2018-03-08, 08:08
  #3853
Medlem
797507975s avatar
Köpte en grill från Alibaba i mitten av feb i år.
Fick hem den i brevlådan igår, kommer en faktura nu från postnord?
Citera
2018-03-08, 08:12
  #3854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Köpte en grill från Alibaba i mitten av feb i år.
Fick hem den i brevlådan igår, kommer en faktura nu från postnord?
Deras besked tidigare har varit att man betalar avgift samt moms innan uthämtning av postförsändelsen.
Så sannolikt nej.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-08 kl. 08:18.
Citera
2018-03-08, 08:19
  #3855
Medlem
797507975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Deras besked tidigare har varit att man betalar avgift samt moms innan uthämtning av postförsändelsen.
Så sannolikt nej.
Tack för svar,,
Citera
2018-03-08, 08:43
  #3856
Medlem
Västkustskts avatar
Jag fick två paket i går utan avgift. De kom hit via Holland.
Citera
2018-03-08, 08:44
  #3857
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag fick två paket i går utan avgift. De kom hit via Holland.
Citat:
Ursprungligen postat av DocentenG
Fått två paket från Kina under mars (2/3 och 7/3). Ingen av dem har blivit belagt med avgift. Den ena verkar ha gått vi NL eftersom REK-koden på avin slutar på NL.
Om du beställt från aliexpress, kan du logga in på ditt konto och klicka
"My Orders"=>"Viev Detail"=>"View Delivery Detail"
Då kan du se om det du beställt kom fram till Sverige innan eller efter 1/3.
Om du använde aliexpress, och sakerna kommit fram till Sverige efter 1/3,
vilken Logistics company använde du?
(står längre ner på "View Delivery Detail" sidan)
Citera
2018-03-08, 08:53
  #3858
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag prövade att klicka på några olika produkter på AliExpress och de verkar fortfarande beredda att skicka till Sverige gratis. Här är dock ett undantag: Shipping: US $3.68 to Sweden via PostNL

Om man använder PostNL slipper man då avgiften?
Citera
2018-03-08, 08:57
  #3859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag prövade att klicka på några olika produkter på AliExpress och de verkar fortfarande beredda att skicka till Sverige gratis. Här är dock ett undantag: Shipping: US $3.68 to Sweden via PostNL

Om man använder PostNL slipper man då avgiften?
Ingen vet sannolikt, men (2018-03-05):
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det jag fick förra veckan genom NL post hade en gul lapp att det kom från utanför EU.

Det lär betyda att Postnord lägger på moms och avgift här?

Så de lär behöva göra på något annat sätt...
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-08 kl. 09:00.
Citera
2018-03-08, 10:10
  #3860
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag prövade att klicka på några olika produkter på AliExpress och de verkar fortfarande beredda att skicka till Sverige gratis. Här är dock ett undantag: Shipping: US $3.68 to Sweden via PostNL

Om man använder PostNL slipper man då avgiften?

'jag fick ett paket via PostNL för några veckor sen men det stod längst ner typ, country of origin: China så kanske inte ? värde stod 19$ fick inte betala nåt men nu kommer jag inte våga beställa oavsett värde..
Citera
2018-03-08, 10:22
  #3861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
'jag fick ett paket via PostNL för några veckor sen men det stod längst ner typ, country of origin: China så kanske inte ? värde stod 19$ fick inte betala nåt men nu kommer jag inte våga beställa oavsett värde..
Det är väl bara att kalkylera med avgifterna och jämföra med priset i Sverige köp 2,3 ,4 ,5 st istället för 1 ,ge bort i julklapp ,sälj billigt till vänner och kolleger ,verkar som vissa tror att importera från Kina är förknippat med dödsstraff nu för tiden.
Citera
2018-03-08, 10:39
  #3862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag prövade att klicka på några olika produkter på AliExpress och de verkar fortfarande beredda att skicka till Sverige gratis. Här är dock ett undantag: Shipping: US $3.68 to Sweden via PostNL

Om man använder PostNL slipper man då avgiften?
har läst några inlägg i tråden om att säljare på bland annat Aliexpress skulle ha slutat skicka grejer till Sverige efter postens nya regler , det är inget jag har märkt av , handlar nästan dagligen på ALI i alla möjliga olika produktgrupper och ingen har hittills inte velat skicka till Sverige.
Citera
2018-03-08, 10:48
  #3863
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Vad menar Backteman? Att paket som är märkta som gåvor, men som Tullverket inte godkänner som sådana, slipper mottagaren betala PostNords avgift på? Bara moms som debiteras eftersom tullen har hanterat deklarationen, inte PostNord?


Mycket av vad han har sagt är motstridigt och vilseledande. Jag tror det är medvetet, eller så är han korkad och urusel på sitt jobb, men jag tror det är medvetet.

Senast såg jag att han sa för någon dag sedan att 20 000 avier hade skickats ut, men de hade en backlog på 100 000, han tillochmed rättade journalisten då journalisten sa att de måste då ha en backlog på flera hundratusen då. Hur går det ihop med att de får in över 100 000 om dagen från kina? Deras backlog borde om de bara hade skickat ut 20 000 avier den 6 mars då vara på runt en halvmiljon, inte 100 000, såvida inte de flesta slinker igenom.
Citera
2018-03-08, 10:51
  #3864
Medlem
ulvvfs avatar
Det är sådant enormt slöseri på våra resurser. Vi borde vara glada om vi kan köpa en vara för en tiondel av priset och behålla 90% av pengarna hos medborgarna och inom landet (för då har vi både varan och pengarna). Istället för slössa en massa pengar på låtsas jobb och logistik, som på ett eller annat sätt betalas av medborgarna, antingen via skattesedeln eller att den esnkilda betalar avgiften personligen.

Avgiften kommer i de flesta fall överstiga momsen flera gånger om, så även om man skulle se momsen som en intäkt för samhället (vilket kan diskuteras), så är det ändå en gigantisk förlust. Jag ser inget mervärde i att ha en massa låtsasjobb.

Med det handelskriget vi inleder nu skulle man kunna tro att Trump vad president över sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in