2018-04-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mycket tänkvärd fråga.
Och otäck.
I bägge faller gör de ju Oskar faktiskt till hustrumördare rent juridiskt, trippelmördare.

Det man tänker är att om Hanna egentligen inte ville dö, kunde hon ju fått fortsätta leva om Oskar tog på sig skulden för att ha gjort allt ensam. Hon kunde ju haft ett drägligt forsatt liv om hon ville. Om hon ville men inte klarade att suicidera är det kanske begripligt att O hjälper henne. Men om H innerst inne inte ville...

MEN nu har polisen gått ut med att det var i samförstånd. Båda föräldrarna valde sin metod och det är inte otänkbart att H ville att O skulle försäkra sig om att H var död, innan han med både hängsel och livrem (sömntabletter och rep) avslutade sitt eget liv.
Citera
2018-04-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, så förklarade han det nog, ganska direkt efter hittats döda, dvs innan någon visste hur de dött.

Avskedsbrevet måste ha skrivits innan hon tagit tabletterna. Sedan vaknar hon upp. Vill inte ta mera tabletter utan ber om att O skall döda henne. Skrev de ett nytt brev tillsammans innan det eller skrev O själv ett brev efter han dödat henne och förklarade varför? Varför ville hon inte ta mer tabletter, folk ”lyckas” ofta att ta självmord? Är det bara jag som tycker det verkar osannolikt att någon ber om att bli dödad och undrar vem som skrivit det påståendet?

Kanske var så att hon svalt det de hade i tablettväg, fanns inte mer, det hamstrade förrådet var slut. En enklare förklaring än att hon inte ville svälja fler.
Citera
2018-04-09, 22:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Det finns en sak som verkar ologisk i påståendet om att H skulle ha tagit samma "cocktail" som barnen: det går ju inte att avgöra när man bara ser en avliden person, om vederbörande alls tagit en överdos sömntabletter/lugnande (eller annat), eller om det glas, den burk, eller vad det är som finns i närheten, helt enkelt bara råkar finnas där, om personen tagit en "normaldos" som man brukar ta enligt förskrivning, eller om dosen tvingats i personen.

Om då den sist avlidna parten (O) "bara" hjälp till, eller faktiskt gjort ännu mer, kan ju möjligen den rättsmedicinska undersökningen avgöra, men inte den som "bara" (måste varit en hemskt att gå in i huset) ser den avlidna personen.

Hade H sömnmedel/lugnande (annat i blodet)? Eller avled H p.g.a. något slags våld? Hade kanske sömnmedel/lugnande (eller vad det var) tvingats i H? Uppstod det skador vid det eventuella tvingandet?
Som sagt, en del av de frågorna (och flera som jag inte har tänkt ur) kan antagligen rättsmedicin, NFC och utredare klarlägga.
Det här är kanske också en del av frågorna som gör att polisen behöver mer tid på sig.

Den här tanken runt logiken i ett eventuellt händelseförlopp, ger en något mindre grad av trovärdighet till påståendena från scheele, liksom det tvärsäkra påståendet om att H skulle ha en aktiv cancersjukdom, vilket snarare verkar ha dementerats från förhållandevis trovärdiga källor.

Jag kanske kan svara på det för just den tanken slog mig också när jag läste inlägget.

Många sömntabletter och lugnande preparat ligger i foliekartor där man trycker ut ett piller i taget - som p-piller. Jag kom en gång som ung sistaårsstuden in i ett rum där en person låg medvetslös. Bredvid låg mängder av tomma tablettkartor. I väntan på ambulansen gick jag igenom vad han tagit och hur många. Tog också med mig kartorna när jag åkte med ambulansen.

Jag reflekterade aldrig över om han tagit något annat än de tomma kartorna som låg på bordet.
För mig var det självklart att detta var vad han tagit i maximalt de mängder som motsvarade de tomma hålen efter tabletterna.
Kanske såg det ut så i Bjärredshemmet och utryckningsfolket tänkte samma sak som jag gjorde. Något som naturligtvis inte behöver ha varit rätt slutsats.

