2018-03-04, 05:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Journalisten har inte skrivit den här "artikeln" själv, det är företag med intressen i frågan som har skrivit den och betalat för att den ska publicerats.
Källa på det :-)
Citera
2018-03-04, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegren77
Fick sms av postnord idag där jag behöver betala 83 kr för moms samt avgift via en länk i smset. Behöver betalas in senast den 24 för att få det skickat till mig. Bara att låta det brinna inne då

Mycket förvånad över PN:s snabba agerande!

Det senaste året har grejerna legat på flygplatsen 1-2 veckor innan PN alls påbörjat sortering!

Varför har man nu sån eld i röven?
Citera
2018-03-04, 05:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Källa på det :-)

https://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/shopping/darfor-ska-du-aldrig-handla-varor-pa-wish/
Citera
2018-03-04, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
https://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/shopping/darfor-ska-du-aldrig-handla-varor-pa-wish/
Vi kan ge "kimdah2002" lite hjälp, tycker jag:

"Värdera information
De här frågorna kan hjälpa dig att bedöma om informationen är pålitlig:"
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-04 kl. 06:49.
Citera
2018-03-04, 06:49
Medlem
Citat:
Fick sms av postnord idag där jag behöver betala 83 kr för moms samt avgift via en länk i smset. Behöver betalas in senast den 24 för att få det skickat till mig. Bara att låta det brinna inne då

När beställde du?
Har du spårning när varan skickades med "flyg"frakt från Kina? ("Departed country of origin", eller "Shipped by air")
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-04 kl. 06:54.
Citera
2018-03-04, 07:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Det senaste året har grejerna legat på flygplatsen 1-2 veckor innan PN alls påbörjat sortering!

Postnord har anställt 175 nya medarbetare som enbart jobbar med att sortera och se till att man får in moms från kinapaket.
Citera
2018-03-04, 07:11
Medlem
Knoppys avatar
Citat:

Hur stort var paketet? Jag har lite småprylar jag hoppas slinker igenom ändå
Citera
2018-03-04, 07:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi kan ge "kimdah2002" lite hjälp, tycker jag:

"Värdera information
De här frågorna kan hjälpa dig att bedöma om informationen är pålitlig:"
Ja artikeln verkar uppfylla alla dina kriterier för att vara trovärdig!
Citera
2018-03-04, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnord har anställt 175 nya medarbetare som enbart jobbar med att sortera och se till att man får in moms från kinapaket.

Dessa 175 får nog inte så mycket att göra, då det verkar som de kinesiska säljarna är varnade!
Man vägrar helt sonika skicka några paket alls till skitlandet Sverige.

Men det klart de finns några enstaka eftersläntrare bland paketen som PN kan hantera enligt de nya reglerna!
Citera
2018-03-04, 07:20
Medlem
Citat:

För att från första dagen sända ett budskap.

De vet att många som får straffavgift kommer att skriva om det på nätet.
Det gör sannolikt att många som läser om det avhåller sig från nya beställningar.

Syftet med straffavgiften är ju få folk att sluta köpa billiga "kinaklumpar".

Edit: USA har som fribelopp 800$ - per dag
" value of a shipment of merchandise imported by one person on one day that generally may be imported free of duties and taxes"
https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/de-minimis-value-increases-800
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-04 kl. 07:57.
Citera
2018-03-04, 07:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Dessa 175 får nog inte så mycket att göra, då det verkar som de kinesiska säljarna är varnade!
Man vägrar helt sonika skicka några paket alls till skitlandet Sverige.

Men det klart de finns några enstaka eftersläntrare bland paketen som PN kan hantera enligt de nya reglerna!
Kan så vara men nu är dom ju anställda från ett bemanningsföretag så det är lätt att justera antalet efter behov. Kommer det inte så många paket så får dom dessutom mer tid att granska dom som kommer vilket gör att färre slinker igenom...
Citera
2018-03-04, 07:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Edit: USA har som fribelopp 800$ - per dag
" value of a shipment of merchandise imported by one person on one day that generally may be imported free of duties and taxes"
https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/de-minimis-value-increases-800
En sak i den artikeln som är intressant att notera är

"In fiscal year 2015, CBP processed more than $2.4 trillion in trade, processed approximately 33 million import (entries) and collected roughly $46 billion in duties, taxes and other fees – the largest amount collected in the last five years."

Räkneuppgift:
Man hanterade 33 miljoner paket och fick in $46 miljarder i skatt, moms och avgifter...
Hur många kr blir det per paket ($ 1 = SEK 8.25) i skatt, moms och avgifter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in