2018-03-30, 13:49
Medlem
Märkligt citat från skribent:”Ni som skriver om barnens dödliga sjukdomar. Finns inte. Finns inte några dödliga sjukdomar.”
Citera
2018-03-30, 13:58
Medlem
Min paus fortsätter. Tar lite paus från min paus nån minut bara.
Ni och tyvärr är ni rätt många, -?Flashback har jag aldrig använt innan - tyvärr ser jag att många är under isen. För er som påstår att familjen umgicks med såna som jag som säger ” barnen hade inga dödliga sjukdomar” :
Förstår ni inte att det jag menar är så enkelt som jag skriver. Dom hade ingen cancer. Dom hade inte psykiska sjukdomar heller. Men detta säger jag inte för att som vissa tror här att jag är scientolog. Nej det är det sista jag är. Läs inläggen före , där jag skriver : ” scientologer är korkade ”.
Citera
2018-03-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Min paus fortsätter. Tar lite paus från min paus nån minut bara.
Ni och tyvärr är ni rätt många, -?Flashback har jag aldrig använt innan - tyvärr ser jag att många är under isen. För er som påstår att familjen umgicks med såna som jag som säger ” barnen hade inga dödliga sjukdomar” :
Förstår ni inte att det jag menar är så enkelt som jag skriver. Dom hade ingen cancer. Dom hade inte psykiska sjukdomar heller. Men detta säger jag inte för att som vissa tror här att jag är scientolog. Nej det är det sista jag är. Läs inläggen före , där jag skriver : ” scientologer är korkade ”.
Mitt fetade, finns det bara cancer och psykiska sjukdomar? Förstår inte riktigt hur du menar. Förklara gärna om jag missförstår dig. Likaså vad du menar med att du ser att många är under isen här inne? Förstår inte det heller tyvärr.
Citera
2018-03-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hanna skulle aldrig göra sina barn illa. Man måste känna henne för att förstå det. Oskar var mycket annorlunda än Hanna. Som Tom Cruise ungefär. Stark på nåt sätt. Blir såna dåliga pga en djup allvarlig depression kan dom bli farliga. Åtminstone i Oskars fall var det så.
Måste bara fråga varför du drog upp Tom Cruise här? Var det bara ett namn som ploppade upp eller är det något speciellt med honom. Jag har kanske missat något så då får du ursäkta mig.
Citera
2018-03-30, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Måste bara fråga varför du drog upp Tom Cruise här? Var det bara ett namn som ploppade upp eller är det något speciellt med honom. Jag har kanske missat något så då får du ursäkta mig.

Jag reagerade också över den jämförelsen; att Oskar var ungefär som Tom Cruise.
Såvitt jag vet är väl Tom Cruise en av scientologernas (främsta?) frontfigurer.
Citera
2018-03-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Japp, just därför jag undrade. O var som en stark man från amerikansk film eller något beskrevs det först.
Citera
2018-03-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Det vet många av oss att han är. Han har nämnts flera gånger i tråden, så det låg väl nära till hands.
Jag tyckte det var nyttigt att han nämndes igen, just i det inlägget.
Citera
2018-03-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tänk om föräldrarna umgicks i kretsar som hade samma syn som Missan27 och faktiskt trodde på det? Att deras barn inte var sjuka för att dom inte hade cancer och att flickorna egentligen var helt friska. Dom var bara känsliga konstnärssjälar. Om alla symptomen berodde på att Oskar inte var nog stark i tron?

Om det hade varit så kunde det ha slutat riktigt illa.....
Ja för illa slutade det ju inte nu? Hur kunde det slutat värre menar du? Om jag fattar dig rätt så var utgången det bästa som kunde hända utifrån dom förutsättningar som fanns? Ja just det du kallar det barmhärtighetsmord
Citera
2018-03-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle inte Hanna ha kunnat döda barnen, t.o.m alldeles själv? Det finns kvinnor som kan göra sådana hemska saker. Gårdstensmamman dödade själv sina 3 barn, där pappan först blev misstänkt att ha dödat alla 4.

Skillnad mellan filicide (där barnen dödas eventuell med efterföljande självmord) och familicide. Filicide begår kvinnor också, till en mycket högre andel än kvinnor är representerad i övrig mordstatistik. Läste att kvinnor i mindre grad begår själmord efter filicide än män och att kvinnor oftare misslyckas att begår självmord efteråt. Dör alla i familjen är det 93-98% mannen som är gm. Det finns enskilda fall där kvinnan begår familicide. Mycket sällan. Förklaras ibland med psykiskt sjukdom, avundsjuka (mannen lämnar kvinnan) eller att kvinnan har blivit misshandlad. Så det händer, men mycket mycket sällan.
Citera
2018-03-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja för illa slutade det ju inte nu? Hur kunde det slutat värre menar du? Om jag fattar dig rätt så var utgången det bästa som kunde hända utifrån dom förutsättningar som fanns? Ja just det du kallar det barmhärtighetsmord

Det känns rätt meningslöst att förklara ett varv till, men jag försöker.

Ja, det slutade illa — jag var för ovanlighetens skull lite sarkastisk.

Ja, jag tror att föräldrarna gjorde det dom trodde var rätt, just där och då.

Ja, jag tror att föräldrarna upplevde det som en barhärtig handling, deras liv hade havererat och dom såg ingen framtid.

Men du vill egentligen inte förstå så det här är mer en förklaring till alla andra, så dom ser skillnaden mellan vad jag skriver och vad du läser.
Citera
2018-03-30, 14:42
Medlem
Lillamig72s avatar
Mycket märkligt att man som ytlig bekant betraktare tvärsäkert uttalar sig om att ingen i familjen hade depression pga sin situation. De tecknen fanns tydligt när man tittar tillbaka till vad som hände familjen.
För att förtydliga, depression= psykisk sjukdom.
Citera
2018-03-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Detta är en mycket bra frågeställning och jag håller helt och hållet med dig. Jag ser lika stora varningsklockor kring dem som till varje pris ska skylla på Hanna istället för Oskar. För ingen vet egentligen säkert vad som hänt (mer än att alla dött) eller vem som varit drivande, det blev ju klart efter den senaste artikeln och senaste uttalanden från polisen. Något är lurt i tråden och det är vi många som gett uttryck för, men exakt vad är väldans svårt att sätta fingret på.

Att två personer som varit extremt aktiva i tråden där båda "hållt på Oskar" dessutom är avstängda får mig att tveka ytterligare kring om det är de som är anti-Oskar eller anti-Hanna som man ska dra öronen åt sig för. Sen kan dessa personer i sin tur blivit manipulerade av någon annan men det har fått mig att bli generellt mer skeptisk till allt som skrivs.

Det intressanta är hur de enda personer som har känt familjen, eller som jag tror har känt familjen, diskvalificeras gång på gång, när det kommer uppgifter som inte passar i skribenters egen ”teori”. Jag får kännslan som i en rättegång, när allt försökas för att minska trovärdigheten till någon som uttala sig. Mycket märkligt. Som om vi på det sättet kom närmare att förstå vad som hände.

Sen kan man ju tolkar de olika uppgifter själv hur man vill, men varför drar ned någon som överhuvudtaget orkar att berätta något här??? Kan bara förklara det genom att man försöka att skrämma bort skribenter från tråden. Varför är det så viktigt att vara pro-O??? Att försvara honom? Vi vill ju veta varför det hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in