Citat:
Ursprungligen postat av
Mister-Krister
Titta på den övertygande bevisningen mot GM så behöver du inte fundera mer. Dessutom har utredningen inte enbart genomförts av kvinnor.
Har aldrig påstått att bevisningen inte är övertygande, inte heller att han är oskyldig.
Däremot så har jag inte sett några bevis på att det Edvin säger om minst två GM till, inte stämmer.
Kommer han med en bra förklaring, eller att försvaret lyckas bevisa att det finns fler GM, så vore det väldigt pinsamt och ren skandal. Finns det fler GM så kan han teoretiskt gå fri.
Utredningen leddes initialt av en invandrarkvinna. Sen tog en annan kvinna över. Anser inte att det är lämpligt, men det kanske är positivt för Edvin? Vem vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
blood_in
Tveksam om lätt hitta källa på det men hört detta med. Du måste erkänna och kunna förklara hur du ser på ditt brott och hur man skulle agera typ idag i liknande situationer. Det som triggade brottet typ. I jäkligt grova drag beskrivit.
Det låter rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
[/b]
I en mordutredning utgår man från beprövad metod. Särskilt viktig är den forensiska bevisningen - hård fakta (DNA, Blodstänk, Fiber, Fingeravtryck, Skoavtryck osv). Vi ska komma ihåg att saker och ting måste i slutändan kunna bevisas bortom allt rimligt tvivel.
Man kan inte, som du föreslår, börja i andra änden där man urskiljningslöst utan hänsyn till fynden på brottsplats följer en känsla och i stort sett topsar varenda tänkbar jävel.
Det är inte konstigt att många av oss (inklusive mig själv) varit ute och cyklat i tråden eftersom vi inte har haft tillgång till bevisen. Men jag måste säga att jag är tämligen övertygad om att rätt person sitter inlåst.
Kan du referera till några punkter du är kritisk mot i FUPen? förutom främmande DNA på en av stolarna, man hittar alltid främmande DNA på brottsplatser inomhus. De är med största sannolikhet från bekanta till familjen och avsatta på sådant sätt att de kan avskrivas.
Främmande DNA och fingeravtryck är en del, den andra delen jag är kritisk till är att polisen, eller åklagarinvandrarkvinnan, inte har gått till botten med Edvins prat om att det finns fler GM.
Finns det det, och att försvaret kan bevisa det, då kan den här galningen gå fri. Eftersom de bara ansåg att han hittade på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Touchdown
Han var väl chockad över upptäckten i köket? Kanske därför han betedde sig irrationellt.
Men han är också en lågutbildad bondtölp som kommer på egna teorier om vad som hänt och sprider falska rykten. Han började jobba veckan efter morden (BVS) för att få tankarna på annat håll... därifrån spred han då egna tankar om morden som ren fakta, och många trodde på honom. Så var skvallret på byn igång, och mycket från det har sedan nått den här tråden ock ryktena fortsatte spridas tidigt.
Det är helt sjukt, om det stämmer. Antagligen är han bara en jävla lirare, men det jag reagerade på var att han redan i SOS-samtalet sade att det var ett rånmord. Hur kunde han veta det? Plånböckerna på spisen var nog inte det första han tittade på precis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Ok. Ja, du vet säkert bäst både vem jag är och hur saker funkar.
Jag nominerar dig härmed till Årets Hedersmongo.
Du har påstått att du rättat mig, när jag aldrig påstått något.
Samtidigt så ger du ett pajas-svar när du blir överbevisad. Av en annan användare, till mig.
Du får gärna komma på hur mycket idioti du vill, men får jag den nedtryckt i halsen, då kräks jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Peka på du för all del men du torde vara rätt ensam om att uppfatta denna utredning som
slarvigt genomförd.
Bara hör vad Leif GW sa i tisdagens "Veckans brott angående detta fall:
"Det här är en föredömligt skött polisutredning. Det är så att hjärtat fylls av värme."
Det är systematiskt hanterat i en logisk följd och gällande bevisningen så ansåg han den
inte bara var stark utan rent överväldigande.
Sedan har inte utredningen enbart skötts av kvinnor. Biträdande utredningsledare är man
och heter Patrik Sjögren.
Och på vilket sätt skulle den kvinnliga utredningsledaren Gunilla Broman och de kvinnliga
åklagarna, Gestrin och den andre som jag nu inte kommer ihåg namnet på, ha agerat
"känslostyrt" och "maktgalet"?
Man har kunnat ringa in en gärningsman efter ett metodiskt och effektivt polisarbete,
det är vad man gjort.
Det enda som har "styrt" är
hårda fakta och dessa ledde fram till att man hamnade
i Mullsjö av alla platser.
Cirka 10 minuter in börjar inslaget om dubbelmordet i Mantorp:
https://www.svtplay.se/video/17119834/veckans-brott/veckans-brott-sasong-16-avsnitt-8
Edit: LGWP spekulerar i att EG kanske ämnar försöka bli "kryssad" så att han slipper
undan ett fängelsestraff och istället hamnar på rättspsyk.
Dock är han ändå säker på att så blir det inte i slutändan utan vad som väntar herr Svanen
är ingenting annat än en framtid på kåken, ett livstidsstraff att avtjäna.
Det torde han inte vara ensam om att vara säker på.
Visst är det en bra utredning, men att börja suga utredar-kuk, som GW gör, känns lite väl mycket eller?
Han känner antagligen folk som jobbar i Linköping. Han vill också synas lite i media, och bättra på sitt varumärke.