2018-03-24, 16:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hur ofta fick de komma till tals? Känns som om mycket avhandlats ovanför deras huvuden. Vad som framkommit, har de ju inte varit närvarande vid alla möten. Det trodde jag var praxis när det är deras liv som berörs, att man mot slutet av mötet enkelt förklarar vad som framkommit och om denna har något att tillföra/bestrida.

Ja det är frågan, var flickorna ens närvarande vid något enda möte som finns offentligt protokollfört?

Jag har barn, mina vänner och släktingar har barn. Inte enda gång har någon omtalat att man vid kontakter med skolan låtit barnen stå utanför. Man kan ha möten utan barn närvarande, men det är diskussionsmöten som utmynnar i vilka alternativ man ska presentera för barnet - vid nästföljande möte då barnet självklart är med. Det är praxis i min omgivning - men inte i Bjärred?

I de refererade skolmöten var OH med fyra ggr och HB två, därtill gick OH och skolsköterskan och informerades ena flickans klasskamrater. Men var fanns Agnes och Moa? Vad gav de utryck för? Vilka planer hade de?
Citera
2018-03-24, 16:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om du ser till historien så har till och med många dödsdömda försökt att ta sitt liv före verkställandet av domen, en del har lyckats. Att få bestämma och styra själv är det viktigaste för väldigt många.

Att genomlida förhör, rättegång och till slut en dom och ett fängelsestraff där man inte får bestämma över när man ska vakna, äta eller gå på toaletten eller andas frisk luft - är ett tungt straff. Att suicidera för egen hand när och hur man själv vill och slippa alla former av omgivningens fördömande, kritik och straff är i vart fall något man bestämt över själv

Nu gjorde föräldrarna som de själva ville - det blir inte riktigt ett straff då.

Att en dödsdömd försöker begå självmord före en avrättning kan ju bero på rädsla över hur själva avrättningen kommer att gå till. Ville föräldrarna egentligen dö istället för att leva. Jag tror inte det, dom kom till en återvändsgränd. Ditt sätt att se på människor är kallt och hjärtlöst.
Citera
2018-03-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men nu står vi inför det faktum att det inte finns någon att lagföra, det finns inget straff att döma till.
Eftersom det nu är så, så har jag inget behov av att tänka i termer av en skenrättegång och därmed tillfredsställa ett behov av att rättvisa skipas.

Vet ej om jag förstår dig rätt.

Alltså om du tänker dig att en utomstående person hade dödad familjen och sen begått självmord. Ingen rättssak så klart därefter för att döma en gm. Så klart hade det inte behövds en skenrättegång för att skapa rättvisa. Det som hade behövds var information så att man till viss del kunde förstå varför det hände. Man hade knappt kunna förställa sig att tidningar hade rapporterat några dagar, sen lock på, sen uttryck tragedi och att bemöta någon som vill rota i orsakerna med orden, bäst att låta alla vila i fred, det finns ändå ingen att döma. Dessutom hänsyn till anhöriga till gm.

Sen kommer den moraliska aspekten. Hur vi ser på det här fallet beror nog till viss del på motivet. Alla fördömer dådet, men för en mer nyanserad ”bild” vill många nog gärna veta mer om motivet och vilka försök föräldrarna gjorde för att få hjälp, dvs försökte att förbättra situationen. Man hade också önskat att veta hur medveten föräldrarna var kring orsaken till barnens sjukdom. Vad var orsaken till hemundervisningen. Var dådet planerad eller inte. Om det var det hur länge.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-24 kl. 16:50.
Citera
2018-03-24, 16:48
Medlem
När föräldrar inte klarar av att vara föräldrar ska samhället träda in och hjälpa.

Dessa föräldrar klarade inte av sin föräldrauppgift.

