2018-03-18, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hans teorier var intressanta för det PU som helt desperat sökte efter att övertyga allmänheten om Christers skuld. Utredningsmässigt var det platt fall.

För övrigt gäller belöningen enbart vid fällande dom så han är chanslös i vilket fall vilket han som advokat borde vara väl medveten om.

Det blir alltid så här när utredningen går framåt. Tokteorier som bygger på felslut och uppväckande av gamla sedan länge döda uppgifter. Bra att kolla tråden.

Nädå belöningen gäller även om mördaren är död o det sa Pelle S med i inslaget. Men verkade som att PU sagt något till honom så han skulle lugna ner sig för han sa att de var satta att slutföra förundersökningen o det märkte vi ju sista veckan i februari att det stämde. 👍
Citera
2018-03-18, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag tycker att mycket tyder på att mördaren kan haft kunskap om det mest effektfulla sättet att döda en person med ett pistolskott, däremot kan jag knappast tycka att det är en van skytt i a f inte med den typ av kaliber som användes.
En van skytt hade aldrig missat Lisbeth på ca 1 meters avstånd.

Och i så fall tyder alltså det på att mördaren inte ägde vapnet själv eftersom han du hade varit van att hantera vapnet.

Summa= skytten hade teoretisk kunskap men inte praktisk.
Detta leder min tanke osökt till Viktor G
Som kan ha fått instruktioner om att skjuta OP i ryggen, men han var inte van att använda vapnet och därmed missade han Lisbeth
VG snackade ju mycket tiden innan om att ”man kan bli skjuten i ryggen” etc.
Tycker att VG spåret växer snabbare och snabbare i min värld i a f.

Uttrycket att "man kan bli skjuten i ryggen" betyder inte att någon skjuter. O Lisbeth blev inte träffad för hon böjde sig ner.
VG har inte skjutit Palme.
Citera
2018-03-18, 07:52
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ove du måste kolla fakta lite. Näss var helt emot PKK-spåret som tvingades på honom.
Vem som är nyttig idiot åt vem eller tvingas till vad kan vi omöjligt bevisa. Faktum kvarstår att Näss har haft en aktiv roll tillsammans med Alf Karlsson på ett mycket graverande sätt både före och efter som ingen velat redogöra för riktigt.heheho gjorde en utmärkt sammanställning av konstigheterna kring Näss minns jag och allt jag råkat komma på ur andra källor eller Tunanders PM som också Wall tagit del av visar att Näss varit djupast inblandad i alla turer från planläggning till mörkläggning utan att för den skull ha behövt ta något ansvar för mordet som ändå skedde utanför den gamla organiserade statsmaktens kontroll.
Citera
2018-03-18, 08:14
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
De båda finskornas berättelser samstämmer mycket dåligt. Dessutom framkommer deras vittnesmål nästan sju år efter MOP , genom Olle Alsens försorg. Återigen ett spår som startas av OA som sen blir ett snedspår. Det är också OA som underblåser de kampanjer som Lars Krantz och Sven Aner sätter igång mot Anti Avsan.
Finskornas berättelse är en klar efterhandskonstruktion i nya sanningsministeriets och mörkercentralens regi där även de mest seriösa journalister och privatspanare blivit grundlurade. Anti Avsan hör till wt-folket och de sammansvurna kring CGÖ precis som Perä. De var ihop med Holmér som lovat att med hjälp av CIA kunna om inte avstyra mordet så åtminstone ringa in dess anstiftare.
Citera
2018-03-18, 08:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Finskornas berättelse är en klar efterhandskonstruktion i nya sanningsministeriets och mörkercentralens regi där även de mest seriösa journalister och privatspanare blivit grundlurade. Anti Avsan hör till wt-folket och de sammansvurna kring CGÖ precis som Perä. De var ihop med Holmér som lovat att med hjälp av CIA kunna om inte avstyra mordet så åtminstone ringa in dess anstiftare.
Du uppger aldrig några källor, så vad är meningen? Är det meningen att man ska få ut något av vad du skriver?
Citera
2018-03-18, 08:34
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Uttrycket att "man kan bli skjuten i ryggen" betyder inte att någon skjuter. O Lisbeth blev inte träffad för hon böjde sig ner.
VG har inte skjutit Palme.

