2012-11-15, 23:17
Medlem
Luismis avatar
Efter ett långt, fruktlöst sökande efter en tråd om ämnet får jag ta och starta en egen... Har bara hittat trådar i stil med "tips på bra vintagebutiker i Stockholm" eller "köpa vintagejacka". Ifall någon mer sökbegåvad än jag har en tråd, skicka den gärna

Jag antar att det är fler än jag som tycker om second hand- och vintagekläder, främst det senare i mitt fall, så jag tänkte att det här kan bli en tråd om second hand i allmänhet och vintage i synnerhet. Ni är välkomna att diskutera bra vintagebutiker (fysiska såväl som online), posta bilder på era vintagekläder och få hjälp att bestämma från vilken period era plagg är. Ifall ni har hittat något snyggt plagg i en specifik butik, men inte vill köpa det själva, skicka en bild och tipsa! (Med butikens tillåtelse förstås.)

Jag älskar att titta på vackra vintagekläder, ge mig lite glädje i höstmörkret!
Citera
2012-11-16, 15:24
Medlem
herrstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Efter ett långt, fruktlöst sökande efter en tråd om ämnet får jag ta och starta en egen... Har bara hittat trådar i stil med "tips på bra vintagebutiker i Stockholm" eller "köpa vintagejacka". Ifall någon mer sökbegåvad än jag har en tråd, skicka den gärna

Jag antar att det är fler än jag som tycker om second hand- och vintagekläder, främst det senare i mitt fall, så jag tänkte att det här kan bli en tråd om second hand i allmänhet och vintage i synnerhet. Ni är välkomna att diskutera bra vintagebutiker (fysiska såväl som online), posta bilder på era vintagekläder och få hjälp att bestämma från vilken period era plagg är. Ifall ni har hittat något snyggt plagg i en specifik butik, men inte vill köpa det själva, skicka en bild och tipsa! (Med butikens tillåtelse förstås.)

Jag älskar att titta på vackra vintagekläder, ge mig lite glädje i höstmörkret!
Kul tråd start!
Skulle vara kul om du kunde länka bilder på vad enligt din mening är vintage. Vilka årstal är det du tänker på mest?
Citera
2012-11-16, 16:35
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstol
Kul tråd start!
Skulle vara kul om du kunde länka bilder på vad enligt din mening är vintage. Vilka årstal är det du tänker på mest?

Tack!

Personligen är jag mest intresserad av 1930- 1940- och 1950-talet, men tråden får gärna användas till både äldre och yngre vintage. Däremot är jag kanske snarare ute efter äldre kvalitetskläder hellre än relativt nya plagg från typ H&M, som man har fått tag på via Myrorna, om du förstår hur jag menar.

Länkar till en mycket bra blogg på ämnet, Miriams kafferep, tyvärr har den varit inaktiv i snart ett år, men det finns otroligt mycket bra bilder och text om vintagekläder, vintagehårstyling och en massa annat, främst från sent 30-tal till tidigt 60-tal.

http://miriamskafferep.blogspot.se/

Sen måste jag bara informera om att jag på intet sätt är någon expert på ämnet, jag tycker att det är kul och snyggt med äldre kläder, men mer än så är det inte än.
Citera
2012-11-16, 19:37
Medlem
Cristuphers avatar
Kul tråd,hoppas också att det kan bli lite action i den, tyvärr har inte jag något för tillfället att bidra med
Citera
2012-11-17, 11:33
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristupher
Kul tråd,hoppas också att det kan bli lite action i den, tyvärr har inte jag något för tillfället att bidra med

Bara att återkomma när något trevligt dyker upp
Citera
2013-03-05, 16:17
Medlem
Luismis avatar
Dåligt drag i tråden tyvärr... :/ Men nu har jag inhandlat en hemsk massa vintage, så fort jag orkar ta bilder så ska det läggas upp
Citera
2018-04-04, 18:02
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Inser att detta är en gammal tråd men den förtjänar en återupplivning

Har handlat vintage i ett par år nu och tycker generellt att de svenska butikerna är ganska dåliga (bosatt i Sthlm). London har flera bra vintagebutiker runt Brick Lane och Berlin har en hel del bra. Jag har använt https://www.tph.co/ där man kan köpa från flera fysiska butiker runt om i Europa och Sverige. Gött att kunna nå vintagekläder från butikerna utan att vara där.

Vart handlar ni vintage online?
Citera
2018-04-06, 17:32
Medlem
arabias avatar
Handlar inte vintagekläder online för jag gillar att prova och känna på kläderna, men större second-handbutiker brukar ha en vintageavdelning, eller i alla fall så pass mycket kläder att det brukar finnas en del om man letar.

Det är mest Erikshjälpen som kör på riktigt stora secondhandbutiker i Sverige (Någon som vet andra kedjor?). Vad jag märkt, har de stora "välsorterade" butiker i Stockholm, Helsingborg och en ganska nyöppnad i Lund.

Mindre butiker, ofta Röda Korset eller liknande brukar ha ibland men oftast är det fruktlösa besök, men de har mycket lägre priser.

Notera att om man vill ha de "bra" sakerna får man vara vid dessa butiker när de öppnar på morgonen för det finns folk som köper upp mycket "vintage" för att sedan sälja vidare det på internet till högre priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in