2018-04-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sverige har inte haft nån momsfrihet för lågvärdeförsändelser.

Momsfrihet för lågvärdeförsändelser har endast gällt vissa specifika varor tex tidningsprenumerationer (periodiska tidskrifter) och gåvor med lågt värde.

"Postorderköp" som detta rör sig om har INTE haft nån momsfrihet.

Jodå. Tullarna har inte "råkat missa" runt 25.000.000 paket som har passerat framför deras ögon under senaste 5 åren på Arlanda.

Att hävda att 25 miljoner paket passerar och tullen inte stoppar en enda lågvärdesförsändelse bara pga man missar paketen varje dag håller inte.

Man missar inte 100.000 paket per dygn.

Både Tull och PostNord har haft praxisen att släppa förbi lågvärde, det står ju t.o.m på deras egen hemsida.

Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Under 220 kr stoppade vare sig Tullen eller PostNord försändelsen.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-04-09 kl. 15:39.
Citera
2018-04-09, 16:19
Medlem
Enydrions avatar
Stoppat in Wish appen nu, finns en del av intresse där, men de verkar ha stoppat in avarterna från Aliexpress där, en grej för 100kr, frakt 36kr, och om man köper två så dubblar de frakten, alltså är det knappast en fraktavgift alls, utan fejk för att låtsas att grejorna är billigare än vad de är...

Det står att priserna är utan moms...
Citera
2018-04-09, 17:06
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ja enligt källa:
https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/

Låter för bra för att vara sant om hela baletten bara kostade 22 euro extra inklusive porto och pack. Men varför beställa paket från UK på det sättet? Billigare frakt till Frankrike än till Sverige?

Såg att det skickades med Schenker. Jag har dålig erfarenhet av det företaget, fast det beror mest på mitt utlämningsställe.
Citera
2018-04-09, 17:14
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Låter för bra för att vara sant om hela baletten bara kostade 22 euro extra inklusive porto och pack. Men varför beställa paket från UK på det sättet? Billigare frakt till Frankrike än till Sverige?

Såg att det skickades med Schenker. Jag har dålig erfarenhet av det företaget, fast det beror mest på mitt utlämningsställe.

Det som kan kosta är om grejorna kommer för spritt tidsmässigt, alltså inte hinner komma inom en period på 45 dagar, efter den dagen kostar det 5 kr per dag per paket...
Så då kan man behöva skicka hem en extra gång typ...

22 Euro kan det nog gå på om allt får plats i en större kartong på några kilo...

Avgift engångs plus sampacka 8 euro
Och sen 14 euro i frakt för paketet.

Stället finns i olika länder, både i Frankrike och England tror jag, och tror det överförs mellan ställena gratis, så om ebay.uk har gratis frakt inom UK, och sen skickas från UK till Frankrike inom företaget?

Kolla filmsnuttarna på siten så klarnar det lite.
Senast redigerad av Enydrion 2018-04-09 kl. 17:22.
Citera
2018-04-09, 17:24
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Stoppat in Wish appen nu, finns en del av intresse där, men de verkar ha stoppat in avarterna från Aliexpress där, en grej för 100kr, frakt 36kr, och om man köper två så dubblar de frakten, alltså är det knappast en fraktavgift alls, utan fejk för att låtsas att grejorna är billigare än vad de är...

Det står att priserna är utan moms...

Jag har reggat mig där för ett par månader sedan, men inte beställt något ännu. Det mesta var billigare på Ebay. Några saker var ett par kronor billigare där inklusive frakt, men det var utförsäljning då och sånt jag redan hade köpt på Ebay. Köper man flera ex av samma pryl löner det sig nog att köpa på Ebay eller Aliexpress i stället trots Postens avgift. Sedan är Wish' övertrukna priser bara fejk. Så mycket kostar inte ens grejerna i Sverige.

Om man kan köpa av Wish och betala moms direkt för att slippa avgiften kan det ändå blir dyrt med portot. PN tänker ju ta ut en avgift i alla fall, fast per order. Då måste man köpa flera grejer samtidigt för att det ska löna sig. Kanske shoppar man något onödigt. Frågan är hur mycket billigare det blir jämfört med att köpa från annat håll. På Ebay är det mesta fraktfritt.
Citera
2018-04-09, 17:31
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har reggat mig där för ett par månader sedan, men inte beställt något ännu. Det mesta var billigare på Ebay. Några saker var ett par kronor billigare där inklusive frakt, men det var utförsäljning då och sånt jag redan hade köpt på Ebay. Köper man flera ex av samma pryl löner det sig nog att köpa på Ebay eller Aliexpress i stället trots Postens avgift. Sedan är Wish' övertrukna priser bara fejk. Så mycket kostar inte ens grejerna i Sverige.

