2018-03-15, 13:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Right. Men var det så i denna familj? Skolan skulle börja nästa dag.

Det här med att skolan skulle börja skulle kunna ha haft en inverkan på att detta hände just då. Om Agnes hade haft hemundervisning under några år och om hon fortfarande var dålig så kan ju tanken på att ge sej iväg till skolan ha varit för mycket för henne. Om det nu var bestämt att en återgång till skolan skulle ske. ( men man dödar inte sina barn för det )
Citera
2018-03-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp, polisen har bekräftat att föräldrarna fattade ett gemensamt beslut om att döda sina barn.
Det har väl ändå inte polisen.
De har bekräftat att det finns ett avskedsbrev, där det står att det var ett gemansamt beslut.

Det kan mycket väl vara ett falskt påstående i det brevet.´.

Jag tror, att det som hände mot slutet var följande:

Långledigheter och helger. Under semestertider kommer ofta alla de av vardagen undertryckta problemen i förhållandena fram, och många skilsmässor börjar med gräl under semestern.

Låt oss anta att någon av de vuxna, antagligen OH, under en tid tappat farten/produktiviteten på jobbet, bl.a. p.g.a. en jobbig situation hemma och börjat gå ner sig i en depression. Antag vidare att HB någon gång under helgerna väljer att tala om att hon tänker flytta tillbaka till Göteborg med barnen, för där kan hon få stöd av släkten med barnen.

En period med eskalerande gräl och förhöjd alkoholkonsumtion, där OH inte lyckats slutföra förberedelserna för seminariet den 9/1. Här finns det ultimata "skam"-motivet: att inte klara jobbet längre. Det något mindre skam-motivet, är att inte lyckas hålla ihop sin familj.

Under det sista fatala grälet så råkar någon dö, av strypning, kvävning, eller t.ex. ett fall nerför trappan. Sannolikt något av barnen eller HB. Detta baserat på att män i regel är större och starkare
än kvinnor och barn. Det fortsätter sedan med dödandet av resterande familjemedlemmar som en del i uppstädning, städandet av www, och skapandet av avskedsbrev.

Det här kräver en hel del lösa skruvar, men att män "plötsligt" blir våldsamma, som egentligen inte varit det tidigare, när deras identitet som yrkespersoner och familjefäder hotas i grunden, är inte särskilt ovanligt.

Alltså: motivet är "skam", hos en person med hög svansföring i yrkeslivet, vars hela värld hotas.

Om man inte har sytt ihop seminariedagen, och kanske ha ljugit för chefer och medarbetare om att "allt är under kontroll" kan det vara fruktansvärt skamfyllt.
Om frun tänkt flytta "hem" till familjetryggheten, d.v.s. att han är en loser, som inte kan ta hand om sin familj, är också skamfyllt, om den bild man marknadsfört om sig själv, innefattar att man är "den perfekta familjefadern".

Jag tvivlar dessutom på rena giftmord, och tror mer på kvävning, strypning, eftersom jag tror att morden skett i hastigt mod, snarare än långtidsplanerat.

Men hur som helst, så vore det intressant att få fram vad som lett till den destruktiva familjesituationen, och "en familj i kris".
Citera
2018-03-15, 14:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
De har bekräftat att det finns ett avskedsbrev, där det står att det var ett gemansamt beslut.

Långledigheter och helger. Under semestertider kommer ofta alla de av vardagen undertryckta problemen i förhållandena fram, och många skilsmässor börjar med gräl under semestern.

Låt oss anta att någon av de vuxna, antagligen OH, under en tid tappat farten/produktiviteten på jobbet, bl.a. p.g.a. en jobbig situation hemma och börjat gå ner sig i en depression. Antag vidare att HB någon gång under helgerna väljer att tala om att hon tänker flytta tillbaka till Göteborg med barnen, för där kan hon få stöd av släkten med barnen.

En period med eskalerande gräl och förhöjd alkoholkonsumtion, där OH inte lyckats slutföra förberedelserna för seminariet den 9/1. Här finns det ultimata "skam"-motivet: att inte klara jobbet längre. Det något mindre skam-motivet, är att inte lyckas hålla ihop sin familj.

