2018-03-02, 16:35
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig fullt ut på resonemanget, kanske ett bättre uttryck är att mördaren hade tillräckligt bra lokalkännedom.

Dessutom, fanns det understödjande enheter, med bättre lokalkännedom än mördaren, i operationen så bör det inte ha varit så svårt att försvinna från strålkastarljuset.

Tillräckligt bra är nog en bättre formulering.
Citera
2018-03-02, 17:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
I tisdagens Veckans Brott berördes Palmemordet. Christer Peterson, spaningsledaren var ditbjuden. Leif GW var mycket skeptisk till Christers tvärsäkra påstående: "Det här kommer vi att klara upp".

Fler än jag måste ha sett Leif GW:s förskräckelse när han sa att främst två saker kliade i hans huvud vad gäller Palme. Den första förklaringen kunde han med jämnmod acceptera men - sa han - "Den andra saken vill jag helst inte tänka på för den kommer att få förskräckliga konsekvenser". Det skulle troligen vara samma skalv i Svea rikes grundvalar som justitieminister Lejon en gång varnade oss för.

Så det enda vi behöver fråga oss och det enda vi behöver diskutera är: vad i hela friden är det som är så hemskt att man inte kan låta svenska folket få reda på det? Är vi småungar som måste skyddas från sanningen att tomten inte finns? Vad kan vara värre än detta skenutredande decennium efter decennium - hånet mot ett helt folk?

Vad är det för hemsk sanning som folket måste skyddas från? Börjar vi diskutera den saken i stället så kanske det lossnar en propp nånstans. Likaså måste utredningsfokus inriktas på att, utan besvärande sidoblickar eller hänsyn, blottlägga detta hemska en gång för alla. Utred vad Leif och Anna-Greta Lejon vet så får vi snart svaret.

Den dag vi får detta blottlagt kan vi lägga ner skenutredandet och se framtiden an i ett helt annat ljus.
Och så spar vi 10 miljoner per år.

Skenutredning. Mörkläggning.
Det har inte varit någon mörkläggning, hela utredningen har varit i mörkret tills nu, dom har inte förstått vad som hände 28 februari 1986 för nu.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-02 kl. 17:05.
Citera
2018-03-02, 17:13
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det har inte varit någon mörkläggning, hela utredningen har varit i mörkret tills nu, dom har inte förstått vad som hände 28 februari 1986 för nu.

Jasså? Har det inte varit nån mörkläggning? Har det varit nåt skenutredande då?
Citera
2018-03-02, 17:20
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
I tisdagens Veckans Brott berördes Palmemordet. Christer Peterson, spaningsledaren var ditbjuden. Leif GW var mycket skeptisk till Christers tvärsäkra påstående: "Det här kommer vi att klara upp".

Fler än jag måste ha sett Leif GW:s förskräckelse när han sa att främst två saker kliade i hans huvud vad gäller Palme. Den första förklaringen kunde han med jämnmod acceptera men - sa han - "Den andra saken vill jag helst inte tänka på för den kommer att få förskräckliga konsekvenser". Det skulle troligen vara samma skalv i Svea rikes grundvalar som justitieminister Lejon en gång varnade oss för.

Så det enda vi behöver fråga oss och det enda vi behöver diskutera är: vad i hela friden är det som är så hemskt att man inte kan låta svenska folket få reda på det? Är vi småungar som måste skyddas från sanningen att tomten inte finns? Vad kan vara värre än detta skenutredande decennium efter decennium - hånet mot ett helt folk?

Vad är det för hemsk sanning som folket måste skyddas från? Börjar vi diskutera den saken i stället så kanske det lossnar en propp nånstans. Likaså måste utredningsfokus inriktas på att, utan besvärande sidoblickar eller hänsyn, blottlägga detta hemska en gång för alla. Utred vad Leif och Anna-Greta Lejon vet så får vi snart svaret.

Den dag vi får detta blottlagt kan vi lägga ner skenutredandet och se framtiden an i ett helt annat ljus.

Vad skulle få Sverige att skaka i dess grundvalar? Att order om MOP kom från vice statsminister, utrikesminister, försvarsminister m.fl. för att de märkte att allt inte stod rätt till med OP (och han var på väg att "sälja ut" Sverige till Ryssen)? Operation utförd av Säpo av samma anledning (som Hans Holmér hintade om med sin boktitel)? Svenska polisers inblandning (kanske inte skulle skaka Sverige i dess grundvalar)? Boforsaffären (njae)?
Citera
2018-03-02, 17:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Ingvar Grundborgs förehavanden efter MOP hade jag velat veta lite mera om. Som t.ex. varför han bildade ett bolag i Storbritannien år 1992; Hillman & Roth Ltd, som var kopplat till ett bolag avslöjat i de s.k. Panama-dokumenten; Anglo Secreteries Ltd.

http://m.britaincompanies.com/utmtest/?utm_term=hillman-roth-limited.33527122.company.v2%2F&utm_source=britainc ompanies.com&utm_campaign=testing-utm&utm_medium=redirecting

https://offshoreleaks.icij.org/nodes/22010839

Någon som vet vem Jonathan Stronach eller Francis Mondon är?

