Citat:
Ursprungligen postat av
Macatho
Skillnaden mellan ett enkelt arbete och ett svårt är att ett svårt arbete så kan man inte få svaren serverade.
Självklart kan man köra ett motargument att du kan googla allting. Men det jag menar när jag säger "googla svaret" är att lösningen hittas på under 3-4 A4-sidor. Inte att man måste läsa tre tekniska böcker.
Ganska nyligen felsökte jag i Visio där användaren hade problem med en diagram funktion. Det tog mig över 1.5 tim att luska ut lösningen.
Detta är ett ärende inte ens många på it-driften hade fixat rakt av och det går inte googla sig fram till, hittade inget på google om det utan provade mig fram alla funktioner. Man får även felsöka dumpfiler och datorer som kraschar och jag kör bluescreenview och googlar sen felkoderna och försöker lösa. Jag hade ett excel dokument som tog 1 min att starta och jag fann det var korrupta kollumner på en av sidorna som orsakade det vilket tog tid.
För ett tag sen fick jag på egen hand försöka ta ut rapporter över hur många utskrifter en skrivare gjort en viss månad, det gick inte i webinterfacet på nätverksskrivaren och fann en annan serverapplikation som loggade 40 instanser, sen hitta den rätta var lite bökigt.
Folk underskattar it-support jobb och den kompetens det krävs för lyckas klura ut ens medium svåra problem även om dom flesta ärenden är lätt ifall man jobbat något år eller två med det.
På vilket sätt är denna problemlösning värt 22000 kr som en ica medarbetare som staplar konserverburkar i hyllor? Det tar ett par dagar att lära sig kassan på ica och stapla varor och det kan ta 10 år att bli en riktig bra it-supporter som kan 95% av lösningarna.