2018-03-03, 17:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Vem förlorar mest på Trade war?

Så du menar att den som förlorar mindre än den andre i ett handelskrig ska ha anses vunnit?

När alternativet hade varit att inte utlösa ett handelskrig till att börja med? Har man vunnit då?
Citera
2018-03-03, 17:48
Medlem
Självklart är det bra det ger USA möjligheten att utveckla och stabilisera sin ekonomi istället för att anpassa sig till priset på utländskt stål

Även för den svenska stålindustrin är det bra de får möjligheten att skärpa till sig och förädla sin produkt istället för att bara dumpa naturtillgångarna på världsmarknaden för lägsta möjliga pris

Trump har fått mycket kritik under sin tid som president men hittills har han fått igenom många förändringar och inte startat några krig vilket är fantastiskt
Citera
2018-03-03, 17:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Självklart är det bra det ger USA möjligheten att utveckla och stabilisera sin ekonomi istället för att anpassa sig till priset på utländskt stål

Även för den svenska stålindustrin är det bra de får möjligheten att skärpa till sig och förädla sin produkt istället för att bara dumpa naturtillgångarna på världsmarknaden för lägsta möjliga pris

Trump har fått mycket kritik under sin tid som president men hittills har han fått igenom många förändringar och inte startat några krig vilket är fantastiskt

När du diskuterar så se gärna Sverige som en EU stat först och främst annars blir det inte begripligt direkt då allt handlar om avtal som sluts via EU.
Citera
2018-03-03, 17:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
EU riskerar inte jobbförlust och ekonomisk förlust pga Trumps sinnessjuka politik. Han för rodret med att äta eller ätas, så han bäddar för det.

Det är hans väljare som kommer att drabbas när konsumtionsvaror blir dyrare – och Trumps fiende Kina kan bli den stora vinnaren.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/handelskrig-kan-sla-tillbaka-mot-trump

Jag kommer ihåg en dokumentär som jag så för några år sedan. Det handlade om den sista fabriken i USA som tillverkade plasma-skärmar.., det var en dyster dokumentär. Tänk dig det : det tillverkas inte flera TV-apparater i USA, ett land med ca 300 miljoner invånare.

Förresten, vart försvann de nordiska tv-tillverkarna (och jobben och skatteintäkterna): Luxor, Salora, Tandberg, Finlux mfl..

Kina kan vinna i EU i.o.m "våra" impotenta och korrupta politiker. Detta pga att Kina tänker : Vi sätter landets intressen först och sist. Det är den lyxen de kan unna sig i.o.m att det inte ens finns demokrati i landet !

Gott för USA att de har en Prezz med lite stake och bollar !

(och vad SVT anbefaller kan de ta sina "nyheter" och stoppa upp de där solen aldrig lyser !)
Senast redigerad av Snapcount 2018-03-03 kl. 17:55.
Citera
2018-03-03, 17:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag kommer ihåg en dokumentär som jag så för några år sedan. Det handlade om den sista fabriken i USA som tillverkade plasma-skärmar.., det var en dyster dokumentär. Tänk dig det : det tillverkas inte flera TV-apparater i USA, ett land med ca 300 miljoner invånare.

Förresten, vart försvann de nordiska tv-tillverkarna (och jobben och skatteintäkterna): Luxor, Salora, Tandberg, Finlux mfl..

Kina kan vinna i EU i.o.m "våra" impotenta och korrupta politiker. Detta pga att Kina tänker : Vi sätter landets intressen först och sist. Det är den lyxen de kan unna sig i.o.m att det inte ens finns demokrati i landet !

Gott för USA att de har en Prezz med lite stake och bollar !

Fördelen vore om han hade intelligens också, så vi får se och ekonomiska experter är mest oroade över att det blir värre än vad som till synes sägs i dagsläget. Så jag garanterar att EU inte ser på och låter Trump styra. Inte en chans skulle jag vilja säga.

