2018-02-27, 17:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har tidigare påpekat massor av gånger i denna tråd, ifall dessa s.k. skojarföretag ville kompensera för SD hade det varit världens enklaste sak!

Man kunde dessutom ställa följande fråga, -"anser du att Sveriges ledande media ger en sann bild av verkligheten"?
Skulle förmoda att 95 % av SD-arna svarar nej på denna fråga, i skarp motsats till andra partiers anhängare.
Finns dessutom ingen som helst "skamfaktor" eller stigmatisering med att påstå misstroende till radio, tv och de ledande dagstidningarna!
I den stora Demoskopundersökningen som är igång nu ställs ett antal sådana frågor, hur mycket man litar på TV, Dagstidningar, Kvällstidningar i förhållande till hur man litar på alternativmedia.
2018-02-27, 17:33
Medlem
Citat:
Har tidigare påpekat massor av gånger i denna tråd, ifall dessa s.k. skojarföretag ville kompensera för SD hade det varit världens enklaste sak!

Man kunde dessutom ställa följande fråga, -"anser du att Sveriges ledande media ger en sann bild av verkligheten"?
Skulle förmoda att 95 % av SD-arna svarar nej på denna fråga, i skarp motsats till andra partiers anhängare.
Finns dessutom ingen som helst "skamfaktor" eller stigmatisering med att påstå misstroende till radio, tv och de ledande dagstidningarna!
Det är också så att de påstådda svårigheterna med att mäta stödet för antietablissemangspartier är en myt mer eller mindre. I de flesta europeiska val det senaste året så har man inte sett någon Bradley-faktor överhuvudtaget utan valresultatet har nästan exakt följt opinionsmätningarna.

Två länder sticker dock ut: USA och Sverige. Men vi som följde USA-valet på nära håll under ett år visste långt i förväg att opinionsmätningarna inte gick att lita på. Det fanns en uppsjö av tecken på det. Jag själv lyckades pricka in valresultatet i varenda stat utom Minnesota.

Om de svenska opinionsinstituten hade velat mäta stödet för SD korrekt mellan valen så hade det inte varit något problem. Att man missar grovt i varje val is a feature and not a bug.
2018-02-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I den stora Demoskopundersökningen som är igång nu ställs ett antal sådana frågor, hur mycket man litar på TV, Dagstidningar, Kvällstidningar i förhållande till hur man litar på alternativmedia.

Har Demoskop gjort detta tidigare kanske, för att kunna definiera tigande SD-sympatisörer?

Vi får väl se vad resultatet blir i deras februari-mätning?
2018-02-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Varför tror du det? I detta fall återspeglades det INTE i opinionen. Vi kanske hann inte se "effekten", men jag tror inte att det var det som förklarade underskattningen.

SD låg på samma nivå under 2013-valet.

Bevis: https://val.digital/Chart/?type=PartyAveragesChart&from=2012-11&to=2014-09&party=SD

Jag håller annars mer eller mindre med resten av ditt inlägg.

Okej tack för korrigeringen.

Det var mest nåt jag snappade upp nånstans men det verkar vara fel.
Citat:
Öppna era hjärtan är ett sommartal som hölls av den svenske politikern Fredrik Reinfeldt (M), som då var statsminister, 16 augusti 2014. Med talet ville Reinfeldt uppmana svenska folket att välkomna de flyktingströmmar som förväntades under kommande år. I talet sade Reinfeldt bland annat att flyktingmottagandet skulle minska reformutrymmet i statsbudgeten.[1] Talet handlade också om moderat politik. Ämnen som togs upp var bland annat skola, sysselsättning, jämställdhet, bostadsbygge och partiutveckling. [2]

Av de som röstat på Moderaterna 2010 röstade ungefär 8 procent på Sverigedemokraterna 2014. Tidigare moderatväljare utgjorde ungefär en tredjedel av Sverigedemokraternas röster. [3] Totalt fick Sverigedemokraterna runt 12,9 procent av rösterna i valet och blev Sveriges tredje största parti. [4] Att Sverigedemokraterna hade framgång har delvis härletts till Öppna era hjärtan-talet. Det finns de som menar att genom att uppmärksamma kostnaderna av flyktingmottagande gav Reinfeldt Sverigedemokraterna rätt.[5] [6] [7]
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppna_era_hj%C3%A4rtan

I Ipsos 2014 hoppade SD till med två procentenheter mellan maj och juni mätningen. Deras högsta mätresultat var dock från feb 2013. Och Reinfeldts tal var i augusti.
Jag ska erkänna jag inte engagerade mig så mycket åt politik då än.
Jag var ännu naiv. Jag trodde ännu på att politikerna innerst inne hade en plan, att problemen var övergående, samt att invandringen i slutändan skulle vara lönsam. Jag hade fel.
2018-02-27, 17:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Har Demoskop gjort detta tidigare kanske, för att kunna definiera tigande SD-sympatisörer?

