2018-03-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Beror nog på arbetsgivaren, åtminstone jobba hemifrån med lön. Gav det som ett exempel på diverse olika läkarintyg som önskas.
Jag kollade lite på Försäkringskassans hemsida om läkarintyg för att få ersättning om man har ett allvarligt sjukt barn under 18 år. Det står så här:
Citat:
Föräldrar till ett allvarligt sjukt barn som är 18 år eller yngre kan få ersättning för ett obegränsat antal dagar.

Du kan få ersättning om:

det finns en påtaglig fara för barnets liv eller
om barnet efter och i direkt anslutning till ett livshotande tillstånd, får behandling mot sin sjukdom och det finns fara för barnets liv utan denna behandling.
När barnet är allvarligt sjukt har båda föräldrarna rätt till ersättning för samma barn och tid under ett obegränsat antal dagar.

Om ditt barn är allvarligt sjukt ska läkaren skriva ett utlåtande. Det ska innehålla en diagnos och beskrivning av barnets sjukdom och behandling.

Tror du läkare skriver intyg för andra syften än det lagen säger? Om jag till exempel säger att min arbetsgivare vill ha ett intyg som inte behöver vara så noggrant skrivet, det är bara att hitta på någon diagnos?
Citera
2018-03-25, 22:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu gör dig dummare än du antagligen är.
Om sjukdom är orsak till hemundervisning, omplacering, extra skolresurser, assistanshjälp etc - är det väl naturligt att en expert på den sjukdomen uttalar sig om just dessa behov.
Som lekmän utan medicinsk utbildning har nog rektorn och personal underställd rektorn svårt att argumentera emot medicinsk expertis.

Om det står i ett läkarintyg att flickans sjukdom gör det ogörligt för henna att delta i skolundervisningen och att hemundervisning därför rekommenderas - sväljer nog skolledningen detta och försöker tillhandahålla hemundervisning.
Om sedan barnet ändå försöker ta sig till skolan för att barnet vill vara där ibland finns det nog ingen som förbjudit detta i något intyg och skrivit att "undervisningen endast får ske i hemmet".

Det är så självklart så vi ska nog sluta diskutera detta, tycker jag.

Däremot kan man fortfarande fundera över vad som egentlig stod i läkarintyget och för vilket ändamål det var utfärdat.

Eller som jag tidigare spekulerat i - var det verkligen äkta eller hade någon av föräldrarna tillslut pressats att fabricera det själv? Långsökt kanske men inte omöjligt.
Om intyget var falskt och detta hade lämnats till skolan av föräldrarna skulle det mycket väl kunna förklara varför de inte såg någon framtid om de var nära att avslöjas och till slut genomförde katastrofen.

Varför skulle föräldrarna ha barnen hemma till varje pris? Det verkade ju mest bara jobbigt. Skulle dom hellre dö än låta barnen gå till skolan?
Citera
2018-03-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Jag vet inte. Funderade bara. Utifrån eget perspektiv. Flickorna kan ha mått mycket sämre i skolan. Men visst kan det vara så att föräldrarna ville ha barnen hemma.

Ja, det verkar som om barnen mådde sämre i skolan än hemma. Var det så trots anpassningar? Vilka anpassningar hade man prövat mer än tillgång till vilrum?

Barnen orkade inte vara i skolan men klarade av hemstudierna bra även om man kapat bort en del ämnen. Att de orkade så mycket mer i hemmet?

Det var eventuellt svårt att över huvud taget få iväg barnen till skolan, M hade haft hög frånvaro under vårterminen 2017.

Frågan är om det var "trötthet" som barnen led av, när de ändå orkade med så pass mycket studier hemmavid. Kanske var det istället någonting som panikångest (med stark rädsla för att få attacker i skolan), social fobi, OCD - eller någonting annat av psykisk karaktär?
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad ska det stå i ett sånt läkarintyg?

Det är en färdigskriven blankett -"vård av sjukt barn" utformad av försäkringskassan där man skriver förälderns namn och personnummer likväl som barnets. Uppgifter om när intyget gäller. För barnet skriver man också in en diagnoskod enligt ICD bestående av tre eller fyra bokstäver/siffror.

