2018-03-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Ok. Jag vet inte om deras gamla kyrka låg nån annanstans eller om de byggde om den till den nya som funnits i snart tio år.
Nån annan vet säkert bättre.

Som jag skrev en ny+en gammal kyrka efter samma väg, olika gatunummer.
Citera
2018-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jaha, nu börjas häcklandet igen! Fy tusan, det kan aldrig läsas och ha tillträde något säkert till hundra procent här det vet vi, men häcklandet och lustigheterna är rätt trist att läsas.

Precis, mycket bättre att spela med i skådespelet!
Citera
2018-03-07, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag skrev en ny+en gammal kyrka efter samma väg, olika gatunummer.

Ja och du svarade inte när jag frågade om du menade vanliga kyrkor eller scientologi-kyrkor.
Eftersom du först skrev två kyrkor och sen en scientolog-kyrka OCKSÅ, så fick jag utgå från att du pratade om TRE kyrkor då.

Scientolog-kyrkan är ihopbyggd med en gammal ”vanlig” kyrka, så det kanske är den du menar. Men dom ligger inte på den vägen.
Citera
2018-03-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ja och du svarade inte när jag frågade om du menade vanliga kyrkor eller scientologi-kyrkor.
Eftersom du först skrev två kyrkor och sen en scientolog-kyrka OCKSÅ, så fick jag utgå från att du pratade om TRE kyrkor då.

Scientolog-kyrkan är ihopbyggd med en gammal ”vanlig” kyrka, så det kanske är den du menar. Men dom ligger inte på den vägen.

Jag inräknade inte den alls. Existerar inte i min begreppsvärld.
Citera
2018-03-07, 19:29
Medlem
Citat:

Scientologi-kyrkan i Arlöv är inte ihopbyggd med en gammal kyrka.
Den är byggd i sockerbrukets gamla kontorslokaler.

Inte för att det är relevant, men rätt bör vara rätt.
Citera
2018-03-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Scientologi-kyrkan i Arlöv är inte ihopbyggd med en gammal kyrka.
Den är byggd i sockerbrukets gamla kontorslokaler.

Inte för att det är relevant, men rätt bör vara rätt.

Ja själva kyrkan, men det finns en mindre byggnad också. Jag trodde det var en gammal kyrkolokal, men då har den använts till nåt annat.
Ja rätt ska vara rätt.
Citera
2018-03-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ja själva kyrkan, men det finns en mindre byggnad också. Jag trodde det var en gammal kyrkolokal, men då har den använts till nåt annat.
Ja rätt ska vara rätt.
Den delen som påminner om en kyrka har brukats som lunchlokal när det tillhörde sockerbruket.
Numera agerar det kapell åt kyrkan. Där är även en bastu samt att fikarummet fortfarande brukas som just det.

Byggnaden hade redan från början rätt potential att fungera i sammanhanget.

Det finns även en kyrka (inte alls samma magnifika typ) i centrala Göteborg, så en långvarig relation med kyrkan är inte utesluten för familjen.

Allt jag har fått kännedom om har dock endast utspelat sig under de två sista åren, 2016 & 2017.

Men så som jag har förståt situationen så är hela samröret totalt nedtystat inom kyrkan nu och jag har även fått bekräftat att tråden här på Flashback har kommit upp på tal flertalet gånger.
Citera
2018-03-07, 20:29
Medlem
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/wp-content/uploads/2014/09/wifi.pdf

Flera gånger har det sagts här att barnen måste ha varit mycket svårt sjuka och ha en diagnos eftersom de hade läkarintyg för hemundervisning.

Här är ett exempel på ett barn med intyg...

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/wp-content/uploads/2014/09/wifi.pdf
Citera
2018-03-07, 20:36
Medlem
Citat:
Såg via merinfo att det fanns en Suzuki samt en nyare Mitsubishi (köpt i oktober) registrerade på hushållet. På ratsit finns endast en vespa registrerad som fordon på adressen och deras sida är mer frekvent uppdaterad.