Vi får väl se vad resultatet blir i deras februari-mätning?
Detta var det dom kallar för "Den stora livsstilsundersökningen", som nog bara görs en gång/år.
Men just dessa detaljerade frågor om förtroende för olika medier har jag inte sett tidigare.
Undersökningen var dock uppdelad i två delar, där del 1 innehöll frågor om vem man tänkte rösta på.
Nu i del 2 kom dessa frågor om förtroende för media. Man får hoppas att dessa delar på något vis "samkörs".
2018-02-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
I juli var det bara Sentio, YouGov och Demoskop som presenterade sina mätnigar. 2 av 3 är SD-vänliga. Det förklarar det stora "tappet".

SD fick ca 21-22% under sista skedet av "flyktingkrisen", sedan hade SD runt ~20% i nästan 1.5 år, tills AKB avgick. Sedan dess (de sista 5 månaderna) ligger SD stabilt på ~18%.

Bevis: https://val.digital/Party-SD/

Opinionen för SD ligger under medelvärdet i sex av instituten och fem av dem långt under medelvärdet. Detta är helt klart ett försök att manipulera Riksdagsvalet genom att lura medborgare att opinionen för SD har minskat.

Det har flaggats för valmanipulation från Ryssland i media den senaste tiden. Enligt min åsikt så är risken för valmanipulation störst från inhemska organisationer.
2018-02-27, 19:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Opinionen för SD ligger under medelvärdet i sex av instituten och fem av dem långt under medelvärdet. Detta är helt klart ett försök att manipulera Riksdagsvalet genom att lura medborgare att opinionen för SD har minskat.

Det har flaggats för valmanipulation från Ryssland i media den senaste tiden. Enligt min åsikt så är risken för valmanipulation störst från inhemska organisationer.

(Min fetning)

Tycker att du sammanfattar läget inför valet korrekt. Även en ickekonspiratorisk person med tillräckligt öppna ögon kan tämligen enkelt se vad som pågår. Det är ju inte första valet det hänt och definitivt inte det sista... Mäter man verkligen opinionen, eller vill man hellre påverka den? Alternativet är att statistikerna och matematikerna som arbetar på våra opinionsinstitut är totala sifferdyslektiker, vilket de självfallet inte är. Opinionsinstituten vet mycket väl vad som är i görningen den 9 september, och eftersom de är en del av etablissemanget så har de sitt att tänka på. Vem vill veta sanningen när sanningen bara är besvärlig - för samtliga inblandade utom möjligen SD?
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-27 kl. 19:32.
2018-02-27, 22:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Även en icke konspiratorisk person med tillräckligt öppna ögon kan tämligen enkelt se vad som pågår. Det är ju inte första valet det hänt och definitivt inte det sista...

Försöker man verkligen mäta opinionen, eller vill man hellre påverkar den?

Alternativet är att statistikerna och matematikerna som arbetar på våra opinionsinstitut är totala sifferdyslektiker, vilket de självfallet inte är. Opinionsinstituten vet mycket väl vad som är i görningen den 9 september, och eftersom de är en del av etablissemanget så har de sitt att tänka på.

Vem vill veta sanningen när sanningen bara är besvärlig - för samtliga inblandade utom möjligen SD?

Bra inlägg som berör speciellt redovisade resultat för SD!

Resultaten bör med största säkerhet betraktas som beställarnas önskemål, även om vederbörande statistiker vet vad som som sker inför valet.

Gäller naturligtvis främst våra kända skojarinstitut...
2018-02-27, 23:31
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Svar levererat, naturligtvis - men borttaget!

Men du kan ge dig dj-len på, att det kommer att gå mycket bra för SD inför valet...

Skriv svaret igen då... Det handlar om några siffror. Lätt att skriva ner.
2018-02-28, 00:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är också så att de påstådda svårigheterna med att mäta stödet för antietablissemangspartier är en myt mer eller mindre. I de flesta europeiska val det senaste året så har man inte sett någon Bradley-faktor överhuvudtaget utan valresultatet har nästan exakt följt opinionsmätningarna.

Två länder sticker dock ut: USA och Sverige. Men vi som följde USA-valet på nära håll under ett år visste långt i förväg att opinionsmätningarna inte gick att lita på. Det fanns en uppsjö av tecken på det. Jag själv lyckades pricka in valresultatet i varenda stat utom Minnesota.

Om de svenska opinionsinstituten hade velat mäta stödet för SD korrekt mellan valen så hade det inte varit något problem. Att man missar grovt i varje val is a feature and not a bug.

Att gissa rätt på popular vote kan väl gå, men att hamna rätt på rätt swing state är en annan femma. Skickligt av dig.
2018-02-28, 00:40
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Ja, att SD bara fick 16% i senaste opinionsmätningen.
Partiet har stagnerat och lockar inte längre dom missnöjda.

Opinionsundersökningar ska man alltid ta med en nypa salt. Väldigt många som röstar SD talar inte om det för de vet inte om det är en seriös undersökning eller om de kommer utsättas för någon EXPO-liknande uthängning.
2018-02-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Att gissa rätt på popular vote kan väl gå, men att hamna rätt på rätt swing state är en annan femma. Skickligt av dig.
Jag kollade snittet av opinionsmätningarna i respektive stat och om det var jämnt (ett spann på fyra-fem procentenheter) så gav jag segern till Trump. Ungefär samma sak som att lägga på en SD-faktor på svenska opinionsmätningar vilket man måste göra om man inte vill få en chock en gång vart fjärde år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in