2018-03-18, 17:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Krister och utredarna skrattar nog lika mycket som de som skulle höra Flygare en gång om de läser på nätet och ju mera mystiska motiv du presenterar desto mer skrattar de. Inte påverkar det deras arbete inte. De har mött många sådana som du och förresten har ju tre andra med tre andra gärningsmän som också har löst det och som skall få belöningen.
Du tänker på journalisten Sven Anér som anmälde Anti Avsan för mordet ? eller någon av de andra journalister som har föreslagit andra möjliga gärningsmän? Är du emot regeringens beslut om belöning?
Citera
2018-03-18, 17:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
(Jag tror också det är fake)
är alvar med i telegrammet/dokumentet?

Han var med i texten du själv la ut!

För att gå vidare med desinformation blir jag alltmer misstänksam mot DNs ledarskribent Olle Alsen. Det är han som spekulerar i om Olof Palme hade AIDS. Han gör det med en påstått egen upplevd händelse där OP skulle sagt "det där med AIDS är väl inte så farligt som dom säger, hörru".

OA fortsätter spekulera i om OP och Ebbe Carlsson haft sexuella kontakter och säger sig frågat OPs läkare Elias Bengtsson om hans patient haft den dödliga sjukdomen, denne ska ha svarat nekande . För egen del finner jag det närmast otroligt att en läkare skulle bryta sekretessen och prata med en journalist om även en död fd patients hälsotillstånd .

Ovanstående framfördes i ett brev till PU men uppgifterna torgfördes också av Lars Krantz. Då LK och OA hade mycket kontakt är det en lågoddsare att OA matade den hetsige LK med uppgifter om att OP hade AIDS. Precis som det är en lågoddsare att LK och Sven Aner matades med uppgifter om Anti Avsan av just OA.

Frågan är på vems uppdrag OA bedrev sina ev desinformationskampanjer . Bakåt i tiden hade han haft bra kontakter med OP som läste upp sitt "Treblinka-tal för OA innan publiceringen. Med fiffiga men luddiga antydningar som skribent hos DNS "Friskytten" finns OA med som en av skaparna av det diffusa "Polisspåret".

Även texten du la ut med operation Tree var OA med och torgförde. Finns fler som han var snabb att rikta sökarljuset mot. Dock verkar intresset att föra dessa i mål inte varit lika viktigt som att sätta igång dom.
Citera
2018-03-18, 17:44
Medlem
Bara som en kul grej.
Jag undrar hur man kommer att reagera om man fick veta vem som mördade OP och motivet.
Skulle man bli jätteförvånad, skulle man säga det borde jag förstått eller kommer det att vara någon totalt okänd som man inte hört talas om.
Citera
2018-03-18, 17:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ett stort misstag som nästan alla verkar göra är att de utgår från att OP träffades av första skottet. Allt talar för att det var tvärtom, det märker man när man läser förhören av vittnena. I och med att man gör detta misstag får man en felaktig bild av händelsen och kan därmed dra felaktiga slutsatser.
Den viktiga bilden, som GM vill att vi ska se, är att han lägger handen på axeln till Statsministern och skjuter honom i ryggen.
Citera
2018-03-18, 17:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Startpistolen med de lösa skotten förklarar vittnesmålen och stämmer in på vad Dan Klöfverskjöld skulle ha sagt, att skytten bara behövde tänka på att skjuta. Om man i 32 år har jagat mannen som sköt med lösa skott, så behövde inte den verklige gm fly från platsen. Han är då antingen ett av de kända mordplatsvittnena eller någon som lämnade platsen utan att uppge sitt namn (mest troligt).

Bara en hypotes förstås, som säkert kommer att förlöjligas.

Uppgiften härrör från en artikel i Aftonbladet från december 1986. Då hade Hans Holmer redan suttit i bästa Clintan stil och dinglat med revolvrarna i en tv-sänd presskonferens. Det är långt ifrån omöjligt att de båda unga vapenupphittarna kan ha påverkats av detta när de nio månader efter MOP ska peka ut den typ av revolver de hittat . I synnerhet som dessa förevisats av en publicitetssugen vapenhandlare.