Jag tycker det är angeläget ( men också väldigt sorgligt ) att fundera över varför ingen lyckades hjälpa flickorna innan det var för sent. Var brast det?
Citera
2018-03-24, 16:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Har du sett brevet? Hur vet du att det var precis så platt och torftigt?
Om du inte vet, så är det enormt fult att säga att rakt av konstatera att de inte levde under något hot osv.
Det tror jag inte du vet något om.
Jag har fäst mig vid rektorns tidiga uttalande om att det handlade om en ofattbar fysiks sjukdom. Jag har inget sätt att veta om det är sant eller ej, men jag har svårt att tro att någon babblar på så utan egentlig orsak.
Så länge det finns en misstanke om att det är sant så tänker jag inte alls hålla med dig utan föredrar att tycka att det jag fetat ovan, jag citerar också för säkerhets skull
"Oskar och Hanna bestämde sig för att flickorna aldrig skulle få uppleva det som de själva upplevt"
är något av det mest förmätna som skrivits i tråden.
Du har inget sätt att veta om de var så friska att ett normalt liv hade varit dem förunnat.
Eller har du?
Jag vet ingenting, så jag svär inte på något, men jag reagerar starkt på vad jag uppfattar som just förmätet, på gränsen till det omänskliga.

Hur vet du - även om flickorna var sjuka nu - att bot inte skulle gång att hitta i framtiden?
Hur kunde Oskar eller Hanna veta detta?

HIV-infektion var en dödsdom för inte så många år sedan, folk suiciderade efter beskedet. Idag lever de som alla andra bland oss, skaffar till och med barn. Många kändisar har gått ut och berättat att de är smittade, men sedan är det bra med det.

Det vi säker vet är att Oskar och Hanna bestämde sig för att flickorna aldrig skulle få bli vuxna, skaffa utbildning, jobb och egna barn - allt det eller ännu mer, som Oskar och Hanna själva hade fått uppleva. Om barnen var sjuka men hade blivit botade kunde de kanske ha fått uppleva samma sak.
Men Oskar och Hanna (tillsamans eller var för sig) bestämde att barnen aldrig ens skulle få chansen att uppleva någonting av vuxenlivet som Oskar och Hanna själva hade fått upppleva.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-24 kl. 17:38.
Citera
2018-03-24, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vet ej om jag förstår dig rätt.

Alltså om du tänker dig att en utomstående person hade dödad familjen och sen begått självmord. Ingen rättssak så klart därefter för att döma en gm. Så klart hade det inte behövds en skenrättegång för att skapa rättvisa. Det som hade behövds var information så att man till viss del kunde förstå varför det hände. Man hade knappt kunna förställa sig att tidningar hade rapporterat några dagar, sen lock på, sen uttryck tragedi och att bemöta någon som vill rota i orsakerna med orden, bäst att låta alla vila i fred, det finns ändå ingen att döma. Dessutom hänsyn till anhöriga till gm.

Sen kommer den moraliska aspekten. Hur vi ser på det här fallet beror nog till viss del på motivet. Alla fördömer dådet, men för en mer nyanserad ”bild” vill många nog gärna veta mer om motivet och vilka försök föräldrarna gjorde för att få hjälp, dvs försökte att förbättra situationen. Man hade också önskat att veta hur medveten föräldrarna var kring orsaken till barnens sjukdom. Vad var orsaken till hemundervisningen. Var dådet planerad eller inte. Om det var det hur länge.
Vi resonerar på det hela på samma sätt i detta.
Det som har skett har skett, det är oerhört ledsamt och självklart frågar vi oss hur det kunde gå så förtvivlat snett.
Ordet "livskvalitet" är bedrövligt i sammanhanget och jag håller med dig helt och fullt i ditt andra stycke. Vi behöver förstå vad de menade.
Jag har inga problem med att "locket år på". Jag tror inte att det finns något sakligt att förmedla. Förundersökningen är inte klar, tror jag. Dessvärre lär den bli hemligstämplad, men kanske något om döttrarnas faktiska tillstånd läcker ut så småningom.
Citera
2018-03-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ja det är frågan, var flickorna ens närvarande vid något enda möte som finns offentligt protokollfört?

