2018-03-25, 21:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Eftersom läkarintyget godtogs, är jag övertygad om att det stod mer än "sjuk" på det, så resten av gänget var väl knappast lämpliga att ifrågasätta det. Hur barn fungerar och vad de klara, är nog många i skolans värld bättre på än många läkare. Det är deras jobb!

Nu var det inte hur ett barn fungerar som låg på disskusionsbordet - utan hur en sjukdom fungerar. Eller möjligen hur en sjukdom påverkar ett barns funktion.
Det tror jag att läkare är oemotsagda proffs på - det är nämligen läkares jobb.
Citera
2018-03-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men vad tror du att läkaren trodde att intyget skulle vara till?

Svarade jag inte tydligt nog? Intyget kunde ha framställts att behövas för vad som helst, försäkringskassa, assistens i skolan, utlandsresa, skolfrånvaro, föräldrarnas arbetsgivare mm. Det verkade inte stå ME på intyget utan ”någon form av kronisk trötthet” för att citera rektorn. Jag har fortfarande svårt att tro att en svensk barnläkare, med barnens bästa i centrum, skulle vilja ställa diagnosen ME och ännu mindre rekommendera hemundervisning.
Citera
2018-03-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Japp så är det.
Man ska därför helst skriva i rubriken "Läkarintyg för ....."
Det är väldigt lätt att läkarintyg används till helt andra saker än det läkaren trodde var syftet.

Ett så enorm viktigt beslut som att hålla en 11 åring borta från skolan på heltid en hel termin eller längre, borde vara väldigt utförligt formulerat och innehålla noggrant redogörelse för vilka undersökningar och slutsatser som lett fram till den rekommendationen. Kanske också bifoga delar av undersökningar till skolläkaren att ta del av.

Bara ordet "läkarintyg" om en "trötthetssjukdom" som man nämner här är alldeles för tunt.
Nu vet vi ju som sagt inte - men har det bara lagts fram ett sånt här "tunt läkarintyg" för bägge eller någon av döttrarna är det alldeles för lite.

Välformulerat som alltid.
Citera
2018-03-25, 21:15
Medlem
Citat:
En orosanmälan ska göras om det kan finnas ett barn som far illa - inte bara om det verkligen är fallet. Idéen är inte att hitta någon skyldig eller med Stasi-fasoner riva upp himmel och jord, utan just att undersöka om det finns något som kan göra det bättre för barnet.

Vid de allra flesta orosanmälningar hittas inte att barnet verkligen far illa. Man anmäler inte för att man vet något - man ska göra en anmälan för att man kan uppleva en oro över hur barnet har det. Det räcker. Om barnet lever i en familj i djup kris är det nog tveklöst tillräckligt för att man ska vara orolig för hur det har det.

Barn mår alltid bäst hos sunda välfungerande föräldrar. Men om dessa av någon orsak mår hemskt dåligt och inte orkar mer kan de kanske inte fullt ut axla föräldrarrollen. Då kan de behöva stöd, hjälp och avlastning.
Detta kände familjen Henkow väl till eftersom de själva hade ställt upp som fosterfamilj under flera år för barn som haft det svårt. De kände väl till att denna möjlighet fanns. De hade haft kontakt med Soc då som värdfamilj. De kunde tagit ny kontakt nu för att själva få hjälp - hellre än att mörda barnen.

Det fanns Ingenting som framkallade Oro av något slag någonstans.

Trots denna täta och regelbundna insyn skolan/teamet hade i familjen och med barnen. I hemmet.

Stöd, hjälp och avlastning OM föräldrarna behöver det. HB arbetade två dagar i veckan och resten hemifrån.

Kuratorn på skolan fungerar ofta som samordnande kontakt gentemot kommunens olika hjälpinsatser mm. och som en avlastning för sådana frågor.
Citera
2018-03-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Eftersom läkarintyget godtogs, är jag övertygad om att det stod mer än "sjuk" på det, så resten av gänget var väl knappast lämpliga att ifrågasätta det. Hur barn fungerar och vad de klara, är nog många i skolans värld bättre på än många läkare. Det är deras jobb!

I detta fall synnerligen dåligt utfört jobb isåfall.
Citera
2018-03-25, 21:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Svarade jag inte tydligt nog? Intyget kunde ha framställts att behövas för vad som helst, försäkringskassa, assistens i skolan, utlandsresa, skolfrånvaro, föräldrarnas arbetsgivare mm. Det verkade inte stå ME på intyget utan ”någon form av kronisk trötthet” för att citera rektorn. Jag har fortfarande svårt att tro att en svensk barnläkare, med barnens bästa i centrum, skulle vilja ställa diagnosen ME och ännu mindre rekommendera hemundervisning.

Det gör oss till två med samma åsikt.
Citera
2018-03-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Trots denna täta och regelbundna insyn skolan/teamet hade i familjen och med barnen. I hemmet.

Stöd, hjälp och avlastning OM föräldrarna behöver det. HB arbetade två dagar i veckan och resten hemifrån.

Kuratorn på skolan fungerar ofta som samordnande kontakt gentemot kommunens olika hjälpinsatser mm. och som en avlastning för sådana frågor.

”En familj i djup kris sedan länge”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLr0j1/rektorn-vi-har-forsokt-hjalpa-familjen-i-manga-ar
Citera
2018-03-25, 21:29
Medlem
Citat:
Nu var det inte hur ett barn fungerar som låg på disskusionsbordet - utan hur en sjukdom fungerar. Eller möjligen hur en sjukdom påverkar ett barns funktion.
Det tror jag att läkare är oemotsagda proffs på - det är nämligen läkares jobb.

Det var kanske på ditt diskussionsbord den frågan fattades. Det är inte hur sjukdomar eventuellt utvecklar sig som är av intresse om frågan är vad ett barn, vid en given tidpunkt, klarar av. De är inga maskiner och är inte stöpta i samma form.
Citera
2018-03-25, 21:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

En familj i djup kris??
Först ett barn som inte klarar att gå i skolan - och sedan ett till?
100 % av familjens barn hade avslutat alla fritidsaktiviteter och besökte aldrig skolan under terminen, för ett barn gällde detta dessutom sedan flera år.

Nog hade jag som ansvarig i skolan för kontakt med familjen velat dela detta ansvar med annan verksamhet ex Soc. Bara för att vara säker på att familjen hade de skyddsnät som de kanske kunde behöva både nu och i framtiden.

Med facit i hand vet vi ju dessutom att så inte var fallet.
Citera
2018-03-25, 21:31
Medlem
Citat:
Men vad tror du att läkaren trodde att intyget skulle vara till?
Citera
2018-03-25, 21:33
Medlem
Citat:
Och skolan vill inte bråka med föräldrar eller förlora sina elever/skolpeng.
Tror du att skolan fick mer i skolpeng än vad flickornas utbildning kostade?
Citera
2018-03-25, 21:33
Medlem
Citat:
Håller med, otäckt nog verkar vissa i ME förbundet ha samma agenda.
Vilken agenda menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in