Under det sista fatala grälet så råkar någon dö, av strypning, kvävning, eller t.ex. ett fall nerför trappan. Sannolikt något av barnen eller HB. Detta baserat på att män i regel är större och starkare
än kvinnor och barn. Det fortsätter sedan med dödandet av resterande familjemedlemmar som en del i uppstädning, städandet av www, och skapandet av avskedsbrev.

Det här kräver en hel del lösa skruvar, men att män "plötsligt" blir våldsamma, som egentligen inte varit det tidigare, när deras identitet som yrkespersoner och familjefäder hotas i grunden, är inte särskilt ovanligt.

Alltså: motivet är "skam", hos en person med hög svansföring i yrkeslivet, vars hela värld hotas.

Om man inte har sytt ihop seminariedagen, och kanske ha ljugit för chefer och medarbetare om att "allt är under kontroll" kan det vara fruktansvärt skamfyllt.
Om frun tänkt flytta "hem" till familjetryggheten, d.v.s. att han är en loser, som inte kan ta hand om sin familj, är också skamfyllt, om den bild man marknadsfört om sig själv, innefattar att man är "den perfekta familjefadern".

Jag tvivlar dessutom på rena giftmord, och tror mer på kvävning, strypning, eftersom jag tror att morden skett i hastigt mod, snarare än långtidsplanerat.

Men hur som helst, så vore det intressant att få fram vad som lett till den destruktiva familjesituationen, och "en familj i kris".

Om obducenten kommer fram till att det har varit strider och ingen överenskommelse så gäller naturligtvis inte avskedsbrevet.
Citera
2018-03-15, 14:25
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Så ÄR du här igen - äntligen.
Äntligen nån som kan läsa, som har ett uns av sannolikhetslära i sig (åtminstone upp till knäna).
Visst är det riktigt och sant angående brevet.....

Jag tror liksom du på skam- och skuldkänslor. En lite för labil tillvaro - i avsaknad av ventilen - Arbetet.
Scenariot ska i vart fall ställas till den gängse bilden och Potemkinkuliss som flera postare vill göra gällande. Den att allt har skett i samförstånd. En del menar att slutet på nåt vis har föranletts på initiativ av A eller M. Vidrigt ! Stackars barn !
Citera
2018-03-15, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp, polisen har bekräftat att föräldrarna fattade ett gemensamt beslut om att döda sina barn.

Citat:
De har bekräftat att det finns ett avskedsbrev, där det står att det var ett gemensamt beslut.

Långledigheter och helger. Under semestertider kommer ofta alla de av vardagen undertryckta problemen i förhållandena ......... osv ... osv ... osv...

Det beror nog på vilken polis dom intervjuar och när dom intervjuar.
I en av intervjuerna med presschefen, så svarar hon att dom VAR överens.

Lina Isaksson, presschef på polisen i region syd, uppger i en intervju med Aftonbladet TV att förundersökningen fortfarande pågår.
– Det är en förundersökning angående mord som fortfarande är igång. Den nya informationen som vi går ut med i dag är att föräldrarna var överens om beslutet att avsluta sina och sina barns liv, säger hon.

Källa.
Aftonbladet 19 jan 2018
Senast redigerad av Avd.9 2018-03-15 kl. 14:49. Anledning: Källa
Citera
2018-03-15, 14:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet" och "Brevet var undertecknat av båda föräldrarna" känns ganska fastslaget, skrivet i samma ton som att "en familj hittades avlidna i sin bostad" och att orten var "Bjärred".
Sen står det inget om man verkligen bekräftar brevets innehåll, men det är ju en annan sak.
Varför tycker du inte att det finns något som talar för att brevet var handskrivet i sin helhet? Eller för all del vad talar för att det var maskinskrivet? /.../
Ja, man hittade ”ett avskedsbrev från föräldraparet”, ”undertecknat” (eller signerat, som man också sagt) av båda föräldrarna”. - Hade avskedsbrevet varit handskrivet är det både långsökt och vilseledande att man endast vad betr. namnteckningarna nämner just dessa. Att ”underteckna” något betyder normalt att sätta sin egenhändiga namnteckning under en viss text. - Inte mycket talar för maskinskrivna namn/signaturer; även ”signera” brukar betyda att skriva under något med sitt namn - om man inte har någon alldeles speciell signatur som är känd, eller undertecknar med en förkortad namnteckning, t.ex. med sina initialer (eller trycker dit en stämpel och rafsar ned ett par initialer i den).