Hade inte Grundborg ett bolag som hette HR-trading?

Francis Mondon är advokat lite finare "målvakt" för skatteparadisbolag, ställer upp när man behöver mer än en bolagsman.
Senast redigerad av heheho 2018-03-02 kl. 17:39.
Citera
2018-03-02, 17:35
Medlem
FurirRevaers avatar
Då är det två journalister som har samma nyhet. Rätt detaljerat också. Konstigt att ingen polis i Dalarna pratat om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Holmer tävlade för Solna polisklubb. Vid varje Vasalopp hyrde klubben stuga I Sälen. Inte ologiskt att han planerade att bo där även inför sitt artonde Vasalopp, 1986. Borlänge är 18mil från Bergamo by och logi inför Vasaloppet måste bokas ett halvår i förväg.

Rolf Dahlgrens historia bär trovärdighetens prägel. Konstigt om han skulle ljugs ihop ett sånt scenario. Besvarande att inget av det han påstår till Jerry Martinger inte kan verifieras. Lotta Samuelsson-Aschberg skriver redan sjätte mars att poliser under natten stoppat HH på riksväg 297 och att denne omedelbart väntar mot Stockholm.
Citera
2018-03-02, 17:42
Medlem
ziracorns avatar
Statsminister Stefan Löwen (svetsarn, ni vet):
"Att Lisbeth Palme pekade ut Christer Pettersson räcker för mig...."

Mongo...

Socialdemokratins stora dilemma.

Att aldrig någonsin erkänna ett fel.
Jag har personligen studerat Palme-mordet i över 20 år, genom böcker, artiklar, studier och nyheter (både gammel-media som ny-media), samt begärda utdrag från förundersökningen. Plus de båda rättegångarna i Tingsrätt och Hovrätt, självklart.
Det är bra att vissa saker kommer upp till ytan för amatörer, sämre att vissa proffs backar... (läs LEIF GW)...

Lisbeth & sons.... Chezzuz...
Citera
2018-03-02, 17:43
Medlem
Citat:

Även holmer fick frågan om ett uttalande i ett ku förhör.

https://youtu.be/2-Dgub5sSHg
Citera
2018-03-02, 17:49
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Statsminister Stefan Löwen (svetsarn, ni vet):
"Att Lisbeth Palme pekade ut Christer Pettersson räcker för mig...."

Mongo...

Socialdemokratins stora dilemma.

Att aldrig någonsin erkänna ett fel.
Jag har personligen studerat Palme-mordet i över 20 år, genom böcker, artiklar, studier och nyheter (både gammel-media som ny-media), samt begärda utdrag från förundersökningen. Plus de båda rättegångarna i Tingsrätt och Hovrätt, självklart.
Det är bra att vissa saker kommer upp till ytan för amatörer, sämre att vissa proffs backar... (läs LEIF GW)...

Lisbeth & sons.... Chezzuz...

Fast du kanske måste ta hänsyn till i vilken kontext sådana uttalanden sker. Op var för sossarna vad Ingvar Kamprad var för ikea. Att Stefan löven skulle ifrågasätta Lisbet är som att styrelsen för ikea dagen efter Kamprad död skulle gå ut och säga: jaja men han var ju nasse i unga år så han kanske fick vad han förtjänade...
Citera
2018-03-02, 17:49
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Intressant teori om hur ammunitionen kan ha manipulerats utan krångel.
Vilka är det man pekar ut i slutet av klippet?

Från 21 min in i klippet.

https://youtu.be/_zc0N0SDm8w

Man skall inte glömma den förstörda 38:an som tom finns med i GK om jag inte minns fel.
Citera
2018-03-02, 17:52
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Fast du kanske måste ta hänsyn till i vilken kontext sådana uttalanden sker. Op var för sossarna vad Ingvar Kamprad var för ikea. Att Stefan löven skulle ifrågasätta Lisbet är som att styrelsen för ikea dagen efter Kamprad död skulle gå ut och säga: jaja men han var ju nasse i unga år så han kanske fick vad han förtjänade...

Sant, tar till mig det! (även om FALSKT... he,he,he)
Senast redigerad av ziracorn 2018-03-02 kl. 17:55.
Citera
2018-03-02, 17:55
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Sant, tar till mig det!
Jag retar mig dock också på hans uttalande, han borde ha hänvisat till att han som statsminister inte ska lägga sig i enskilda rättsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in