Jag bryr mig inte om Ryssland, men litar du verkligen på våra styrda medier där som ägs och styrs utav endast två aktörer?
Det svenska medier här gör, precis som Clinton gjorde, är att försöka sig på ett damage controll och få till ett nyval utifall utgången i valet i höst INTE går som det är tänkt.
Om dessa "trollfabriker" nu existerar, visa gärna exempel på det som tex "fake news" artiklar ifrån utländska medier osv, inte enskilda utländska användare som kritiserar "världens enda feministiska regering i landet där det läggs ner 16 våldtäkter varje dag pga resursbrist".
Den första länken fungerade inte.
De du postade tar bara upp "problemet" med de ryska trollfabriken, men de ger inga konkreta exempel där exempelvis ryskmedia ägnat sig åt fakenews eller där de sk trollfabriken har varit framme
Vad har Kreml att vinna på det? Landet mellanmjölk är ju redan splittrat med politikerförakt som heter duga.
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Summan av kardemumman; det är (tyvärr) inte så enkelt att Ryssland är the bad guy och väst the good.
Givetvis är inget enkelt på global nivå. Men att Ryssland tar tillfället i akt att experimentera med cyber-attacker när ett "neutralt" skitland går till val är väl inte omöjligt? Givetvis har jag inga belägg för att det är Kreml. Det kan ju lika gärna vara USA, Kina eller vanligt folk med åsikter.
Jag blir bara väldigt förvånad över att så många helt blint försvarar Ryssland.
Tyvärr har ordet hat använts för att svärta ner meningsmotståndare så många gånger att man blir kräkfärdig. Ännu ett ord som är så misshandlat att det blivit näst intill oanvändbart. Liksom ordet rasist.
Varje gång jag hör ord som "Hat och Hot" osäkrar jag min CZ75. ;-)
Den första länken fungerade inte.
De du postade tar bara upp "problemet" med de ryska trollfabriken, men de ger inga konkreta exempel där exempelvis ryskmedia ägnat sig åt fakenews eller där de sk trollfabriken har varit framme
Fakenews, trolleri eller bara regimtrogen propagandamedia, men här är några exempel som främst gäller Finland:
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/167234
Nu bakom betalvägg, men så här stod det (bakgrunden en gymansieskola som kallas Övis som haft en #metoo-grej gällande några lärare.
Höjdpunkt: "Sexuella trakasserier förekommer inte i St Petersburg."
Ryska journalister intresserade av Övis
Journalist och fotograf utsända från det ryska mediebolaget Izvestia i St Petersburg kom till Vasa i onsdags och försöker enträget intervjua elever vid Övis.
Journalisten Vitalii Voronin är något förvånad över att han och byråns fotograf och chaufför blev avvisade från Övis utan intervjuer.
Han hade ändå inte gett upp vid elvatiden när han stod utanför Styrelsegården på Vasaesplananden.
– Ingen intervju än men kanske det lyckas senare i dag, säger han.
Han hade också försökt förmå stadsdirektör Tomas Häyry att öppna dörern till Övis men inte heller det hade lyckats. Han hade insett att stadsdirektören inte har någon makt över skolan som hör till Åbo Akademi.
Varför är ni intresserade av Övningsskolan?
– Vi kommer hit för att skriva om uppropet i Övningsskolan. Ni har ju #dammenbrister också. Det som händer i Finland och i västvärlden sprids som ringar på vatten till St Petersburg.
Är ni på väg till Sverige där uppropen är flera och mer omfattande?
– Nej. Finland ligger närmare oss och därför är vi intresserade av det som händer här.
Har ni motsvarande upprop?
– Nej. Vi har en annan kultur. Sexuella trakasserier förekommer inte i St Petersburg.
Vad annat intresserar er i Finland?
– Vi blev skickade till Vasa för att skriva om Övis. Vi har kört över tusen kilometer hit för det här uppdraget. Just nu har vi inga andra uppdrag, säger Voronin.
Han ger sitt visitkort och förklarar att hans uppdragsgivare Izvestia är ett stort privat mediebolag med tv-bolag, radiokanal och tidningar.
Bernt Klockars, ledande rektor, ville inte ta emot journalister på torsdagen. Han var ytterst tveksam till de ryska journalisterna, kontrollerade deras uppdragsviare och kom fram till att den inte bedriver seriös journalistik.
– Den driver ett mål för att smutskasta det finländska barnskyddet. Det är oseriöst. Därför har jag uppmanat dem att avlägsna sig från skolan och bett att varken elever eller lärare ger intervjuer.
