2018-03-01, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag skrev många ouppklarade mord, jag angav ingen procentsiffra. Mordet på Olof Palme är dessutom ett fall där man fortfarande inte har en aning om vem som gjorde det men alternativ saknas ju inte som bekant. Du vet lika väl som alla andra att Palme var en kontroversiell politiker som retade gallfeber på vissa människor, detta ska inte underskattas vid en gärningsmannaanalys. Jag är förresten gärna en tomte om det kan glädja dig

Jo men med ditt sätt att resonera kan man ju lika gärna säga att mord är "hur vanligt som helst" eftersom vi har så många av dem.

Citat:
Gäsp, du är alltså en vän av konspirationer? Du menar alltså att allt har bara varit ett spel för galleriet under alla dessa år? Och för att avlossa ett par kulor med en revolver så behöver inte man vara topptränad elitsoldat, mördaren sköt också mot fru Palme men det skottet vållade bara henne en skråma på ryggen, det tyder inte på någon "professionell" mördare utan närmast en amatör som flydde fältet efter att ha avlossat två skott som lika gärna hade kunnat träffa en husvägg eller ett skyltfönster. Ett proffs hade satt minst ett par kulor i varje offer för att vara säker men det gjorde inte Palmemördaren.

Dom kan mycket väl ha mött mördaren strax innan skotten föll och utväxlat några ord med denne men det betyder inte att det var ett planerat möte eller att dom kände mannen. Eftersom Palme var en mycket känd person och politiker så kan man bara spekulera i hur många personer som hajade till om dom helt plötsligt stod öga mot öga med honom. Du ska inte heller underskatta Palme-hatet.

Med all respekt för din naivitet och din okunskap: det märks att du är grön på det här området. I takt med att du läser in dig kommer bilden förhoppningsvis att klarna även för dig. Vad gäller konspirationer så finns de överallt hela tiden, inte bara bland grälsjuka kärringar på det lokala dagiset som bestämmer sig för att frysa ut en misshaglig kollega utan även på högsta politiska nivå.

Men nej förresten jag tror nog inte på konspirationer, jag tror att Caesar ramlade och slog ihjäl sig på väg in till senaten den där marsdagen 44 f.Kr. då han var bakfull från ett ovanligt ymnigt convivia dagen innan. Samma sak då som nu: inget skumt och inget nytt under solen.
Citera
2018-03-01, 14:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Under ett möte 1971 behandlades frågan om att SÄPO skulle
upprätta kontakt med KGB. Närvarande var Palme, Frånstedt,
Wermdalen, Elmér, Anstrin och Holmér.

http://www.inblick.se/nyheter/2016/02/18/palmes-befallning-uppratta-kontakt-med-kgb

Sjukhusaffären i Göteborg 1974 handlade om övervakning av
sjukvårdsanställda som i sin tur misstänktes för kontakter
med terrorgrupper. Det hela slutade med att Hans Holmér
och Ebbe Carlsson kopplades in.

https://www.expressen.se/gt/spionaffaren-som-skakade-goteborg/

Geijeraffären 1976 (där Lillemor Östlin förekom) handlade bl.a.
om Doris Hopps bordellverksamhet och dess kopplingar till främmande
makt. En DN-artikel 1977 dementerades av Stockholms polischef Hans Holmér,
Geijers pressekreterare Ebbe Carlsson och Hans Dahlgren på
regeringskansliet. Holmér kan ha varit inblandad på fler sätt.

https://books.google.se/books?id=oKwwCwAAQBAJ&pg=PT130&lpg=PT130&dq=%22ove +sj%C3%B6strand%22+grekligan+spionj%C3%A4garen&sou rce=bl&ots=2f9rcyj9RA&sig=qsFIbI7m9OHJHPexBR457IW7 1OI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjCkurQjcvZAhUQalAKHWDXD8 MQ6AEIKTAA#v=onepage&q=%22ove%20sj%C3%B6strand%22% 20grekligan%20spionj%C3%A4garen&f=false

När OP mördades 1986 blev Hans Holmér spaningschef och Ebbe Carlsson
fick uppdrag som privatspanare. T.o.m. Lillemor Östlin dyker upp igen
angående Christer Pettersson och tvivelaktigheter inom polisen.