Möjligen kan man tänka sig maskinskrivna namn kompletterade med ett par handskrivna signaturer. - Innehåller brevet flera sidor (vilket förefaller tveksamt om bara ”livskvalitet” och ”framtid” nämns i ett kortare textavsnitt) kan initialer också finnas på de sidorna som en bekräftelse på att bägge läst igenom och vidimerat även dessa.

Föräldrarna hade all anledning att inte efterlämna några frågetecken - eller något ägnat att så tvivel om vad som utspelat sig: Allt sådant kommer ju menligt att drabba de efterlevande. Till detta måste tilläggas att eftersom polisen fortfarande laborerar med ”lösa trådar”, ”främmande person inne i huset” mm saken kanske inte är fullt så enkel att den går att koka ned till någon slags barmhärtighets- eller livskvalitetsproblematik. - Lägg därtill att inte en enda människa verkar ha uppfattat de mördade flickorna som svårt sjuka: lärarna var nöjda, OH var nöjd; allt synes efter omständigheterna ha fungerat väl.
Citera
2018-03-15, 14:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har tidigare hävdat och upprepar det att med rikets samlade förväntningar på polisens formuleringsförmåga så skulle man inte uttrycka sig som man gjort om 1) man inte trodde på vad man sade, 2) spåren bröt mot sedvanligt skick för undertecknande, 3) man hade minsta anledning att misstänka att man skulle behöva korrigera sig i betydande avseende.

Med tanke på att man då redan genomfört de allra flesta undersökningar (hört folk, undersökt BP, obducerat), så skulle jag säga att det lämnar ganska lite utrymme för förhoppningar om annat.

Huruvida flickorna "frivilligt" gått i döden förtäljer väl inte historien, men den förtäljer väl i alla fall att föräldrarna tar ansvaret för deras död.

Huruvida polisens version är i någon mån tillrättalagd för att spegla föräldrarnas egna önskemål eller anhörigas synpunkter på vad som verkligen inträffade, eller av hänsyn till en yngre allmänhet, kan man ju spekulera i, men frågan är hur troligt det är, och hur långt längs den vägen man kan följa. Det lär ju inte vara dramatiska skillnader, eftersom det finns så många som ändå borde veta.

Skulle jag säga.
Betr. 2) så torde det vara första gången Skånepolisen stött på ett avskedsbrev av aktuellt slag - så det är svårt att veta något om ”sedvanligt skick”.

Betr. brevsubstansen synes denna ha varit lika ”ofattbar” som den sjukdom döttrarna enligt rektorn lidit av.

När polisen sedan så sent som den 22 febr säger att förundersökningen fortfarande är öppen (låt vara formalia eftersom man väntar på NFC:s analyser) plus att man långtifrån är klara eftersom det återstår en del lösa trådar, bidrar detta till att fylla på en redan välfylld rad med frågetecken.

Helt säkert finns det flera sakomständigheter som bara polisen vet, och jag instämmer i att tills motsatsen bevisas det är deras version som har tolkningsföreträde. - Det hela kan dock sluta med ett stort tyst frågetecken plus vetskapen om att något som ser ut att vara på ett visst sätt inte alltid behöver motsvara vad som verkligen ägt rum.
Citera
2018-03-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Så ÄR du här igen - äntligen.
Äntligen nån som kan läsa, som har ett uns av sannolikhetslära i sig (åtminstone upp till knäna).
Visst är det riktigt och sant angående brevet.....