Min åsikt:
Största felet vissa ”experter” gjort är att påstår att det är en van skytt som mördat OP , där menar jag att valde man fel spår direkt.
Att utgå i från att skytten är proffs men bara hade otur som missade Lisbeth på 1 meter avstånd verkar mer vara en slutsats man lite slarvigt dragit pga att det ska passa in i andra teorier om vem mördaren är.
Visst finns det en mikroskopisk möjlighet att man drog rätt slutsats men rent matematiskt så talar det emot med säkert minst 99% säkerhet.
Citera
2018-03-18, 08:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Min åsikt:
Största felet vissa ”experter” gjort är att påstår att det är en van skytt som mördat OP , där menar jag att valde man fel spår direkt.
Att utgå i från att skytten är proffs men bara hade otur som missade Lisbeth på 1 meter avstånd verkar mer vara en slutsats man lite slarvigt dragit pga att det ska passa in i andra teorier om vem mördaren är.
Visst finns det en mikroskopisk möjlighet att man drog rätt slutsats men rent matematiskt så talar det emot med säkert minst 99% säkerhet.
En ovan skytt skulle inte ha kunnat veta att OPs skador var helt säkert dödliga. Den krossade ryggraden skulle han kunnat förutse men inte den avslitna kroppspulsådern. Förutsatt att han inte visste hur ammunitionstypen verkade när kulan trängde igenom kroppen. Vissa vittnen menar att personen faktiskt väntade några sekunder och skulle då iofs ha kunnat se en hastigt växande blodpöl på trottoaren.
Citera
2018-03-18, 08:58
Medlem
ieshos avatar
Från Expressen 13 sep 2015:
Sven har fortfarande kommunala uppdrag och har tidigare varit inköpschef på en stor detaljhandelskedja. Berith har arbetat som rittekniker.

- Vi hade fått biljetter till en föreställning med Owe Thörnqvist i present av döttrarna. Konserten var på Folkets hus. När vi kom fram där på kvällen var det knökfullt, vi hittade ingen parkeringsplats, berättar Sven.

Sven sprang in i receptionen på Folkets hus och blev tipsad om att försöka parkera på Norra Latins skolgård rakt över gatan.

Och det var där det hände.

- Vi kör in på skolgården, det är beckmörkt ute. En bit in står plötsligt en man i ljusskenet från bilen. Han har en lumberjacka med ståkrage, krulligt hår och atletisk kroppsbyggnad. Runt 40 år. Utseendet förde faktiskt tankarna till Tom Jones.

- På ett hotfullt och bryskt sätt avvisar han oss från platsen, han hötter med handen nästan aggressivt. I högra handen hade han en walkie-talkie som han höll mot örat.

Sven backar bilen och på vägen därifrån ser de hur ytterligare en kvinna i en bil blir avvisad från platsen av mannen. Paret känner sig nu stressade att hitta en parkeringsplats inför föreställningen och hamnar till slut på Tunnelgatan, alldeles intill Sveavägen och den plats där mordet på Olof Palme skulle komma att ske lite senare samma kväll.

Och det är också på just den här platsen som paret gör sin andra intressanta observation denna kväll.

I en port, med utsikt över mordplatsen, står två män dolda i skuggorna. Sven och Berith passerar tillräckligt nära för att se att åtminstone en av dem är utrustad med walkie-talkie.

- De står där i en port och åtminstone en av dem hade walkie-talkie för han höll den mot örat, säger Sven.

- Jag minns att jag kommenterade det ungefär: Vad konstigt, där står ju en till med walkie-talkie, säger Berith.

På vägen hem från konserten, tillbaka på väg mot bilen, hade mordet skett. Förfärade såg paret blodpölen och en polisbil i närheten av sin bil. Några dagar senare larmade Sven polisen om sina iakttagelser.