Men innan du eller någon annan går bananas för "diagnoskod" finns det faktisk många diffusa och effektiva diagnoskoder att skriva in, exempelvis oklar buksmärtor NUD, oklar trötthet NUD, oklara labbfynd, oklara kroppsliga fynd, pågående utredning av oklara fynd etc. Allt oerhört luddigt hållet för den som ännu inte vet någon diagnos - eller vill att förälderns arbetsgivare ska få för mycket information.
Citera
Medlem
Citat:
Eller som jag tidigare spekulerat i - var det verkligen äkta eller hade någon av föräldrarna tillslut pressats att fabricera det själv? Långsökt kanske men inte omöjligt.
Om intyget var falskt och detta hade lämnats till skolan av föräldrarna skulle det mycket väl kunna förklara varför de inte såg någon framtid om de var nära att avslöjas och till slut genomförde katastrofen.

Varför skulle föräldrarna ha förfalskat ett läkarintyg?
Citera
2018-03-25, 22:47
Medlem
Citat:
Det är en färdigskriven blankett -"vård av sjukt barn" utformad av försäkringskassan där man skriver förälderns namn och personnummer likväl som barnets. Uppgifter om när intyget gäller. För barnet skriver man också in en diagnoskod enligt ICD bestående av tre eller fyra bokstäver/siffror.

Men innan du eller någon annan går bananas för "diagnoskod" finns det faktisk många diffusa och effektiva diagnoskoder att skriva in, exempelvis oklar buksmärtor NUD, oklar trötthet NUD, oklara labbfynd, oklara kroppsliga fynd, pågående utredning av oklara fynd etc. Allt oerhört luddigt hållet för den som ännu inte vet någon diagnos - eller vill att förälderns arbetsgivare ska få för mycket information.

Är du säker på att det är arbetsgivaren som ska ha intyget? För när man läser här så ska det till Försäkringskassan och innehålla diagnos, beskrivning av sjukdomen och behandling?
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
Är det fel?
Citera
2018-03-25, 22:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle föräldrarna ha barnen hemma till varje pris? Det verkade ju mest bara jobbigt. Skulle dom hellre dö än låta barnen gå till skolan?

Det kan jag verkligen inte svara på. Jag begriper inte heller varför de så gärna ville ha hemundervisning för Moa - samtigt som det finns uppgifter att hon inte alls var så sjuk. Det är obegripligt för mig.

Nu valde de ju faktiska att mörda barnen och själva dö än att försöka förändra sin situation...
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-25 kl. 23:02.
Citera
2018-03-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Rektorn sa ju att hon inte kunnat göra mera än hon gjort och att det som hände ”inte fanns på kartan”. Det är lätt att vara efterklok.

Men i hennes yrke måste man tänka på utsatta barn, och förstå att det kan finnas mer bakom kulisserna än vad föräldrarna berättar. Varningsklockorna borde ha ringt när andra dottern insjuknade, om inte förr. Och att mest bara pappan företrädde familjen i viktiga frågor.
Citera
2018-03-25, 22:52
Medlem
Citat:
Det kan jag verkligen inte svara på. Jag begriper inte heller varför de så gärna ville ha hemundervisning för Moa - samtigt som det finns uppgifter att hon inte alls var så sjuk. Det är obegripligt för mig.

Nu valde de ju faktiska att mörda barnen och själva dö än att försöka förändra sin situation...

Du skrev väl att det var för att dom förfalskade läkarintyget till skolan och hade blivit avsöjade? Gjorde du inte det?
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-25 kl. 22:55.
Citera
2018-03-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Men i hennes yrke måste man tänka på utsatta barn, och förstå att det kan finnas mer bakom kulisserna än vad föräldrarna berättar. Varningsklockorna borde ha ringt när andra dottern insjuknade, om inte förr. Och att mest bara pappan företrädde familjen i viktiga frågor.
På vilket sätt företrädde mest bara pappan familjen i viktiga frågor?
Citera
2018-03-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Att hon sade så betyder inte nödvändigtvis att hon har rätt i det

Du tror att hon ljuger?
Citera
2018-03-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag kollade lite på Försäkringskassans hemsida om läkarintyg för att få ersättning om man har ett allvarligt sjukt barn under 18 år. Det står så här:

Tror du läkare skriver intyg för andra syften än det lagen säger? Om jag till exempel säger att min arbetsgivare vill ha ett intyg som inte behöver vara så noggrant skrivet, det är bara att hitta på någon diagnos?

Ja, en del vill ha intyg av helt andra skäl. Tex för möjlighet att jobba hemifrån på betald arbetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in