Han blev minst sagt förvånad när han mötte de ryska journalisterna på tredje våningen i skolbyggnaden efter att han hade avvisat dem.
– Vi är en arbetsplats i kris. Vi känner oss alla skyldiga fastän de flesta inte gjort något fel. Vi vill bara bli lämnade i fred i dag, säger Klockars.
Eleverna blev kontaktade av en rysk journalist redan i onsdags. De var redan då osäkra över det ryska intresset för sexuella trakasserier i skolan och har hittills avböjt kommentarer.
Ellen Sahlström, elev i Övis och en av initiativtagarna till uppropet, säger att de har rådfrågat journalisten Anna-Lena Laurén som arbetar i Ryssland. De fick rådet att inte kommentera läget för ryska medier, särskilt inte de som är utsända av statliga medier.
– Vi vet inte hur våra kommentarer hanteras. Det lär pågå en hel del propaganda i de ryska medierna och därför befarar vi att det inte skapas en diskussion såsom vi vill ha den, säger Sahlström.
Sahlström säger att flickornas upprop har tagits på fullaste allvar i skolan och att initiativtagarna är glada för den diskussion det väckt.
– Vi hade bra diskussioner med grupphandledarna på onsdagen. Det ser ut som att problemet tas på allvar precis som vi önskat. Det tar tid att förändra kulturen men det finns tecken på förändring.
Det är bara att googla om du vill hitta exempel på kampanjer i sociala medier, kommentarsfält osv.
Jag har själv också kommunicerat med ett sånt här troll på ett annat forum, men det var inte så talfört utan blev tyst när man började ställa knepiga frågor.
Jag är ingen Rysslandsvän. Har bara väldigt svårt att se främmande makter lägga sig i Sveriges val som något slags experiment.
Ryssland har givetvis ett intresse av att dels svartmåla grannländer, övriga europeiska länder och USA i egna medier, dels destabilisera dessa länder och i "bästa" fall gynna politiska krafter som kan vara till nytta för den ryska politiken. Detta intresse har troligen ökat iom. Ukrainakonflikten och sanktionerna.
Det är inget konstigt med det egentligen, utan helt logiskt att man gör det för att man kan göra det.
Varje gång jag hör ord som "Hat och Hot" osäkrar jag min CZ75. ;-)
Och sedan skjuter du dataskärmen från Siba och köper en ny? Eller säkrar du puffran igen och inser att leka instabil vapenägare med för mycket fritid är kontraproduktivt?
Du låter som en uppblåst Bildt/Wallström som tror att det här landet har något att säga till om i världspolitiken. Självklart är det tvärtom.
Du blandar uppenbart ihop mig med någon annan.
Min poäng var ju just att Sverige är ett mycket lämpligt mål för experiment kring valmanipulerande då vi är både små och hyfsat obetydliga, men ändå en del av EU och har en ordentligt präktig framtoning.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/167234
Nu bakom betalvägg, men så här stod det (bakgrunden en gymansieskola som kallas Övis som haft en #metoo-grej gällande några lärare.
Höjdpunkt: "Sexuella trakasserier förekommer inte i St Petersburg."
Ryska journalister intresserade av Övis
Journalist och fotograf utsända från det ryska mediebolaget Izvestia i St Petersburg kom till Vasa i onsdags och försöker enträget intervjua elever vid Övis.
Journalisten Vitalii Voronin är något förvånad över att han och byråns fotograf och chaufför blev avvisade från Övis utan intervjuer.
Han hade ändå inte gett upp vid elvatiden när han stod utanför Styrelsegården på Vasaesplananden.
– Ingen intervju än men kanske det lyckas senare i dag, säger han.
Han hade också försökt förmå stadsdirektör Tomas Häyry att öppna dörern till Övis men inte heller det hade lyckats. Han hade insett att stadsdirektören inte har någon makt över skolan som hör till Åbo Akademi.
Varför är ni intresserade av Övningsskolan?
– Vi kommer hit för att skriva om uppropet i Övningsskolan. Ni har ju #dammenbrister också. Det som händer i Finland och i västvärlden sprids som ringar på vatten till St Petersburg.
Är ni på väg till Sverige där uppropen är flera och mer omfattande?
– Nej. Finland ligger närmare oss och därför är vi intresserade av det som händer här.
Har ni motsvarande upprop?
– Nej. Vi har en annan kultur. Sexuella trakasserier förekommer inte i St Petersburg.
Vad annat intresserar er i Finland?