Citat:
Donald Trump will damage his own economy if he goes ahead with huge steel tariffs, IMF warns
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/donald-trump-trade-war-steel-imf-warning-economy-tariffs-aluminium-a8237941.html

Citat:
Trump was angry and ‘unglued’ when he started a trade war, officials say
https://www.nbcnews.com/politics/white-house/trump-was-angry-unglued-when-he-started-trade-war-officials-n852641
Citera
2018-03-03, 18:02
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Man försöker få Trump att överväga sitt beslut, och börjar räkna på det. Alltså ingen ska göra affärer eller avtal med US som får in en president som inte är klok. Allt som tidigare presidenter fixat förstör och förgör den här minst sagt dumme fan.

Tror jag det. Som jag skrev tidigare så har nog massor av GOP-medlemmar i Kongressen och deras finansiärer i röda delstater i industribältet skitit ned sig i ren skräck vid det här laget.

De vet nämligen mycket väl vad Trump´s idiotiska påfund kommer att betyda för deras väljarbas på hemmaplan, och det med mycket kort varsel vid en eventuell implementering.

Titta gärna på vad bland annat FOX Business har att säga om följderna för bland annat fordons, flyg och bryggeriindustri - näringar som sysselsätter tiotals miljoner Amerikaner:

“It is likely to lead to job losses across the beer industry. We buy as much domestic can sheet aluminum as is available, however, there simply isn’t enough supply to satisfy the demands of American beverage makers like us. American workers and American consumers will suffer as a result of this misguided tariff.”

"The Beer Institute, a lobbyist that represents beer producers and importers, including MillerCoors, said the 10% tariff on aluminum could cost the industry $347.7 million and more than 20,000 jobs".

"The announcement of metal tariffs comes at a tough time for U.S. automakers, which have faced flattening sales in recent months. The tariffs will likely create higher prices for steel that could be passed on to customers."

"The American Automotive Policy Council, a lobbyist that represents General Motors, Ford and Fiat Chrysler, said in a statement last month that tariffs on steel and and aluminum would lead to higher prices. "This would place the U.S. automotive industry, which supports more than 7 million American jobs, at a competitive disadvantage," Matt Blunt, the council's president, said in the statement."

Källa: http://www.foxbusiness.com/features/trump-tariff-on-steel-and-aluminum-winners-and-losers
Citera
2018-03-03, 18:07
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Tror jag det. Som jag skrev tidigare så har nog massor av GOP-medlemmar i Kongressen och deras finansiärer i röda delstater i industribältet skitit ned sig i ren skräck vid det här laget.

De vet nämligen mycket väl vad Trump´s idiotiska påfund kommer att betyda för deras väljarbas på hemmaplan, och det med mycket kort varsel vid en eventuell implementering.

Titta gärna på vad bland annat FOX Business har att säga om följderna för bland annat fordons, flyg och bryggeriindustri - näringar som sysselsätter tiotals miljoner Amerikaner:

“It is likely to lead to job losses across the beer industry. We buy as much domestic can sheet aluminum as is available, however, there simply isn’t enough supply to satisfy the demands of American beverage makers like us. American workers and American consumers will suffer as a result of this misguided tariff.”

"The Beer Institute, a lobbyist that represents beer producers and importers, including MillerCoors, said the 10% tariff on aluminum could cost the industry $347.7 million and more than 20,000 jobs".

"The announcement of metal tariffs comes at a tough time for U.S. automakers, which have faced flattening sales in recent months. The tariffs will likely create higher prices for steel that could be passed on to customers."

"The American Automotive Policy Council, a lobbyist that represents General Motors, Ford and Fiat Chrysler, said in a statement last month that tariffs on steel and and aluminum would lead to higher prices. "This would place the U.S. automotive industry, which supports more than 7 million American jobs, at a competitive disadvantage," Matt Blunt, the council's president, said in the statement."

