2018-03-09, 15:45
Medlem
Log in i Berlingske i dag. Velkommen i klubben, Mads Fuglede. Jeg skrev første gang noget lignende offentligt for syttten år siden:

Citat:
For nylig var jeg i svensk TV og skulle svare på, hvorfor man i Danmark havde lavet så mange stramninger af sin politik over for indvandrere, flygtninge og asylansøgere. Jeg svarede, at de danske stramninger havde det formål at undgå, vi endte som Sverige.

Citat:
Da jeg tog hjem, tænkte jeg ikke videre over det, jeg havde sagt. Blandt andre ting sagde jeg, at antallet, der kommer til et land, betyder noget, og at jeg ønskede, at Danmark skulle forblive dansk og ikke skulle blive mere mellemøstligt. Det opfatter jeg egentlig som et ret ukontroversielt synspunkt.
Misforstå mig ikke.. Jeg elsker Sverige og har aldrig deltaget i den danske rituelle tilsvining af Sverige. Den er alt for ofte bare galoperende dansk mindreværd. Min far flyttede dertil for 30 år siden, og min bror er svensk.

Citat:
[…] Gennem alle årene har jeg set den udvikling, som dette fine land har gennemgået, og er i dag nået til den konklusion, at Sverige er tabt og aldrig bliver sig selv igen.

Citat:
Da jeg læste PEW analyseinstituttets beregninger af muslimsk indvandring til Europa sidste år, som viste, at hvis Sverige fortsatte sin hidtidige kurs, ville det betyde, at hver tredje svensker i 2050 ville have rødder i Mellemøsten, blev jeg chokeret. Til sammenligning er der i dag lidt mere end 300.000 muslimer i Danmark – i 2050 anslår PEW, at der i det værste scenario vil være omkring 4,5 mio. muslimer i Sverige. Et sted på den rejse, Sverige har begivet sig ud på, mister de alt det, de var, og bliver noget andet.

Citat:
Men jeg er ingen Messias og decideret uegnet som konge. Mine synspunkter er ret banale, og der er intet specielt ved det, jeg siger. Jeg har blot hvisket, at Sverige er i gang med at slå Folkhemmet ihjel, og modsat Roosevelt, så er det ikke pjat, men ramme alvor. Kig på tallene. De lyver ikke. Det må aldrig ske her. Mads Fuglede: Sverige er tabt (log in)

http://snaphanen.dk/2018/03/09/den-mistaenkte-er-et-menneske/#more-190847
Citera
2018-03-09, 17:43
Medlem
man læser ikke dansk i Sverige mere? Jeg havde godt hørt, at skolen er 'in deep shit.'

Fuglede skriver også: "Min far flyttede dertil for 30 år siden, og min bror er svensk."
Citera
2018-03-09, 18:28
Medlem
Själv läser jag gärna danska och tipsade om Fugledes kommentar i mediekrigstråden i Politik Inrikes. Dessvärre är jag rädd för att han kan ha rätt om Sveriges framtid. Jag vill inte vara defaitistisk, men det kommer att bli mycket svårt att ta sig ur det här.

Jag hoppas att han kan få folk att tänka till i alla fall. Det brukar vara en välgörande kontrast till den svenska åsiktskorridoren när norska, danska eller finska politiker från de "vanliga" partierna talar sunt förnuft. De danska socialdemokraternas förslag om ett helt nytt asylsystem är ett annat sådant exempel som visar att den svenska modellen inte är huggen i sten. Samma sak med journalister och författare - Mikael Jalving förtjänar t.ex. ett stort tack för sitt mångåriga engagemang för Sverige.

Fuglede intervjuas i svenska Aktuellt:

https://twitter.com/daccraft/status/964479661790171136
Citera
2018-03-09, 18:29
Avslutad
Som skåning förstår jag skriven danska, men har otroligt svårt att förstå när det pratas.

Jag tyckte Mads Fuglede var en fröjd att lyssna på i Aktuellt, han var tydlig, robust i sina ordval och var på det klara med att han minsann inte tänker kompromissa om Danmark och det danska. Man får helt enkelt anpassa sig om man väljer att bo i Danmark.

Dock har Danmark samlat på sig ett stort demografiskt Mena-problem, också. Hela Norden har länge varit naiva angående invandringen från Mena. Sverige givetvis bäst (eller värst) i klassen.
Senast redigerad av GenesisP 2018-03-09 kl. 18:33.
Citera
2018-03-09, 18:33
Medlem
daskapitans avatar
Vet inte om barnen lär sig danska i skolan nuförtiden. Tvivlar på det. Troligen bytts ut mot "genusfrågor"/" rasism" osv.
Annat var det på min tid, men, för att återgå tll ämnet : Sverige är förlorat.
Det finns ingen/inget som kan styra upp detta land igen.
Den kritiska massan av idioter har uppnåtts och det finns svaga tecken på uppvaknande men tyvärr försent.
Kanske borde man som svensk söka asyl i Danmark eller Norge ?
Citera
2018-03-09, 19:19
Medlem
ok, Nebeltag, du har abonnement?
Citera
2018-03-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wied
ok, Nebeltag, du har abonnement?
Nej, tyvärr inte. Men jag hittade några citat på Twitter.

https://twitter.com/daccraft/status/972046379043389440
Citera
2018-03-09, 20:25
Avslutad
Det är väl inget speciellt som sägs, vilket han också är medveten om. Det som sägs är något normala svenskar har insett sen lång tid tillbaka.

OT: Jo, svenskar förstår danska. Det är bara det att allt som sägs är gammal skåpmat. Att ännu en inser förfallet betyder inte att något förändras tyvärr. Inte heller att det är en dansk politiker som inser det, parodiskt nog.
Citera
2018-03-09, 21:16
Medlem
Ett land är bara sitt folk. Sverige är nu max 70% Svenskt och siffran faller snabbt, och övriga procenten har en stor mängd rent skräpfolk. Så ja, Sverige är permanent befläckat och det 'riktiga' Sverige bebott av Svenskar är ett minne blott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in