En annan enklare beskrivning är väl möjligen att de skrivit i avskedsbrevet som låg framme vad de tänkte göra rent praktiskt - ge barnen viss medicin liksom ta själva.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-09 kl. 22:42.
Citera
2018-04-09, 22:40
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det finns ingen film ! En kort förklaring på ett A4 ark.

Vet du om brevet var skrivet på datorn eller för hand?
Citera
2018-04-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Har också svårt för att se hur man skulle kunna konstatera det bara genom att besöka huset strax efter att morden har ägt rum. Det faller på sin orimlighet.

Nu är det ju inte bara man, utan erfarna kriminalutredare och tekniker som genomsökt huset och tomten, IT-forensiker, tekniska dito, obducenter, rättsmedicinare mm.

Polisen går ALDRIG ut offentligt med uttalande som inte är säkerställda.
Citera
2018-04-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är det ju inte bara man, utan erfarna kriminalutredare och tekniker som genomsökt huset och tomten, IT-forensiker, tekniska dito, obducenter, rättsmedicinare mm.

Jag har också tänkt som du men när de vid två olika intervjuer med två olika poliser efter presskonferensen nämner att de inte vet om brevet är äkta förrän svaret från NFC kommer började jag tveka. Westford gav en sanningsenlig beskrivning av vad de baserade sitt uttalande på då. De måste nämna vad som står i brevet för de fattar att sånt läcker ut i ska fall med alla som sprungit på brottsplatsen.
Citera
2018-04-09, 22:56
Medlem
Lillamig72s avatar
Man kan vara rätt så lurig när man försöker ta livet av sig. Och lyckas. Man samlar ihop alla tabletter i en hög. Utan att pillerkartor och burkar finns bredvid. De kan man ha gjort sig av med långt tidigare. Tex samla ihop 100- 200 tabletter och svälja dom.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-04-09 kl. 23:01.
Citera
2018-04-09, 22:56
Medlem
Anabellas avatar
Citat:

Märk väl: det handlar inte om några officiella uttalanden från polisen utan om info från läckorna som har varit på plats, polis och blåljuspersonal.
Citera
2018-04-09, 23:04
Bannlyst
Citat:

Och dom har också vänner, sambo, fru, man, barn mfl mfl
Och dom behöver också ventilera sig efter en dag på jobbet.
Därför kommer info ut.
Vanliga poliser, tekniker, likbärare, kriminalare mfl mfl.
Exempelvis.
Någon "blåljus" pratar med sin man/fru i
TV-soffan, bredvid sitter den 23åriga sonen, som råkar ha ett flashback-konto.
Typ så kan det gå till.
Citera
2018-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och dom har också vänner, sambo, fru, man, barn mfl mfl
Och dom behöver också ventilera sig efter en dag på jobbet.
Därför kommer info ut.
Vanliga poliser, tekniker, likbärare, kriminalare mfl mfl.
Exempelvis.
Någon "blåljus" pratar med sin man/fru i
TV-soffan, bredvid sitter den 23åriga sonen, som råkar ha ett flashback-konto.
Typ så kan det gå till.
Hur tänker du själv runt Scheeles uppgifter? Att kunna presentera dem så tidigt?
Ellis uppgifter går dock emot och båda två tycks trovärdiga.
Jag får inte ihop annat än att någon är lite felinformerad.
Scheele, kom tillbaka! Har det hänt något mer som ändrat din berättelse?
Citera
2018-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Märk väl: det handlar inte om några officiella uttalanden från polisen utan om info från läckorna som har varit på plats, polis och blåljuspersonal.

Polisen har gått ut i media med detta. Ett officiellt uttalande.
Senast redigerad av Remark 2018-04-09 kl. 23:19.
Citera
2018-04-09, 23:17
Bannlyst
Sen så blir jag inte förvånad om polisen håller på vissa uppgifter till anhöriga , (exempelvis en film) och säkert andra saker, innan "hela" utredningen är klar.

Kan också vara så att vissa saker (igen exempelvis filmen) och säkert några fler saker som visats för dom absolut närmaste, under "absolut sekretess" och därför inte når ner till andra och tredje led, då dom inte får säga nått.
Brevet är ju bekräftat av polis, och då kan bekanta få den uppgiften av familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in