2018-03-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I Madsens fall finns det en självklar koppling mellan de filmer han sett och hans eget förverkligande av det via ett sexualsadistiskt mord. Har svårt att se vad det fallet har med händelsen i Bjärred att göra. Alls.

Hela familjen i Bjärred är döda.

Ja, efter först tre års hemmahållande av äldstadottern och sedan drygt ett år även den yngre flickan. Båda sjuka just när puberteten drar igång i mellanstadiet. Kanske hormonerna som inte fungerade hos flickorna, vad vet man.

OH beskrev det bra i sin momsskrift dedikerad till döttrarna. De var "nästanvuxna". Spännande ord.

"En berättelse om moms för nästan vuxna av
Oskar Henkow. "

Vilka var nästan vuxna? Barnen, 11 och 14 år? Det var tidigt...

Spännande citat från boken:

"– Ljuger Farbror Sune?
– Han pratar i vart fall med kluven tunga..."

"– Pappa du är lite konstig....
– Eller så är det Momslandet som är lite konstigt... eller både och..."

"– Är det här verkligen sant. Jag menar, det du berättade om äpplena och att man kan slippa och betala och så, och att undantag egentligen är att luras?
– Ja Agnes, det är alldeles sant."
Senast redigerad av rappytt 2018-03-23 kl. 23:25.
Citera
2018-03-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, efter först tre års hemmahållande av äldstadottern och sedan drygt ett år även den yngre flickan. Båda sjuka just när puberteten drar igång i mellanstadiet. Kanske hormonerna som inte fungerade hos flickorna, vad vet man.

OH beskrev det bra i sin momsskrift dedikerad till döttrarna. De var "nästanvuxna". Spännande ord.

Vi vet faktiskt inte när sjukdomen yttrade sig hos döttrarna, vi vet bara när problemen blev så omfattande att hemundervisning var det enda som återstod.
Citera
2018-03-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi vet faktiskt inte när sjukdomen yttrade sig hos döttrarna, vi vet bara när problemen blev så omfattande att hemundervisning var det enda som återstod.

Nej, det vet vi inte heller. Ingen vet.
Citera
2018-03-23, 23:59
Medlem
Jag tycker det är så konstig att brottet bedöms så olika i sig när gm dödar sin familj och sen sig själv jämförd med andra fall. När gm dödar sin familj och sen sig själv så är det tragedi. När gm döda sin familj och sen inte begår självmord, så är hen den värsta förbrytaren. När gm pga krossade livsdrömmar och frustration går amok och döda människor utanför familjen och sen begår självmord, så är hen också den värsta förbrytaren. Samme om han inte begår självmord. Inte någon som hade tyckt synd om personen. Men brottet är grymt i alla fall och har samma konsekvensen för offren. Så klart är det skillnad om gm är i livet eller ej angående en följande rättssak. Om någon annan hade dödad HB och barnen, alltså inte OH, så hade tidningar varit fullt i veckor oavhängig om gm var i livet eller död.

Det är som om när gm är familjemedlem, så är det en annan sak. Begriper inte riktig detta.
Citera
2018-03-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man anar hur madsen kunde slinka genom nätet. Där jag bor formligen vimlar det av barn som inte får klappa främmande hundar för sina ondskefulla föräldrar.

Jag hörde till och med talas om en som bara fick äta godis på lördagar. Med tanke på regeringens stolta kamp för inflationen så bör det ha varit någon riktigt obehaglig rackare. Vad mer de gjorde med sina barn kan man blott föreställa sig.

Den som har barn bör inte ha lätt för att ta åt sig, för då väntar psyket.

Finns inga antydningar att barnen for illa mentalt pga föräldrarna, trots att skolan följt dem med blicken länge. Finns inget negativt av ngn dignitet rörande ngn av föräldrarna.
Är helt övertygad om att det var föräldrarna som höll hemma sina barn. Den eventuella sjukdom dom hade tror jag var psykosomatisk och påtvingad.
Citera
2018-03-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tycker det är så konstig att brottet bedöms så olika i sig när gm dödar sin familj och sen sig själv jämförd med andra fall. När gm dödar sin familj och sen sig själv så är det tragedi. När gm döda sin familj och sen inte begår självmord, så är hen den värsta förbrytaren. När gm pga krossade livsdrömmar och frustration går amok och döda människor utanför familjen och sen begår självmord, så är hen också den värsta förbrytaren. Samme om han inte begår självmord. Inte någon som hade tyckt synd om personen. Men brottet är grymt i alla fall och har samma konsekvensen för offren. Så klart är det skillnad om gm är i livet eller ej angående en följande rättssak. Om någon annan hade dödad HB och barnen, alltså inte OH, så hade tidningar varit fullt i veckor oavhängig om gm var i livet eller död.

