2018-03-20, 12:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
GM är oerhörd förtvivlat, lessen och arg. Han ser ingen annan utväg och försöker på detta sätt ta kontroll över teaterföreställning och teater utbyggnadsplanerna hemma i Vallentuna.

Ja det är fullständigt "disproportionate" han sätter sig själv och sitt personliga behov (sitt yttersta mål) framför allt annat. Ett rationellt tänkande är det inte, känslorna har tagit över honom och han blir själv kungamördaren, Vallentunas nya turistattraktion 1985/86

http://oi68.tinypic.com/sx0m05.jpg
Låt oss säga att du har rätt gällande motivet. Men hur kan du koppla motivet till NF?
Poängen med teater utbyggnadsplanerna och Vallentunas nya turistattraktion 1985/86 (kungamördaren Anckarström) är att Vallentunabor ska tjäna på det. Men inte alla Vallentunabor gör det, det är också förlorare i den här tragiska historien. Det är där NF kommer in i bilden.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-20 kl. 12:26.
Citera
2018-03-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han hade väl en motljussituation, för det går alldeles utmärks att se färgen på planeten Mars som befinner sig vääldigt långt borta.
Jag har varit vid Sveavägen 56 flera gånger och stått vänd söderut. Ljusförhållandena riktigt usla när det är mörkt, och 200 m är väldigt långt. En blå täckjacka går definitivt inte att urskilja.
Prova så vet du vad jag menar.
Citera
2018-03-20, 12:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jag har varit vid Sveavägen 56 flera gånger och stått vänd söderut. Ljusförhållandena riktigt usla när det är mörkt, och 200 m är väldigt långt. En blå täckjacka går definitivt inte att urskilja.
Prova så vet du vad jag menar.
Är det 100 % säkert att NF stod vid 56:an när skotten small? Det blir alltid fel när man fixerar vissa uppgifter permanent och med det som grund förkastar andra uppgifter.

Förstår du någonting av detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Dempster–Shafer_theory?
Citera
2018-03-20, 12:42
Medlem
Kommer det överhuvudtaget vara möjligt att få fast en mördare eftersom det inte finns någon riktigt bra beskrivning av mördaren, ingen verkar ha sett ansiktet till exempel.

LP chockad och säkert koncentrerad på OP i första hand.
AB verkar inte ha sett något ansikte och var berusad och rädd som jag förstår det.
Anna Hage verkar bara sett ryggen på gm.
Stefan? vet jag inte om han såg något (Anna Hages medhjälpare vid upplivningsförsöken på OP
Stig E?
Lars J

En del vittnen på längre avstånd....
Citera
2018-03-20, 12:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Är det någon i tråden som har EAP-sympatier, var vänlig och tillkänna ge er.
Likaså ni som var med i Barbrogruppen!

Du skrev om en sovjetisk/rysk ljuddämpad pistol med helt annorlunda konstruktion som inte släppte några rökgaser alls ur pipan, vad var det den hette? Kan den ha funnits i någon version 1986?
Senast redigerad av iesho 2018-03-20 kl. 12:48.
Citera
2018-03-20, 12:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Poängen med teater utbyggnadsplanerna och Vallentunas nya turistattraktion 1985/86 (kungamördaren Anckarström) är att Vallentunabor ska tjäna på det. Men inte alla Vallentunabor gör det, det är också förlorare i den här tragiska historien. Det är där NF kommer in i bilden.

Men varför presenterar du inte bara en fullständig redovisning av din teori, vem, vad, hur och varför, istället för att folk ska behöva dra det ur dig?

Du stryker som katt runt het gröt, varför?
Citera
2018-03-20, 13:27
Medlem
Citat:
Är det 100 % säkert att NF stod vid 56:an när skotten small? Det blir alltid fel när man fixerar vissa uppgifter permanent och med det som grund förkastar andra uppgifter.

Förstår du någonting av detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Dempster–Shafer_theory?
Längt från säkert.
I första förhören var han närmare 300 meter norrut.
Mötet skedde vid 56, där LOP inte ens hade varit.
Man fick flytta tillbaks honom 100 m för att få mågorlunda trovärdighet, men inte ens det räckte.
Avstånden var fortfarande för stora, och jag tror man gav upp helt enkelt.

