2018-04-14, 19:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Trådsanningar.

Ja möjligen en trådsanning att Moa var pigg och glad - det har inte framkommit officiellt.
Men absolut inte bara en trådsanning att Agnes haft flerårig hemundervisning, att ingen av flickorna var i skolan under höstterminen eller att O ville ha hemundervisning även av Moa.

Varför denna förb*nnade hemundervisning på heltid?
Kunde inte det funnit åtminstone en enda timme då varje flicka var i skolan. Om tröttheten inte gick att förutsäga tidsmässigt kunde man ju sagt att de minst borde komma till en valfri lunch eller rast varje vecka för socialt utbyte. Få lämna buren enl ök då och då.
Citera
2018-04-14, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hemundervisning och därav följande isolering av en flicka i 11-12 års åldern är inte bra. Det är något som på sikt efter några år definitivt skadar ett barn och påverkar barnets utveckling mycket negativt.
Därför undviker man det oftast - det sker i stort sett aldrig över flera år.
De flesta som har egna barn vet att deras barn aldrig skulle må bra av att stängas in i hemmet och inte få gå till skolan eller fortsätta med hobbies under ett par år.

Man kan göra misstag som förälder. Agnes hemundervisning kanske bara skedde och så rullade det på utan att det gick att förändra. Beklagligt. Men om man insett sitt misstag gör man inte om samma sak med Moa när hon är i samma ålder. Då hejdar man sig.

Vittnesmål om att O ville ha denna hemundervisning och samtidigt berättelser om pigga glada Moa framstår som helt oförenliga - om inte O ville hålla Moa hemma.
Ingen sund förälder vill stänga in sitt pigga glada barn i en bur.
Inte ens ett svårt sjukt barn vill en sund förälder sätta i en bur - för det är helt enkelt inte bra för barnet - även om det är väldigt sjukt.

Föräldrar kämpar med näbbar och klor för att inkludera sina barn i normal tillvaro, skolundervisning och möjlighet att delta i fotboll, pianospel eller andra hobby-aktiviteter.

Men inte Henkows - de avslutade allt, stängde in och låste bildligt dörren om barnen i buren.
På möten om hur det hela fungerade verkar inte barnen ens deltagit, i vart fall nämns inget om vad de tyckte.

Det var inga välfungerande föräldrar som styrt över i barnens liv i buren.

Men allt det där har ju bara bäring om barnen var friska. Annars blir det ju som att tycka synd om barn som tvingas att gipsas för att de brutit benet eller gå på cytostatikabehandling för att de fått cancer. Dessutom var det väl inte föräldrarna som bestämde diagnos eller att det skulle bli hemundervisning?
Men om barnen var helt friska vilket det finns väldigt mycket som tyder på att de inte var så hade såklart det varit som att stoppa dem i en bur. Men återigen vad är det som tyder på att det var friska?Har jag missat något?
Citera
2018-04-14, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ja, håller med.
Det har jag också både funderat över och tyckt mig se ibland. Några har helt enkelt en agenda som lyser igenom i tråden. En framåtlutad agenda att rikta blickarna från något eller mot något.
Jag tror vi är ganska många som har känt det så om alla framåtlutade i tråden. Jag har tänkt så kring dig tex.
Citera
2018-04-14, 19:53
Medlem
Kungabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Fast nära vänner har berättat att Hanna åt antidepressiva. Lärare till Agnes och nära vänner har berättat om att de sökte stöd hos barnpsykiatrin där de dock inte fick någon hjälp.
Javisst, jag försökte bara sammanfatta lite om vad som talade för Scientologin med hjälp av några härinne vilket tog en bra tid.

Att det sedan finns en hel del som talar emot det har jag stor förståelse för. Men jag kan dock inte avgöra vad som är sanning och lögn i detta ärendet. Försöker bara ställa samman fakta så att andra lättare kan se om det är något som gäller i här, vilket en del har påstått. Att de inte fick någon hjälp kan mycket väl tänkas bero på att någon inverkat negativt på något vis, och jag hoppas verkligen att detta utreds. Vet du varför de inte fick hjälp?
Citera
2018-04-14, 19:54
Avslutad
Citat:
Ja möjligen en trådsanning att Moa var pigg och glad - det har inte framkommit officiellt.
Men absolut inte bara en trådsanning att Agnes haft flerårig hemundervisning, att ingen av flickorna var i skolan under höstterminen eller att O ville ha hemundervisning även av Moa.

Varför denna förb*nnade hemundervisning på heltid?
Kunde inte det funnit åtminstone en enda timme då varje flicka var i skolan. Om tröttheten inte gick att förutsäga tidsmässigt kunde man ju sagt att de minst borde komma till en valfri lunch eller rast varje vecka för socialt utbyte. Få lämna buren enl ök då och då.

