaker.
Orsakerna - depressionen, cancern - fanns ju inte hos de döda offren utan hos mördarna.

När man upprättar ett dödsorsaksintyg anges vanligen en dödsorsak och sedan punktvis bidragande dödsorsaker. Som hjärtinfakt som dödsorsak och åderförkalkning, hjärtförstoring, lungödem och njurinsufficiens som bidragande. Men man brukar inte skriva dit att den bidragande orsaken var den långa trappan mannen gick i för att det var fel på hissen....
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-16 kl. 03:34.
Citera
2018-04-16, 05:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Läraren gjorde helt rätt som ringde chefen. När dom inte fått tag på någon i familjen på några timmar borde rektorn ringa polisen precis som O´s chef gjorde. En familj med stora problem som är oanträffbar trots att barnen har lärare som ska komma dit är inte normalt. Precis som när skolan ringer hem om man glömmer att sjukanmäla sitt barn. Det kan tyvärr ta någon lektion innan dom ringer, men bör göras snarast. Tyvärr lite luddigt skrivet för lärarna hur det ska genomföras.

Fast det är inte det väsentliga jag ville få fram, utan mer peka på alla osanna uppgifter i denna tråd. Om barnen fick undervisning i sängen och var helt slut efter några lektioner, hur kunde rektorn tro att dom var ute på en resa utan att föräldrama meddelat skolan? Jag tror inte mycket själv om vem eller vad som gjort att detta hänt för att det finns för lite fakta här. Tyvärr fungerar det mest med svart eller vitt nuförtiden, fast det mesta är grått.

För att lösa gåtor bör man hjälpas åt och att lyssna på någon med en annan uppfattning gör att man tillsammans kanske kommer på lösningen som ingen tänkt på från början. Tycker många är alldeles för säker på sin tes och är inte öppna för att ta intryck av andra. Tyvärr är jag gammal och livet har lärt mig hur mycket jag inte kan, men att jag alltid kan lära mig något nytt varje dag.

Det är media som skriver så men det framgår klart att skolan också reagerade sedan att de inte direkt kände samma oro som Os chef gjorde betyder inget. Jag tror även att chefen kontaktade skolan under denna tidsram och de var överens om att ringa polisen.

För övrigt håller jag helt med dig, bra skrivet, något vi alla borde tänka på
Citera
2018-04-16, 06:36
Medlem
Citat:

Läkarintyg som skrivs av läkare som uppgett korrekt namn etc är inte förfalskade. Möjligen intygade läkaren något falskt, och då blir det ett falskt intyg.
Dock är detta inte detsamma som ett förfalskat läkarintyg.

Jag har svårt att se att ett utländskt läkarintyg - äkta, falskt eller förfalskat - skulle ha något användningsområde i Sverige gentemot skola eller FK. Men det kan ju ha funnits något som O skulle ha det till som jag inte kan förstå.

Till skillnad mot alla andra som har insyn i Bjärredsfallet så hävdar Rockungen att pappan var spelberoende försäkringsbedragare. Man kanske kan dra slutsatsen att hen inte var anhörig till honom?
Citera
2018-04-16, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Som tavlan oxå var en lögn?

Vet ej var ni har för kunskaper, men ta dig en titt på tavlan igen så ser du tydligt att det är Photoshop.Var är blodsdropparna som syntes så tydligt ?? Funderar på att anmäla missan för detta är inte ok.Det är helt nedraget på övervåningen dessutom!
Citera
2018-04-16, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JO, skolan reagerade!
Dom sökte familjen hela dagen!
Hallå!

Ser att det inte tillkommit nya fakta sen i går. Fast egentligen lär det inte göra det om inte polisen delger oss mera.

Måste dock rätta till DIN upplevelse om skolans letande:

Moas lärare ringde på dörren EFTER lunch. Enligt rektorns uttalande var de inte oroliga. Funderade på om familjen var bortresta.

Klockan 15 larmade O chef polisen.

Rektor nämnde också att Agnes hade ett inplanerat möte i skolan första veckan. Detta möte hade hon haft kontakt med EN av föräldrarna om i december.

Bara så enkelt är det om man lyssnat på vad rektorn sagt till media.
Citera
2018-04-16, 07:03
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vet ej var ni har för kunskaper, men ta dig en titt på tavlan igen så ser du tydligt att det är Photoshop.Var är blodsdropparna som syntes så tydligt ?? Funderar på att anmäla missan för detta är inte ok.Det är helt nedraget på övervåningen dessutom!

Då får "vi" ställa "vårt" hopp till Stehlitz. Hen lovade igår kväll att erlägga rapport angående tavlan, idag - bara för att stilla MIN oro....
Citera
2018-04-16, 07:07
Medlem
Vilken skola och förskola har flickorna gått på innan de flyttade från Göteborg?
Citera
2018-04-16, 07:16
Medlem
Citat:
nja det verkar inte riktigt så.
Finns till och med vissa som tror att barnen (båda?!) kan ha tagit sina liv.....

Jag håller den möjligheten öppen. Polisen inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker. Det tycker jag är en bra anledning för att göra likadant.
Citera
2018-04-16, 07:17
Medlem
Citat:
Jo visst kan alla fyra varit offer och utsatta för andra saker - sjukdomarna, cancersjukdom, depression, ångest etc. Men inget av detta har har förorsakat att alla nu är döda och inget av detta är brottsligt.

Om vi i brist på annan info är polisens uppgifter det enda vi har att gå på - och då har de vuxna mördat barnen. Även om Agnes hade suicidtankar och tagit sitt liv, återstår mordet på Moa.

Jag håller därför inte med dig - endast de mördade är offer. Mördarna begick brott.

Jag har frågat dig flera gånger, men inget svar: Vad tror du hände? Varför dödade föräldrarna barnen? Om det bara var av ren egoism, grymhet, besvikelse över barnen skulle de väl inte ha tagit livet av sig sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in