För att få det att stämma någorlunda borde mötet ägt rum ungefär vid bankomaten, men inte ens då hade det blivit helt rätt.

Det blir lite som att jumpa på isflak för att få ihop det. När det börjar sjunka får man hoppa vidare till nästa...😄

På svenska här:

https://www.foi.se/vara-tjanster/fois-rapporter--publikationer/sammanfattning.html?reportNo=FOA%20C%2020856-2.7
Citera
2018-03-20, 13:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför presenterar du inte bara en fullständig redovisning av din teori, vem, vad, hur och varför, istället för att folk ska behöva dra det ur dig?

Du stryker som katt runt het gröt, varför?
Jag måste gå mycket försiktigt och finkänsligt fram, mordet är ett nationellt trauma. När nu även kung Gustav III kommer in i bilden, tycker jag det hela blir mycket het.

Statsministermordet 1986 var ett medvetet återskapande av kungamordet 1792, mordet på kung Gustav III. Medan Lindö-spelet 1985/86 var ett medvetet återskapande av kungamördaren.

http://oi64.tinypic.com/106fp6x.jpg
Citera
2018-03-20, 13:37
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Det är något löst som skramlar i den här berättelsen om AE. Skaka lite på den och lyssna. Hör ni?

Att en som var maoist på 60-talet skulle kunna hänga med i r-arnas utbrytning är fullt möjligt. Men att efter 1970 fortsätta med allmänt vänstrande och röra sig fritt mellan Clarté, KFML/SKP ha politisk hemvist i KFML(r) och fortsätta att hylla Kina är en anakronism. Det gick bara inte!

Berättelsen känns copy-paste. Den stora skiljelinjen i svensk avgrundsvänster gick inte - i kontrast mot stora delar av väst - mellan tredje och fjärde internationalen (Stalin/Trotskij) utan mellan maoister och övrig extremvänster. Vidare hade KFML(r) förvisso ML i namnet, men de kom att visa sig som de facto-stalinister de var när 60-talets mjuka diffusion övergick i 70-talets karga realpolitik - ute på kanten liksom i mitten.

Berättelsen lider brist på historicitet. KFML(r) såg SKP som revisionister som byggde sin världsbild på kålsupardoktrinen, medan SKP i största allmänhet ignorerade (r) när man inte utmålade Sovjet som det stora hotet och beskrev dess ekonomi som ett exempel på bekvämt småborgerlig reaktionär statskapitalism.

Så här finns lite för många lösa tåtar för att det pålsteksliknande trasslet ska kunna uppvisa någon riktig styrka. Tycker jag. Tror jag. Som i och för sig bara sitter på andrahandsinformation.

Bäringen på MOP, infiltrationsparanoian och Göteborgsnarrativet finns där och är såväl spännande som ”spelbara”. Men glänta på dörren mot 1975 istället, mot sjukhusspionen och PFLP. Då antar berättelsen en annan form som - tyvärr! - inte skramlar det minsta.

Idéer?

Citat:
A*nt Elzing*: (*=a)
Lämnade under 1974 [dvs. lämnade KFML(r)], men anslöt sig inte till någon politisk organisation, utan
satsade på forskningspolitik i universitetsmiljö. 1986 blev han professor i vetenskapsteori vid
Göteborgs universitet. Han är författare till ett stort antal artiklar och har medverkat i flera böcker
(den sista Antarctica and the Humanities, kom ut 2016). Han har vidmakthållit ett vänster-
perspektiv även i sin forskningsgärning.
Källa: http://www.marxistarkiv.se/sverige/kfmlr-kp/r-sekterismen.pdf (sidan 4)

AE's politiska engagemang i KFML(r) är i idag bort-redigerad från Internet. För tio år sedan kunde man fortfarande i Marxistiskt Arkiv hitta hans skrifter, men idag återstår där endast en skrift inom området Vetenskapsteori. Man kan läsa Frank Baude's memoarbok "Mot strömmen under 30 år" för att se foton från r:arnas demonstrationståg med AE i spetsen.