Och hur vet du att så inte skedde?
Senast redigerad av P944 2018-04-14 kl. 19:57.
Citera
2018-04-14, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungabloggen
Javisst, jag försökte bara sammanfatta lite om vad som talade för Scientologin med hjälp av några härinne vilket tog en bra tid.

Att det sedan finns en hel del som talar emot det har jag stor förståelse för. Men jag kan dock inte avgöra vad som är sanning och lögn i detta ärendet. Försöker bara ställa samman fakta så att andra lättare kan se om det är något som gäller i här, vilket en del har påstått. Att de inte fick någon hjälp kan mycket väl tänkas bero på att någon inverkat negativt på något vis, och jag hoppas verkligen att detta utreds. Vet du varför de inte fick hjälp?

Du är inte den enda som tror att Scientologer kan ha varit inblandade och jag vet så klart inte om det är sant eller inte. Jag har inte hört något om det men Hanna och Oskar skulle ju kunna ha hållit det hemligt för alla. Jag tror det dock inte själv.

Jag vet inte varför de inte fick hjälp?
Citera
2018-04-14, 20:04
Medlem
Citat:
Tja inte ens ett unket inlägg här på fb påstår det, men du kanske vet bättre?
Citera
2018-04-14, 20:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Uppgiften om minneshögtid i Gbg har bara en person berättat om. Med tanke på att huset är tömd, så måste man väl vara överens kring det, eller?

Man kanske helt enkelt är så upprörda, arga och förtvlade att man inte vill ha något från huset, inget som påminner om föräldrarna som mördade och den ångest som måste funnits därinne.
Några få minnen av barnbarnen kanske man plockat ut. Eller så förvaras de tills vidare hos en begravningsbyrå - typ foton etc.

Någon begravningsbyrå har fått uppdraget att tömma och sälja allt, ungefär som när någon saknar arvingar eller dessa bor långt bort. Tills vidare förvaltar och sköter en boutredningsman allt (?), skulle jag gissa utan att veta säkert. Huset kostar väl antagligen en summa varje månad och den vill man väl slippa om huset ska säljas.

Kvarlåtenskapen dvs den ekonomiska biten om det blir något kvar efter att skulder är betalda går till arvingarna när bouppteckningen är gjord. Vilka det nu kan vara beror på vem som dog sist eller om någon mördat och därför inte ärver sitt mordoffer.
Citera
2018-04-14, 20:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Enligt rektorns uttalande hade ingen av flickorna varit i skolan alls under höstterminen. Orkar inte leta och länka. De finns säkert fler som minns vad rektorn sa.
Citera
2018-04-14, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kungabloggen
Ja, Scientologer ser ofta Psykiatrin som den stora satan och någon psykiatrisk behandling med psykofarmaka för den som är född och inväxt i sekten kan i princip betyda att denne får lämna det enda hem den någonsin känt till under hela sitt liv. Så NO-NO är det samtidigt som det är en av de saker som skulle kunna tala för Scientologi i detta fallet.

Grundaren till Scientology L Ron Hubbard var så stolt över sitt samman-stulna lappverk scientology att han skickade runt några ex av sitt skötebarn. Men ingen av de psykologiska eller psykiatriska institutionerna/auktoriteterna lyckades med att inse vilket genialt verk den geniale skribenten åstadkommit. Tvärtom. Sedan dess hatade Hubbard Psykiatri trotts att han själv tog hjälp av den.

L Ron Hubbard's Egna son tog livet av sig
visar kanske mer än mycket annat att lösningen på alla problem inte finns inom Scientology ramen. Vilket ger medlemmarna ett ganska rejält vakuum vilket suger ganska stenhårt. Men förvänta dig inte att Scientologerna berättar om detta... Det är en del i konspirationen mot Scientology som de flesta andra kallar verkligheten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology_and_psychiatry

I och med att Scientologer ofta tror sig ha lösningen på det mesta
-kan sjukdomar gå för långt och därmed också bli obotliga och därför måste döljas.
-liksom alla andra konsekvenserna av denna övertro
När en av Hubbard's äldsta trotjänare inom Scientologin och egentligen den med högst rang inom Scientologin tillsammans med sin man, fick cancer och så småningom dog, så separerades hon först från gruppen för att dö i avskildhet. För scientologin har lösningen på allt, därmed kan detta liksom inte ske. och om det ändå sker så var det den stora trotjänarinnans egna fel!

https://www.villagevoice.com/2012/01/30/death-of-a-scientologist-why-annie-broeker-famous-in-the-church-had-to-die-in-secret/
Annie Broeker and Pat Broeker. Medlemmarna gick själva runt och samlade pengar till hennes födelsepresent när hon redan var död, så vissa saker når inte in speciellt bra i organisationen. s.a.s.