Den långa följden av ärenden där Holmér var inblandad tyder på en
roll som utförare åt SAP.
Det som följer är mina tankegångar och inte något som är skrivet i sten.

Sitter och spånar lite grann med en analys av Ebbes turer med avlyssningsutrustning, Sten Anderssons trio, Säkerhetsstickans uppgifter i Contra, Börje Heeds uppgifter, SÄPO-Chefs intervjun, och Fred Harrison artikeln. Sten måste göra nåt med infon, prata med Ingvar Carlsson?Calle Lidbom? Vilket leder till uppdrag för Ebbe Carlsson.

EC ska bugga SÄPO- gruppering. Han vänder sig till säkra kort inom u-tjänsten. Säkra gamla IBare kort och gott. IB gänget sätts på fot igen. Dessa kollar samma killar som SÅPO internutreder. Alltså Stens SÄPO-gubbar. Hade inte EC och med flera misstrott Säkerhetsavdelningen hade resultatet blivit annorlunda. Istället slog bromsen till och inom SÄPO fanns grogrund för föreställningen att IB vaknat på nytt och skulle klämma åt SÄPO en gång för alla. Istället för att SÄPO lägger krut på internutredning börjar man värja sig från SAPO, Ebbe med uppbackare.
Citera
2018-03-01, 14:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag vet inte vem Lars-Kristian B är men han får gärna delta i diskussionen. Du behöver inte tolka honom. Jag utgår från det som offentliggjorts i massmedia och naturligtvis med den reservationen att massmedia inte alltid är korrekta.
Lars-Kristian Bergh bjöds hem till polismannen Dan Klöfverskiöld i september 1985 och blev erbjuden att skjuta OP mot en belöning på en miljon kronor.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2018-03-01, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du att måltavlan rörde sig i skottögonblicket?

Det finna vittnesmål som talar för att tre personer sågs samtala med varandra, möjligtvis stillastående. Det är knappast ställt utom allt rimligt tvivel att samtliga tre var i rörelse.

Som sagt, att skottet träffade på det optimala stället bevisar inte att skottet placerades där på grund av skicklighet. Ett annat skott träffade bevisligen helt harmlöst på ett mindre välplacerat ställe.

Konfirmeringsbias?

Ehm men Olof Palme sköts väl bakifrån va? Tja det är klart, mördaren kan ju ha bett honom ställa upp sig fint där vid korsningen så att han kunde få in en bra träffvinkel. Teoretiskt nu alltså. "Stå still nu Olof så ska jag sätta kulan i ryggtavlan på dig!"
Citera
2018-03-01, 14:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag vet inte vem Lars-Kristian B är men han får gärna delta i diskussionen. Du behöver inte tolka honom. Jag utgår från det som offentliggjorts i massmedia och naturligtvis med den reservationen att massmedia inte alltid är korrekta.
Här en närmare beskrivning av uppgiften om Bergh och Klöfverskiöld:

(FB) Johan - en polis bad mig skjuta palme
Senast redigerad av iesho 2018-03-01 kl. 14:29.
Citera
2018-03-01, 14:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Eftersom vi inget vet om mördaren och hans vapen vet vi ju inte ens om han hade fler patroner i revolvern. Rimligtvis har han fullt dvs 5-6 patroner beroende på revolvermodell. Men vi vet inte. Han kanske nyss skjutit med den på skjutbanan och inte fyllt på. Kanske bara fanns två patroner. Eller så ville ha spara på ammunition ifall han skulle behöva skjuta fler gånger, t ex mot poliser. Vi vet inte så i just det här fallet blir det meningslöst att spekulera.
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Om mördare i någon mening var professionell frågar jag mig varför inte ett 3:e skott sattes i OP när det andra hade missat, för sk "good measure" och säkerställa att det blev dödligt.
Om det nu var någon liten svensk konspiration verkar det inte så klokt att dra in 3:e part som en pundare för att utföra själva dådet, det klokaste torde vara att hålla det inom minsta möjlig krets av invigda.
Citera
2018-03-01, 14:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu har du kommit ner på individnivå och resonerar. Jag skulle resonera på detta sätt.

* Attentatsmannen ser svårighet att komma nära för ett knivattentat eller med bara händerna.

