2010-11-27, 21:31
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolloDax
Jag vill minnas att jag läst något som liknar detta för att kvantifiera evigheten:

En kråka sitter på en granitkub som är 1 x 1 x 1 mil stor.
När kråkan hackat bort 10 x 10 x 10 cm i ett hörn på kuben har det gått en sekund av evigheten.
Ehm, va? Varför ska evigheten ens behövas i det där? Räcker det inte med "När kråkan hackat bort 10 x 10 x 10 cm i ett hörn på kuben har det gått en sekund"?

Citera
2010-11-28, 13:51
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Ehm, va? Varför ska evigheten ens behövas i det där? Räcker det inte med "När kråkan hackat bort 10 x 10 x 10 cm i ett hörn på kuben har det gått en sekund"?

När kråkan hackat bort detta ur granitkuben, så har det förmodligen gått längre av evigheten än en sekund.

Ett alternativt uttryck för "evigheten" i vardagslag är "tills vidare" och "going concern".

När det gäller kråkan, evigheten och sekunden finns det ett uttryck som heter "en evighets sekund". Det är väl att se som den "relativa tidsuppfattningen". Det går att jämföra med "livet passerade revy", dvs att hastigt komma ihåg sådant som tagit ett liv att skapa. Kanske "evigheten" är ett relativt begrepp som egentligen endast betyder "så länge mänskligt liv finns kvar".
Citera
2010-11-28, 14:00
Medlem
sjpatriks avatar
En definition vad evighet kan ha för betydelse: Tid/rum hos en person
Citera
2010-11-28, 14:04
Medlem
Fråga Carola
Skämt åsido, en evighet är en singularitet. En singularitet förklarar det människans hjärna inte kan greppa, eller förklara och förklara man ger det bara ett ord så man slipper tänka så satans mycket.
Citera
2010-11-28, 14:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
När kråkan hackat bort detta ur granitkuben, så har det förmodligen gått längre av evigheten än en sekund.
Må så vara, men det är inte poängen.
Citera
2010-11-29, 08:26
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Må så vara, men det är inte poängen.

Du hade ju själv en del att invända mot klumpigheten i den definitionen, så varför inte löpa linan fullt ut och helt omintetgöra den?

Om du valt att frånse den korta inledningen, så lade jag till ett underlag för vidare diskussion av helt annat slag.
Citera
2010-11-29, 11:41
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Du hade ju själv en del att invända mot klumpigheten i den definitionen, så varför inte löpa linan fullt ut och helt omintetgöra den?

Om du valt att frånse den korta inledningen, så lade jag till ett underlag för vidare diskussion av helt annat slag.
Jag menade att det som definierades i den meningen var "sekund" och inte "evighet".
Citera
2010-11-29, 14:03
Medlem
evighet = oändlighet = det finns inget slut
ingenting = obefintlighet = det finns ingenting

långt ifrån samma sak.

talmängden "jämna tal" i oändlighet är 2,4,6,8,10... i evighet.
talmängden "inga tal" är inga tal överhuvudtaget.

eller i programmeringstermer:

en loop som aldrig tar slut typ while(1>0) är långt ifrån en som aldrig äns börjar typ while(0>1)

förstår inte riktigt resonemanget varför evighet och ingenting skulle vara samma sak?
Citera
2018-03-31, 07:51
Medlem
Skogismyras avatar
En evighet har väl inte ett början heller
Citera
2018-03-31, 08:20
Medlem
torolssons avatar
Talet Pi sägs vara potentiellt evigt.
Citera
2018-03-31, 16:32
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torolsson
Talet Pi sägs vara potentiellt evigt.
Fast det är siffror, jag menar "tidsmässig" evighet.
Citera
2018-03-31, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Fast det är siffror, jag menar "tidsmässig" evighet.

Evigheten kan ha en början, bara den inte har ett slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in