2018-04-11, 19:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Lugnt. Usa är inte redo för ett krig med ryssland nu som det ser ut nu. Usa skickar några missiler mot någon bas, ryssland skjuter ner två av tre, och sedan pekar man finger på varandra. Det är många saker som skilljer sig med ww1 och nu. Hur man för krig mellan stormakter har förändrats. Tekniken inom militären handlar om information och kordination. För 70 år sedan handlade det om nummer och brute force. Folk är inte lika förhastade idag. Men jag kan ju ha fel.

Mycket har du rätt i. Men det fetstilta stämmer inte. Vi är precis samma människor som för 70, 100 eller 200 år sedan. Och Trump är utan tvekan den mest förhastade amerikanska president sedan grundandet.
Citera
2018-04-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stridshingsten
Det var precis så här första världskriget bröt ut för snart 104 år sedan:

En stormakt vill attackera ett litet land som är allierat med en rivaliserande stormakt.

Den som inte är orolig över den nuvarande situationen är extremt naiv och historielös.

Du nämner det själv 104 år sedan. Idag ser det inte ut som för 104 år sedan. Ett fullskaligt krig mellan två kärnvapenmakter kommer inte ske. Historia är just historia, inte något som man ska använda för att tolka en situation i nutid....
Citera
2018-04-11, 19:11
Medlem
used66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mycket har du rätt i. Men det fetstilta stämmer inte. Vi är precis samma människor som för 70, 100 eller 200 år sedan. Och Trump är utan tvekan den mest förhastade amerikanska president sedan grundandet.

tja Obama bombade ju under sina 8 år ständigt i mellanöstern samt afrika. smooth talking lurar ju sådana som dig. om du anser att trump är oberäknelig så var för guds skulle glad över att inte crazy hillary clinton vann. att sedan trump sitter i händerna på krigshetsare är ju sant. lite förvånad att inte hillary öppet supportar trump nu när han kör demo politik rakt upp och ned.

gällande om vi är precis samma människor som för 70 år sedan är ytterst tveksamt, vill nog hävda att folk rent generellt är dummare.
Citera
2018-04-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Jag har sett den intervjun och jag gör exakt samma tolkning som du.

Skit luktar på ett visst sätt och de flesta (inte alla) känner när något luktar skit.

I den intervjun svara ju Assad inte på många frågor. Antingen är det fake news eller så har USA ingen rättighet att säga något.
Citera
2018-04-11, 19:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Nå ni självutnämnda experter? När kommer missilerna?

Och vad är det som ska bombas?

inom 48 timmar, förutom diverse militära mål så misstänker jag att man även kommer att rikta in sig på Assad personligen inklusive hans militära och politiska ledningsstruktur.
Citera
2018-04-11, 19:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Nå ni självutnämnda experter? När kommer missilerna?

Och vad är det som ska bombas?

Det kan vara på väg "as we speak".

Bombplanen (kan) har lyft ifrån USA, luftankas med jämna mellanrum. Sedan in i medelhavet där B-52 släpper sina kryssningsmissiler, samtidigt som skeppen gör sig redo för att skjuta iväg sina.

Ett par timmar tidigare innan B-52 startade, så lyfte B-2 för att vara ovanför Syrien när de släpper sitt.

Tippar på att hela Syriens flygvapen skall raderas ut !
Citera
2018-04-11, 19:16
Medlem
Det kommer inte bli något krig. USA skjuter några missiler på en nerlagd militärbas, Ryssland hävdar att dom sköt ner några missiler, ingen tappar ansiktet, både Trump och Putin kommer skryta om att dom var bäst.
Citera
2018-04-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kan vara på väg "as we speak".

Bombplanen (kan) har lyft ifrån USA, luftankas med jämna mellanrum. Sedan in i medelhavet där B-52 släpper sina kryssningsmissiler, samtidigt som skeppen gör sig redo för att skjuta iväg sina.

Ett par timmar tidigare innan B-52 startade, så lyfte B-2 för att vara ovanför Syrien när de släpper sitt.

Tippar på att hela Syriens flygvapen skall raderas ut !

Värt att notera är att en stor del av syriska flygvapnet har flyttats till ryska militärbaser.
Citera
2018-04-11, 19:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Värt att notera är att en stor del av syriska flygvapnet har flyttats till ryska militärbaser.

Ja då tar jag fel på målet !

(tackar för klargörandet, visste inte det !)
Citera
2018-04-11, 19:28
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ryssland: vi kommer att svara med att skjuta ner missilerna, samt även attackera stället de
sköts iväg från (dvs amerikanska fartyg i Medelhavet)
Så vitt jag vet har inte Amerika något fartyg i medelhavet just nu.
Citera
2018-04-11, 19:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
inom 48 timmar, förutom diverse militära mål så misstänker jag att man även kommer att rikta in sig på Assad personligen inklusive hans militära och politiska ledningsstruktur.

Det är ju ett troligt mål även.

Men frågan man måste fråga sig då, om det skulle lyckas :

-Vem tar över ?
-Vad blir det kvar av Syrien ?
-Blir det fred ?

Jag tror dessvärre, att det blir mera kaos.
Citera
2018-04-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Notera att samtliga dessa kemvapenattacker som tillskrivits Assadregimen varit fullständigt meningslösa ur militär synvinkel. Och självfallet gravt kontraproduktiva i propagandahänseende.
Resten kan du nog lista ut själv...
Fast, jag skrev ju precis varför de inte var värdelösa ur militär synvinkel. Kan du inte åtminstone göra ett ärligt försök att läsa vad jag skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in