Det är som om när gm är familjemedlem, så är det en annan sak. Begriper inte riktig detta.

GM i detta fall har dömt sig själva till ett hårdare straff än vad som finns i Svensk Lag och pliktat med sina liv.
Citera
2018-03-24, 01:23
Medlem
Mackemyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Om man vidhåller att OH var ett "monster" så kan man nog se att det passar in i teorin.

Jag har en annan teori, så hos mig passar det inte in.
Men, det finns minst 10 olika teorier i tråden.

Inte för att vara den. Men efter att ha läst en jävla massa i tråden, så ser jag bara en massa hypoteser. Vissa märkligare och mer osannolika än andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De kan ju inte börja med att säga hur trevliga föräldrarna var. Det är försvarets bord.

Och sen gå vidare till att beskriva hur gott kaffe de gjorde?... :P
Citera
2018-03-24, 01:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tack.
Skicka gärna ett pm när du är över 50.
Dom flesta här i tråden är nog rätt trötta på mej och min teori, så för att inte trötta ut massorna ännu en gång, så kan du dra ett pm.

Det där kan uppfattas som uppvigling till brott, om du med 50 menar hastighet på landsväg eller ännu värre genom bebyggelse. Det är förbjudet att messa o dyl vid körning sedan 1 januari i år. Händer det ngt är det stor risk att man särskriver..

Jag önskar f.ö. också att man kunde stanna skandalkranen lite eftersom de här stackarna inte kan försvara sig. De behöver därmed heller inte målas med huggtänder och hakkorsbindlar och beslås med allt ont från digrrdöden till tandvärk och dåliga svampår. Det känns ovärdigt.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-24 kl. 01:44.
Citera
2018-03-24, 01:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Till skillnad från Madsen har de inte bara erkänt utan även tagit sitt straff. Alldeles självmant.
Ett hårdare straff än du kunde ha dömt dem till om du fått bestämma.
Gjorde de så bara för att retas? Känner du dig lurad på något?

Ska man vara petnoga så räknas och godtas nog inte självmord som rättslig prövning, dom och straff -- formellt sett. Men man förstår att resonemanget kan ha varit något sådant. Ej heller får då advokaterna någon som helst ersättning. Och hur blir det då med momsen...

Pröva inte det därhemma.
Citera
2018-03-24, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De var dock själva ytterst ovärdiga som iskallt släckte sina egna barns liv. De förtjänar definitivt inte någon som helst form av sympatiyttringar, vilka tyvärr breder ut sig lite varstans hos diverse obehagliga postare i tråden.
Vem är du att döma? Förtjänar de motsatsen, yttringar av äckel och avsky? Är du värdig att ens prata om detta?
Citera
2018-03-24, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Barnen har berövats sina liv.
Jag tror att pappa som älskade sina barn så mycket trodde att han gjorde barnen en tjänst genom att ta dom med sig till döden. Alla som har varit deprimerade vet hur hemsk en depression kan vara. Hopplöshet, ångest. Varje dag är en uppförsbacke. Värre än cancer.
Jag tror att han hade en personlighet som var kantig. Och råkade ut för en allvarlig , långvarig depression och sökte inte hjälp. Om nu mamma också hade en fysisk sjukdom som spridd cancer så ville dom inte lämna barnen efter sig.
Folk är trots allt väldigt anonyma på sina jobb, bland grannarna. Fasaden kan vara att han var social. Kollegor brukar inte vilja snoka, inte grannarna heller. Om man själv inte söker hjälp och spelar övermänniska är det inte så konstigt att detta har hänt.
Tyvärr har 2 fina barn ; alla barn är fina, berövades livet.

För min del sammanfattar detta vad som hände ganska väl. Sen tror jag också, baserar på dom vittnesmål som finns om känslighet och konstnärlighet även att man gjorde det i fullt samförstånd. I botten bör det ha funnits en tro på liv efter detta och att om man avslutar detta liv tillsammans också träder in i nästa liv tillsammans. Det som satte bollen i rullning var beskedet man fick i mellandagarna. Det fick grenen att brista.
Citera
2018-03-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har argumenterat i en dryg månad. Om du har missat det så finns inläggen kvar. Det var verkligen synd om familjen. Hoppas dom har det bra där dom är och att deras anhöriga kan förstå och gå vidare.
Då är det ju enkelt för dig att att citera dig själv.

På vilket sätt står den här familjen utanför att behöva utredas runt någon form av övergrepp mot barn eller make, eller något annat dubiöst?

Det enda du sagt hittills, är (ungefär) att de "inte ska behöva smutsas ner" (hittar inte exakta citatet), och så kan man ju se det, men det gäller väl i så fall alla såväl förövare, som offer, i alla kriminalfall.

Bättre upp: vad skiljer den här familjen från andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in