2018-03-15, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
.....varje arbetsplats skall utrustas med en höghastighetsscanner som kommer efter sommaren fråga är vad t.ex. en sådan kostar i inköp? Likaså bygger man en ny Terminal utanför Växjö den kostar säkert upp mot en miljard.

Vad ska man ha terminaler och utrustning till för många miljarder efter sommaren när man räknar med att 97% av volymerna från Kina upphör nu under våren ? Vi ser ju redan början på det som du säger.

Citat:
Ehandlare i Kina slutar sälja till Sverige.
http://www.ehandel.se/Alibabas-saljare-slutar-att-skeppa-till-Sverige,12075.html
Citera
2018-03-15, 09:32
Medlem
Blond.bimbos avatar
Så här är det.
Tullverket har inte hand om momsen, men de har hand om tullen. Varorna tullas inte från första krona, utan de är en gräns (tror de är $50).

Postnord har då som transportör tagit åt sig momsansvaret och gjort en överenskommelse med Tullverket att de momsar varorna i stället för slutkund.

Så långt är allt okej. Om jag beställer ett paket för 40 spänn från kina så är de knappt så jag bryr mig för de extra 10kr. Och egentligen är ju inte paketet värt 40kr, utan de är snarare värt 40kr minus fraktkostnaden (runt 10 kr för ett normalstort kuvert)

Vilket falls om helst är Postnord tjuriga för att de får in för lite pengar. Så de har då bestämt sig för att helt abiträrt belägga momsen med en administrationsavgift. Så avgiften på 75 kr är då i teorin en administrationskostnad för att bokföra 10 kr moms

Kruxet är att detta i praktiken är ett svep skäl. Det är totalt orimligt att de ska kosta 75 kr att registers momsen, i praktiken är de occer och post nord som utnyttjar en monopolställning.

Postnord klagar på att de inte får betalt för kina paketen. Men vad är de de egentligen gör. Jo de transporterar paketen från Flygplatsen till dörren. Detta kostar i vanliga fall mellan 9 och 36 kr (50-250gram). Och detta är en inkomst som de tidigare förhandlat bort. Detta är något man faktiskt betalar för till speditören i Kina. Detta bör vara olagligt.

Vad det gäller gåva tycks de fungera på följande sätt.
Om paketet skickas som en gåva, så tar postens automatiska system undan paketet för manuell inspektion. Notera, det är posten som gör detta, inte tullen. Posten får inte öppna paketet, och tullen bryr sig inte om de ifall de inte rör sig om olagliga saker eller fusk med tullavgift (vilket de troligen inte gör om det är under €50).

Om de inte står gåva, så maskinscanas de och skickas till utlämningställe som postförskott (eller liknade). I exemplet då 10+75kr.

Posten kan egentligen inte göra något med de som kallas gåva, de kan bara sitta på paketen. Min gissning är att de kommer sitta och ruva på paketen i en månad och sedan skicka ut dem... möjligt undatag om det är ett stort, tungt eller paket som i övrigt verkar dyrbart. (över €50) då kan de hävda att avin är felaktig be tullen öppna det och värdera paketet
Citera
2018-03-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ehandlare i Kina slutar sälja till Sverige.
http://www.ehandel.se/Alibabas-saljare-slutar-att-skeppa-till-Sverige,12075.html
Nyheten är publicerad 2018-03-05, alltså inget dagsfärsk nyhet.
Så här står det i artikeln "Åtminstone en del av säljarna på Alibaba och deras internationella marknadsplats AliExpress skickar helt enkelt inte längre sina produkter till Sverige.""

Notera "Åtminstone en del av säljarna på Alibaba", "en del av säljarna" kan vara allt från två och uppåt - av hur många då?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-15 kl. 09:49.
Citera
2018-03-15, 09:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Tullverket kan kväva in moms från alla som fått paket från Kina de senaste tre åren och ej betalt in den. Här kan ni läsa om hur ni betalar in moms för tidigare försändelser.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html

"Meddela inom tre år
Du kan meddela Tullverket om att tullavgiften eller momsen inte är betald inom tre år från den dag då din vara kom in i Sverige."
"Ett brott att inte anmäla
Att inte anmäla eller deklarera varor som du importerar till Sverige är olagligt och kan vara ett brott enligt smugglingslagen."

Smugglingslagen Tullverket hänvisar sitt beslut på
https://lagen.nu/2000:1225

4 § Om ett brott som avses i 3 § är att anse som ringa, döms till penningböter.
5 § Om ett brott som avses i 3 § är att anse som grovt, döms för grov smuggling till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-15 kl. 10:26.
Citera
2018-03-15, 09:54
Medlem
Enydrions avatar
Beställd skickad
13feb 25feb
13feb 18feb
13feb 19 feb
13feb 21feb
13feb ?
13feb ?

6 paket kvar 3 sms
Citera
2018-03-15, 09:55
Medlem
Citat:
Tullverket kan kväva in moms från alla som fått paket från Kinade senaste tre åren och ej betalt in den. Här kan ni läsa om hur ni betalar in moms för tidigare försändelser.

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html
Skitsnack!

Står inget om det i länken - så det är sannolikt en ny lögn av "kimdah2002"?

Notera länkade sidans datum" Uppdaterad: 2018-03-08"
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-15 kl. 10:20.
Citera
2018-03-15, 10:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Så här står det på Tullverkets hemsida.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/importmoms.4.7df61c5915510cfe9e7ec44.html
Försändelser av ringa värde.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Om någon kommer med ett påstående om att det är fel så är det väl den som kommer med det påståendet som skall visa en källa, det går ju inte att tillämpa omvänd bevisning...