- Jag fick prata med någon som bara tog emot tipset och sa att de skulle återkomma om det var intressant. Men det var det ingen som gjorde.

Och närmare 30 år passerade utan någon kontakt från polisen. Istället blev det författaren Gunnar Wall, sedan han hört parets berättelse hösten 2013 under arbetet med sin bok, som tog kontakt med den nuvarande Palmegruppen. Nu var intresset desto större.

- Två personer kom hit och gjorde ett långt förhör i bostaden. Sedan kördes vi ut till platsen där vi vallades och fick visa de olika platser där vi gjort observationer. De hade med sig en fotograf som dokumenterade och de förklarade att de gjorde ett rörelseschema över hur männen med walkie-talkier hade rört sig.
Citera
2018-03-18, 08:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Så han låtsades vara någon annan både före och efter mordet, fast två olika? Var han sig själv under mordet? Eller finns det en tredje gestalt han antog just då? Det här låter helt otroligt! Tänk att kunna låtsas så rätt hela tiden!
Ja, han var allt annat än sig själv under mordet, spelet var perfekt, helt i överensstämmelse med planen han hade. Ändå lyckades han bara delvis uppnå sitt yttersta mål med mordet,
Citera
2018-03-18, 10:08
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En ovan skytt skulle inte ha kunnat veta att OPs skador var helt säkert dödliga. Den krossade ryggraden skulle han kunnat förutse men inte den avslitna kroppspulsådern. Förutsatt att han inte visste hur ammunitionstypen verkade när kulan trängde igenom kroppen. Vissa vittnen menar att personen faktiskt väntade några sekunder och skulle då iofs ha kunnat se en hastigt växande blodpöl på trottoaren.

Jag menar att mördaren mycket väl kunnat få instruktion om var man ska träffa skottet, han kan t.o.m ha övat på det samt provskjutit nån gång innan?
På det första skottet var han säkert koncentrerad, men det andra skottet bevittnar att det inte var en van bra tränad skytt.
Där ser du skillnaden mellan ett proffs och en glad ”prova på” amatör.
Citera
2018-03-18, 10:13
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Jag menar att mördaren mycket väl kunnat få instruktion om var man ska träffa skottet, han kan t.o.m ha övat på det samt provskjutit nån gång innan?
På det första skottet var han säkert koncentrerad, men det andra skottet bevittnar att det inte var en van bra tränad skytt.
Där ser du skillnaden mellan ett proffs och en glad ”prova på” amatör.

Jag vill tillägga här att om man utgår från detta att det är en amatör så kan man lägga åt sidan vissa spår som leder till tex polisman A som enligt vad jag förstått var ett proffs på vapen och skytte.
Därmed icke sagt att polisman A inte har med mordet att göra
Han kan ju ha varit behjälplig med info om hur man använder vapnet tex?
Citera
2018-03-18, 10:13
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du uppger aldrig några källor, så vad är meningen? Är det meningen att man ska få ut något av vad du skriver?
Jo mina källor har jag sagt är alla konstigheter jag upplevde i kontakt med folk som garanterat var mer informerade än jag på min arbetsplats tv4. Holmér gav mig en beklagande blick jag aldrig glömmer och Sam Nilsson jag tidigare också jobbat i samma korridor med visste uppenbarligen mer om både mig och annat än vad han någonsin kunde förklara. Av censur och trakasserier då jag frågat vidare har jag förstått mer. Av märkliga sammanträffanden många år senare har jag också måst dra mina egna slutsatser.
Då jag nu senast kom för tidigt till mötet med Gunnar Wall i veckan tog jag en promenad runt kyrkogården. Plötsligt lyser texten på en ny gravsten emot mig. Det var Eskil Block jag slutligen fick kontakt med fast han dött bara någon månad efter att jag knackat på hemma hos honom för vidare samtal så som jag tidigare haft med Trowbridge.
Tunanders PM från -97 som jag råkat få av misstag från Trow 2009, då jag ville veta vad han hade för källa till Lindhmordet som då berörde mig mest, kunde Wall nu intyga att han själv hade tagit del av. Han hade då inga invändningar mot fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in