2018-03-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Nu börjar jag bli orolig på riktigt! Det här ju precis det här beteendet som är inverterat PK. Ett ständigt relativiserande av fakta som är obestridbar i syfte att vinna för någon form av högre mål. Att vidmakthålla sin ståndpunkt hur j-la uppenbart det än är att man har fel.

Skrev löpnissen ledartexten i Expressen den dagen också?

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/rosta-nej-till-hatet/

Och det finns väl hur många exempel som helst på att SD vägrats annonsera i MSM genom åren. T.om A.D 2017 så bestämde ju sig Aftonbladet för att:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPa091/inga-sd-annonser-i-aftonbladet

Ja det är helt självklart att det på OI finns ett ganska stort antal personer som inte gillar SD alls. Däremot tror jag att det i oerhört liten utsträckning påverkar deras dagliga arbete. Journalister som motarbetade SD fick en enorm bekräftelse av det med tanke på den kärlek det inbringade i masspsykosens tidevarv. En anonym statistiker kan inte förvänta sig att bäras runt i gullstol för att ha sänkt SD med 0.2 %-enheter och han kan inte likt Lars Lindström absinta sig till sömns drömmandes om det hav av villiga batikhäxor som frekventerar hans lokala hak dagen efter hans kolumn om de ensamljugande barnen kommer ut.

Jag är tämligen säker på att det finns tillräckligt många på opinionsinstituten som inte är förblindade av hat mot SD som ser till att inga avvikelser sker utifrån satt mätmetod. Och jag är dessutom också ganska så säker på att alla OU försöker hitta rätt mätmetod.
Som du kanske märkte i USA så fick opinionsinstituten löpa gatlopp efter valet trots ganska modesta fel (jämfört med de vi tror finns i Sverige idag). Men det var ju inte Trumpanhängarna som ville slita OU-cheferna i stycken utan "de goda".
Det är ingen jävel av de goda som kommer att hjälteförklara Toivo Sjörén när det visade sig att SIFO hade 5%-enheter fel på SD. Han kommer tvärtom inte att kunna visa sig i de "godas" Gamla stan utan att sluta som Axel Von Fersen.

Du kan jämföra ilskan du känner när du åkt i avdelning 1 på V75 med den ilska du känner när du har 6 rätt inför sista loppet på V75 och din spik galopperar bort sig över mållinjen 50 meter före alla andra.
Ilskan över att en seger man tog ut i förskott förvandlas till en förlust överstiger allt annan ilska , enligt mig.

Ja okay, jag kanske spann på i överdrift

Med annonser menade jag just i Expressen men skitsamma.

Bra poänger där i "masspsykosens tidevarv".

Sedan håller jag dock inte med om att Toivo har så mkt att vara rädd för om Sifo kommer mäta SD fel med 5 PE. Jag tror även dom flesta "goda" är ganska medvetna om SD's underskattning numera. Lyssnade på Betnér (inte det bästa exemplet då ett visst intellekt finns där) när han gästade en poker/betting-pod där han tyckte över 20,5 på SD var ett givet spel.
2018-03-27, 16:25
Medlem
Citat:
Har ingen aning om det överhuvudtaget existerar någon bandwagon-effect men om det gör det så är det en exceptionellt dålig idé att kraftigt höja SD i en valspurt. Om det finns någon bandwagon-effect så borde den ha betydligt större genomslagskraft strax innan valet än långt innan.

Det har ju funnits en teori här inne om att OI håller nere siffrorna för att korrigera upp ju närmare valet man kommer. Jag kan komma ihåg fel men jag var ganska så säker på att du var en av anhängarna till den manipuleringsteorin. Om jag kommer ihåg fel så ignorera nästföljande fråga. Men om jag kommer ihåg rätt: Betyder ovanstående inlägg att du övergivit den teorin?

EDIT: Såg att du har svarat på det sistnämnda. Nu finns ju sökhistorik på Flashback så jag utgår ifrån att din utsaga stämmer ifall jag skulle söka på tidigare inlägg i frågan.

Hypotetiskt vid manipulation finns det 2 vägar att gå för att bäst hålla nere valresultatet (alt. 1 är såklart det bästa). 1. man skiter i att helt korrigera eller 2. så smyghöjer man dom varje månad med ungefär 0,5 så det knappt märks mätning för mätning, och sedan vid sista mätningen några dar innan valet höjer dom lite extra.
2018-03-27, 16:30
Medlem
Citat:
Nu finns det ju ingen som helst fakta bakom det påståendet såvida du inte kan hänvisa till någon form av forskning inom området.

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vilket påstående menar du?

Nedanstående. CrispyKreem var ju lite elakare med sitt killgissa. Men jag tvivlar på att det finns något som styrker nedanstående tes. Inte för att jag inte tycker ditt resonemang som sådant inte håller sig inom vad som verkar rimligt. Men det är knappast något du, jag eller någon annan vet

Citat:
Som vanligt trams med dina metaforer. OI's har genomgående (jaja, United Minds som inte finns längre blabla) underskattat SD och tillhör etablissemanget. Hästar o isbjörnar tycker du har lika mkt gemensamt som MSM och OI's?

