2018-03-04, 20:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Avstånden mellan Chicago-tyskland respektive italien sydafrika ser ganska lika ut på gleasons, så förstår inte vad du menar. Resten vad du skriver är halmgubbar och trams.

Sao Paulo ligger i Brasilien. På den här bilden har jag ritat in de två streck du tror är lika långa och som enligt verkliga flygtider tar nästan precis lika lång tid att flyga.
Citera
2018-03-05, 04:24
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Sao Paulo ligger i Brasilien. På den här bilden har jag ritat in de två streck du tror är lika långa och som enligt verkliga flygtider tar nästan precis lika lång tid att flyga.
Kollade flygtiderna, verkar gå ca 2,5 timmar snabbare att åka mellan chicago och frankfurt. Låter rimligt.
Citera
2018-03-05, 04:46
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Effekten avtar med kvadraten på avståndet, vilket gör att den som håller i ficklampan bara ser att skogen lyses upp 10-20 meter. En som tittar mot ficklampan kan se den på flera hundra meters avstånd.
Från tillräckligt långt avstånd blir ficklampan för liten för ögats upplösning, men det innebär inte att ljuset har upphört. Från jorden sett blir solen blir aldrig för liten för ögats upplösning, därför kan solljusets upphörande bara förklaras av att något skymmer ljuset.
Om vi struntar i atmosfär och höjdskillnader så är det är det inte omöjligt att man skulle se solen hela tiden med teleskop åtminstone. När det kommer till ficklampan så hinner inte atmosfären påverka, perspektiv får den att försvinna innan dess. Men på längre sikt skulle naturligtvis atmosfären påverka ficklampan på samma sätt som solen.
Citat:
Det är inte atmosfären, eftersom vi ser solen till den når horisonten.
Solen försvinner inte sällan innan den når horisonten. https://www.youtube.com/watch?v=e1TUpNkHcAM
Citat:
Tack för ännu ett klipp där man ser att horisonten skymmer solens nedre del.
Ja och det är inget konstigt med det, samma sak skedde i experimentet, han visade hur det har helt naturliga förklaringar, du behöver inte blanda in påhittade fenomen som kurvatur som bara ska finnas enligt hörsägen.
Citera
2018-03-05, 04:58
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns inga belägg för att luft helt kan utestänga ljus.
Luft utestänger ljus på samma sätt som vatten, det tar bara längre tid. Pröva att lysa med ficklampan under vatten.
Citat:
Och det är dessutom inte det vi ser, vi ser solen försvinna under marken. Och på den platta jorden är solen aldrig i höjd med marken, på den platta jorden är solen alltid ovanför marken.
Jag tror du helt missade experimentet jag länkade till. https://www.youtube.com/watch?v=GeRuixoSRyQ
Eller fenomenet kanske inte är lika kul när det går emot din världsbild?
Citat:
Du kommer utan problem kunna se lampan på flera hundra meters avstånd. I alla fall så länge det inte är träd i vägen.
Och vad händer sen?
Citera
2018-03-05, 05:04
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo ljuset avtar desto längre bort från lampan men den minskar i storlek desto längre bort den kommer, den försvinner inte ner bakom horisonten med oförminskad storlek som solen gör. Perspektiv får saker att bli mindre och mindre tills man inte kan se dom längre. Solen skulle krympa ihop till något som såg ur som en stjärna innan den försvann om det var perspektivet son gjorde det.
I öknen t ex där det finns mycket mindre vatten i luften så är det just vad som sker, solen blir mindre och mindre tills den helt försvinner. https://www.youtube.com/watch?v=e1TUpNkHcAM
Citera
2018-03-05, 05:08
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Då ställer jag DIG den eviga fråga, hur högt upp är solen på den platta jorden?
Nu är det rätt många av er plattskallar som påstår ni vet att jorden är platt, men ni kan inte svara på den enkla frågan hur högt upp solen är.
Hur högt upp är regnbågen? Kan man triangulera regnbågen för att lista ut höjden?
Citera
2018-03-05, 05:18
Medlem
Citat:
Hur högt upp är regnbågen? Kan man triangulera regnbågen för att lista ut höjden?
Du fick en fråga, kan du svara på den istället för att ställa en annan fråga som inte är relevant?
En annan användare som vi känner till hade i alla fall varit ärlig och sagt "Jag vet inte". Svaret, tack.
Citera
2018-03-05, 05:56
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej horisonten är aldrig i ögonhöjd. Varför bevisas jordens form av om horisonten är i ögonhöjd eller inte?
Inte precis i ögonhöjd men nästan. Eftersom horisonten skulle börja falla neråt naturligtvis om marken var en boll, men det gör den aldrig. https://www.youtube.com/watch?v=MjkERI3L3Fw

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du fick en fråga, kan du svara på den istället för att ställa en annan fråga som inte är relevant?
En annan användare som vi känner till hade i alla fall varit ärlig och sagt "Jag vet inte". Svaret, tack.
Den är högst relevant. Att hjälpa någon fram till svaret genom att han själv får tänka gör ibland att personen förstår bättre än om bara svaret levereras rakt upp och ner.
Citera
2018-03-05, 07:37
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Så solen är en slags spotlight med nedriktat (avgränsat) ljus? Men som du vet har ju vi i Sverige korta, mörka vinterdagar och långa ljusa sommardagar. Hur funkar det med den här sol-spotlighten? Går den med olika höjd och hastighet när den scannar av den platta jorden?

Men allt måste ju braka samman när solen bromsar in över Sverige på midsommarafton och bara ger någon timmes natt. Då måste det ju vara kolsvart i resten av världen lika länge.... och det är det ju inte.

Länderna nära glob-ekvatorn har ju inte så stora variationer i årstider som vi. Där går solen upp och ner ungefär samma tid året runt.

Jag fick aldrig någon förklaring på hur solen beter sig på plattjorden. Varför är det inte mörkt i övriga världen på midsommarafton när vi har ljust dygnet runt?
Citera
2018-03-05, 07:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Luft utestänger ljus på samma sätt som vatten, det tar bara längre tid. Pröva att lysa med ficklampan under vatten.

Prova att titta på solen. Den syns väldigt bra.

Citat:
Jag tror du helt missade experimentet jag länkade till. https://www.youtube.com/watch?v=GeRuixoSRyQ

Förklara hur solen kan hamna under horisonten.
Senast redigerad av madtop 2018-03-05 kl. 07:48.
Citera
2018-03-05, 07:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
I öknen t ex där det finns mycket mindre vatten i luften så är det just vad som sker, solen blir mindre och mindre tills den helt försvinner.

Vi har miljontals med observationer som visar att solen inte blir mindre och mindre.
Citera
2018-03-05, 07:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Inte precis i ögonhöjd men nästan. Eftersom horisonten skulle börja falla neråt naturligtvis om marken var en boll, men det gör den aldrig.

Du har fel, vi har miljontals observationer som visar att ju högre upp du befinner dig desto större blir vinkeln till horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in