Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Att en dödsdömd försöker begå självmord före en avrättning kan ju bero på rädsla över hur själva avrättningen kommer att gå till. Ville föräldrarna egentligen dö istället för att leva. Jag tror inte det, dom kom till en återvändsgränd. Ditt sätt att se på människor är kallt och hjärtlöst.
Vi kanske ska benämna föräldrarna för "mördarna" i tråden så kanske du förstår vad det är de har gjort? De har enligt polisens referat av avskedsbrevet avsiktligt i samförstånd målmedvetet mördat två flickor på 11 respektive 14 år.
Det är inte föräldrarnas ev önskan om att dö eller leva efter morden som är det viktiga - det är varför de var tvungna att mörda flickorna överhuvudtaget. När det väl var gjort var nog självmord en rätt rimlig konsekvens av morden.
Om föräldrarna själva ville dö, kunde de ju låtit döttrarna leva. Var flickorna sjuka är det inte orimligt att framtiden kunde botat dem. Varför måste döttrarna dö?
Din åsikt om att man är kall och hjärtlös om man fördömer mördare är inte helt olik resonemanget från de som släpper ut minkar *. Om man inte tydligt fördömer det OH och HB gjort utan hoppas "de kommer till himlen" finns det risk för att någon annan föräldern i samma sits resonerar likadant. Samhället måste tydligt visa sitt avståndstagande från att vad filicid eller familicid heter. Det är totalt fel och ett förfärligt brott. Vi villl faktiskt inte att andra ska tycka att det är en möjlig utväg.
Det är säkert vänligt tänkt att förlåta OH och HB och tycka att de nog led enormt innan katastrofen - men de hade kunnat besinna sig och handla annorlunda. Att tycka synd om dem idag är fel eftersom de till skillnad mot många andra förtvivlade självmördare faktiskt begick dubbelmord först.
* jag äter inte kött och klär mig inte i päls, avskyr minkfarmar. Men skulle aldrig komma på idéen att släppa ut alla minkarna fritt i svensk natur med efterföljande död och elände - bara för att det är synd om minkarna på farmen.