2018-04-11, 19:49
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det har du helt klart en poäng i, det ger jag dig.

Sedan så, som det skicket Syrien ändo är idag, tar det nog åtminstone 15 år utav fred innan det är på fötter. De är ju inget hot mot Israel på många, många år..

Men det är klart, de föredrar nog en egen godkänd proxy-president.

Jag tror att Israel är rädda för att Iran kan använda ett lugnt men trasigt Syrien som en språngbräda.

Intressant är att Syrien verkar viktigt nog för alla inblandade för att ingen någonsin ska ge med sig.

Sen finns det fler parter som vill ha ett evigt kaos i Syrien, t ex IS.
Citera
2018-04-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Det kommer inte bli något krig. USA skjuter några missiler på en nerlagd militärbas, Ryssland hävdar att dom sköt ner några missiler, ingen tappar ansiktet, både Trump och Putin kommer skryta om att dom var bäst.

Jag håller inte med... USA har backat in Ryssland i ett hörn.

Om Ryssland låter det bero även denna gång så kan de lämna in sin bricka med "Supermakt" skrivet på den.

Ser man till hur Ryssarna agerat så har de hela tiden försökt lugna ner situationen, till och med på bekostnad av sina egna plan och trupper... samtidigt hetsar USA som fan mot allt och alla.

Den här gången tror jag inte att Ryssarna backar... börjar missilerna flyga så kommer det att flyga i båda riktningar och då vetafan vart det här slutar...
Citera
2018-04-11, 19:55
Medlem
used66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Han är mulatt vad det nu har med saken att göra det är svårt att skylla Rysslands agerande på Obama

Usa borde ha ingripit för länge sen jag hoppas på en snabb och effektiv attack eftersom Ryssland vägrar stoppa kriget.

skall vi skylla på Putin för att Obama bombade sönder 8 länder i MÖ?
Citera
2018-04-11, 19:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain

Sen finns det fler parter som vill ha ett evigt kaos i Syrien, t ex IS.

De gynnas av detta, det kommer att finnas någon part som kommer att fortsätta att sponsra dessa clowner.

(men då kanske IS har bytt namn, till något annat.., dvs samma skit i olika förpackning. För att sponsra IS tar sig riktigt inte bra ut..)
Citera
2018-04-11, 19:57
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Det är jättebra om det markeras mycket skarpt vid krigsbrott.

Det ska givetvis svida rejält att utföra sådant.

Helst av allt så hade jag sett att man arresterade Assad och förde honom till domstol, men det hade i praktiken krävts en invasion, och det lär inte ske med Irak färskt i minnet.

Sist så sköt man bara halvt sönder en flygbas om jag inte minns fel. Det är väl därför han fortsätter. Nu behöver det svida mer. Förstör de fabriker som misstänks producera gasen, förstör lager där det ens minsta misstanke om att det lagras vapen för brott mot mänskligheten. Och reducera gärna Assads flygvapen med 50%.

Han behöver förstå att hans odds precis sjönk rejält, inte att de har stigit.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-11 kl. 20:07.
Citera
2018-04-11, 19:58
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju ett troligt mål även.

Men frågan man måste fråga sig då, om det skulle lyckas :

-Vem tar över ?
-Vad blir det kvar av Syrien ?
-Blir det fred ?

Jag tror dessvärre, att det blir mera kaos.

Den strategiska målbilden har förändrats, ovanstående frågor är viktiga men sekundära. Nu handlar detta om USA och Ryssland i första hand och här sitter Putin/Kreml rätt så illa till. När USA väl går till insats mot Assad så har Putin två val:

1: Antingen inte göra något och implicit visa hela världen att han bara snackar skit och att Ryssland viker ned sig när det gäller, eller:

2: skicka sina soldater i döden och tillsammans med hela världen se Ryska flyg och örlogsfartyg förvandlas till brinnande/sjunkande skrot live på CNN, vilket blir följden om Ryssland försöker sig på att skjuta först och (till exempel) anfalla Amerikanska sjöstridskrafter på internationellt vatten.

Utöver detta så måste Putin/Kreml även ta hänsyn till vad som händer med ett redan isolerat och försvagat Ryssland inklusive den Ryska ekonomin om man mot all förmodan får in en lyckträff dvs faktisk tar död på Amerikanska soldater/sjömän.

Notera här alltså det viktigaste i resonemanget: USA kommer inte uppsåtligen slå mot Ryska förband i Syrien, utan rikta in sig på Assadregimen. Dvs Ryssland måste i den meningen skjuta först och inleda krigshandlingar mot USA.

En konfrontation med Ryssland I Syrien är USA´s val av slagfält, inte Rysslands. När man kan konstatera detta så är saken oftast redan avgjord.

Och den geopolitiska tanken bakom detta är förvisso sund dvs om det måste göras, så hellre 1 000 mil bort i ett redan sönderbombat arabland än i (till exempel) Baltstaterna om ett år eller två.
Senast redigerad av DaEzz 2018-04-11 kl. 20:04.
Citera
2018-04-11, 19:59
Medlem
Trumps missiler måste denna gång träffa Assad för att göra skillnad annars gör en amerikansk vedergällning knappast någon skillnad för läget i Syrien.
Citera
2018-04-11, 20:09
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Det är jättebra om det markeras mycket skarpt vid krigsbrott.

Det ska givetvis svida rejält att utföra sådant.

Helst av allt så hade jag sett att man arresterade Assad och förde honom till domstol, men det hade i praktiken krävts en invasion, och det lär inte ske med Irak färskt i minnet.

Sist så sköt man bara halvt sönder en flygbas om jag inte minns fel. Det är väl därför han fortsätter. Nu behöver det svida mer. Förstör de fabriker som misstänks producera gasen, förstör lager där det ens minsta misstanke om att det lagras vapen för brott mot mänskligheten. Och reducera gärna Assads flygvapen med 50%.

Han behöver förstå att hans odds precis sjönk rejält, inte att de har stigit.

Så hur att det varit om du blev arresterad och förd till domstol utan några bevis mot dig?
Citera
2018-04-11, 20:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Trump har visst beodrat en stridsgrupp med hangarfartyg till Syrien. Det blir 9 skepp till som USA kommer ha i närheten tillsammans med Trumans stridsflyg. Antar att det blir när denna anländer som allt är redo för anfall förmoda Trump inte ändrar sig i sista sekunden.

Vilka utmärkta övningsmål de kan bli för ryssens nukleära torpeder. Vad jag förstått så har Ivan ännu inte haft chansen att testa dessa?
Citera
2018-04-11, 20:11
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Så hur att det varit om du blev arresterad och förd till domstol utan några bevis mot dig?
Mycket enkelt! Jag hade helt enkelt framfört det som argument i domstolen.

Det är nämligen just detta en domstol är till för förstår du.
Citera
2018-04-11, 20:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
USS Donald Cook (Guided-Missile Destroyer) har avseglat från Cypern i riktning mot Syrien.

Sen är det ju så att USS Donald Cook kan ligga i princip var som helst i östra Medelhavet och ändå slå mot vilken bas den vill i Syrien. Den har ca 90 Tomahawk kryssningsmissiler ombord, med en räckvidd som gör att den enkelt kan ligga borta vid Grekland/Italien och avfyra.
Citera
2018-04-11, 20:12
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Mycket enkelt! Jag hade helt enkelt framfört det som argument i domstolen.

Okej, men varför ska bara Assad arresteras? Varför inte Bush? Blair? Putin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in