I sociologen Joachim Isarels memoarbok Ett upproriskt liv (1998) hittade jag följande beskrivning signerad Torgny Segerstedt (två artiklar den 17:e och 21:e jan 1970 i GHT) av den tidens etablerade vänsterintellektuella under tidningsrubriken "Dödgrävare".
Citat:
Vänsterreaktionärer som Israel, Elzinga och Ambjörnsson förordar för sin del det första alternativet, det magiska tillvägagångssättet. Empirisk och experimentell forskning är en styggelse för Joachim Israel.
Källa: Ett upproriskt liv (1998) sidan 282

Mycket är rensat från nätet om AE och åren i KFML (r). När jag läste på den vetenskapsteoretiska institutionen i Göteborg 1995 och AE var professor där talades det fortfarande om honom bland studerande som r:aren. En av av dessa studerande själv politiskt "röd" med vänner bland r:arna sa att AE fortfarande - 1995 - skrev artiklar för r:arna i deras blad.

Medgives att det blev lite copy and paste här men det är allt en underlig historia: en flottans man från Kanada, därtill expert på Einsteins relativitetsteori, kommer till London för att delta i Russeltribunalen då den konstituerades 1966. I en intervju på Youtube sa AE att han blev en lite av en springpojke där, men den intervjun finns inte kvar. Kommer snart till Sverige och ansluter sig till r:arna.

Sköld Peter Matthis har berättat om sin tid i FNL-rörelsen att en amerikan dök upp i samband med Russeltribunalen 1967 (den första i Stockholm).

Citat:
- En amerikan, Gibson, dök upp i samband med Russeltribunalen 1967 och ville träffa mig. När jag kom till hans rum på Strand hotell började han med att slå på en transistorradio intill telefonen och vände sedan upp och ner på papperskorgen och ställde den över. Det hela verkade mycket proffsigt. Sedan ville han veta FNL-gruppernas planer. Det stod snart helt klart att han också var något slags agent, fast han var svart. På den tiden hade man ju känslan att polisagenter inte borde vara svarta.
- En av de här lite kufiska amerikanerna var också med i KFML, där han också ville ha reda på siffror och sådant. Men samtidigt var han driftig och idérik, bra på att hålla föredrag, och gjorde väldigt mycket nytta, oavsett om han var agent eller ej.
Källa: De svenska maoisterna av Lars Åke Augustsson/Stig Hansén (2001) sidan 130

Den senare av dessa "kufiska amerikaner" leder förstås min tanke till AE.

Det passar att avsluta med ett citat från Jan Guillou. I sista Hamiltonboken säger Hamilton, som då är Säpo-chef i romanen, att r:arna bildade vi själva, det var vår egen skapelse.

Säpo & CIA, sida vid sida och hand i hand de vandrat.
Senast redigerad av MossTrums 2018-03-20 kl. 14:02.
Citera
2018-03-20, 13:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Längt från säkert.
I första förhören var han närmare 300 meter norrut.
Mötet skedde vid 56, där LOP inte ens hade varit.
Man fick flytta tillbaks honom 100 m för att få mågorlunda trovärdighet, men inte ens det räckte.
Avstånden var fortfarande för stora, och jag tror man gav upp helt enkelt.

För att få det att stämma någorlunda borde mötet ägt rum ungefär vid bankomaten, men inte ens då hade det blivit helt rätt.

Det blir lite som att jumpa på isflak för att få ihop det. När det börjar sjunka får man hoppa vidare till nästa...😄

På svenska här:

https://www.foi.se/vara-tjanster/fois-rapporter--publikationer/sammanfattning.html?reportNo=FOA%20C%2020856-2.7
NF borde ha sett någonting från ett visst avstånd eftersom hans bild av brottsplatsen inte verkar påhittad. Någon låg på marken, vilket han såg först sedan några som stod där flyttade på sig o.s.v.

NF borde ha sett "Lennart" i skyltfönstret till LaCarterie, frågan är när.

NF borde också ha sett makarna Palme och en förföljare, berättelsen låter inte påhittad.

Tack för FOI-länken. Det verkar som underrättelsetjänsten använder metoden, så kanske är den värd att satsa på?
Citera
2018-03-20, 13:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
NF borde ha sett någonting från ett visst avstånd eftersom hans bild av brottsplatsen inte verkar påhittad. Någon låg på marken, vilket han såg först sedan några som stod där flyttade på sig o.s.v.

NF borde ha sett "Lennart" i skyltfönstret till LaCarterie, frågan är när.

NF borde också ha sett makarna Palme och en förföljare, berättelsen låter inte påhittad.