Vapenhandlaren Karl-Erik Lexne utmärkte sig vid Viggenflygningarna i mars-86 för att på Aftonbladets tillskyndan lagt ut ett vapen under löven i en park för identifiering: En medborgare hittade puffran och lämnade in den till polisen. Inte ofta jag håller med HH men i fallet med Lexnes usla omdöme håller jag med honom.

Dessutom innhåller AB-artikeln från 861207 fel, det finns visst magnumliknande startrevolvrar av märket arminius. Låt vara att den sk "snubbnose" versionen är den vanligaste.

Startpistolen utgjorde grunden i Lars Krantz verkliga stolleteori. Joakim Palme skulle skjutit med startpistol mot faderna rygg all den stund med Lisbeth Palme skjutit sin make i bröstet med ett finkalibrigt vapen som hon sedan smusslat undan på sabbatsberg. Efter detta skulle JP sprungit luntis norrut för att sedan gömt startpistolen på Markvardsgatan. Av alla knasteorier är denna den galnaste jag hört.

Beslagsprotokollet anger att en startpistol i dåligt skick kommit in och att den sedan destrueras. Krävs att samtliga inblandade i destruktionen är invigda i falsariet , redan där blir det mycket osannolikt. Sen kommer frågan varför man skulle lägga en revolvet i ett prång på Markvardsgatan om den varit ett mordvapen i MOP. Vore enklare att slänga den i havet eller någon sjö.
Citera
2018-03-18, 18:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Härligt Iheso nu är du tillbaka i ditt rätta element. Ljuddämpade vapen, startpistoler, stjärnbilder , kvasivetenskapliga påståenden och anagram. Den mest osannolika förklaringen är sanningen... borta är posen att värdera uppgifter, källor och sakargumentationer där alla som eftersträvar realitychek är desinformatörer som vill diktera sanningen och därmed kränka dig.

Nu flyger du fritt igen. Det minst sannolika kan vara det mest troliga! Hurra!
Att han använde en form av ljuddämpande material är också något jag har stött på.
Citera
2018-03-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du utgår från att GM siktade på OP:s rygg vid första skottet. Så behöver det inte ha gått till. Det finns vittnen som säger att de tre stannat och sett ut att samtala under några sekunder. Finns många möjliga scenarion. Säker kan man nog i alla fall vara på att det var OP som skulle dö och att det var det enda viktiga.

Jo, självklart vet jag om samtalsteorin. Men frågan är var skulle han annars siktat, bakhuvudet är enda tänkbara förutom ryggen. Lite svårare att träffa kanske, men ändå inte troligt. Hade Palme sett vapnet riktat mot sig, innan skottlossningen hade han åtminstone försökt fly, ännu mer om han hört skott. Med extremt små chanser att lyckas efter givna förutsättningar, men han hade försökt, den överlevnadsinstikten har alla. Och det finns inget vittne som säger något om att han försökte, varken Lisbet eller Anders B, och de borde definitivt märkt om så var fallet.
Senast redigerad av jenlov 2018-03-18 kl. 18:06.
Citera
2018-03-18, 18:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppgiften härrör från en artikel i Aftonbladet från december 1986. Då hade Hans Holmer redan suttit i bästa Clintan stil och dinglat med revolvrarna i en tv-sänd presskonferens. Det är långt ifrån omöjligt att de båda unga vapenupphittarna kan ha påverkats av detta när de nio månader efter MOP ska peka ut den typ av revolver de hittat . I synnerhet som dessa förevisats av en publicitetssugen vapenhandlare.

Vapenhandlaren Karl-Erik Lexne utmärkte sig vid Viggenflygningarna i mars-86 för att på Aftonbladets tillskyndan lagt ut ett vapen under löven i en park för identifiering: En medborgare hittade puffran och lämnade in den till polisen. Inte ofta jag håller med HH men i fallet med Lexnes usla omdöme håller jag med honom.

Dessutom innhåller AB-artikeln från 861207 fel, det finns visst magnumliknande startrevolvrar av märket arminius. Låt vara att den sk "snubbnose" versionen är den vanligaste.