Here we go again...Det finns såklart en skillnad på bandwagon-effect när stödet når en viss massa. 25% eller 15% gör en större skillnad än 55% eller 45%.

Finns såklart olika styrka på bandwagon-effect. En rörelse/ökning från 15,5 till 16 istället för 15,5 till 25 över tid gör en stor skillnad på folks benägenhet att lägga sin röst där.
2018-03-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ja, men då får man vikta om mot den insikten. Metoderna är inte skrivna i sten. Det handlar om att ge en trovärdig mätning till befolkningen. Jag tror knappast huvudpersonerna hos dessa företag anser att SD harvar runt 15-17%.

Nej, men sannoliketen ökar och kan inte avskrivas som nån obskyr liknelse mellan hästar/isbjörnar.

AD o LL hade samma inställning till invandring innan Anna svalde det röda pillret någon gång mellan 2014 och nu. Vad LL knaprar för jävla piller har jag ingen aning om.

Dessa är dessutom inga huvudfigurer. Det är nog snarare politiska kopplingar mellan t.ex. Helin/Stjärne och Sjöström som är intressanta.
Sjöström? Ni läser honom slarvigt, genom glasögon som gör alla lika röda... Den mindervärdeskomplextyngde mannen är så uppfylld av revanschlust sedan det förnedrande 2014-utfallet att han nu har släppt alla spärrar. Som jag länkade tidigare så kan man numera i stort sett skicka flaskpost till Novus och det räknas lika mycket som en telefonintervju. Hans våta dröm är att pricka in alla på decimalen, om det så innebär att SD får 46,7 är sekundärt, han vill ha rätt så att han kan säga till något porträtt av farsan Alf som hänger på kontoret ”Jag visade dom till slut, pappa, jag visade dom alla.”

Den verkliga agendamannen bland de där jepparna är Ahlin som sitter i Wolos knä. En äkta kravodlad miljö- eller centerpartist. Hans MO verkar ungefär vara att göra undersökningar med ledande frågor av typen ”Visst är ålderstester den ondaste ondskan sedan REVA som var ondast sedan förintelsen?” eller ”visst är samtliga utsatta EU-medborgare goda, utsatta, laglydiga och icke-organiserade?” och sen tjata fram 99% ja-svar.

Bland övriga märks varken Sjöströms underdogkomplex eller Ahlins nippriga aktivism. Möjligen kan skönjas en längtan tillbaka till tider när allt var mycket enklare.
2018-03-27, 17:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja det ska bli spännande att se slutspurten fram till valet nu. SD kommer att tappa en del röster till AFS och kommer nog inte att kunna sno åt sig så mycket mer från högerblocket heller. Ska SD kunna plocka nya röster framöver så kommer det att bli från S isf. Här kan det finnas ett mörkertal som inte kommer att visa sig förrän på valdagen dock. Trots konkurrens från AFS så finns det fortfarande en bra chans för SD att göra ett mycket bra val. Röstade på SD sist men alltid kul att testa nåt nytt så min röst ligger just nu hos AFS men jag brukar inte bestämma mig förrän på valdagen ändå.
2018-03-27, 17:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
3-4 år till valet betyder ingenting. Speciellt eftersom man får chansen att trycka tillbaka siffrorna och döda entusiasm och momentum. SD hade mått betydligt bättre som parti om man legat helt stilla/backat litegrann 1a halvan av mandatperioden och sedan ökat kraftigt in mot valet.

Att ge SD en bandwagon-effect på 5-10 PE sista 6 månaderna vore en väldigt dålig idé om man hatar SD ja. Du tror inte det?

Sd får ingen verklig bandwagoneffekt. De har genom åren varit ett sakta ökande parti lite ner lite upp men den långa trenden är stadigt ökande när fler får bittra erfarenheter av massinvandringen och ser dess negativa sidor.

Om opinionssiffror visar bandvagoneffekt så är det ju inte verklighet bara institutstrix för att rätta till felaktigheter. Sentio, Yougov kommer inte att uppvisa något motsvarande så det är lätt avslöjat.

Det är troligt att Sd just nu ligger i intervallet 22-26 och för att invandringsmotståndet ska kunna växa ytterligare är det lättare att så sker men ett partialternativ till. Eller varför inte 3 alternativ med ett rött invandringskritiskt parti. Det skulle gå hem kraftfullt i stugorna hos konkurrensutsatta fattiglappar och äldre kvinnor med usel pension.
2018-03-27, 17:49
Medlem
Citat:
Åjo! Ibland litar vi Sverjevänner på Göteborgs universitet. Hur förklarar du annars den från högerhåll enorma spridningen av undersökningen om journalisters partisympatier.

https://jmg.gu.se/digitalAssets/1284/1284227_nr38.pdf

Det blir lite löjligt när folk, oavsett vilken sida av det politiska spektrat de tillhör, ändrar uppfattning om en institutions/persons trovärdighet beroende på om de för tillfället gillar innehållet.
Hehe jaja. Vi får väl ta det från fall till fall. Men Göteborgs universitet bör granskas kritiskt. Speciellt när det gäller allmänna opinionsundersökningar.
2018-03-27, 18:26
Medlem
8711s avatar
Jag är väldigt säker på att Sverigedemokraterna kan ta väldigt många väljare både från S och M. S är överskattade i en del mätningar medan man i andra har mer rimliga nivåer runt 26% vid ett val idag. Det är runt partiets sämsta siffror någonsin och det finns alltså en rad procentenheter att hämta här där en andel går till Sverigedemokraterna pga invandringspolitiken och negativa upplevelser kring denna.