Tack för FOI-länken. Det verkar som underrättelsetjänsten använder metoden, så kanske är den värd att satsa på?
När han var på väg från biografen Grand till mordplatsen.
Citera
2018-03-20, 13:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Källa: https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=63552302#info

AE's politiska engagemang i KFML(r) är i idag bort-redigerad från Internet. För tio år sedan kunde man fortfarande i Marxistiskt Arkiv hitta hans skrifter, men idag återstår där endast en skrift inom området Vetenskapsteori. Man kan läsa Frank Baude's memoarbok "Mot strömmen under 30 år" för att se foton från r:arnas demonstrationståg med AE i spetsen.

I sociologen Joachim Isarels memoarbok Ett upproriskt liv (1998) hittade jag följande beskrivning signerad Torgny Segerstedt (två artiklar den 17:e och 21:e jan 1970 i GHT) av den tidens etablerade vänsterintellektuella under tidningsrubriken "Dödgrävare".

Källa: Ett upproriskt liv (1998) sidan 282

Mycket är rensat från nätet om AE och åren i KFML (r). När jag läste på den vetenskapsteoretiska institutionen i Göteborg 1995 och AE var professor där talades det fortfarande om honom bland studerande som r:aren. En av av dessa studerande själv politiskt "röd" med vänner bland r:arna sa att AE fortfarande -1995 - skrev artiklar för r:arna i deras blad.

Medgives att det blev lite copy and paste här men det är allt en underlig historia: en flottans man från Kanada, därtill expert på Einsteins relativitetsteori, kommer till London för att delta i Russeltribunalen då den konstituerades 1966: i en intervju på Youtube sa han att han blev en lite av en springpojke där. Kommer snart till Sverige och ansluter sig till r:arna.

Sköld Peter Matthis har berättat om sin tid i FNL-rörelsen att en amerikan dök upp i samband med Russeltribunalen 1967 (den första i Stockholm).

- En amerikan, Gibson, dök upp i samband med Russeltribunalen 1967 och ville träffa mig. När jag kom till hans rum på Strand hotell började han med att slå på en transistorradio intill telefonen och vände sedan upp och ner på papperskorgen och ställde den över. Det hela verkade mycket proffsigt. Sedan ville han veta FNL-gruppernas planer. Det stod snart helt klart att han också var något slags agent, fast han var svart. På den tiden hade man ju känslan att polisagenter inte borde vara svarta.
- En av de här lite kufiska amerikanerna var också med i KFML, där han också ville ha reda på siffror och sådant. Men samtidigt var han driftig och idérik, bra på att hålla föredrag, och gjorde väldigt mycket nytta, oavsett om han var agent eller ej.
Källa: De svenska maoisterna av Lars Åke Augustsson/Stig Hansén (2001) sidan 130

Den senare av dessa mystiska amerikaner leder förstås min tanke på AE.

Det passar att avsluta med ett citat från Jan Guillou. I sista Hamiltonboken säger Hamilton, som då är Säpo-chef i romanen, att r:arna bildade vi själva, det var vår egen skapelse.

Säpo och CIA hand i hand de vandrat.
Jag förstår hur du tänker och egentligen är det självklart att de mest obskyra vänsterorganisationer drog till sig intresse från olika underrättelsetjänster, inte minst utländska. Inte så att de var farliga för samhället, utan tvärt om, att de kunde fås att bli farliga för samhället. De kunde infiltreras och påverkas till samhällsfarlig kriminell verksamhet t.ex. i syfte att destabilisera.

Jag bedömer att flera olika vågor av infiltration drabbade FNL-grupperna. Allra först var nog CIA eller svenska CIA-trogna, som verkade för våldsamma aktioner i syfte att misskreditera Vietnamrörelsen och isolera den. Sedan kom en våg som jag misstänker hade sitt ursprung hos Olof Palme, Stig Synnergren och andra som var eller låtsades vara lojala mot Palme. Den infiltrationen lyckades blockera den första och förvandla Vietnamrörelsen till en folkrörelse som tvingade alla fem riksdagspartier att skriva under på parollen USA UT UR VIETNAM.

Det är svårt att förklara, särskilt utan att nämna en massa namn och privat information, men jag är nästan säker på att det gick till så och det går att finna spår av detta än idag.
Senast redigerad av iesho 2018-03-20 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in