Är det en långsökt teori att detta är planerat av familjen för att underlätta efterjobbet för efterlevande släkt?

Inga bilar (förutom polisfordon) fanns inom tomtgränsen ikväll.

Även en privatregistrerad ny Volvo XC90 med dem klassiska backljusen som oftast används av polisen stod parkerad på andra sidan gatan, med en vanlig kille i.
Någon som känner till mer om det?
Det var inte Patrick Persson iaf!

Hur stämmer detta med bilderna där man ser båda bilarna innanför polisens avspärrning?
Citera
2018-03-07, 20:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Den delen som påminner om en kyrka har brukats som lunchlokal när det tillhörde sockerbruket.
Numera agerar det kapell åt kyrkan. Där är även en bastu samt att fikarummet fortfarande brukas som just det.

Byggnaden hade redan från början rätt potential att fungera i sammanhanget.

Det finns även en kyrka (inte alls samma magnifika typ) i centrala Göteborg, så en långvarig relation med kyrkan är inte utesluten för familjen.

Allt jag har fått kännedom om har dock endast utspelat sig under de två sista åren, 2016 & 2017.

Men så som jag har förståt situationen så är hela samröret totalt nedtystat inom kyrkan nu och jag har även fått bekräftat att tråden här på Flashback har kommit upp på tal flertalet gånger.
Du var den första att nämna scientologispåret här i tråden och jag tycker det är väldigt intressant. Du har, som jag minns det, skrivit att samröret inte var etablerat s.a.s. utan enbart att en viss kontakt fanns. om du har mer information får du gärna skriva.

Som jag sagt tidigare, jag kan nog bara förstå det som har hänt utifrån ett (pseudo)religiöst perspektiv, allt annat är liksom inte rimligt med tanke på att döttrarna uppenbarligen inte led av ALS eller dylikt.

En sekt som predikar ett slags övemänniskoideal skulle kunna göra allting begripligt, åtminstone.
Citera
2018-03-07, 20:50
Bannlyst
Föräldrarna har under åren de sökt bot och lindring försökt med olika behandlingsmetoder och det är väl inte oskäligt att tro att de i nåt svagt ögonblick även ramlat in i dianetikens klor. Människor letar ju sig som bekant alltmer ut i tassemarkerna när desperationen ökar och de traditionella vägarna misslyckas. Vi har ju även tidigare diskuterat att de kanske hamnade i nåt obskyrt ME-behandlingsgeschäft när skolmedicinen inte förmådde att avhjälpa sjukdomarna på ett, för familjen, godtagbart sätt.

Som enskild förklaringsmodell tror jag däremot inte på det, men som ytterligare ett symtom på föräldrarnas tillkortakommanden och/eller ännu en pusselbit som ledde till familjens implosion, finner jag dock inte orimlig.

Frågan är dock hur hypotesen kan kullkastas eftersom tråden just nu är inne på att allt som motsäger scientologispåret endast är dimridåer och att alla som ifrågasätter det beslås med att slå blå dunster i ögonen på folk. Däremot slukas allt som bekräftar tesen med hull och hår utan spår av ifrågasättande eller tvivel och snart kan hela historien förklaras genom Hubbards irrläror.

Ingen bra grogrund för att hamna rätt alldeles oavsett vad man diskuterar, utan leder ofrånkomligen till att man riskerar att landa lika mycket ute i tassemarkerna som föräldrarna gjorde, om än på ett teoretiskt plan.
Citera
2018-03-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
??? Säger du här att det inte var tabletter och att flickorna inte låg i sina sängar omsorgsfullt omstoppade som det tidigare ha påståtts?

Polisens första meddelande var våldsbrott med personskador - det passade inte riktig i bilden av det som snabbt kom fram i tråden med tabletter etc.

Ja precis grovt våldsbrott om jag minns rätt men ändrades så fort de funnit brevet till familjetragedi med "gärningsman" i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in