Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
E**** säger ju i ett av polisförhören att han hör ett ljud som låter som metall mot trä
eller nåt liknande , minns inte exakt . Då säger A*** att "det är bara gubben" .
Det kan ju ha varit T** som grejade med ventilationen på vinden .
Han kan ju ha bundit A*** redan innan han hör att det finns någon mer i huset .
Han springer ut i garaget tvingar med sig T** på ett våldsamt sätt ut till köket .
På ett eller annat sätt inträffar i alla fall något som E**** inte har förutsett .
Det tror jag är det utlösande faktorn som blir ödesdigert för paret Lekander .
Jag har inte följt fallet från början dessvärre .
SMS:et till sambon om att "det blir minst 10000 kr" tyder på att han visste
att han skulle ha med sig en större summa hem efter resan .
Och eftersom någon resa till Kiruna inte existerat så måste han råna någon .
En filékniv går ju att använda till att "skära tejp" med också naturligtvis .
Idioten har får ju dessutom tydligen ståfräs av att leka med knivar .
Hur det är med tejpen är inte lätt att veta , den svarta tejpen är ju lättare
att hantera än silvertejpen i vissa situationer .

Ja, det kan absolut varit så att han redan hade hunnit binda/tejpa AC först som du säger. Låter inte alls osannolikt. Men om paret tejpats växelvis borde det bara varit munnen och hot om att skada/döda som kunde få henne tyst och inte varna?
Skumt det där med pengasumman som visade sig stämma ganska bra. Men han kan ha trott att han skulle få ut mer, för att sedan smussla undan dessa till sig själv eller för senare tillfälle. Han måste på något sätt, vid något tillfälle fått vetskap om detta äldre par som bodde lite avsides känns det som. Men ändå en chansning. De kunde mycket väl haft besök av barn och barnbarn. Vad hade han gjort då? Möjligt att han hade avstyrt allt. Försökt någon annan gång. Hoppas man
Om man ska råna/mörda någon, vill man inte gå från hus till hus och visa upp sig innan. Han kan ju inte utesluta att i random avlägset hus ska det inte finnas en barnfamilj med en annan barnfamilj på besök t ex. Sedan till nästa där mordet sker.
Fiskkniven är ju otroligt opraktisk att hantera om man bara ska ha den till skära tejp med tycker jag. Lång och vass, går inte att ha i fickan, gömma undan eller ha lätt i handen utan att råka skada sig själv. Tycker att den absolut känns som rätt kniv om man ska mörda, skära av halsar med. Tror ändå att mordmotivet är starkt.
Men, jag har ännu bara kommit till D-delen i FUp och ligger efter i rättegång och tråd....
Har följt några andra ( 3-4) trådar om mord. Känner igen det mönster av beteende som känns karakteristiskt för gärningsmännen (tar för givet att Edvin är ensam skyldig).
Nummer ett är med den lätthet de ljuger. Verkar inte bekymra dom det minsta......Nummer två är att de inte verkar bli berörda när offren visas upp, när anhöriga gråter, när de anklagas för de bestialiska brotten.
Tänk själv vad man skulle SVETTAS när man märkte att det inte håller och att bevisen börjar torna upp sig. Och hur man skulle ha svårt att hålla tårarna tillbaka (skulle det gå?) när man fick höra hur offren fått lida och när man såg anhöriga bryta ihop? Och när man blev anklagad för att var den som utfört allt detta och om man var oskyldig? Skulle man inte bedyra sin oskuld i varannan mening?
Då säger man väl inte:
" ”Om jag hade mördat så skulle jag ju inte gå och käka en stek efteråt”."
https://norrkopingnews.se/blaljus/bisarra-livet-efter-morden-tittade-pa-nicke-nyfiken/
Va? Nä, det uttalandet är helt bisarrt. Man säger naturligtvis inte det. Så tänker inte en normalt tänkande människa. Man säger bara att man aldrig, aldrig skulle kunna göra något sådant mot någon människa. Vem tänker på steken efteråt? Låter som att OM jag mördar, då tappar jag aptiten
För jag är känslig....
Det visar bara att han har fattat efteråt att det var opassande (okänsligt) att göra så. Att det är något han lärt sig utantill. Men han fattar det inte själv eftersom han helt enkelt saknar den känslan.