Jag har barn, mina vänner och släktingar har barn. Inte enda gång har någon omtalat att man vid kontakter med skolan låtit barnen stå utanför. Man kan ha möten utan barn närvarande, men det är diskussionsmöten som utmynnar i vilka alternativ man ska presentera för barnet - vid nästföljande möte då barnet självklart är med. Det är praxis i min omgivning - men inte i Bjärred?

I de refererade skolmöten var OH med fyra ggr och HB två, därtill gick OH och skolsköterskan och informerades ena flickans klasskamrater. Men var fanns Agnes och Moa? Vad gav de utryck för? Vilka planer hade de?

Exakt. Varför var inte flickorna med på möten och när fick de någonsin göra sina röster hörda?

Samverkade flickornas behandlade läkare med skolläkarna på deras skolor, i frågor gällande hemundervisningen? Finns det några uppgifter om läkares närvaro vid möten eller deltagande i diskussioner? Eller nöjde man sig med enbart intyg från läkare, som föräldrarna själva ordnat fram?

Hur ofta hade man uppföljande möten? Två års hemundervisningen är ju en väldigt lång tid - hur gick tankarna och vad innehöll alla samtalen under denna mycket långa tid med hemundervisning?

Jag bifogar en länk som jag redan skickat med i ett tidigare inlägg:

https://www.elevhalsan.se/nils_lundi...ng-av-elev.htm
Citera
2018-03-24, 17:06
Medlem
Citat:
Hur vet du - även om flickorna var sjuka nu - att bot inte skulle gångart hitta i framtiden?

HIV-infektion var en dödsdom för inte så många år sedan, folk suiciderade efter beskedet. Idag lever de som alla andra bland oss, skaffar till och med barn. Många kändisar har gått ut och berättat att de är smittade, men sedan är det bra med det.

Det vi säker vet är att Oskar och Hanna bestämde sig för att flickorna aldrig skulle få bli vuxna, skaffa utbildning, jobb och egna barn - allt det eller ännu mer, som Oskar och Hanna själva hade fått uppleva. Om barnen var sjuka men hade blivit botade kunde de kanske ha fått uppleva samma sak.
Men Oskar och Hanna (tillsamans eller var för sig) bestämde att barnen aldrig ens skulle få chansen att uppleva någonting av vuxenlivet som Oskar och Hanna själva hade fått upppleva.
Jag har varit tydlig med att jag inte vet.
Framtidsperspektiv, ja!
Var tänker du landa?
Picture this: berätta för flickorna om deras nya idol och förebild.
"Se bara på Stephen Hawking! Han blev över 75, världsberömd och rik. Gravsatt i Wesminster Abbey ... Bit ihop, med vilja kan man bli vad som helst!" Och så en stor plansch i flickrummet.

Ja, vad allt skulle inte kunna ha hänt? Jag vet ingenting om detta
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-24 kl. 17:09.
Citera
2018-03-24, 17:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Hur vet du - även om flickorna var sjuka nu - att bot inte skulle gångart hitta i framtiden?

När man läser dina inlägg så verkar allt så självklart och enkelt. Men det kan det ju inte ha varit eftersom alla i familjen är döda.
Citera
2018-03-24, 17:11
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Exakt. Varför var inte flickorna med på möten och när fick de någonsin göra sina röster hörda?

Samverkade flickornas behandlade läkare med skolläkarna på deras skolor, i frågor gällande hemundervisningen? Finns det några uppgifter om läkares närvaro vid möten eller deltagande i diskussioner? Eller nöjde man sig med enbart intyg från läkare, som föräldrarna själva ordnat fram?

Hur ofta hade man uppföljande möten? Två års hemundervisningen är ju en väldigt lång tid - hur gick tankarna och vad innehöll alla samtalen under denna mycket långa tid med hemundervisning?

