Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Frågar du Tullverket så har dom ingen kännedom om det så antingen hänvisar du till någon källa på Tullverket, Skatteverket eller Finansdepartementet eller så inser du att du drömt det och just vaknat upp till verkligheten...
Vi skall alla skattas till döds, "ropen skalla moms på alla" paket från Kina :-)
Jag inser ju nu att du kör din stil för att reta upp folk, och grattis, du lyckades reta upp mig.
Men jag personligen har legat på om det här ända sen början för jag tycker det inträffade är så absurt! Världens högst beskattade befolkning ska 'bail out' postnord! Jag beställde själv en del från Kina-wish och fick mina leveranser i januari trots att jag beställde i början av november.
Sen dess har jag slukat allt jag kommit över och varit inne på postnords facebooksida nästan varje dag och fått ta del av tiotusentals svenskars berättelser, svenskar som är uppriktigt arga, ledsna och bedrövade över öppnade paket, sönderslagna paketinnehåll, sprättade kuvert med kort kvar men pengar borta, och företagare som fått lägga ner för att PostNord slarvat bort 24 paket för honom!
Jag har varit inne och läst t ex Tullverkets hemsida flera gånger i veckan - och, jo, innan 1/3 stod det att om du som privatperson importerar något för under 300 kr / 22 € från utanför EU behöver du inte göra tull- eller momsdeklaration.
Naturligtvis tog de bort detta så fort några stycken började posta länken till Tullverket! Sen har postnords anställda gått in och rensat bort alla gånger som den länken var länkad i Facebookgruppen.
Förutom allt detta så har jag även talat i telefon med ett antal postnordmedarbetare för att få svart på vitt på vad som gäller.
Det har tidigare sagts i tidningsartiklar att PostNord och tullverket haft en överenskommelse om de 300 kronorna.
Senare sa man att det var ett misstag från postnords sida om denna överenskommelse. Man skyllde alltså på PostNord.