2018-04-14, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Inte sjuk i nån kronisk trötthetssyndrom. Träffade familjen och Moa så regelbundet. Jag skulle märka om hon led av det. Däremot märkte jag att Moa blev mer pratsam i mars- april 2017. Det var tydligen då Oskar hade börjat förbereda för Moa om hemundervisning. Jag tror att ett barn blir påverkat om saker och ting är inte som det ska i hemmet. Jag tror att Moa blev orolig. Hon var ett känsligt barn som oroade sig för att inte komma efter i skolan.
Hur blir det för ett sånt barn att veta/ förstå; snart är jag också hemma som Agnes. Moa var social.
När träffade du Moa senast?
Hur skulle du identifierat om Moa var i begynnelsen av sin kroniska trötthetssjukdom?
Senast redigerad av Stehlitz 2018-04-14 kl. 08:23.
Citera
2018-04-14, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror absolut att du kände familjen. Men jag köper inte alla dina slutsatser och vittnesmål rakt av. Du kan inte veta om Moa hade samma sjukdom som Agnes. Du kände inte Agnes i Moas ålder, innan sjukdomen förvärrades. Att Oskar och Hanna satte igång processen med hemundervisning och indragning av pianolektionerna berodde kanske på att dom upplevt det som har framommit om hur sjukdomen förvärras permanent av ansträngning. Då vill man naturligtvis vinna så mycket tid som möjligt genom att begränsa icke nödvändiga aktiviteter. Obligatorisk skolgång kan man inte ta bort.

Man kan bara föreställa sig våndan hos alla i familjen av att vara tvungen att begränsa allt som gör livet värt att leva eftersom detta förvärrar sjukdomen. Det vore märkligt om inte Moa skulle ha mått dåligt av att se Agnes sjuk och sen förstå att även hon drabats. Ett gemensamt självmord är för mig inte uteslutet.

Jag är inte säker på att du hade så tät och intim kontakt med föräldrarna så att du kunde se allt.
Jag har träffat familjen så regelbundet. Är inte direkt ung så lite livserfarenhet av människor har jag.
Menar du att Agnes och Moa skulle göra gemensamt självmord ? Jag förstod inte hur du menade. Men menar du det så är du en ung person som inte vet hur 11 åringar är.
En 11 åring skulle inte göra självmord. Barn i den åldern tänker inte på det vuxna sättet.
Det var synd att en familj som hade allt inte njöt av livet och i stället förstorade upp saker och ting .
Om man har barn och jag har så vet man att dom inte är robotar. Jag tror Oskar var en lite annorlunda person. Han förstorade upp dom små problemen som barnen har/ får under livets gång .
Till såna dimensioner så barnen dödades.
Citera
2018-04-14, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
När träffade du Moa senast?
Hur skulle du identifierat om Moa var i begynnelsen av sin kroniska trötthetssjukdom?
Kronisk trötthetssyndrom kommer inte plötsligt. Träffade henne i april- maj 2017. Helt frisk men orolig. I juni förbereder skolan hemundervisning. När kom dom symtomen? Akut? Syndromet är ingen akutsjukdom.
Moa skulle aldrig svika sina föräldrar. Om du jobbar på hennes skola så har ni säkert fått en annan uppfattning av Moa och tolkat det som om hon var trött.Men Nej hon var inte trött men orolig för hon visste vad som väntade. Hon svek inte sin pappa och mamma.
Citera
2018-04-14, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Börjar bli trött på att citera. Inte så lätt på den här surfplattan. Men om du aldrig varit hemma hos dom, hur kan du då veta vad dom hade på väggarna på övervåningen? Man borde ju gå förbi hallen för att komma dit?
Kan ni inte läsa? Körde förbi huset. Jag bor i närheten av Bjärred. Alla som bor där kan se tavlan utifrån som inte fanns där när familjen levde
Citera
2018-04-14, 08:35
Medlem
Tavlan är placerad så på en möbel så att folk kan se den från gatan
Citera
2018-04-14, 08:36
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Kan ni inte läsa? Körde förbi huset. Jag bor i närheten av Bjärred. Alla som bor där kan se tavlan utifrån som inte fanns där när familjen levde

Skulle du kunna köra förbi där igen och ta ett foto på tavlan? Tror många i tråden skulle vilja se den....
Citera
2018-04-14, 08:36
Medlem
Citat:
Jag har träffat familjen så regelbundet. Är inte direkt ung så lite livserfarenhet av människor har jag.
Menar du att Agnes och Moa skulle göra gemensamt självmord ? Jag förstod inte hur du menade. Men menar du det så är du en ung person som inte vet hur 11 åringar är.
En 11 åring skulle inte göra självmord. Barn i den åldern tänker inte på det vuxna sättet.
Det var synd att en familj som hade allt inte njöt av livet och i stället förstorade upp saker och ting .
Om man har barn och jag har så vet man att dom inte är robotar. Jag tror Oskar var en lite annorlunda person. Han förstorade upp dom små problemen som barnen har/ får under livets gång .
Till såna dimensioner så barnen dödades.