– Vi blev skickade till Vasa för att skriva om Övis. Vi har kört över tusen kilometer hit för det här uppdraget. Just nu har vi inga andra uppdrag, säger Voronin.
Han ger sitt visitkort och förklarar att hans uppdragsgivare Izvestia är ett stort privat mediebolag med tv-bolag, radiokanal och tidningar.
Bernt Klockars, ledande rektor, ville inte ta emot journalister på torsdagen. Han var ytterst tveksam till de ryska journalisterna, kontrollerade deras uppdragsviare och kom fram till att den inte bedriver seriös journalistik.
– Den driver ett mål för att smutskasta det finländska barnskyddet. Det är oseriöst. Därför har jag uppmanat dem att avlägsna sig från skolan och bett att varken elever eller lärare ger intervjuer.
Han blev minst sagt förvånad när han mötte de ryska journalisterna på tredje våningen i skolbyggnaden efter att han hade avvisat dem.
– Vi är en arbetsplats i kris. Vi känner oss alla skyldiga fastän de flesta inte gjort något fel. Vi vill bara bli lämnade i fred i dag, säger Klockars.
Eleverna blev kontaktade av en rysk journalist redan i onsdags. De var redan då osäkra över det ryska intresset för sexuella trakasserier i skolan och har hittills avböjt kommentarer.
Ellen Sahlström, elev i Övis och en av initiativtagarna till uppropet, säger att de har rådfrågat journalisten Anna-Lena Laurén som arbetar i Ryssland. De fick rådet att inte kommentera läget för ryska medier, särskilt inte de som är utsända av statliga medier.
– Vi vet inte hur våra kommentarer hanteras. Det lär pågå en hel del propaganda i de ryska medierna och därför befarar vi att det inte skapas en diskussion såsom vi vill ha den, säger Sahlström.
Sahlström säger att flickornas upprop har tagits på fullaste allvar i skolan och att initiativtagarna är glada för den diskussion det väckt.
– Vi hade bra diskussioner med grupphandledarna på onsdagen. Det ser ut som att problemet tas på allvar precis som vi önskat. Det tar tid att förändra kulturen men det finns tecken på förändring.
Det är bara att googla om du vill hitta exempel på kampanjer i sociala medier, kommentarsfält osv.
Jag har själv också kommunicerat med ett sånt här troll på ett annat forum, men det var inte så talfört utan blev tyst när man började ställa knepiga frågor.
Har du några konkreta exempel där ryssarna kört kampanjer i svenska sociala medier, kommentarsfält osv. ?
Min poäng var ju just att Sverige är ett mycket lämpligt mål för experiment kring valmanipulerande då vi är både små och hyfsat obetydliga, men ändå en del av EU och har en ordentligt präktig framtoning.
Jo, vi vet att judarna som äger våra tidningar, och judarna som jobbar där försöker manipulera oss inför valet, men vad har det med ryssarna att göra?
[*]Ryssland (alltså Putin med anhang, inte alla ryska individer), som vill se ett svagt Europa och därför stöder partier som vill försvaga EU-samarbetet. Eftersom dessa partier oftast är desamma som kategori 1 så finns det intresse för Ryssland att stödja dessa.[/list]
Fast oavsett om det stämmer eller inte så blir ju Europa svagare med EU i vilket fall.
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Kan det vara så att de av er som bagatelliserar problemet här går deras ärende, medvetet eller omedvetet?
Varför bagatelliserar du själv? Går du George Soros eller EUs ärenden?
Citat:
Så kan det naturligtvis vara, men att det skulle leda till att man skriver hatmejl till tidingar som skriver om Sverige. Det är inte en rimlig reaktion.
Det kommer hatmejl i massor från ditt läger om man kritiserar mångkultur, EU eller islamism.
Citat:
Dessutom så är det, som en annan redan påpekat, lika illa i problemområden i många andra länder.
Vill du ha lite AIDS? Tänkte du ville ha det, eftersom vissa andra har cancer.
Citat:
Det var ett märkligt påstående. För det första så har det inte rapporteras om några hatmejl från den sidan och utländsk kritik av Sverige misstänkliggörs inte generellt. Vad har Islamister för intresse av att skönmåla Sverige? Islamister är absolut ett problem, men det är inte de som är bakom våld i förorterna.
Islamistiska terrordåd i Sverige är likt förbannat en orsak av EUs inflytande och det vet du, sluta försöka sprida dessinformation.
Senast redigerad av xenomorph-ball 2018-03-02 kl. 06:55.