2018-03-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Finns det några företag som agerar mellanhänder i EU som man kan beställa sin grejer till så de sedan skickar til Sverige för en avgift? Skulle ju bli värt det om man beställer en större mängd små varor.

Jo bland annat Colisexpat
Citera
2018-03-13, 00:02
Medlem
zuneees avatar
Fick ett paket i torsdags utan aVgift. Men nu blir det inga mer beställningar om dom inte hittar ett sätt att skicka från EU istället
Citera
2018-03-13, 00:58
Medlem
SeverianTheLames avatar
Är det någon som har fått ett paket skickat märkt gåva, som anländt till Arlandaterminalen nu när avgifterna skall tas ut som har kommit igenom?
Citera
2018-03-13, 01:14
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
.
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Undrar vad Postnords kundservice svarar på detta? Någon som frågat?
Ha ha ha! såg först din anti-kimdah2002 avatar nu, skitkul!
Citera
2018-03-13, 06:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeverianTheLame
Är det någon som har fått ett paket skickat märkt gåva, som anländt till Arlandaterminalen nu när avgifterna skall tas ut som har kommit igenom?
Det är jag säker att det är. Gåvor beläggs inte med moms och avgift om värdet är under 500 kr. Det har inte ändrats utan fungerar precis som innan avgiften infördes.
Citera
2018-03-13, 06:34
Medlem
Citat:
Det är jag säker att det är. Gåvor beläggs inte med moms och avgift om värdet är under 500 kr. Det har inte ändrats utan fungerar precis som innan avgiften infördes.
Nu frågade inte användaren om din åsikt utan om det var någon som hade fått en gåva från utanför EU via posten efter införandet av avgiften.
Du behöver inte blajsvara på varje fråga i tråden.

"SeverianTheLame" frågade följande:
Citat:
Ursprungligen postat av SeverianTheLame
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-13 kl. 07:02.
Citera
2018-03-13, 07:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Intervju med Postnords nya Vd
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sa-vill-nya-vdn-lyfta-utskallda-postnord/

"En viktig del är att möta den tillväxt som finns genom e-handeln och de förändrade förväntningarna kunder har har på leveranser. Därför bygger vi ut vår kapacitet. Vi öppnar en ny terminal i Örebro nu och ytterligare en i Växjö under året. Samtidigt som vi hela tiden anställer personal."
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-13 kl. 07:33.
Citera
2018-03-13, 07:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Intervju med Postnords nya Vd
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sa-vill-nya-vdn-lyfta-utskallda-postnord/

"En viktig del är att möta den tillväxt som finns genom e-handeln och de förändrade förväntningarna kunder har har på leveranser. Därför bygger vi ut vår kapacitet. Vi öppnar en ny terminal i Örebro nu och ytterligare en i Växjö under året. Samtidigt som vi hela tiden anställer personal."

Citat:
Men när jag varit på Arlanda har jag sett många varor med väldigt lågt värde, ner mot en, två dollar. Lägger man då på moms och administrationsavgift på det blir det plötsligt lite dyrare att handla från Kina.

Jag skulle vilja göra hennes hyra på 10 000 i månaden 'lite dyrare' till ungefär 100 000 i månaden, alltså lika liten höjning som på kinapaketen för nån dollar....
Citera
2018-03-13, 08:46
Medlem
Citat:
"En undersökning som Postnord gjort visar att 65 procent av kunderna hämtade paket hos ombud i fjol, men att bara 40 procent verkligen ville det. Kraven på att få paket hela vägen till dörren ökar."

Vad är detta ??? Är det ingen som jobbar längre i det här landet ??? Vem har tid att sitta hemma hela dagarna och vänta på brevbäraren för att ta emot paket personligen dagtid. Jag har i alla fall inte tid att plocka ut semesterdagar för att sitta hemma vid dörren och vänta.

Det som går som brev knör ju brevbäraren ned i min brevlåda, paketen hamnar på Willys och de har ju öppet sju dagar i veckan 07-21 så man plockar upp dem på väg hem från jobbet, bättre kan det ju inte va.
Citera
2018-03-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Vad är detta ??? Är det ingen som jobbar längre i det här landet ??? Vem har tid att sitta hemma hela dagarna och vänta på brevbäraren för att ta emot paket personligen dagtid. Jag har i alla fall inte tid att plocka ut semesterdagar för att sitta hemma vid dörren och vänta.

Det som går som brev knör ju brevbäraren ned i min brevlåda, paketen hamnar på Willys och de har ju öppet sju dagar i veckan 07-21 så man plockar upp dem på väg hem från jobbet, bättre kan det ju inte va.
Inte bara det att ingen är hemma på dagarna för att ta emot det hemleverade postpaketen utan vem vill betala kostnaden för hemleveransen?
Svaret på frågan är nog lite talande för kvaliteten på undersökningen som det hänvisas till?

Edit: Om det kostar 75 kr att "momsa" en postförsändelse med en vara av ringa värde, vad blir då kostnaden att få samma vara hemleverad när kunden är hemma?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-13 kl. 09:16.
Citera
2018-03-13, 09:10
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp

Bra att ha en stor brevlåda utanför huset där går mycket paket in. Men nu har brevbäraren slutat ringa på och lämna in paket som inte fick plats. Lyxigt var det. Nu är det utlämningsställen som gäller.
Citera
2018-03-13, 09:14
Medlem
haideres avatar
Jag tror att denna importavgift som "Postnord" satt på paket från t.ex. Kina är ett resultat av högt uppsatta giriga inkompetenta idioter hos Postnord som haft alldeles för hög tro på sig själv när de tagit på sig uppgiften att ta hand om den statliga posten. Man kan tycka att det så pass logistikföretag ska kunna till viss del förutse den extrema ökningen av näthandel från utlandet.

Denna importavgift uppkom antagligen efter att Postnord gråtit ut hos staten och sagt "detta går inte, våra terminaler har platsbrist och vi kan inte hantera denna volym gods." och pappa Staten har gått in och (som vanligt) räddat de statligt hanterade företagen. Det är en sån jävla kortsiktig lösning på ett stort problem, man kan ju fan fundera om ledningen på Postnord faktiskt har någon slags utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in