Ja jag har också fått varor från t.ex. Usa under årens lopp utan att betala moms men har betraktat det som ett misstag/förbiseende/sorteringsfel av transportören som missat att det är ett varubrev och levererat det som ett vanligt brev innehållande dokument.
DET ÅR INGEN MISS! SÅ SENT SOM EN DAG FÖRE 1/3 STOD DET PÅ TULLVERKETS HEMSIDA ATT IMPORTGRÄNS (för art. från icke-EU-land) FÖR PRIVATPERSON DÄR MAN SKA BETALA ÄR 300 SEK! och 22 EURO! PÅ TVÅ OLIKA STÄLLEN!

Hela skiten är en fuling från staten för att PostNord inte ska behöva gå i konkurs. PostNord går det nämligen skitdåligt för. Men vem ska då leverera våra brev?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-15 kl. 11:24.
Citera
2018-03-15, 10:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Tullverket kan kväva in moms från alla som fått paket från Kina de senaste tre åren och ej betalt in den. [/url]

Men sluta trolla!

Under hela januari och februari i år (och säkert många år tidigare) så stod det på Tullverkets hemsida att IMPORTGRÄNS för utanför EU, för privatpersoner, där man EFTER gränsen måste betala moms & tull, är 300 sek alt 22 euro.

Är du kåt på tanken att få in pengar till staten?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-15 kl. 11:23.
Citera
2018-03-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
DET ÅR INGEN MISS! SÅ SENT SOM EN DAG FÖRE 1/3 STOD DET PÅ TULLVERKETS HEMSIDA ATT IMPORTGRÄNS FÖR PRIVATPERSON DÄR MAN SKA BETALA ÄR 300 SEK! och 22 EURO! PÅ TVÅ OLIKA STÄLLEN!

Hela skiten är en fuling från staten för att PostNord inte ska behöva gå i konkurs! PostNord går det nämligen skitdåligt för! Men vem ska då leverera våra brev?
På "kimdah2002" länkade sida står det:
"Om du, när du har fått ditt paket, upptäcker på kvittot eller fakturan att du inte har fått möjlighet att betala tull eller moms ska du meddela Tullverket."

Det står Inte det som "kimdah2002" skriver i sin post:
"Tullverket kan kväva in moms från alla som fått paket från Kinade senaste tre åren och ej betalt in den."

Notera enligt "kimdah2002" skall det endast gälla paket från Kina

Och som du skriver, innan finansminister Magdalena Anderssons (S) beodrades ut av Svensk Handel för att missleda allmänheten, så gällde en annan praxis:
Momsfritt för postförsändelser upp till 22 Euro kommande från utanför EU.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-15 kl. 11:15.
Citera
2018-03-15, 10:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Under hela januari och februari i år (och säkert många år tidigare) så stod det på Tullverkets hemsida att IMPORTGRÄNS för privatpersoner, där man EFTER gränsen måste betala moms & tull, är 300 sek alt 22 euro.
Frågar du Tullverket så har dom ingen kännedom om det så antingen hänvisar du till någon källa på Tullverket, Skatteverket eller Finansdepartementet eller så inser du att du drömt det och just vaknat upp till verkligheten...

Vi skall alla skattas till döds, "ropen skalla moms på alla" paket från Kina :-)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-15 kl. 11:04.
Citera
2018-03-15, 11:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Vad ska man ha terminaler och utrustning till för många miljarder efter sommaren när man räknar med att 97% av volymerna från Kina upphör nu under våren ? Vi ser ju redan början på det som du säger.
Man räknar med att ehandeln i sverige ökar dramatiskt de närmaste åren, kläder, elektronik och sällanköpsvaror ökar flera 100% från nuvarande nivåer. https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord-sverige/2018/e-handeln-driver-tillvaxten-av-sallankopsvaror/

"Då är det bra att vara förberedd med ett utbyggt terminal och distributionsnät och avgiften på "Kinapaketen" har gett oss den möjligheten..."
Citera
2018-03-15, 11:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Frågar du Tullverket så har dom ingen kännedom om det så antingen hänvisar du till någon källa på Tullverket, Skatteverket eller Finansdepartementet eller så inser du att du drömt det och just vaknat upp till verkligheten...

Vi skall alla skattas till döds, "ropen skalla moms på alla" paket från Kina :-)
Jag inser ju nu att du kör din stil för att reta upp folk, och grattis, du lyckades reta upp mig.

Men jag personligen har legat på om det här ända sen början för jag tycker det inträffade är så absurt! Världens högst beskattade befolkning ska 'bail out' postnord! Jag beställde själv en del från Kina-wish och fick mina leveranser i januari trots att jag beställde i början av november.

Sen dess har jag slukat allt jag kommit över och varit inne på postnords facebooksida nästan varje dag och fått ta del av tiotusentals svenskars berättelser, svenskar som är uppriktigt arga, ledsna och bedrövade över öppnade paket, sönderslagna paketinnehåll, sprättade kuvert med kort kvar men pengar borta, och företagare som fått lägga ner för att PostNord slarvat bort 24 paket för honom!

Jag har varit inne och läst t ex Tullverkets hemsida flera gånger i veckan - och, jo, innan 1/3 stod det att om du som privatperson importerar något för under 300 kr / 22 € från utanför EU behöver du inte göra tull- eller momsdeklaration.

Naturligtvis tog de bort detta så fort några stycken började posta länken till Tullverket! Sen har postnords anställda gått in och rensat bort alla gånger som den länken var länkad i Facebookgruppen.

Förutom allt detta så har jag även talat i telefon med ett antal postnordmedarbetare för att få svart på vitt på vad som gäller.

Det har tidigare sagts i tidningsartiklar att PostNord och tullverket haft en överenskommelse om de 300 kronorna.
Senare sa man att det var ett misstag från postnords sida om denna överenskommelse. Man skyllde alltså på PostNord.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-15 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in