Det jag stör mig på är just hur mycket det hypade huset efter lanseringen.
Det var allt Ingrid och Conrad snackade om i sin podd under flera månader efter lanseringen.
De målade upp sin lilla Utopi om ett helt nytt litet samhälle.
"När svenskarnas hus kommer så blir det så bra!"
"Kan ni fatta hur fantastiskt när en fattigpensionär kan gå till svenskarnas hus och få hjälp"
"Tänk om svenskarnas hus fanns nu, då kunde man gå dit, lämna barnen med bra människor träna".
När donationerna börjar komma in början i snabb takt så sa Ingrid att man kanske skulle hinna skaffa
2 eller 3 svenskarnas hus innan året är slut.
Knappt ett ord om föreningsarbetet och verkligen inte om något nytt mediaprojekt. Huset var A och O, och det kom från folk som utgör 1/3 av DFS styrelse.
Nu ligger huset på is helt.
Medlemssavgifterna (DFS och dubbelavgiften till SveGot som DFS äger) skall finansiera styrelsens uppehälle och ingentnig annat, via SveGot som bulvan Vill man ha ett hus måste man donera extra, då man valt att starta Motgift Mellanmjölk istället för pengarna.
Nu blir det tydligen inget hus 2018 som jag förstår det? 2019 har man sagt tror jag.
Tanken är väl att skjuta på det så länge som möjligt. Månad efter månad kan man plundra DFS.
Dan vet att besvikelsen kommer att bli enorm om man köper någon risig villa på 120 m2 i Närke där folk skall gymma, dricka kaffe och..lämna ungarna på dagis?
Problemet när man (som Dan alltid gör) hypar upp projekt på detta sätt är att besvikelsen blir enorm då förväntingarna blir skyhöga.
Jag menar att säga att man skall bygga en organistion som skall vara i 200 år, driva media med likvärdiga resurser som Bonnier är inte direkt blygsamt (eller realistiskt).
Det Dan gör är att helt enkelt mjölka ut cashen, sedan reboota och lansera något
nytt och spännande (egentligen samma skit med nytt namn). Radio Framåt, Motgift, DFS, SveGot, betalskit på GAB sidospår som Opie eller vad det hette.
Man har svårt att nå över 1000 medlemmar, det är någonstans där ryggdunkargränsen av följare som är fullkomligt okritiska verkar gå.
Folk som gladeligen låter 50 000 av den nystartade föreningens pengar (som borde gått till huset) gå till att betala ordförande Dans privata flytt haha...den sista idioten är inte född!
Dan är ingen idiot, inte alls. Tycker dock det rimmar illa att kalla honom företagare.
Han är en skojare.
Hade han varit en riktig företagare som oss andra hade han drivit all i bolagsform och investerat sina egna pengar i verksamheten. Då hade jag inte alls haft problem med att han tagit ut löner och utdelningar.
Nu däremot så startar han någon förening som han skall basa över istället, där han helt enkelt leker med medlemmarnas donerade pengar och gör precis vad han vill med dem. Ingen risk själv, bara profit.
Han är en charlatan.
För ett drygt år sedan respekterade jag Dan som en av de starkaste krafterna.
Idag tycker jag att han är ett av de värsta svinen till landsförädare som går på denna jord.
Minns att jag reagerade när han började propagera på Motgift (efter Jonas lämnat) att folk skall ta ett par extra skift på jobbet och donera extralönen till "kampen"....via Motgift.
När han började med något pyramidspel där varje medlem man rekryterade skulle rendera en engångsbetalning till den som rekryterat medlemen.
Det här med olika guld, silver nivåer för att kunna se all "content". Vill du se video? Mer schnitzelpengar!
Usch säger jag bara.
Jag gillade inte alls JDG speciellt mycket, men det är lätt att peka ur när detta gick åt helvete.
Samma dag som han försvann.
Han var en balanserande faktor, en motvikt.
Nu har dårarna fritt spelrum, då blir det som det blir.