Du får nog använda mer sakliga analyser om du ska behålla din trovärdighet, det blir bara tramsigt om vi ska börja blanda vår in ålder och livserfarenhet i detta. Det är så långt ifrån ämnet man kan komma. Det sker en handfull självmord i Sverige bland barn under 14 år så du har helt enkelt fel oavsett din ålder eller erfarenhet. Du betvivlar alltså även Agnes sjukdom eftersom du tycker att familjen hade allt, eller tycker du att allt dom hade borde ha varit värt mer än barnens hälsa?
Citera
2018-04-14, 08:39
Medlem
Citat:
Inte sjuk i nån kronisk trötthetssyndrom. Träffade familjen och Moa så regelbundet. Jag skulle märka om hon led av det. Däremot märkte jag att Moa blev mer pratsam i mars- april 2017. Det var tydligen då Oskar hade börjat förbereda för Moa om hemundervisning. Jag tror att ett barn blir påverkat om saker och ting är inte som det ska i hemmet. Jag tror att Moa blev orolig. Hon var ett känsligt barn som oroade sig för att inte komma efter i skolan.
Hur blir det för ett sånt barn att veta/ förstå; snart är jag också hemma som Agnes. Moa var social.

Jag tror också att du som har egna barn kan se hur barn agerar och reagerar.

Enligt den pianolärare som Moa hade så var Moa pigg i maj 2017. I början av juni hade rektor ett möte med båda föräldrarna och i juni har kommunen registrerat ett inkommet krav från föräldrarna om hemskolning (Expressen eller Aftonbladet). Några i tråden nämner tidigare skolmöten under våren för Moa men jag hittar inga uppgifter om dem i media.

Man kan ju inte låta bli att undra om Moa började bli för pratsam och ofokuserad så hon måste stanna hemma och bli mera stringent.
Citera
2018-04-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Skulle du kunna köra förbi där igen och ta ett foto på tavlan? Tror många i tråden skulle vilja se den....
Jag vill inte göra det. Jag har respekt för den familjen. Vill inte vara paparazzi
Citera
2018-04-14, 08:41
Bannlyst
Citat:
Kronisk trötthetssyndrom kommer inte plötsligt. Träffade henne i april- maj 2017. Helt frisk men orolig. I juni förbereder skolan hemundervisning. När kom dom symtomen? Akut? Syndromet är ingen akutsjukdom.
Moa skulle aldrig svika sina föräldrar. Om du jobbar på hennes skola så har ni säkert fått en annan uppfattning av Moa och tolkat det som om hon var trött.Men Nej hon var inte trött men orolig för hon visste vad som väntade. Hon svek inte sin pappa och mamma.

Kan du berätta mer om hur sjukdomen visar sig i början? Du skriver att hon inte var trött. Vad var det som saknades för att du skulle uppfatta henne som sjuk? Gäspningar?
Citera
2018-04-14, 08:45
Medlem
[quote=N.Armstark|63778846]Du får nog använda mer sakliga analyser om du ska behålla din trovärdighet, det blir bara tramsigt om vi ska börja blanda vår in ålder och livserfarenhet i detta. Det är så långt ifrån ämnet man kan komma. Det sker en handfull självmord i Sverige bland barn under 14 år så du har helt enkelt fel oavsett din ålder eller erfarenhet. Du betvivlar alltså även Agnes sjukdom eftersom du tycker att familjen hade allt, eller tycker du att allt dom hade borde ha varit värt mer än barnens
Har du barn? Tror inte det .
Väldigt osannolikt , omöjligt, att Agnes och Moa gör självmord ihop.
Ja, i stället för att åka till Tyskland för att söka vård borde Oskar ta sina barn på Botan i Lund, ett litet café besök etc. Jag tror inte att familjen gjorde såna saker som många gör.
Citera
2018-04-14, 08:47
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Jag vill inte göra det. Jag har respekt för den familjen. Vill inte vara paparazzi

Men ändå smygkör du förbi huset så pass att du hinner se en tavla, uppfatta vad som står på den och att den är placerad på en möbel. I mina öron är det snokande och inte respekt för familjen.

Men ok om du inte vill dela med bildbevis. Kan du åtminstone säga vad det var för möbel tavlan stod på?

Har du teori om hur tavlan kommit dit och av vem? Antar att huset är låst och igenbommat så ngn med nyckel i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in