Källa: http://www.foxbusiness.com/features/trump-tariff-on-steel-and-aluminum-winners-and-losers

Japp Twitter går varm nu och dom flesta är extremt skärrade, men det ser inte ut som hans uttalande har föregåtts med vare sig beräkningar eller underlag. Så i och med att EU svarade direkt, så sket dom på sig helt enkelt och dom ser depression framför sig. Jobb som går förlorade och dyrare konsumtion. Och man räknar även in att det kan bli värre än vad som sagts. Man inser snabbt att Trumps uttalande är början på ett handelskrig. Man leker inte med EU och US är inte längre herre på täppan. US har extremt bra ekonomi därför är världen tvingade att ingå olika avtal och helt klart beroende av US. Tyvärr säger jag för dom kan sitta där med sitt val av president.
Citera
2018-03-03, 18:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Fördelen vore om han hade intelligens också, så vi får se och ekonomiska experter är mest oroade över att det blir värre än vad som till synes sägs i dagsläget. Så jag garanterar att EU inte ser på och låter Trump styra. Inte en chans skulle jag vilja säga.

Trump was angry and ‘unglued’ when he started a trade war, officials say

https://www.nbcnews.com/politics/white-house/trump-was-angry-unglued-when-he-started-trade-war-officials-n852641

Det fetade : Inget nytt, gammal skåpmat presenterad i ny förpackning. Stått om det i norsk msm för över halvåret sedan hur frustrerad han är med Kineserna.

Xi Jinping var i Florida april-17 o träffade Trump. Kom bara ut "tomma löften" ifrån Kinas sida, blev ingen förbättring. Lägg till deras tysta stöd till NK.

Något säger mig att t.o.m Kina har väntat på Trump`s reaktion.
Citera
2018-03-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Hur då?
Amerikanska behovet är ju just i Amerika...

iphone tillverkas för närvarande i Kina så det håller jag absolut med om

Men det är en amerikansk produkt, som jag skrev.

Men det de exporterar också, du kanske borde ta och läsa en bok i ordförståelse.
Citera
2018-03-03, 18:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det fetade : Inget nytt, gammal skåpmat presenterad i ny förpackning. Stått om det i norsk msm för över halvåret sedan hur frustrerad han är med Kineserna.

Xi Jinping var i Florida april-17 o träffade Trump. Kom bara ut "tomma löften" ifrån Kinas sida, blev ingen förbättring. Lägg till deras tysta stöd till NK.

Något säger mig att t.o.m Kina har väntat på Trump`s reaktion.

Nä, det jag hänvisar till är inte gammalt utan MAR 3 2018, 7:35 AM ET

CNN
Citat:
Trump risks more than a trade war by targeting China

Han rår inte på Kina, och kan se sig som förlorare innan han ens har börjat. Asiater har högre IQ än amerikaner, så Kina har en större agenda än vad Trump ens inser.
Citera
2018-03-03, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase

importerat stål betald med egna tryckta dollar och utfärdande av statsskuld till låg ränta som betalas med att utfärda nya skuldbrev. Det tycker jag låter som gratis stål . Trump har i veckan genomlidit enorma förluster politiskt sett. Detta är hans sätt att distrahera oss.
När kongressen röstar ner hans strafftullar och senaten kör över hans veto genom sina 60 röster, så återstår bara för högsta domstolen att pröva om presidenten har exekutiv rätt till att utfärda dessa tariffer. Vilket de inte kommer pröva.

Trump har köpt sig 90 dagar. Sen återgår vi till rysslands-affären och förhör med michael flynn - hope hicks- steve bannon.

Spännande tider
Citera
2018-03-03, 18:13
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

EU, Kina, The Commonwealths, Korea och Japan har varit beredda på den här utvecklingen sedan Trump tillträdde. Samtliga var ute med tydliga, strukturerade budskap inom någon timme från Trump´s tillkännagivande.

De vet också att Trump inte har något som helst internpolitiskt stöd för sina påhitt, och sålunda är eventuella motåtgärder planerade i detalj sedan länge. Det finns en krisberedskap, vilket det inte gör i USA.

USA sitter med Svarte Petter. Och om Trump på egen hand nu skulle agera på ett sätt som drar ned hela världsekonomin i recession så är följderna för resten av världen förvisso allvarliga, men potentiellt katastrofala för USA.
Senast redigerad av DaEzz 2018-03-03 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in