Jag tror liksom du på skam- och skuldkänslor. En lite för labil tillvaro - i avsaknad av ventilen - Arbetet.
Scenariot ska i vart fall ställas till den gängse bilden och Potemkinkuliss som flera postare vill göra gällande. Den att allt har skett i samförstånd. En del menar att slutet på nåt vis har föranletts på initiativ av A eller M. Vidrigt ! Stackars barn !
Den som vårdar nära anhörig under ovissa förhållanden drabbas för eller senare av skuldkänslor av ett helt annat slag än de du försöker beskriva (som jag läser dig).
Man kan aldrig göra nog! Så småningom kan det bli en riktig karusell av skuld; de gamla vill inte ligga barnen till last, det vill inte heller make/maka och barnens inställning skiftar från stund till stund. Mellan hopp och förtvivlan. Att dessutom inte orka prestera på jobbet som vanligt, det kan möjligen leda till skamkänslor, men då för att man är så otillräcklig, misslyckad som inte klarar allt med ett ständigt leende på läpparna.
Tro mig! En kurator sa' till en skvalande mig "men hur har du fått för dig att du ska klara allt detta?"
Det är så långt ifrån den ganska nedvärderande bild av skuld och skam som du speglar. Så jädra långt och jag har inga problem att föreställa mig hur de kan ha känt sig. Både hon och han.
Citera
2018-03-15, 15:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Den som vårdar nära anhörig under ovissa förhållanden drabbas för eller senare av skuldkänslor av ett helt annat slag än de du försöker beskriva (som jag läser dig).
Man kan aldrig göra nog! Så småningom kan det bli en riktig karusell av skuld; de gamla vill inte ligga barnen till last, det vill inte heller make/maka och barnens inställning skiftar från stund till stund. Mellan hopp och förtvivlan. Att dessutom inte orka prestera på jobbet som vanligt, det kan möjligen leda till skamkänslor, men då för att man är så otillräcklig, misslyckad som inte klarar allt med ett ständigt leende på läpparna.
Tro mig! En kurator sa' till en skvalande mig "men hur har du fått för dig att du ska klara allt detta?"
Det är så långt ifrån den ganska nedvärderande bild av skuld och skam som du speglar. Så jädra långt och jag har inga problem att föreställa mig hur de kan ha känt sig. Både hon och han.

Jag menar inte att skuldkänslorna härrör sig från en känsla av otillräcklighet - visavi omsorgen / vårdnaden gällande flickorna och deras påstådda sjukdomar. Snarare tvärtom. Det fanns nog en känsla av - är jag rädd för - att talgdanken till slut blev ett faktum. Det var en eller två föräldrars egna sjukdomar som hade resulterat i det limbo familjen befann sig i. Vicken nesa.
Citera
2018-03-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man måste acceptera att A;s och M;s sjukdom fanns och att H;s cancer gjorde att framtiden försvann. Det är då man blir tvungen prata med barn om döden. För det är självklart att berätta att mamma inte alltid kommer att finnas. Det är så man börjar. Om man älskar sina barn så ljuger man inte. I världar av smärta, i rum utan ljus.
Hur menar du nu ?? Cancer hade hon för för minst 12 år sedan och den överlevde hon utan cellgifter och bara strålning.Vad jag hört så jobbade hon under tiden 🤔 Och inte särskilt stort ingrepp heller....så varför dra upp detta med barnen efter många år ? Och Agnes och Moa ville INTE dö ! Två levnadsglada töser varför skulle de plötsligt vilja dö.Och denna fasad har även föräldrarna visat utåt i vart fall ! Så hur de definierade livskvalité de sista dagarna är en stor gåta för många ?!
Citera
2018-03-15, 15:28
Medlem
Citat:

Rätt från Expressen.Har postat det innan men ser att det behövs en påminnelse !

Polisen gick vid 12.30 på fredagen ut med informationen om avskedsbrevet på sin hemsida eftersom de har kommit tillräckligt långt i utredningsarbetet. Däremot vill de inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.

Från Expressen
Citera
2018-03-15, 15:28
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
För den som vill göra en insats:
Har OH varit gift tidigare?
Har Hanna varit gift?
Finns det barn utom äktenskapet?
.

Har läst nånstans att hon kanske har ett barn sen tidigare. Får kika vidare.
Senast redigerad av Walla-walla-wincha 2018-03-15 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in