2018-02-26, 17:39
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ungefär samma information som mobiloperatörerna sparar om varje samtal ingen skillnad där...
Nej verkligen inte! Du har tydligen ingen koll på detta.
Citera
2018-02-26, 17:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Söker i tråden men jag är ändå inte säker på om jag förstår vad som kommer att debiteras.

Om jag köper något från US till ett värde runt 250 pix, behöver jag då betala såväl hanteringsavgift på 75 SEK som tull och skatt?
Om du beställer från US är det normalt bäst att skicka med DHL, TNT eller UPS dom sköter all förtullning, moms m.m. för en billigare peng än den föreslagna avgiften på 75:-
Citera
2018-02-26, 17:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej verkligen inte! Du har tydligen ingen koll på detta.
Titta på din senaste mobilfaktura så ser du alla nummer du ringt... Fast du kanske använder ett oregistrerat kontantkort?
Citera
2018-02-26, 17:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Söker i tråden men jag är ändå inte säker på om jag förstår vad som kommer att debiteras.

Om jag köper något från US till ett värde runt 250 pix, behöver jag då betala såväl hanteringsavgift på 75 SEK som tull och skatt?

Moms och avgift, ingen tull om värdet är under 1500 (om dte inte är alkohol, tobk/tobaksvaror eller parfym).
Citera
2018-02-26, 17:53
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Då kanske du känner till fildelning och ISP:arna Ingen stor (sam-)körning av data där inte.

Det gäller att ha skälig grund för att få ut data i enskilda fall.

Hur går man tillväga för att få ut data från mobiloperatörerna och vilka regler gäller?
Personuppgifter som regleras av PUL är inget som kommer vara utav större intresse för varken
Tullverket eller PN.
Det man möjligtvis vill registerföra är företag som avsändare, och då är det fritt fram för dom
att göra så, utan att bryta mot några lagar.
Om man tar ut avgift & moms på en vara, kommer den per definiton att vara skickad av ett företag.
Det registerför man.
Man kan sen enkelt sålla ut alla efterkommande paket från samma avsändare.
Blir ett effektivt sätt att hålla reda på hanteringen.
Citera
2018-02-26, 17:56
Medlem
Citat:
Mobiloperatören ser alla dina samtal sedan du startade abonnemanget dom behöver inget tillstånd för att titta i sitt egen databas. Du får alla dina samtal specificerade på varje månadsfakura så du kan själv se dom hur svårt är det... Samma med Postnord det är deras register dom gör vad dom själva vill med det ingen kan hindra dom från att se ett enskilt trackingnummer eller att se alla trackingnummer en person tagit emot. Den datan finns på nätet bara att mata in ditt trackingnummer så ser du vem som skickat ett paket och vem som skall ta emot det och alla trackpoints på vägen.
Men de har inte rätt tracka det som jag laddar ner och använda datan.
Stoppa fildelning är lätt i Nordkorea man svårt i västvärlden - välkommen till verkligheten.

Sannolikt har något företag läst om EU_uppgörelsen i december förra året om e-handel 2021 och moms, Kanske något/några är i startgropparna att gör det verklighet av den framtida ideen i dagens Sverige - vilket skulle gå.
Det räcker ju att något svenskt företag tar upp beställningen, betalning och moms, ger datan till PostNord så de kan vidarbefodra paketet utan avgift när det kommer till Sverige..

Om vi lär oss av fildelningens historia - när processen är igång så är den nästintill omöjlig att stoppa.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 18:02.
Citera
2018-02-26, 18:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om vi lär oss av fildelningens historia - när processen är igång så är den nästintill omöjlig att stoppa.
Ja fildelning är ju så gott som död det finns inte många siter kvar nu när Pontèn fått de flesta att stänga ner...
Citera
2018-02-26, 18:21
Medlem
Loels avatar
Är det någon som har koll på om det går att gå runt den nya avgiften genom att avsändaren från Kina skriver "gift"?

Jag funderar fan helt ärligt talat på att börja köpa allt jag kan från Kina eftersom skattekostnaden är sjukt mycket lägre. Jag står inte ut att våra skatter går till invandrare i Sthl som får 3 villor för miljoner. Hellre ser jag Kina tjänar mer pengar, helt ärligt.
Citera
2018-02-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ja fildelning är ju så gott som död det finns inte många siter kvar nu när Pontèn fått de flesta att stänga ner...
Du vet inte vad du talar om!

En ebook-webbsida har 2 miljoner titlar för nedladdning (mestadels komersiella böcker, academia).

Nästan död - för de som inte vet utan använder sig av Google, som cencuerar sökresultaten
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-26 kl. 18:26.
Citera
2018-02-26, 18:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hämtade ut ett paket idag, stod 19$ värde ej marketat gift. Skickades via PostNL och fick inte betala nåt men efter första mars ska alla paket utanför EU hamna på avgifter ändå.

Till er som undrar om kina paket moms osv, det står nu på postnords hemsida från och med första mars kommer man betala minst 75kr om värdet är upp till 1500kr utanför EU.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3

Jaha, jag verkar ha ett antal paket som ligger och skräpar hos PostNord, kommer de att vänta med att skicka ut dem till efter 1 Mars så de kan lägga på avgiften?
Citera
2018-02-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, jag verkar ha ett antal paket som ligger och skräpar hos PostNord, kommer de att vänta med att skicka ut dem till efter 1 Mars så de kan lägga på avgiften?
Nej, inte enligt din länk:
"Påverkas redan gjorda beställningar?
– Ja, från och med 1 mars kommer alla försändelser som anländer till Sverige att momsbeläggas. Det finns ingen möjlighet att ha parallella regelverk. Redan gjorda beställningar kan alltså påverkas, beroende på när de anländer till Sverige."
https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3

Notera "1 mars kommer alla försändelser som anländer till Sverige att momsbeläggas"
Citera
2018-02-26, 18:43
Medlem
Hur tror ni detta skulle påverka köp från t.ex aliexpress?
https://www.breakit.se/artikel/11877/postnord-i-dialog-med-kina-appar-kan-lamna-over-ansvaret

dom nämner att en administrativ avgift fortfarande skulle vara på plats då dom hanterar paketen, undra dock om den skulle vara lägre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in