Om man kan köpa av Wish och betala moms direkt för att slippa avgiften kan det ändå blir dyrt med portot. PN tänker ju ta ut en avgift i alla fall, fast per order. Då måste man köpa flera grejer samtidigt för att det ska löna sig. Kanske shoppar man något onödigt. Frågan är hur mycket billigare det blir jämfört med att köpa från annat håll. På Ebay är det mesta fraktfritt.

För att inte tala om att man väl då faktiskt kommer att vara tvungen att betala full moms på det riktiga priset som står utsatt på wish. Handlar man på banggood/tomtop/gearbest/dx.com/ali/ebay så betalar man några kronor/ören i moms då det står att saken kostade 5 spänn.
Senast redigerad av Zot^ 2018-04-09 kl. 17:47. Anledning: La till lite fler shop alternativ som är bättre än wish.
Citera
2018-04-09, 18:55
Medlem
Det har ju diskuterats om att Polen skall ha liknande regel som Sverige dvs moms på allt importerat, från länder utanför EU.
Post från "Stoppa avgiften på 75:- till Postnord"

"Adam Szpotowicz Nej, Polen har inte så sjukaaa tjänster som PostMord.
Allt som kostar max.cirka 50US dollar = ingen tull och moms. Ingen extra sjuk avgift 75kr. per paket som i Sverige."
https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/

Polen verkar praktisera fribelopp, om vi får tro på ovan postare.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-04-09 kl. 19:02.
Citera
2018-04-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Jodå. Tullarna har inte "råkat missa" runt 25.000.000 paket som har passerat framför deras ögon under senaste 5 åren på Arlanda.

Att hävda att 25 miljoner paket passerar och tullen inte stoppar en enda lågvärdesförsändelse bara pga man missar paketen varje dag håller inte.

Man missar inte 100.000 paket per dygn.

Både Tull och PostNord har haft praxisen att släppa förbi lågvärde, det står ju t.o.m på deras egen hemsida.

Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Under 220 kr stoppade vare sig Tullen eller PostNord försändelsen.

Är 100 % säker jag för något år sedan läste om regler för privat import.
Det stod då att man kan handla för under 3 eller 4 hundra utan några extra avgifter.
Tror det fanns att läsa på PN:s hemsida!
Citera
2018-04-09, 20:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
För att inte tala om att man väl då faktiskt kommer att vara tvungen att betala full moms på det riktiga priset som står utsatt på wish. Handlar man på banggood/tomtop/gearbest/dx.com/ali/ebay så betalar man några kronor/ören i moms då det står att saken kostade 5 spänn.
Även om man betalar moms i kinabutiken så kommer det ju en hanteringsavgift, det har talats om 25 kr typ. Dessutom kan kinabutiken inte skriva ner beloppet eller hävda att det är en gift så det man betalar i moms ökar givetvis betydligt mot det man betalar idag...,,,.,.,.,.,
Citera
2018-04-09, 20:15
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Även om man betalar moms i kinabutiken så kommer det ju en hanteringsavgift, det har talats om 25 kr typ. Dessutom kan kinabutiken inte skriva ner beloppet eller hävda att det är en gift så det man betalar i moms ökar givetvis betydligt mot det man betalar idag...,,,.,.,.,.,

Nej det var just det jag menade. Har för mig att jag läste 35kr avgift och sedan får man betala full moms så alla som hurrar för detta med wish och tror att det blir så mycket billigare är ju ute och cyklar.
Citera
2018-04-09, 20:18
Medlem
Pyrokemis avatar
Ja, sorgebarnet porstnord. Är ju riktigt vidrigt att få hem denna extra avgift, har fått hem 3st redan och ofta på beställningar under 100-lappen... Men visst, jag skulle kunna betala denna extra avgift Om de kunde skött verksamheten bättre och inte i vanlig ordning förskingra skattepengar, eller va de nu sysslar med för levererar post är det ju inte.

Ett av mina paket från Kina tog lika lång tid till Sverige som det tog från Svenska gränsen till mig...
Citera
2018-04-09, 20:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Läs PostNords egen hemsida.

Under 220 kr tog man inte utnågon avgift.
Som sagt det var Postnord som tog det beslutet, Tullverket hävdar att det alltid varit moms från första kronan och ingen har kunnat motsäga dom ännu, så det är det som gäller fr.o.m 1/3

2022 får vi gemensamma regler i hela EU och då blir det enklare att köpa varor i Kina då allt kan moms och avgiftsbeläggas direkt vid inköpet, det snabbar upp hela hanteringen och istället för 75 kr per paket så kommer man undan med 25-35 kr i avgift plus rätt momsbelopp och inga tveksamheter om gift eller inte.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-04-09 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in