2018-03-04, 11:59
Medlem
Jag skrev följande fråga till Theutenberg på ett svar på ett inlägg av honom, en del verkar ha läst men jag fick ingen kommentar alls.

"Var man rädd att OP skulle lämna ut känsliga uppgifter till dåvarande Sovjetunionen?"

Theutenberg skrev så här i inlägget:
"32 år sedan Palmemordet. Såg Leif GW o nye Palmeåklagaren Christer Petersson på TV. Lösningen på mordet ligger i Palmes planerade resa t Moskva 7-11 april 1986 (där jag skulle åtföljt honom) men som inte blev av. Dagbok från UD vol 3 sid 193-198."
Citera
2018-03-04, 12:44
Medlem
hehehos avatar
Håller med om att LGWPs utspel om:

– Jag brukar aldrig säga att det är kört, men nu är det kört. Det är dags att lägga ned utredningen, säger Leif GW Persson.

är märkligt, han har varit fixerad vid mordet i 25 år, han vet att nya grejor kommer fram.
Varför säger han så,
är övertygad om att han menar något annat, men kan inte komma på vad.
Citera
2018-03-04, 12:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Christer Petterssons personlighet stämmer. Det var han som släckte Palme. Han var impulsiv men ändå tillräckligt behärskad för att komma undan med det och han var orädd. Han kände helt enkelt bara för att skjuta. Så enkelt var det, enligt mig. Finns ingen annan rimlig gärningsman. Alla teorier om CIA och UFOn är utkastade.

Hur man kan tro något annat tycker jag bevisar naivitet och för hög dos av fantasi, en vilja till att det ska vara mer spännande och mystiskt än vad det var. CP var mannen. Att mörda en statsminister är inget särskilt med det lynne han hade.
Jisses ... har du exempelvis tagit del av Uppdrag Gransknings genomgång av ”bevisningen” mot Pettersson?

Rättsröta.

https://www.svtplay.se/video/17047438/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-avsnitt-9-2?start=auto&tab=2018
Citera
2018-03-04, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

– Jag brukar aldrig säga att det är kört, men nu är det kört. Det är dags att lägga ned utredningen, säger Leif GW Persson.

är märkligt, han har varit fixerad vid mordet i 25 år, han vet att nya grejor kommer fram.
Varför säger han så,
Kan det vara så att en mängd hemligstämplat material därmed avhemligas och att skarpare hjärnor än farbror Polisen (i.e. LGWP själv ) i så fall snabbare skulle kunna lösa mordet?
Senast redigerad av onopono 2018-03-04 kl. 12:54.
Citera
2018-03-04, 13:29
Medlem
Mördaren (den som sköt) var 1 person, man givetvis.
Denna person måste minst ha varit i Stockholm strax innan mordet.
Vad gör en mördare innan ett mord?
Stockholm, 28 februari 1986, hur var vädret? Jag kan tänka mig att temperaturen var cirka 0 till -10 grader. Kallt med andra ord. Var han inne och värmde sig emellanåt í en bil, på caféer, på restauranger, i affärer?
Betalade han för något? Hur betalade man och man var svensk på den tiden? Hur betalade man om man var utifrån kommande på den tiden? Kan han ha gjort ett bankomatuttag?
Kan han ha fått en p-bot?
Kan han ha ringt samtal från en telefonkiosk?
Kan han ha bott på ett hotell?
Senast redigerad av PooSausage 2018-03-04 kl. 13:31.
Citera
2018-03-04, 13:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Mördaren (den som sköt) var 1 person, man givetvis.
Denna person måste minst ha varit i Stockholm strax innan mordet.
Vad gör en mördare innan ett mord?
Stockholm, 28 februari 1986, hur var vädret? Jag kan tänka mig att temperaturen var cirka 0 till -10 grader. Kallt med andra ord. Var han inne och värmde sig emellanåt í en bil, på caféer, på restauranger, i affärer?
Betalade han för något? Hur betalade man och man var svensk på den tiden? Hur betalade man om man var utifrån kommande på den tiden? Kan han ha gjort ett bankomatuttag?
Kan han ha fått en p-bot?
Kan han ha ringt samtal från en telefonkiosk?
Kan han ha bott på ett hotell?
Jag tror att han var vaken hela natten och var säkert inte på jobbet följande dag. Skulle tro att han hade månadskort och en sort thermo anorak/rock på sig mot kylan eller som en förklädnad.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-04 kl. 13:50.
Citera
2018-03-04, 13:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag skrev följande fråga till Theutenberg på ett svar på ett inlägg av honom, en del verkar ha läst men jag fick ingen kommentar alls.

"Var man rädd att OP skulle lämna ut känsliga uppgifter till dåvarande Sovjetunionen?"

