2018-03-31, 18:28
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
Tips på kinashoppingsidor som tar sig runt PN avgift?

Jag hoppas också att Ali express m. fl. snart löser detta.
Citera
2018-03-31, 19:51
Medlem
Kottmossa2018s avatar
Har ett paket som haft status ”försändelsen tullklareras av oss” i 21 dagar nu(!)

Vilket fiasko...

Mest troligt ligger det i containern som går tillbaka till Kina på måndag. Sedan får jag väl en avi om moms och avgift en vecka efter det...
Citera
2018-03-31, 23:39
Medlem
kickikotts avatar
Du har inte insett att det faktiskt finns folk som inte bor med gångavstånd till Biltema etc.?
Är knappast realistiskt att den som bor i tex. VästerNorrlands inland ska åka 20mil t&r för att köpa
en billig grunka, blir rätt dyr "frakt" + en jädra miljöbelastning (det senare borde Miljömupparna som protesterar mot "Kinapaket" fundera lite över...

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Bättre att gå ner på Biltema och köpa en för 99 kr, fri frakt är det också.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Telefoner/Mobiltelefon-2000038638/
Citera
2018-04-01, 01:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Bättre att gå ner på Biltema och köpa en för 99 kr, fri frakt är det också.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Telefoner/Mobiltelefon-2000038638/

Fast, det är ju en helt annan vara, helt andra dimensioner.

Och inte alla bor i närheten av Biltema.
Citera
2018-04-01, 09:29
Medlem
crocodilelilos avatar
Kan man komma runt moms och avgift genom att ta in varorna genom något annat EU land?
Finns det någon som är lika släppa som Sverige har varit? Då skulle man kunna beställa dit istället och få det vidarebefordrat hem och då få ned extra kostnaderna.
Citera
2018-04-01, 09:38
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Fem sms för sju paket, två med länk till bild, ingen bild fungerar att få fram, då ser jag fram mot att få de två återstående sms:en och de lär väl inte heller ha någon fungerande bild, då programmeraren lär vara betald av postnord, och de verkar ha nån förbannelse över sig...

Är det någon som lyckats få fram någon bild via sms:et?
Ja, efter några dagar dök det plötsligt upp en fungerade bildlänk för mitt paket.
Citera
2018-04-01, 09:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Kan man komma runt moms och avgift genom att ta in varorna genom något annat EU land?
Finns det någon som är lika släppa som Sverige har varit? Då skulle man kunna beställa dit istället och få det vidarebefordrat hem och då få ned extra kostnaderna.
De flesta länderna i EU har ett fribelopp mellan 80-320 kronor så känner du någon som bor i ett annat EU land så kan du beställa varorna dit och sedan be din kompis packa om paketet och skicka det till dig, du slipper då givetvis att betala avgiften och moms till PostNord.
Citera
2018-04-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Det finns någon på Facebook gruppen "Stoppa avgiften på 75:-" som gör precis som det du skriver om.
https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/

Om jag minns rätt, det var ingen ekonomiskt vinst jämfört med att betala straffavgiften.

Edit: Sök efter namn "Magnus Pernemark på nämnda sida:
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-04-01 kl. 10:09.
Citera
2018-04-01, 12:08
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Viktigt meddelande från regeringen:
Då det har framkommit att Magdalena Andersson är dum i huvudet, gratulerar vi henne
till sitt nya uppdrag som paketsorterare i Örebro.

Är väl smart rent ekonomiskt att strypa import från Kina då det gynnar svensk handel.
Citera
2018-04-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Är väl smart rent ekonomiskt att strypa import från Kina då det gynnar svensk handel.
Skämtar du?

Många företag importerar sannolikt insatsvaror till sina egna produkter de tillverkar i landet.
Maila Volvo och fråga vad det innebär för dem?

"En insatsvara är en vara som används och förbrukas i tillverkning av andra varor, eller i produktion av tjänster."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Insatsvara

Edit: Dessutom Sverige är medlem i Europeiska Unionen.

"EU förhandlar fram avtal genom sitt internationella nätverk av handelsförbindelser och sina många partner – i första hand genom frihandelsavtal."
https://europa.eu/european-union/topics/trade_sv
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-04-01 kl. 13:15.
Citera
2018-04-01, 13:09
Medlem
RoofleTrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Nu är frågan vad som händer när ett transportbolag tar över ärendet som de gjort här. Om det är därför PostNord valt att ta 25% för allting.

RoofleTrain borde överklaga och berätta hur det går.
Fortfarande inte fått paketen jag betalat avgiften för så kan ju inte vara helt säker på vad det är som hänt egentligen.
Kan uppdatera tråden med uppgifter när jag väl får dem.
När det kommer till att överklaga sådana här saker så orkar jag helt enkelt inte, det tar för mycket tid och brukar bara sluta med bortkastad tid och ett vänligt formulerat mail som beskriver vilken idiot jag är som ens försökte.
Däremot köpte jag ett till paket från USA, samma frakt, fast detta skickades med DHL istället.
Det går att spåra hela vägen och kom till tyskland på två dagar, väntas levereras så fort storhelgen är slut.
Ingen avi för paketet som skickas med DHL, vet inte om det är tanken.

DHL: 29:e Mars -> 3:e April
PN: 27:e februari -> ??? + 2x75 avgift + moms för att paketet delades upp i två när de skickade.
Citera
2018-04-01, 18:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoofleTrain
Fortfarande inte fått paketen jag betalat avgiften för så kan ju inte vara helt säker på vad det är som hänt egentligen.
Kan uppdatera tråden med uppgifter när jag väl får dem.
När det kommer till att överklaga sådana här saker så orkar jag helt enkelt inte, det tar för mycket tid och brukar bara sluta med bortkastad tid och ett vänligt formulerat mail som beskriver vilken idiot jag är som ens försökte.
Däremot köpte jag ett till paket från USA, samma frakt, fast detta skickades med DHL istället.
Det går att spåra hela vägen och kom till tyskland på två dagar, väntas levereras så fort storhelgen är slut.
Ingen avi för paketet som skickas med DHL, vet inte om det är tanken.

DHL: 29:e Mars -> 3:e April
PN: 27:e februari -> ??? + 2x75 avgift + moms för att paketet delades upp i två när de skickade.
Varför skulle du få en avi från postnord på dhl paketet menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in