Sedan är det M som tillfälligt gick upp en bit, men nu tappar igen ganska kraftigt och enligt flera institut är det direkt till Sverigedemokraterna man tappar väljare igen och det ganska många. Personer som har lämnat en gång och nu lämnar en gång till för att förmodligen permanent gå över till Sverigedemokraterna i dom flesta fall.

Det kan ge ganska många väljare det. Om både S och M gör usla val kring 26% för S och 19% för M.

Då skulle det inte förvåna mig om Sverigedemokraterna hamnar närmare S än M:s siffror enligt mina tips här ovan.
2018-03-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
...
Sedan är det M som tillfälligt gick upp en bit, men nu tappar igen ganska kraftigt och enligt flera institut är det direkt till Sverigedemokraterna man tappar väljare igen och det ganska många. Personer som har lämnat en gång och nu lämnar en gång till för att förmodligen permanent gå över till Sverigedemokraterna i dom flesta fall.

Det kan ge ganska många väljare det. Om både S och M gör usla val kring 26% för S och 19% för M.

Då skulle det inte förvåna mig om Sverigedemokraterna hamnar närmare S än M:s siffror enligt mina tips här ovan.

Fetade, fool me once shame on me, fool me twice shame on moderaterna.

Fattar inte hur förbannat korkade ett parti kan vara släpp hörnstolpen och fatta att ingen längre vill ha med skithögarna som väller in i Sverige att göra, 60% säger det i OU vilket förmodligen är en underskattning och då är det ur den högen man kan ösa. M hade chansen men Sveinfeldts arv sitter ännu för djupt rotat.

Angående AFS skulle jag vilja påstå att det iofs vore bra om de kom in men snarare behövs som en ”försäkring” att inte SD drar iväg allt för mycket och även som en yttre avgränsning vilket innebär att SD anses mer rumsrena om vi antar att AFS är hårdare än SD.

2022 behövs de verkligen!

Men åter till ämnet, borde man inte som opinionsinstitut försöka rätta felet med sina metoder när man vid val fått sitt facit? Ett OU försökte ju iaf, men de andra som var ute på hal is försöker ju inte ens? Det ligger väl i människans natur att försöka förbättra sig dock verkar det inte fungera så överallt.

Kruxet är ju för oss i denna tråden att vi är ”insatta” dvs vi ligger med bias och kan således inte anses spegla befolkningen eftersom vi delar ett intresse troligtvis få personer delar och därmed blir våra svar färgade.

Nästan så man borde fått gjort en OU där man frågar om de litar på OU och hur folk ställer sig till att OU visar så spridda resultat.
2018-03-27, 20:39
Bannlyst
Dessvärre ser SD ut att tappa 3% om denna trend står sig.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag är väldigt säker på att Sverigedemokraterna kan ta väldigt många väljare både från S och M. S är överskattade i en del mätningar medan man i andra har mer rimliga nivåer runt 26% vid ett val idag. Det är runt partiets sämsta siffror någonsin och det finns alltså en rad procentenheter att hämta här där en andel går till Sverigedemokraterna pga invandringspolitiken och negativa upplevelser kring denna.

2018-03-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
Dessvärre ser SD ut att tappa 3% om denna trend står sig.
Vilken trend?
2018-03-27, 21:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Fetade, fool me once shame on me, fool me twice shame on moderaterna

Men åter till ämnet, borde man inte som opinionsinstitut försöka rätta felet med sina metoder när man vid val fått sitt facit? Ett OU försökte ju iaf, men de andra som var ute på hal is försöker ju inte ens? Det ligger väl i människans natur att försöka förbättra sig dock verkar det inte fungera så överallt.

Kruxet är ju för oss i denna tråden att vi är ”insatta” dvs vi ligger med bias och kan således inte anses spegla befolkningen eftersom vi delar ett intresse troligtvis få personer delar och därmed blir våra svar färgade.

Det kan måhända vara försvårande för OU när objekten inte vill deltaga eller lämnar felaktig information! Förhållandet är naturligtvis väl känt men ansvaret för resultaten verkar mer eller mindre hånfullt läggas med tonvikt på de utfrågade, av våra flitiga och mångordiga talanger i Tråden

Instituten borde naturlgtvis medvetet försöka justera sina egna väl kända tillkortakommande i första hand!

I andra hand försöka utveckla nya tillförlitliga metder - som t.o.m kan mäta det reella opinionsstödet för SD - även om SD anses för vara svårmätta - utan beaktanden av korruption och agendor...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in