* Attentatsmannen tar en position i höjd med Tunnelgatan fast på västra sidan av Sveavägen. Hans beväpning kan ju vara en ljuddämpad pistol. Det är ju på den sidan LOP börjar gå. På den östra sidan finns en spanare, Dekorimamannen.

* Bakom LOP följer en backup vars uppgift dels var att se vart LOP gick, dels att skydda attentatsmannen om polis skulle dyka upp.

* När LOP korsade Sveavägen korsade backupen också Sveavägen men framför dem och ställde sig vid Dekorima.

* Backupen skjuter OP och blir GM.

Varför krångla till det.

GM inne i banklokalen, en spanare utanför som ger tecken att nu kommer de. GM smiter ut bakom LOP och går de sista stegen bakom dem fram till mordplatsen.
Citera
2018-03-01, 14:28
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Han gjorde det av plikt. HH kände OP och Ebbe Carlsson till exempel. Han gjorde inte det för att bli rik på kuppen. Han ansåg att det var hans skyldighet. Som han själv uttryckte det så skulle sanningen ha skakat hela nationen i sina grundvalar.

Mordet på OP var en mycket speciell händelse med ett mycket speciellt motiv och det var kopplat till OP som person. HH lyckades med det han skulle nämligen att se till att OP dog och att sanningen aldrig skulle komma fram. Sedan så hamnade han lite vid sidan av och det är ju ganska naturligt. Han blev inte utfrusen men han blev inte heller nationalhjälte. Allt för att det inte vara för iögonfallande.

Ja, jag säger som sagt inte att du har fel. Men vill du att flera (inkl mig själv) skall tro på dig/din teori så får du allt lägga fram lite mer handfasta bevis o fakta. Annars får du nog räkna med att folk slår dövörat till
Citera
2018-03-01, 14:32
Medlem
FurirRevaers avatar
Blir mycket spekulationer om tidpunkt och plats för mordet. Det skedde där och då eftersom det var där och då OP befann sig där. Jag tror inte på något förplanerat möte eller sådant eller att mordplatsen var förutbestämd. Skedde det ett möte vilket jag inte utesluter, så var det oplanerat och kort. Typ någon som hälsar eller frågar något, vägbeskrivning, vad är klockan, är du Palme.
Citera
2018-03-01, 14:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Ehm men Olof Palme sköts väl bakifrån va? Tja det är klart, mördaren kan ju ha bett honom ställa upp sig fint där vid korsningen så att han kunde få in en bra träffvinkel. Teoretiskt nu alltså. "Stå still nu Olof så ska jag sätta kulan i ryggtavlan på dig!"

Är det omöjligt att OP stannar till, gör en halvhalt, om någon lägger en hand på hans axel?

Det finns uppgifter som talar för att det kan ha varit så det gick till.

Och om OP var i rörelse gick han kanske väldigt långsamt, inte särskilt svårt att i ett sådant läge gå upp bakom och trycka av ett skott i ryggen.
Citera
2018-03-01, 14:34
Medlem
Citat:
Varför krångla till det.

GM inne i banklokalen, en spanare utanför som ger tecken att nu kommer de. GM smiter ut bakom LOP och går de sista stegen bakom dem fram till mordplatsen.

Ja, det kan vara ett scenario bland många. Stämmer det med övriga vittnesmål. Det är det som är kruxet. Det skall ju prövas i domstol också.
Citera
2018-03-01, 14:38
Avslutad
Citat:
Är det omöjligt att OP stannar till, gör en halvhalt, om någon lägger en hand på hans axel?

Det finns uppgifter som talar för att det kan ha varit så det gick till.

Och om OP var i rörelse gick han kanske väldigt långsamt, inte särskilt svårt att i ett sådant läge gå upp bakom och trycka av ett skott i ryggen.

Jo jag vet men det är nog ändå ganska svårt om man inte är tränad för den typen av situationer. Någon med militär utbildning skrev tidigare i tråden att folk inte fattar hur svårt det faktiskt är om man inte försökt själv. Att med precision skjuta någon på nära håll, under rörelse. Lägg till stressmomentet som infinner sig i själva situationen också då det är blodigt allvar och ingen övning. Kräver sin man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in