Theutenberg skrev så här i inlägget:
"32 år sedan Palmemordet. Såg Leif GW o nye Palmeåklagaren Christer Petersson på TV. Lösningen på mordet ligger i Palmes planerade resa t Moskva 7-11 april 1986 (där jag skulle åtföljt honom) men som inte blev av. Dagbok från UD vol 3 sid 193-198."

Vilken typ av känsliga uppgifter skulle det vara menar du?

Om OP satt inne på känsliga uppgifter som han ville delge Sovjetunionen, fanns det inte enklare sätt att distribuera dem än att göra det via en Moskvaresa, till exempel på hemmaplan?

Och vilka känsliga uppgifter satt OP inne med som ingen annan omkring honom också kände till? Om OP satt inne på känsliga uppgifter, vem matade honom med dem i så fall?

Det talas i termer av att sälja ut Sverige till Sovjetunionen. Vad menar man med det?

Överlämna hela den svenska försvarsplanen till ryssen? Namnlistor på nyckelpersoner

Det bör sannolikt ha funnits enklare och säkrare distributionskanaler för sådant material än via en övervakad statsminister.
Citera
2018-03-04, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Varför säger han så,

Antagligen har han väl fattat att de bara förbereder en slutgiltig bullshit story åt svenska folket för att sanningen inte ska komma fram.

Om utredningen nu skulle läggas ner, vad händer då med hemligstämplarna? Jag undrar. Teoretiskt sett kan de väl hemligstämpla precis vad de vill och gömma sig bakom det gamla vanliga "med hänsyn till rikets säkerhet". Eller?
Citera
2018-03-04, 13:51
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Christer Petterssons personlighet stämmer. Det var han som släckte Palme. Han var impulsiv men ändå tillräckligt behärskad för att komma undan med det och han var orädd. Han kände helt enkelt bara för att skjuta. Så enkelt var det, enligt mig. Finns ingen annan rimlig gärningsman. Alla teorier om CIA och UFOn är utkastade.

Hur man kan tro något annat tycker jag bevisar naivitet och för hög dos av fantasi, en vilja till att det ska vara mer spännande och mystiskt än vad det var. CP var mannen. Att mörda en statsminister är inget särskilt med det lynne han hade.

Skulle säga att CP är den minst sannolika gärningsmannen. Detta då han blivit frikänd i en rättegång. Och är det så att PU trott att det var CP skulle man ha lagt in alla sina resurser på honom, vänt på varenda lilla sten. För visst vill polisen lösa ett stadsminister-mord?
Citera
2018-03-04, 14:05
Medlem
[quote=OY|63403401]Vilken typ av känsliga uppgifter skulle det vara menar du?

Eftersom det finns människor som anser/ansåg att OP var för "kompis" med Sovjetunionen, man hävdade OP beordrat frisläppande av Ryska ubåtat osv.

Det fanns en risk att man ville sprida ryktet att OP skulle vara landsförrädare , befogat? obefogat?

På 70-80 talet var det ingen tvekan i opinionen att Sovjet och Warzawapakten var fienden.
All militär planering riktades mot hot från Warzawapakten.
Citera
2018-03-04, 14:06
Medlem
Gabriel2017s avatar
Polisens inkompetens sänkte utredningen. Rättsröta angående CP.
Tror att mordet var noga planlagt och man bara väntade på rätt tillfälle.
En mordgrupp som stod standby...
Gruppen, som stod nära regeringen, som iscensatte mordet.
Ett ”Gustav III, mord”, Vi får nog aldrig veta vem som var Palmemordets ”Anckarström”. Ett politiskt mord. Vem tjänade politiskt på att Palme mördades?

https://www.expressen.se/kultur/daniel-suhonen-vi-mordade-olof-palme/
Senast redigerad av Gabriel2017 2018-03-04 kl. 14:36.
Citera
2018-03-04, 14:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi vill diskutera sakligt och du svarar med att saklig diskussion och sakliga argument är att undertrycka diskussionen. Tyvärr diskussion och fabulera är inte samma sak. Fram med sakliga argument istället!

1 påtaglig observation per år de 16 år du påstår att Sagnell spanade i staden.

Passa också på att förklara hur Barbrogruppen kunde vara grund till WT observationer utan att vara där..
I sådant fall måste ju WT Observationerna ha varit andra så varför ens nämna dem?
Hur skulle jag kunna veta om Barbro Sagnell har bedrivit spaning i Stockholm från början av 60-talet fram till mordet på Olof Palme? Det är inte jag som låtsas ha informationer som jag inte kan uppge källor till eller hittar på det ena namnet efter det andra som ledare för Barbrogruppen. Det är du som påstår att Barbro Sagnell slutade sin verksamhet i slutet av 60-talet - utan att ha en tillstymmelse till bevis.

Du är en desinformatör av klass och dina psyops i tråden är mycket effektiva. Vilket tycks lite märkligt från mitt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in