Citat:
Jag skrev många ouppklarade mord, jag angav ingen procentsiffra. Mordet på Olof Palme är dessutom ett fall där man fortfarande inte har en aning om vem som gjorde det men alternativ saknas ju inte som bekant. Du vet lika väl som alla andra att Palme var en kontroversiell politiker som retade gallfeber på vissa människor, detta ska inte underskattas vid en gärningsmannaanalys. Jag är förresten gärna en tomte om det kan glädja dig
Jo men med ditt sätt att resonera kan man ju lika gärna säga att mord är "hur vanligt som helst" eftersom vi har så många av dem.
Citat:
Gäsp, du är alltså en vän av konspirationer? Du menar alltså att allt har bara varit ett spel för galleriet under alla dessa år? Och för att avlossa ett par kulor med en revolver så behöver inte man vara topptränad elitsoldat, mördaren sköt också mot fru Palme men det skottet vållade bara henne en skråma på ryggen, det tyder inte på någon "professionell" mördare utan närmast en amatör som flydde fältet efter att ha avlossat två skott som lika gärna hade kunnat träffa en husvägg eller ett skyltfönster. Ett proffs hade satt minst ett par kulor i varje offer för att vara säker men det gjorde inte Palmemördaren.
Dom kan mycket väl ha mött mördaren strax innan skotten föll och utväxlat några ord med denne men det betyder inte att det var ett planerat möte eller att dom kände mannen. Eftersom Palme var en mycket känd person och politiker så kan man bara spekulera i hur många personer som hajade till om dom helt plötsligt stod öga mot öga med honom. Du ska inte heller underskatta Palme-hatet.
Dom kan mycket väl ha mött mördaren strax innan skotten föll och utväxlat några ord med denne men det betyder inte att det var ett planerat möte eller att dom kände mannen. Eftersom Palme var en mycket känd person och politiker så kan man bara spekulera i hur många personer som hajade till om dom helt plötsligt stod öga mot öga med honom. Du ska inte heller underskatta Palme-hatet.
Med all respekt för din naivitet och din okunskap: det märks att du är grön på det här området. I takt med att du läser in dig kommer bilden förhoppningsvis att klarna även för dig. Vad gäller konspirationer så finns de överallt hela tiden, inte bara bland grälsjuka kärringar på det lokala dagiset som bestämmer sig för att frysa ut en misshaglig kollega utan även på högsta politiska nivå.
Men nej förresten jag tror nog inte på konspirationer, jag tror att Caesar ramlade och slog ihjäl sig på väg in till senaten den där marsdagen 44 f.Kr. då han var bakfull från ett ovanligt ymnigt convivia dagen innan. Samma sak då som nu: inget skumt och inget nytt under solen.