Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
Du får gärna bidra med en källa att lagen inte gäller för posttjänster utanför EU.
Varor från andra medlemsländer inom EU brukar inte beskattas med ytterligare moms i Sverige. Det måste finnas någon anledning att Tullverket har yttrat sig i ärendet, samt uppdaterat en del av sina dokument.
Men för helve EU direktiv gäller bara för EU länder. Lagen det gäller har redan citerats i tråden...
Den generella regeln är att tjänster som konsumeras i tredje land ska momsas om själva tjänsten begärs ifrån Sverige vilket det ju gör vid e-handel. Frakt som beställs för transport räknas som tjänst då man själv slipper frakta skiten. Det finns intressanta komplikationer med detta. Tex hur ska dessa lagar tolkas om jag som jag gjorde i februari handlade en klocka från USA då jag befann mig på en sandstrand i Thailand på semester. Jag begärde visserligen frakt hem till Sverige vid beställningen men själva beställningen av den tjänsten gjordes ju utanför EU så rent tekniskt borde jag då inte behöva momsa för frakten då tjänsten ej beställdes i Sverige eller annat EU land. Men lagen täcker inte in sådana situationer.