2018-04-14, 04:19
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Syftet var tvåfalt enligt mig:

1. Straffa Syrien för användandet av kemiska vapen

2. Ändra det inrikespolitiska narrativet i USA

Mest intressant är att man INTE varnade ryssarna, men att inget vettigt ryskt svar kom ändå.
Vad är det inrikespolitiska narrativet och vad ska det ändras till?
Citera
2018-04-14, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
För det första har Ryssland inte svarat än, så sitt ner i båten. Och Sverige kommer inte påverkas överhuvudtaget förutsatt att konflikten sker lokalt. Dessutom är ju redan Ryssland, Frankrike, Storbritannien, USA, Iran, Israel o.s.v. inblandade i ett krig om Syrien.
Jag tänker på att Sverige inte är självförsörjande. Min mormor levde under 2a världskriget och då var vi färre människor och inget krig här, men det var ranson och matbrist och maten som fanns var väldigt udda saker, vi inte åt varken före eller efter kriget.
Citera
2018-04-14, 04:21
Medlem
Theresa May: "Det fanns inget alternativ".

Nä, tro fan det...

Tragisk utveckling. Hoppas att globalisterna är nöjda så att fler attacker inte följer i helgen. Det borde vara tillräckligt instabilt just nu.
Citera
2018-04-14, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Fick intrycket att detta bara var ett första steg. FOX rapporterade ju tydligen nyss att steg två är bombplan. Vad som stämmer vet jag inte.

Det beror väl på? Om Assad släpper in FN-kontrollanter i lokalerna där de misstänker att kemvapnen förvaras alternativt att Pentagon får starka indikationer på att de omöjliggjort nya kemattacker, så är det väl misssion accomplished?
Citera
2018-04-14, 04:22
Avslutad
Av filmer som cirkulerar på t ex RT ser det ut som att man inte haft nåt problem att hålla löftet om att möta missilerna med luftvärn och minst en verkar ha skjutits ned.
Citera
2018-04-14, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahuang
Jag tänker på att Sverige inte är självförsörjande. Min mormor levde under 2a världskriget och då var vi färre människor och inget krig här, men det var ranson och matbrist och maten som fanns var väldigt udda saker, vi inte åt varken före eller efter kriget.

Skillnaden är att andra världskriget skedde på vår bakgård, detta sker i en annan världsdel. Lite skillnad. Sverige har som det är idag extremt dålig planering ifall det återigen skulle bli ett större krig i vårat närområde, men återigen, detta är inte i vårat närområde. Det är i en helt annan världsdel.
Citera
2018-04-14, 04:24
Medlem
okok1s avatar
Ryssland verkar inte ha agerat. Det var ju skönt att höra!
Senast redigerad av okok1 2018-04-14 kl. 04:29.
Citera
2018-04-14, 04:25
Medlem
Det känns på nåt sätt väldigt transparent och demokratiskt att Pentagon direkt efter attacken håller en presskonferens där frågorna från journalisterna ändå är ganska kritiska. (Jag vet att konspiratorsteoretikerna kommer säga att allt är fejk och manusstyrt men isf spelar de bra.)
Citera
2018-04-14, 04:26
Medlem
Zloths avatar
Var det verkligen detta som Putin menade med att "svara"?

Alltså att skjuta ner ett par missiler som kommer flygandes?

Man tycker att ryssen borde ha attackerat något vid det här laget annars.
Citera
2018-04-14, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Syftet var tvåfalt enligt mig:

1. Straffa Syrien för användandet av kemiska vapen

2. Ändra det inrikespolitiska narrativet i USA

Mest intressant är att man INTE varnade ryssarna, men att inget vettigt ryskt svar kom ändå.
Och Israel har brutit regler konstant och mördat folk, även barn. Men där gjorde Trump inget.
De straffar Syrien precis när de besegrat rebellerna och utan bevis.
Citera
2018-04-14, 04:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det känns på nåt sätt väldigt transparent och demokratiskt att Pentagon direkt efter attacken håller en presskonferens där frågorna från journalisterna ändå är ganska kritiska. (Jag vet att konspiratorsteoretikerna kommer säga att allt är fejk och manusstyrt men isf spelar de bra.)

Det verkar dessutom som att Mattis fått sin vilja fram och att anfallet var relativt begränsat. Troligen kommer detta att även att få Trumps svar att framstå som vekt, förutom att ryssarna ser helt impotenta ut.
Citera
2018-04-14, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ryssland verkar inte ha agerat. Det var ju skönt!

...än.

Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Var det verkligen detta som Putin menade med att "svara"?

Alltså att skjuta ner ett par missiler som kommer flygandes?

Man tycker att ryssen borde ha attackerat något vid det här laget annars.

Med tanke på att det tog nästan en vecka för USA att komma med sitt svar på kemgasattacken, så skulle det förvåna mig om de svarar inom 1½ timma. Gissning är, att Ryssland kommer uttala sig om några timmar och att ett eventuellt ordentligare svar kommer dröja ett litet tag.

Vore ju fruktansvärt dumt om Ryssland bara för att USA attackerat ett par fabriker, helt plötsligt väljer ut ett skepp och attackerar det utan att överhuvudtaget tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in