Startpistolen utgjorde grunden i Lars Krantz verkliga stolleteori. Joakim Palme skulle skjutit med startpistol mot faderna rygg all den stund med Lisbeth Palme skjutit sin make i bröstet med ett finkalibrigt vapen som hon sedan smusslat undan på sabbatsberg. Efter detta skulle JP sprungit luntis norrut för att sedan gömt startpistolen på Markvardsgatan. Av alla knasteorier är denna den galnaste jag hört.

Beslagsprotokollet anger att en startpistol i dåligt skick kommit in och att den sedan destrueras. Krävs att samtliga inblandade i destruktionen är invigda i falsariet , redan där blir det mycket osannolikt. Sen kommer frågan varför man skulle lägga en revolvet i ett prång på Markvardsgatan om den varit ett mordvapen i MOP. Vore enklare att slänga den i havet eller någon sjö.
Hur skulle en pistol med lösa skott kunnat vara ett mordvapen? Där bräckte du Lars Krantz med råge.
Citera
2018-03-18, 18:04
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Han var med i texten du själv la ut!

För att gå vidare med desinformation blir jag alltmer misstänksam mot DNs ledarskribent Olle Alsen. Det är han som spekulerar i om Olof Palme hade AIDS. Han gör det med en påstått egen upplevd händelse där OP skulle sagt "det där med AIDS är väl inte så farligt som dom säger, hörru".

OA fortsätter spekulera i om OP och Ebbe Carlsson haft sexuella kontakter och säger sig frågat OPs läkare Elias Bengtsson om hans patient haft den dödliga sjukdomen, denne ska ha svarat nekande . För egen del finner jag det närmast otroligt att en läkare skulle bryta sekretessen och prata med en journalist om även en död fd patients hälsotillstånd .

Ovanstående framfördes i ett brev till PU men uppgifterna torgfördes också av Lars Krantz. Då LK och OA hade mycket kontakt är det en lågoddsare att OA matade den hetsige LK med uppgifter om att OP hade AIDS. Precis som det är en lågoddsare att LK och Sven Aner matades med uppgifter om Anti Avsan av just OA.

Frågan är på vems uppdrag OA bedrev sina ev desinformationskampanjer . Bakåt i tiden hade han haft bra kontakter med OP som läste upp sitt "Treblinka-tal för OA innan publiceringen. Med fiffiga men luddiga antydningar som skribent hos DNS "Friskytten" finns OA med som en av skaparna av det diffusa "Polisspåret".

Även texten du la ut med operation Tree var OA med och torgförde. Finns fler som han var snabb att rikta sökarljuset mot. Dock verkar intresset att föra dessa i mål inte varit lika viktigt som att sätta igång dom.

Att LK gick i spinn är kanske inte så konstigt. Men SA? Han är ett mysterium, tycker jag. Hur kunde han bli journalist och DN-Korre i Moskva?. Källkritik borde ligga i ryggmärgen. Alltså borde han inte vara så lättledd/lurad
Citera
2018-03-18, 18:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bara som en kul grej.
Jag undrar hur man kommer att reagera om man fick veta vem som mördade OP och motivet.
Skulle man bli jätteförvånad, skulle man säga det borde jag förstått eller kommer det att vara någon totalt okänd som man inte hört talas om.

"jätteförvånad", ja

"det borde jag förstått", ja och nej

"totalt okänd som man inte hört talas om" nej

Jag tror att den allmänna reaktionen blir ett nytt chock.
Citera
2018-03-18, 18:13
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Om Rolf Dahlgrens historia är sann, som jag spekulerat om, men det inte är Holmer han skjutsar runt på, vem skulle det då kunna vara? Åke J Eek?

PS tjoho sida 8000
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-03-18 kl. 18:19.
Citera
2018-03-18, 18:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Att LK gick i spinn är kanske inte så konstigt. Men SA? Han är ett mysterium, tycker jag. Hur kunde han bli journalist och DN-Korre i Moskva?. Källkritik borde ligga i ryggmärgen. Alltså borde han inte vara så lättledd/lurad

Lars Krantz hade sin bakgrund som krimjournalist på Ny Tid i Göteborg. Både han och Sven Aner är/var hetsiga och avgjort bättre på att prata än att lyssna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in