Jag bifogar en länk som jag redan skickat med i ett tidigare inlägg:

https://www.elevhalsan.se/nils_lundi...ng-av-elev.htm
Elever brukar inte vara med vid elevhälsoteammöte. Det är bara föräldern som blir kallad dit. Jag har skrivit det tidigare.
Vid utvecklingssamtal är de däremot alltid med tillsammans med föräldern.
Hemundervisning har säkert skett som en absolut sista åtgärd. Så inte flickorna missar så mycket i skolan.
Rektorn och flickornas lärare har förmodligen sett att det inte går att få dit flickorna.
Att flickorna varit för fysiskt o psykiskt påfrestande för att orka vara delaktiga under lektionen.
Vem vet hur flickorna har agerat när de varit i skolan. De kanske tydligt har visat att de inte orkar med diverse olika symtom. De kanske har visat självskadebeteende när de varit så sjuka. Och blir tvingade iväg till skolan. Eller utåtagerat. Både i skolan och hemma. Det vet bara lärarna och rektorn. Och det är sekretess på det. Rektorn uttalade sig bl.a. om en ofattbar sjukdom. Mer får hon inte säga.
Läkarintyg har kommit in.
Till slut har rektorn med hänsyn till alla olika delar beslutat att flickorna får hemundervisning. Så att de inte missar sin skolgång. Och ordnat att lärare kommer hem till flickorna. Det är skolplikt i Sverige.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-24 kl. 17:32. Anledning: Tillägg
Citera
2018-03-24, 17:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att en dödsdömd försöker begå självmord före en avrättning kan ju bero på rädsla över hur själva avrättningen kommer att gå till. Ville föräldrarna egentligen dö istället för att leva. Jag tror inte det, dom kom till en återvändsgränd. Ditt sätt att se på människor är kallt och hjärtlöst.

Vi kanske ska benämna föräldrarna för "mördarna" i tråden så kanske du förstår vad det är de har gjort? De har enligt polisens referat av avskedsbrevet avsiktligt i samförstånd målmedvetet mördat två flickor på 11 respektive 14 år.
Det är inte föräldrarnas ev önskan om att dö eller leva efter morden som är det viktiga - det är varför de var tvungna att mörda flickorna överhuvudtaget. När det väl var gjort var nog självmord en rätt rimlig konsekvens av morden.
Om föräldrarna själva ville dö, kunde de ju låtit döttrarna leva. Var flickorna sjuka är det inte orimligt att framtiden kunde botat dem. Varför måste döttrarna dö?

Din åsikt om att man är kall och hjärtlös om man fördömer mördare är inte helt olik resonemanget från de som släpper ut minkar *. Om man inte tydligt fördömer det OH och HB gjort utan hoppas "de kommer till himlen" finns det risk för att någon annan föräldern i samma sits resonerar likadant. Samhället måste tydligt visa sitt avståndstagande från att vad filicid eller familicid heter. Det är totalt fel och ett förfärligt brott. Vi villl faktiskt inte att andra ska tycka att det är en möjlig utväg.

Det är säkert vänligt tänkt att förlåta OH och HB och tycka att de nog led enormt innan katastrofen - men de hade kunnat besinna sig och handla annorlunda. Att tycka synd om dem idag är fel eftersom de till skillnad mot många andra förtvivlade självmördare faktiskt begick dubbelmord först.

* jag äter inte kött och klär mig inte i päls, avskyr minkfarmar. Men skulle aldrig komma på idéen att släppa ut alla minkarna fritt i svensk natur med efterföljande död och elände - bara för att det är synd om minkarna på farmen.
Citera
2018-03-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
När man läser dina inlägg så verkar allt så självklart och enkelt. Men det kan det ju inte ha varit eftersom alla i familjen är döda.
Det var för att framtiden försvann och dom inte såg någon anledning att leva vidare. Dom måste ha varit hemskt ledsna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in