Så visst kan Suicid vara överrepresenterat inom scientologin liksom flera behandlingsbara sjukdomar tex cancer. Exempel på detta finns otal
http://www.dailymotion.com/playlist/x514hg
Leah Remino Scientology the Aftermath
http://www.xenu-directory.net/mirrors/www.whyaretheydead.net/
Scientology och knepiga dödsfall, ett exempel eller googla själv..
Men den som säger sanningen får ofta ett helvete inom organisationen vilket också riskerar att göra livet till ett helvete för den som berättat sina livs hemligheter under bikten och nu kan få en trevlig lite hat sajt som bara snackar skit om dig och vad för skit du någonsin kan tänkas ha gjort. rätt på webben. Vilket gör att många lämnar utan minsta kritik, eller spår som kastar skugga tillbaka på den stora solen ...
Sammantaget finns det flera saker som talar för en filosofisk likställdhet inför ett på flera sätt och flera nivåer så gränsöverskridande beslut som i detta fall. Så min gissning blir att någon typ av auktoritär tro mycket väl kan finnas i bakgrunden.

Astrid Moa född i Tynnered blev 11 år gammal
Agnes Margareta född i Johanneberg Göteborg liksom sin mor, han bli 14 år gammal.
Hubbard uppskattade själv unga flickor och omgavs med just sådana. Annie Broeker började tjäna Scientologin när hon var i Agnes ålder, så visst kan Scientologi vara mycket bra för de som likt grundaren gillar att kannibalisera på materialet i omgivningen och utropa sig själv till hjälte.

https://tonyortega.org/2017/10/14/coming-to-grips-with-scientologys-most-vile-secret-which-was-hiding-in-plain-sight/
En sjuårig flicka som blir kysst av en man... och just hur den lilla flickans reaktion betraktas som anomalin kanske säger något.. Om självkritik och dess frånvaro på sina håll.

Flashback spärrad i Scientologikyrkans hemliga Censurprogram
http://www.flashback.se/flashbacks/scientologi/
Censuren inom Scientologikyrkan är ofta mycket omfattande och effektiv, tex kyrkans egna programvara vilken distribuerades gratis till medlemmarna. Programmet gick in i operativsystemet och ändrade om med filterprogramvara etc... Detta redan på 90 talet så Scientology är erfarna och förstår vikten av att negativ feedback inte når ut. Eller in.

Viktig Kritik tenderar att tystas!
De flesta av de tyngre namnen som lämnat Scientology och kritiserat Scientologin har fått en egen hat sajt på webben i sitt egna namn med alla sina livs hemligheter de själva uppmanats att erkänna under bikten. Så förstå att just det där att lämna sekten inte är världens lättaste grej. Fick din mamma elchocker när hon var gravid med dig och senare tog livet av sig genom att hoppa från Golden gate bron kan du ge dig fan på att du har en sajt om dig som tar upp just detta. Om du hoppar av sekten.
https://scientologylronhubbard.files.wordpress.com/2017/07/up-the-bridge-to-the-golden-state-faith-in-loyal-loving-grace.jpg
Vacker solnedgång med Golden Gate bron i bakgrunden och din släkthistoria på några papper, det ser vackert ut men du fattar....
https://scientologylronhubbard.files.wordpress.com/2017/07/scientology-fair-game.png?w=630
Din egna historia om mentalsjukdomarna i din släkt och ... Så visst är censur och utplånande av kritiska röster mot Scientologin väldigt viktigt för sekten. Nu ser du dina egna ord om att du själv var världens yngste som fick elchocker och hur de har påverkat dig. Så visst har sekten en del av de nödvändiga likriktnings argumenten i ett hopplöst läge som krävs för att kunna synkronisera något så stenhårt känslokallt och likförbannat tro att du är helig. Det som finns därinne kommer inte alltid ut.

Bra sammanfattning av scientologer.
Men vad tror du själv i frågan?
Citera
2018-04-14, 20:12
Bannlyst
Citat:
Enligt rektorns uttalande hade ingen av flickorna varit i skolan alls under höstterminen. Orkar inte leta och länka. De finns säkert fler som minns vad rektorn sa.
Det stämmer säkert om höstterminen men tidigare terminer försökte man få tillbaks Agnes flera gånger men hon blev sämre av det. Jag har förståelse för att alla inblandade fattade beslutet att prova om hon skulle bli bättre av att vara hemma hela tiden även om det såklart inte var bra det heller.
Citera
2018-04-14, 20:14
Avslutad
Citat:

Ok, tack för svar. Kommer inte ihåg att jag läst det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in