2018-03-02, 15:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Vaa? Gissning men ingen ny ledtråd.

En tvåspråkig variant borde vara Kronstadt eller Brasov som den heter idag.
Men nu är det som att skjuta i ett beckmörkt rum.

Okej, jag var lite snål, erkänner!

Har i modern tid delat huvudstadsstatus med samma ort "Martin Dahlin" säger sig komma ifrån. Orten står i "Martins" pass, numera svenska pass..

(Hoppas att jag minns rätt nu..)
Citera
2018-03-02, 15:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Har i modern tid delat huvudstadsstatus med samma ort "Martin Dahlin" säger sig komma ifrån. Orten står i "Martins" pass, numera svenska pass..

Bistrita?
Citera
2018-03-02, 15:15
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Luxemburg?
Citera
2018-03-02, 15:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bistrita?

Nä inte det heller.
Staden var huvudstad rent historiskt i furstendömet/"principaliteten" för regionen, numera är den snarast motsvarigheten till "Vänersborg". Beroende på hur man uttrycker "county" på svenska, "grevskap" känns lite obsolet.. Trots att vi befinner oss i "Historia"..
Citera
2018-03-02, 15:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Luxemburg?

Inte riktigt så lätt. Staden som sökes har delat "huvudstadsskap" med Luxemburg.
Citera
2018-03-02, 15:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Inte riktigt så lätt. Staden som sökes har delat "huvudstadsskap" med Luxemburg.

Kanske Sibiu (Hermannstadt)?

EDIT;

Anton, Emil --> gator i Sibiu
Senast redigerad av OY 2018-03-02 kl. 15:31.
Citera
2018-03-02, 15:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Strasbourg
Citera
2018-03-02, 15:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Kanske Sibiu (Hermannstadt)?

OY vad bra! Rätt!

Citat:
Strasbourg

Strassburg var inget dåligt förslag, faktiskt..
(Notera att den tyska stavningen "Strassburg" markeras som felstavat numer..)

Tja, nu har jag en hel del ledtrådar att förklara, börjar med de jag minns själv..

Sibiu var huvudstaden i regionen/principaliteten/furstendömet under en "herrans massa år". En stor dominans av sachsare sedan medeltiden, efter 1930-talet sjönk antalet rejält, och ligger idag på runt 2% av befolkningen. Staden heter fortfarande på tyska "Herrmannstadt", som kunde läsas när jag var sist i Transsylvanien. (Dock tio år sedan). Mycket vackra omgivningar, vacker arkitektur, och trevliga människor! (Oavsett härkomst). Samt bra krogpriser, vilket är bäst!

Här är wiki om Sibiu, Herrmannstadt

Vi skickar stafettpinnen till OY!
Citera
2018-03-02, 15:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
OY vad bra! Rätt!

Tja, nu har jag en hel del ledtrådar att förklara, börjar med de jag minns själv..

Nyfiken på de andra också. Har de legat i fejd med Cognac? Och vilken är filmen och regissören?
Citera
2018-03-02, 15:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nyfiken på de andra också. Har de legat i fejd med Cognac? Och vilken är filmen och regissören?

Karl Martell underkuvade sachsarna på sin tid. Dock inte i nuvarande Rumänien, men i "Anglosachsien"..
Martell är ett cognacsmärke, därav cognacen/konjaken i min lustiga ledtråd. Saxarna/sachsarna hade också stort inflytande på "Siebenbürgen", som är regionen vi sökte där staden ligger.

Filmen är The Fearless Vampire Killers, or Pardon Me, But Your Teeth Are in My Neck , den utspelar sig i "the deep heart of Transsylvania", och regissören var Roman Polanski. Roman var förvisso född i Paris i exil, men hamnade under nazisterna i ett fångläger i Krakow/Krakau. Krakow var en gammal del av Österr-Ungern, innan förlusten av "WWI".

Polanski verkar tyvärr få "flykt" som sin "livsuppgift", trots alla bra filmer.. För övrigt är filmen jag länkade till, oerhört bra, fast inte för att den är ett "mästerverk", men kul ändå. Hur jag nu ska säga. Även Polanskis förnamn var en ledtråd: "Roman", tänk "Romania"/Rumänien.. Kan erkänna att jag var kanske lite väl klurig där..
Citera
2018-03-02, 16:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
OY vad bra! Rätt!

Strassburg var inget dåligt förslag, faktiskt..
(Notera att den tyska stavningen "Strassburg" markeras som felstavat numer..)

Sibiu var huvudstaden i regionen/principaliteten/furstendömet under en "herrans massa år". En stor dominans av sachsare sedan medeltiden, efter 1930-talet sjönk antalet rejält, och ligger idag på runt 2% av befolkningen. Staden heter fortfarande på tyska "Herrmannstadt", som kunde läsas när jag var sist i Transsylvanien. (Dock tio år sedan). Mycket vackra omgivningar, vacker arkitektur, och trevliga människor! (Oavsett härkomst). Samt bra krogpriser, vilket är bäst!

Här är wiki om Sibiu, Herrmannstadt

Tackar!

En ny stad, vilken?

1.En prominent kvinna har sitt sommarviste i staden.

2.Stavningen av stadens namn har ändrats över tid.

3.Universitetsstad.

4.I staden finns dryckestillverkning.

Lite krystat, det är fredag.
Citera
2018-03-02, 16:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tackar!

En ny stad, vilken?

1.En prominent kvinna har sitt sommarviste i staden.

2.Stavningen av stadens namn har ändrats över tid.

3.Universitetsstad.

4.I staden finns dryckestillverkning.

Lite krystat, det är fredag.

Löjligt förslag, men ändå: Wien?

-Här är förresten en bildlänk hur fint det är i Herrmanstadt/Sibu. Åker gärna dit igen! -Påminner väldigt mycket om en tysk välbevarad stad, och när man tänker efter, så är det inte så konstigt..
(Sibu tros härstamma från Siebenbürgen för övrigt, slang som har utvecklats till korrekt språk genom seklernas lopp)

(Sorry för att jag återkommer till Herrmannstadt, lovar att åka dit igen, men inte i denna tråd..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in