Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Nyfiken på de andra också. Har de legat i fejd med Cognac? Och vilken är filmen och regissören?
Karl Martell underkuvade sachsarna på sin tid. Dock inte i nuvarande Rumänien, men i "Anglosachsien"..
Martell är ett cognacsmärke, därav cognacen/konjaken i min lustiga ledtråd. Saxarna/sachsarna hade också stort inflytande på "Siebenbürgen", som är regionen vi sökte där staden ligger.
Filmen är
The Fearless Vampire Killers, or Pardon Me, But Your Teeth Are in My Neck , den utspelar sig i "the deep heart of Transsylvania", och regissören var Roman Polanski. Roman var förvisso född i Paris i exil, men hamnade under nazisterna i ett fångläger i Krakow/Krakau. Krakow var en gammal del av Österr-Ungern, innan förlusten av "WWI".
Polanski verkar tyvärr få "flykt" som sin "livsuppgift", trots alla bra filmer.. För övrigt är filmen jag länkade till, oerhört bra, fast inte för att den är ett "mästerverk", men kul ändå. Hur jag nu ska säga. Även Polanskis förnamn var en ledtråd: "Roman", tänk "Romania"/Rumänien.. Kan erkänna att jag var kanske lite väl klurig där..